Gå til innhold

TSH, håper noen kan svare meg på dette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg er en kvinne 24 år som sliter voldsomt. Over flere år vert sliten og maktesløs. Makter så vidt jobb. Utmattelse etter turer og må planlegge og forberede meg viss vi skal reise en kort helg. Sosiale møter sliter meg ut. Jeg ønsker bare slappe av. Etter en arbeidsdag så vil jeg bare legge meg. Opplever ofte å avlyse avtaler. Jeg er deprimert og dette på grunn av at mye er så sliten. Kroppen er liksom så tung.

På jobb så er jeg den kaldeste. Kolleger spør meg ‘er du kald nå også??’ Og jeg har varmeteppe på jobb pga hendene mine blir så fryktelig kalde. 

mye utredninger hos lege. TSH og andre blodprøver fine. Nå går jeg til psykolog. Og føler det er noe som ikke stemmer med meg. Mye vurderes som fatique osv

Spørsmålet mitt er egentlig; kan man ha tsh problemer selv om blodprøvene er fine? Jeg føler meg så maktesløs ig vil ha livet mitt tilbake. Lever liksom i håp på at det skal være noe så enkelt som hormonforstyrrelser. 

Anonymkode: b04fe...0fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva var TSH på da? Ble det tatt fritt T4 også? Jernstatus? Vitaminer og mineraler?

Anonymkode: 893af...c03

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok sykdom eller vitaminmangel, ja. Vanlig å bli avvist hos lege dersom du ikke har en åpenbar og enkel sykdom. Gå til lege hver uke og mas til de finner ut hva som er galt. Det er eneste måten å få hjelp i et helsesystem som er overarbeidet og som har blitt kynisk og kaldt.

Anonymkode: cb82a...8cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 21.39):

Hva var TSH på da? Ble det tatt fritt T4 også? Jernstatus? Vitaminer og mineraler?

Anonymkode: 893af...c03

Vitaminer og dette er fint. TSH var slutten av 2022 på 0,67, og t4 fritt 12,4 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Anbefaler deg å få konkrete tall, ikke godta «det er fint». Jeg tenker spesielt på jern og d-vitamin.

Har du målt anti-tpo og evt tras? (Antistoffer) og ft3? Man ser sjelden (jeg har i alle fall aldri hørt om det) på Tsh sånn isolert sett. Om man har etablert stoffskiftesykdom, er det mange leger som bare måler Tsh og ft4, men du har ikke det, og da er det viktig å også måle antistoff. 

Dine verdier på både Tsh og ft4 er innenfor normalen, som du sikkert vet. Hadde du hatt lavt stoffskifte ville din Tsh vært mye høyere. Har du ingen utslag på antistoff, heller, ville jeg personlig slått fra meg stoffskifte-teorien og tenkt at det måtte være noe annet. Du kan eventuelt prøve å finne en privat endokrinolog. 

Har du angst? Stresser mye? Det kan også gi slike utslag. 

Anonymkode: c1a8d...af4

AnonymBruker
Skrevet

Tipper du er litt lav på vitaminer, selv om legen sa alt var fint. Jeg ville spurt om å få verdiene. Han har sannsynligvis ikke testet alle heller?

Jeg ville forsøkt forsiktig med en lav dose vitaminer en uke. For eks ta megnasium i 2 uker og se om du merker forskjell. Om ikke, ta b kompleks 2 uker etter det.

Det er ikke umulig at du er veldig tidlig i stoffskiftesykdom. Verdiene kan svinge mellom å være normale og unormale. Men det er ikke så mye man kan gjøre når verdiene dine er normale.

Har du mageproblemer? For de kan påvirke vitamin opptak. Det kan også gjøre deg sliten etter du har spist noe du ikke tåler. Da jobber magen/ kroppen på høygir og sliter deg ut

Du kan forsøke gettested.no og bruke hjemmetester for å sjekke bl.a hormoner og mage.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 11.38):

Hei jeg er en kvinne 24 år som sliter voldsomt. Over flere år vert sliten og maktesløs. Makter så vidt jobb. Utmattelse etter turer og må planlegge og forberede meg viss vi skal reise en kort helg. Sosiale møter sliter meg ut. Jeg ønsker bare slappe av. Etter en arbeidsdag så vil jeg bare legge meg. Opplever ofte å avlyse avtaler. Jeg er deprimert og dette på grunn av at mye er så sliten. Kroppen er liksom så tung.

På jobb så er jeg den kaldeste. Kolleger spør meg ‘er du kald nå også??’ Og jeg har varmeteppe på jobb pga hendene mine blir så fryktelig kalde. 

mye utredninger hos lege. TSH og andre blodprøver fine. Nå går jeg til psykolog. Og føler det er noe som ikke stemmer med meg. Mye vurderes som fatique osv

Spørsmålet mitt er egentlig; kan man ha tsh problemer selv om blodprøvene er fine? Jeg føler meg så maktesløs ig vil ha livet mitt tilbake. Lever liksom i håp på at det skal være noe så enkelt som hormonforstyrrelser. 

Hvorfor tror du det er fysisk når ingen prøver viser det er fysisk? Og tsh er helt normal? Jeg har lav stoffskifte og har aldri vært så «syk» som du nevner her. B12 mangel har jeg og og føler meg stort sett bra selv når nivåene er lave. 

Anonymkode: 3bcdc...783

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ikke umulig at du er veldig tidlig i stoffskiftesykdom. Verdiene kan svinge mellom å være normale og unormale. Men det er ikke så mye man kan gjøre når verdiene dine er normale.

Jeg synes det er dumt av deg å si dette. Per nå er prøvene til ts helt innenfor normalen, og med mindre hun har høye antistoff bør hun heller lete etter forklaring på symptomene andre steder. 

Mange blir nesten litt opphengt i stoffskifte som forklaring på problemer, og det er ikke bra. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du det er fysisk når ingen prøver viser det er fysisk? Og tsh er helt normal? Jeg har lav stoffskifte og har aldri vært så «syk» som du nevner her. B12 mangel har jeg og og føler meg stort sett bra selv når nivåene er lave. 

Anonymkode: 3bcdc...783

Jeg var mye sykere enn ts med stoffskifteplager. Jeg var arbeidsledig i 1 år fordi jeg var for syk til å jobbe.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er dumt av deg å si dette. Per nå er prøvene til ts helt innenfor normalen, og med mindre hun har høye antistoff bør hun heller lete etter forklaring på symptomene andre steder. 

Mange blir nesten litt opphengt i stoffskifte som forklaring på problemer, og det er ikke bra. 

Det var sånn det var for meg. Tok ca 1 år før verdiene mine var konstant høye. Før det svinget de mellom normal og for høye

Selvsagt blir folk opphengt i sykdom når de er syke og ikke får hjelp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Foreløpig normale stoffskifteprøver, men det kan være subklinisk hypotyreose. Altså at du er på grensen til lavt stoffskifte og derfor har begynnende symptomer, men at det ikke slår ut på blodprøvene enda.
TSH'en din er vel det som tyder minst på lavt stoffskifte. Den er jo ganske lav, noe som pleier å være mer typisk for høyt stoffskifte (jeg har det selv).

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS spør og da svarer folk ut ifra egne erfaringer og tanker. Ingen gir seg ut for å være lege eller sitte på sannheten.
Det har blitt mer fokus på subklinisk hypotyreose i det siste, da veldig mange med Hashimotos (autoimmunt lavt stoffskifte) starter med at de føler seg syke men likevel har normale prøver. Mange leger begynner med å gi lave doser tyroksin basert bare på symptomer, og så følger de pasienten tett opp etterpå med blodprøver.

TSH på 0,67 er godt innenfor normalen og tyder ikke på lavt stoffskifte, mens T4 er helt nederst i normalområdet og kan være tegn på begynnende lavt stoffskifte. Det hadde vært greit å vite hva T3 ligger på da det er det aktive stoffskiftehormonet. TSH'en vil forøvrig ikke begynne å stige og bli forhøyet før T4 (og T3) blir for lav, så det er ikke den prøven som først slår ut dersom man har begynnende lavt stoffskifte.

Stoffskifte er ikke svaret på alt, og kun ca 10% av befolkningen har stoffskiftesykdom, men det er en økende tendens i befolkningen å få autoimmune sykdommer, inkl. hypo- og hypertyreose, så legene er litt raskere med å måle stoffskifteverdiene enn de var før, og er mer obs på subklinisk sykdom.

Anonymkode: 5fe81...bdf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Selvsagt blir folk opphengt i sykdom når de er syke og ikke får hjelp.

Ja, og det skjønner jeg! Jeg mener bare det ikke er lurt å henge seg opp i en konkret sykdom. Det kan være noe helt annet! 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har blitt mer fokus på subklinisk hypotyreose i det siste, da veldig mange med Hashimotos (autoimmunt lavt stoffskifte) starter med at de føler seg syke men likevel har normale prøver. Mange leger begynner med å gi lave doser tyroksin basert bare på symptomer, og så følger de pasienten tett opp etterpå med blodprøver.

Stoffskifte er ikke svaret på alt, og kun ca 10% av befolkningen har stoffskiftesykdom, men det er en økende tendens i befolkningen å få autoimmune sykdommer, inkl. hypo- og hypertyreose, så legene er litt raskere med å måle stoffskifteverdiene enn de var før, og er mer obs på subklinisk sykdom.

Anonymkode: 5fe81...bdf

Kommentar: I så fall ville det vært utslag på antistoff, og derfor understreker jeg i mitt innlegg at dette bør tas. Jeg tviler sterkt på at du finner en lege som vil starte å medisinere uten utslag på antistoff og med de verdiene ts presenterer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...