AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Skrevet 2. april 2023 Hva og hvor mye spiser dere per dag i slike perioder? Anonymkode: d445f...265
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #2 Skrevet 2. april 2023 Jeg overspiste i går. Pizza, potetgull, is, smågodt og kanelbolle. Endte på over 4000 kcal. Kunne spist enda mer hvis jeg hadde mer. Blir fortvilet av det, men klarer ikke å stoppe når jeg har begynt. Har hatt anoreksi men er på normal BMI nå. Nå må jeg spise restriktivt i flere dager for å bøte på skaden ... Anonymkode: b3fcf...aca 1 20
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #3 Skrevet 2. april 2023 Er i en dårlig periode nå. I går spiste jeg 1 knekkebrød med gulost og paprika til frokost, så en kyllingsalat til middag. Ellers 200 g potetgull, en tredjedel av en 2 l isboks og 50 g sjokolade. Jeg har slitt med spiseforstyrrelse i over 30 år, startet med anoreksi, så bulimi, så overspising. Anonymkode: 2d75b...2c1 2 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #4 Skrevet 2. april 2023 Jeg har slitt med overspising i 6 år. Jeg klarte å stoppe for ca. 2 år siden, men nå har jeg begynt å overspise igjen. Har gått opp nesten 20 kg på 2 mnd. I går spiste jeg enchiladas, marshmallows med sjokolade og sjokoladekake. I dag blir det masse kanelboller og litt mer sjokoladekake Anonymkode: c97f7...0dd 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #5 Skrevet 2. april 2023 Blir mye godteri når det er priskrig i butikkene. Er faktisk enig i det foreningen for overvektige og ernæringseksperter sier hvert år. Det er skadelig for oss med så lave priser. I går spiste jeg fire pølser i brød med ketchup og sennep, en lasagne fra folkets med masse salat ved siden av og tre(!) kvikk lunsj. Jeg har blitt flinkere til å kontrollere meg men jeg merker det sklir ut i påsken. Tenker allerede på hva jeg skal kjøpe på butikken i morgen! Anonymkode: 8a2d9...2b4 1 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 Alt for mye. Noe som er standard med overspising er jo litt å "bortforklare" eller å "fortrenge" for mye man egentlig har spist. Så jeg har ikke oversikt. Det er typisk i helger når jeg har fri, eller når jeg er alene til tankene mine at jeg overspiser. Uten at jeg egentlig er helt klar over hvilke "tanker" jeg har... om det gir mening. Jeg overspiser og overdrikker. Kompenserer med mosjon, sunn mat i ukedager når jeg jobber, osv. Så min overspisings-lidelse er ikke så synlig for andre. Anonymkode: 57e46...117 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #7 Skrevet 2. april 2023 Har ikke kontrollen…..men i går ble det overspising av chips, sjokolade, popcorn, rundstykker - ble dårlig på kvelden og lå med magesmerter hele natten…. Anonymkode: 69718...bc7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 10.16): Jeg overspiste i går. Pizza, potetgull, is, smågodt og kanelbolle. Endte på over 4000 kcal. Kunne spist enda mer hvis jeg hadde mer. Blir fortvilet av det, men klarer ikke å stoppe når jeg har begynt. Har hatt anoreksi men er på normal BMI nå. Nå må jeg spise restriktivt i flere dager for å bøte på skaden ... Anonymkode: b3fcf...aca Sikker på at det ikke er extreme hunger? https://tabithafarrar.com/2017/01/extreme-hunger-anorexia-recovery/ Anonymkode: 33af2...32f 2
Besserwisser Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 9.56): La nå barnet få kose seg med å lage "ekte" boller. Det er da bare påske en gang i året! Anonymkode: 398ba...d3c Jeg synes det er en uting at det å skulle «kose seg» automatisk betyr usunn mat. Mat er følelser for veldig mange, og ved å koble opp «kose seg»-følelse til all usunn mat øker man sannsynligheten betraktelig på at man brukes på å regulere ens egne følelser. Det være seg for mye eller for lite. Hvorfor skal man prente inn i barn helt fra starten av at sukker/usunne ting = kos? Det er foreldrenes ansvar å innarbeide gode vaner og kosthold. Betyr det at barnet aldri skal få godteri? Nei. Lørdagsgodt var en fin ting. Men det betyr ikke at all kos alltid skal være godteri. AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 10.43): Er i en dårlig periode nå. I går spiste jeg 1 knekkebrød med gulost og paprika til frokost, så en kyllingsalat til middag. Ellers 200 g potetgull, en tredjedel av en 2 l isboks og 50 g sjokolade. Jeg har slitt med spiseforstyrrelse i over 30 år, startet med anoreksi, så bulimi, så overspising. Anonymkode: 2d75b...2c1 Dårlig periode som at du sliter med anoreksi enda? Mtp mengden du her skisserer så er ikke det akkurat enormt store mengder… Dersom du føler du overspiser på kvelden så er det jo en åpenbar grunn til det. Minimale mengder mat både til frokost og lunsj. Da blir man gjerne skikkelig sulten til kvelden og overspiser. Dersom du spiser mer «normale» mengder i løpet av dagen vil nok behover for/suget etter å overspise på kvelden reduseres. 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 Besserwisser skrev (5 timer siden): Dårlig periode som at du sliter med anoreksi enda? Mtp mengden du her skisserer så er ikke det akkurat enormt store mengder… Dersom du føler du overspiser på kvelden så er det jo en åpenbar grunn til det. Minimale mengder mat både til frokost og lunsj. Da blir man gjerne skikkelig sulten til kvelden og overspiser. Dersom du spiser mer «normale» mengder i løpet av dagen vil nok behover for/suget etter å overspise på kvelden reduseres. Jeg overspiser ikke mat, og i mine gode perioder, så spiser jeg mer mat, og mer normalt, men sunn mat. Men i mine dårlige perioder, så spiser jeg lite mat, spiser da heller dritt. Jeg spiser ikke noe etter 19.00 på kvelden. Jeg er overvektig, har helt ødelagt forbrenning, så jeg legger på meg ved å spise 1300 kalorier. Har spurt om hjelp flere ganger, men får det ikke. Anonymkode: 2d75b...2c1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 Jeg har null oversikt, fortrenger nok hvor mye det er. Men jeg spiser stort sett hele tiden jeg er hjemme, og jeg spiser til det er tomt, uansett hva det er. Jeg er i fedme-kategorien. Jeg har ubehandlet ptsd og når jeg har det jævlig er det det eneste som «hjelper». Men hater at det synes utenpå, det er som om alt det stygge og vonde også gjør meg styggere og styggere fysisk og jeg blir kvalm og føler avsky over meg selv og hvor patetisk og svak jeg er. Og ja, jeg ser andres blikk i butikken. Anonymkode: 227b8...e4c 10
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #12 Skrevet 4. april 2023 I går kjøpte jeg, helt alene, to svære pizzaer. Droppa skorpe, spiste nesten hele «innmaten». Så spiste jeg en svær muffins, to sjokoladecookies. Og det etter en større lunsj med ostesmørbrød. Anonymkode: 7d6cf...ffb 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har null oversikt, fortrenger nok hvor mye det er. Men jeg spiser stort sett hele tiden jeg er hjemme, og jeg spiser til det er tomt, uansett hva det er. Jeg er i fedme-kategorien. Jeg har ubehandlet ptsd og når jeg har det jævlig er det det eneste som «hjelper». Men hater at det synes utenpå, det er som om alt det stygge og vonde også gjør meg styggere og styggere fysisk og jeg blir kvalm og føler avsky over meg selv og hvor patetisk og svak jeg er. Og ja, jeg ser andres blikk i butikken. Anonymkode: 227b8...e4c Anbefaler å få behandling for ptsd. Om så privat, jeg ville brukt alle mine penger på det. Jeg hadde det grusomt i over 10år, fant riktig behandling og har fått tilbake livet mitt og gode følelser. En bonus var at anoreksien forsvant av seg selv. Anonymkode: e284d...4d6 2 2
Besserwisser Skrevet 4. april 2023 #14 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg overspiser ikke mat, og i mine gode perioder, så spiser jeg mer mat, og mer normalt, men sunn mat. Men i mine dårlige perioder, så spiser jeg lite mat, spiser da heller dritt. Jeg spiser ikke noe etter 19.00 på kvelden. Jeg er overvektig, har helt ødelagt forbrenning, så jeg legger på meg ved å spise 1300 kalorier. Har spurt om hjelp flere ganger, men får det ikke. Anonymkode: 2d75b...2c1 Ah, skjønner… Jeg kjenner meg veldig igjen da jeg har slitt selv. Jeg har vært innom «alle kategorier» selv, så skjønner hvordan den evige kampen er. Som jeg skrev - mat er følelser. Det er ofte ikke maten i seg selv, men alt rundt. Det være seg for mye, for lite eller med kompenserende atferd. Merkelig hvordan vi mennesker har tatt et så grunnleggende behov og gjort det til noe man forsøker å regulere. «Spis når du er sulten» blir stadig mer utfordrende for flere. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har null oversikt, fortrenger nok hvor mye det er. Men jeg spiser stort sett hele tiden jeg er hjemme, og jeg spiser til det er tomt, uansett hva det er. Jeg er i fedme-kategorien. Jeg har ubehandlet ptsd og når jeg har det jævlig er det det eneste som «hjelper». Men hater at det synes utenpå, det er som om alt det stygge og vonde også gjør meg styggere og styggere fysisk og jeg blir kvalm og føler avsky over meg selv og hvor patetisk og svak jeg er. Og ja, jeg ser andres blikk i butikken. Anonymkode: 227b8...e4c Om det er noen trøst har jeg opplevd det samme selv, men andre veien. Jeg «likte følelsen» av å ikke spise. Følte kontroll. Når alt annet stormet rundt og jeg følte at jeg ikke hadde kontroll på noe, verden bare raste av sted mens jeg desperat forsøkte å holde følge. Da ble maten (eller mangel på sådan) endelig noe jeg følte kontroll over. Det var trygt. Og jeg var aldri den typiske «åh jeg tror jeg er tykk»-greia. Jeg visste jeg var for tynn, og jeg avskydde det. Jeg syntes jeg var beinete, spinkel og grusom, pleide å ta på meg 2-3 bukser på jobb slik at ingen skulle se hvor tynn jeg var. Men likevel klarte jeg ikke å motivere meg til å spise mer… 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #15 Skrevet 4. april 2023 Før jeg begynte å legge om for en drøy mnd siden så spiste jeg mye feit mat. Jeg har holdt meg på en fast vekt i 5 år nå, så jeg håpte det ikke ville bli kjempevanskelig. Og de første to ukene var skikkelig vanskelig, men etter det har det gått greit. jeg spiste mye mat. Ikke så mye godteri egentlig. Har aldri vært typen til å spise opp en sjokoladeplate i en smell, eller en potetgullpose på egenhånd. Men mat? Oboy! Og gjerne det feteste produktet. Sæterømme, H-melk, sætersmør.. og det gikk mye Lasagn, pizza, gryter, pastaretter med både fløtesauser og ostesauser. Smørdampa grønnsaker til biffen, feite sauser som tilbehør til det! Medisterkaker i brun saus, og generelt mye FETT og karbohydrater! Problemet mitt er at jeg spiser meg over 100% mett, og når det har gått en time og jeg har litt mer plass i magen så spiser jeg litt til fordi det er godt. Det er mitt største problem. Spising mellom måltider kommer intilleg som en andreplass.. De dagene jeg har hatt lite motivasjon så har jeg ikke giddi å telt, bare spist det jeg ville.. jeg starta egentlig å telle for å bli kjent med kcalori-innhold i maten. Og nå føler jeg at jeg har såpass koll så jeg vet hva som funker for meg og spiser der etter...ligger på 1400-1700kcal om dagen. Og jeg har startet med faste klokkeslett å spise på, rett og slett fordi da er det enklere å holde seg unna spising mellom måltider.. Jeg hadde som sagt fem år med samme vekt, så jeg føler vel kanskje at jeg hadde nådd maksvekta, jeg aner ikke. Jeg starta for sju uker siden, og har gått ned 4,5 kg. 5cm rundt hoftene. Og 4,5 cm rundt midjen. Går på noen smeller her og der, men jeg må bare tenke at jeg legger ikke på meg 4,5kg av å spise hva jeg vil på 1 dag, eller at jeg overspiser på ett måltid. Og så må jeg bare gå videre med livet og heller satse bedre ved neste måltid eller neste dag. Jeg er en kvinne med en syklus av cravings under mens og eggløsning, og jeg gir meg selv litt slækk da - men jeg ser jo i det store bildet at jeg går bra nedover likevel. Anonymkode: 8e3f8...f32 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #16 Skrevet 4. april 2023 Etter at jeg skrev i denne tråden så har jeg tenkt... at jeg egentlig har et mye større problem enn hva jeg lar meg selv forstå. I det daglige er det kjapt å alltid bortforklare spisingen. Jeg har alltid unnskyldninger. "Jeg er sliten", "jeg har hatt en lang dag på jobb", "jeg har hatt en dritt dag på jobb", "jeg er alene og må kose meg", "jeg trenger noe kjapp energi fordi jeg har det så travelt", "det er jo lørdag", "det er jo påske", og den verste av de alle - jeg skal begynne i morgen å ta bedre vare på meg selv!! Det er nok definitivt den største løgnen - "jeg starter i morgen". Jeg vet det er vanlig å si det, for alle, også for dem uten overspising-lidelse, men jeg sitter HVER eneste kveld og forbereder meg på at ny dag i morgen skal være bedre. Og kun de færreste av dagene er bedre enn den forrige... Det er ganske sykt å tenke på at man kan være et voksent, suksessfullt menneske med "alt på stell", og fortsatt på et eller annet vis mangle så mye. Ha behov for så mye "trøst". Jeg skal ikke si til dere at i morgen skal jeg spise sunt - det er sikkert like ulogisk i kveld som alle andre dagene jeg har sagt det til meg selv. Men jeg skal definitivt slutte å lage unnskyldninger for meg selv hele tiden... Hadde det vært noen andre enn meg selv, hadde jeg bedt dem se på prioriteringene og sette seg selv først. Anonymkode: 57e46...117 1 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #17 Skrevet 5. april 2023 Jeg har slitt med overspising de siste årene. Det kom da livet ble for tøft. Spiser bort følelser og stress. Har hatt en god periode på noen år da livet var roligere, da ble jeg nesten normalvektig, trente og spiste sunt. De siste årene har livet vært tøft igjen og da overspiser jeg igjen. Vekta har gått oppover, jeg hater det, føler meg ikke bra, men klarer ikke å slutte. Det er ikke mulig å få hjelp hos lege, blir bare bedt om å telle kalorier og "skjerpe meg". Hadde det bare vært så enkelt. Jeg kan hele teorien, jeg vet hva sunn mat er, jeg vet hva overvekt kommer til å gjøre med kroppen min på sikt, men det som får meg til å overspise er mye sterkere enn meg. I går begynte dagen bra, knekkebrød med egg og tomat. Så ble det en kvikklunch. Var på cafe og der ble det kanelbolle. Vel hjemme ble det en brødskive med smør og salami i farta før jeg måtte jobbe med en oppgave. Middag ble en stor brødskive med roastbiff, potetsalat, remulade, grønt. Så ble det litt godteri og 2 kaker på kvelden. Enkelte dager går det i enda mere mat, men ikke like mye søtt. Tenker på mat hele tiden. Hvis jeg ikke hadde vært redd for bivirkninger for Wegovy så hadde jeg prøvd den. Men altfor redd for å prøve den dessverre. Anonymkode: ab239...98e 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #18 Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har slitt med overspising de siste årene. Det kom da livet ble for tøft. Spiser bort følelser og stress. Har hatt en god periode på noen år da livet var roligere, da ble jeg nesten normalvektig, trente og spiste sunt. De siste årene har livet vært tøft igjen og da overspiser jeg igjen. Vekta har gått oppover, jeg hater det, føler meg ikke bra, men klarer ikke å slutte. Det er ikke mulig å få hjelp hos lege, blir bare bedt om å telle kalorier og "skjerpe meg". Hadde det bare vært så enkelt. Jeg kan hele teorien, jeg vet hva sunn mat er, jeg vet hva overvekt kommer til å gjøre med kroppen min på sikt, men det som får meg til å overspise er mye sterkere enn meg. I går begynte dagen bra, knekkebrød med egg og tomat. Så ble det en kvikklunch. Var på cafe og der ble det kanelbolle. Vel hjemme ble det en brødskive med smør og salami i farta før jeg måtte jobbe med en oppgave. Middag ble en stor brødskive med roastbiff, potetsalat, remulade, grønt. Så ble det litt godteri og 2 kaker på kvelden. Enkelte dager går det i enda mere mat, men ikke like mye søtt. Tenker på mat hele tiden. Hvis jeg ikke hadde vært redd for bivirkninger for Wegovy så hadde jeg prøvd den. Men altfor redd for å prøve den dessverre. Anonymkode: ab239...98e Det finnes absolutt hjelp! Men å få ordentlig behandling, henvisning fra lege, på det offentliges regning krever en mye mer alvorlig spiseforstyrrelse. Du må ha hatt et stort funksjonsfall i hverdagen, evt at ting er fysisk farlig. Sånn er det med alle psykiske lidelser, man må være veldig syk for å få gratis hjelp. Men man kan gå privat, og betale for det selv. Anbefaler virkelig å spare opp til det. Jeg vil også anbefale spisfo og ros. Det er gratis tilbud som ikke krever henvisning. Perfekt for litt mildere spiseforstyrrelse. Anonymkode: e284d...4d6
Maskinfører Skrevet 5. april 2023 #19 Skrevet 5. april 2023 Overspiser kun når jeg får pizza eller noe som er ekstra godt helst borte på besøk 🙂🙂
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #20 Skrevet 5. april 2023 Maskinfører skrev (4 minutter siden): Overspiser kun når jeg får pizza eller noe som er ekstra godt helst borte på besøk 🙂🙂 Og med det så mener du at du er en overspiser?! Anonymkode: 1a58f...27f 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå