Gå til innhold

Dere som overspiser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mest når jeg er redd for at det skal bli tomt for mat, så pinlig nok i sosiale settinger. Hjemme passer jeg på å ha mye snop og snacks i hyllene, da spiser jeg merkelig nok mindre. Har jeg én pose chips liggende, så ryker den. Nå har jeg alltid 5-6 poser, og flere av de er gått ut på dato.

Men jeg spiser mest når jeg er så mentalt utkjørt at jeg blir fysisk kaputt. Da blir det ostehorn og bolle fra butikken, chips, en iskaffe og litt smågodt. Har begynt å kjøpe de 6-pakningene med små poser chips fra lays, for da er det mer naturlig å stoppe etter en. Tar aldri med posen med snop bort til sofaen, tar ut 8-10 biter i en liten skål. 

Anonymkode: 17911...c4b

AnonymBruker
Skrevet

ofte overspises det godteri eller bakevarer.

Jeg vet at jeg overspiser for å fortrenge følelser, så i mine mørkeste perioder med depresjon og angst, prøver jeg å ikke ha godis i hus. Svært vanskelig nå i påsken, men tar en dag av gangen 

Anonymkode: 649e8...c68

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er selv svært overvektig, har BMI i kategorien alvorlig fedme. På mitt verste kunne jeg spise nudler, burger, chips og sjokolade hele dagen. Boller til frokost, burger til middag og gjerne en hel stor pose chips, stor pose smågodt og en hel stor sjokoladeplate på en kveld. Hvis jeg drakk noen øl også så ble det enda mer kcal.

Ser for meg at jeg på de verste dagene kunne spise 4--6000 kcal. Og da var det som sagt junk food og masse chips og snop.

Jeg kan ikke se for meg at det er mulig å spise ti ganger mer kcal enn det i løpet av en dag. Det er nesten ikke nok timer i løpet av dag til å få ned så mye en gang.

Anonymkode: a6189...cb8

Igjen: jeg har ekstrem bulimi. Og du har helt rett i det med at det nesten ikke er nok timer til det i løpet av en dag, med tanke på hvor mange timer som faktisk går til dette hver dag og jeg nærmest ikke får gjort annet. 

Husk også at ved bulimi kaster man opp, derfor er det plass til en ny overspising. Mens ved kun overspising vil man ha maten i magen og det dermed eventuelt vil bli helt fullt og så ta tid før man får plass til mer. 

Anonymkode: a9400...df6

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er det da overhodet ikke, selvom både lommeboken min og jeg skulle ønske det. Jeg har ekstrem bulimi og på mitt verste inntok jeg faktisk mer enn 50K pr dag. 

Anonymkode: a9400...df6

Men om du spiser og kaster opp i flere omganger har du jo ikke fått i deg 50k. Det hadde ikke gått om du droppet oppkastingen.

Anonymkode: e284d...4d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 22.35):

Etter at jeg skrev i denne tråden så har jeg tenkt... at jeg egentlig har et mye større problem enn hva jeg lar meg selv forstå. I det daglige er det kjapt å alltid bortforklare spisingen. Jeg har alltid unnskyldninger. "Jeg er sliten", "jeg har hatt en lang dag på jobb", "jeg har hatt en dritt dag på jobb", "jeg er alene og må kose meg", "jeg trenger noe kjapp energi fordi jeg har det så travelt", "det er jo lørdag", "det er jo påske", og den verste av de alle - jeg skal begynne i morgen å ta bedre vare på meg selv!! 

Det er nok definitivt den største løgnen - "jeg starter i morgen". Jeg vet det er vanlig å si det, for alle, også for dem uten overspising-lidelse, men jeg sitter HVER eneste kveld og forbereder meg på at ny dag i morgen skal være bedre. Og kun de færreste av dagene er bedre enn den forrige...

Det er ganske sykt å tenke på at man kan være et voksent, suksessfullt menneske med "alt på stell", og fortsatt på et eller annet vis mangle så mye. Ha behov for så mye "trøst". Jeg skal ikke si til dere at i morgen skal jeg spise sunt - det er sikkert like ulogisk i kveld som alle andre dagene jeg har sagt det til meg selv. Men jeg skal definitivt slutte å lage unnskyldninger for meg selv hele tiden... Hadde det vært noen andre enn meg selv, hadde jeg bedt dem se på prioriteringene og sette seg selv først.

Anonymkode: 57e46...117

Samme her, er «suksessrik» med høy utdannelse, fin familie, stort nettverk osv, så hvorfor jeg gasser i meg godteri når ingen ser på, er en gåte! Overvektig og skammer meg. Tror det er sukkeravhengighet og godteri som stress-mestring som sammen er problemet hos meg. 

Anonymkode: 9b308...413

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men om du spiser og kaster opp i flere omganger har du jo ikke fått i deg 50k. Det hadde ikke gått om du droppet oppkastingen.

Det er nok en stor variasjon her. Det kommer an på hvor mange «vanlige» måltider du har med andre, og hvor mange overspisingperioder du har alene. Gjennomsnittlig er de som sliter med bulimi vanlig+ når det kommer til vekt. Det er mye av grunnen til at det er en SF som er mer vanskelig å identifisere enn feks anoreksi. Selv om du har et svært problematisk forhold til mat og vekt (og på mange måter kan klassifiseres som spiseforstyrret) så betyr ikke det at det synes..,

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inne i en dårlig periode med mat nå. Og i dag har jeg spist 1 avokado, 2 ss stekt laks, 1 kiwi, 3 rundstykker med masse smør og gulost, 1 bolle med sukker, 1 berlinerbolle og en pose smash.

For meg som er lav, spedbygd og slank er dette en del, er kvalm nå og hadde jeg hatt penger og butikkene vært åpne her, så hadde jeg likevel spist mer i dag, sikkert en pizza og en pepsi max og kanskje mer godteri. Eneste grunnen til at jeg fremdeles er slank er at jeg er aktiv og trener, og i perioder klarer jeg å begrense meg og spise normalt, eller så blir jeg begrenset av økonomi. Så jeg går opp og ned 2-5 kilo konstant. 

Anonymkode: 7b064...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Stod opp ekstra tidlig i dag slik at jeg kunne gå på Rema 1000. Kjøpte 2 Freia sjokoladeplater og 3 6pk Kvikk Lunsj. Har allerede spist opp alt, men jeg vet ikke hvorfor. Jeg var ikke sulten. Jeg bare spiser for å spise. Har ingen hobbyer eller venner, så spising er det eneste som gjør meg glad og holder meg opptatt

Anonymkode: c97f7...0dd

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

I dag var jeg på McDonald's og spiste 3 burgere, kyllingnuggets og pommes frites. Senere i dag skal jeg spise stekt ris med egg og sjokolade

Anonymkode: c97f7...0dd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser altfor mye i perioder, vet det er pga kjedsomhet og at hjernen har fått et slags oppheng. Det synes ikke på meg fordi jeg har perioder hvor jeg "gjør opp for det", på relativt sunt vis, da. Om jeg ikke hadde hatt så mye mat i hus, ville jeg heller ikke stadig gått på jakt i skapene. Men vi er en familie med barn og tenåringer, og det er ikke mulig å la være å kjøpe inn ting evt handle hver dag foå unngå å ha mat lagret.. jeg vet jeg er flinkere med matvaner om sommeren, fordi jeg beveger meg mer ute, og det senker appetitt pluss øker ønsket om å spise sunt. Men hadde jeg bodd alene, hadde jeg kun hatt sunn mat i skapene. 

Anonymkode: c7d9e...e02

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den uka har jeg overspise på alle varme måltider, spesielt de mye karbohydrater i. Trenger en posisjon, men har spiste minst to. Er i en dårlig periode men har normal bmi. 

Anonymkode: 637bb...5c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 16.19):

Tråden handler vel om hva man putter inn i munnen, ikke hva som fullføres i hele fordøyelseskanalen?

Det høres helt forferdelig ut å ha så ekstrem BED 🥺

Men jeg tenker jo at om man ser alle disse man ville kalt «USAtjukke», type ikke klarer ta en vanlig dusj osv: det går vel ganske store mengder for å komme dit 🤷‍♀️

Anonymkode: 00fed...de3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 19.09):

Jeg er inne i en dårlig periode med mat nå. Og i dag har jeg spist 1 avokado, 2 ss stekt laks, 1 kiwi, 3 rundstykker med masse smør og gulost, 1 bolle med sukker, 1 berlinerbolle og en pose smash.

For meg som er lav, spedbygd og slank er dette en del, er kvalm nå og hadde jeg hatt penger og butikkene vært åpne her, så hadde jeg likevel spist mer i dag, sikkert en pizza og en pepsi max og kanskje mer godteri. Eneste grunnen til at jeg fremdeles er slank er at jeg er aktiv og trener, og i perioder klarer jeg å begrense meg og spise normalt, eller så blir jeg begrenset av økonomi. Så jeg går opp og ned 2-5 kilo konstant. 

Anonymkode: 7b064...5a4

Dette er vel ikke BED som diagnose om det er for en hel dag?

2 spiseskjeer laks? 

Anonymkode: 00fed...de3

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer genuint på hvorfor dere ikke overspiser på sunn og kalorifattig mat… kanskje er det et veldig dumt spørsmål, men jeg har ingen kunnskap om dette, og er oppriktig nysgjerrig. (Ser det var en eller to i tråden som gjorde det…. )

Med fare for å høres idiot ut: er det ikke «bare» å kjøpe inn jordbær/blåbær, skummet melk, tunfisk, tomater, neper, blomkål, riskaker, agurk, rugsprø osv? hvorfor ha usunn mat i hus når man ikke klarer å begrense seg? 

Håper ingen blir støtt, jeg lurer altså oppriktig❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 12.24):

Det er fysisk umulig å få i seg 50 000 kcal på en dag.

Anonymkode: a6189...cb8

Selvfølgelig er ikke det umulig, spesielt ikke med bulimi. Men også uten er det fullt mulig. 

Anonymkode: d8fa8...891

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Djerv2020 skrev (10 minutter siden):

Jeg lurer genuint på hvorfor dere ikke overspiser på sunn og kalorifattig mat… kanskje er det et veldig dumt spørsmål, men jeg har ingen kunnskap om dette, og er oppriktig nysgjerrig. (Ser det var en eller to i tråden som gjorde det…. )

Med fare for å høres idiot ut: er det ikke «bare» å kjøpe inn jordbær/blåbær, skummet melk, tunfisk, tomater, neper, blomkål, riskaker, agurk, rugsprø osv? hvorfor ha usunn mat i hus når man ikke klarer å begrense seg? 

Håper ingen blir støtt, jeg lurer altså oppriktig❤️

Jeg gjorde det. Men mengden blir jo like stor og vekta stiger i rasende fart likevel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg gjorde det. Men mengden blir jo like stor og vekta stiger i rasende fart likevel. 

Men om mengden er lik, blir det jo mindre kcal totalt? Om man spiser 3 broccolier istedenfor 1,5 pizza typ…. 

AnonymBruker
Skrevet
Djerv2020 skrev (3 minutter siden):

Men om mengden er lik, blir det jo mindre kcal totalt? Om man spiser 3 broccolier istedenfor 1,5 pizza typ…. 

Men man spiser jo ikke tre brokkolier. Det er overspising vi snakker om her. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 10.16):

Jeg overspiste i går. Pizza, potetgull, is, smågodt og kanelbolle. Endte på over 4000 kcal. Kunne spist enda mer hvis jeg hadde mer. Blir fortvilet av det, men klarer ikke å stoppe når jeg har begynt. Har hatt anoreksi men er på normal BMI nå. Nå må jeg spise restriktivt i flere dager for å bøte på skaden ... 

Anonymkode: b3fcf...aca

Hei.

Ville bare si at det er du ikke alene om! Veldig mange med restriktive spiseforstyrrelser utvikler spisemønstre preget av uro, kaos og,å overspising. Dessverre er de påfølgende, restriktive dagene bare med på å forsterke mønsteret. Håper du får hjelp til å komme deg ut av det, for det er mulig! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men man spiser jo ikke tre brokkolier. Det er overspising vi snakker om her. 

Ok, jeg kan ingenting om dette, er bare nysgjerrig. Kan man ikke bytte ut det usunne med noe sunt, eller er overspising kun når det gjelder usunn mat? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...