AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Skrevet 2. april 2023 Hei! Har ei bekjent som har reist til andre siden av jordkloden og skal være der i 3 uker. Hun mener hun ikke har fått nødvendig helsehjelp i Norge og drar heller til utlandet. Hun har et barn som nylig fylte 18 år og et annet barn som er 10,5 år. Hun og barnefar er skilt. Han ser ikke barna av noen årsaker. Er det innenfor at barnet på 18 år passer 10 åring mens mor er borte så lenge? Anonymkode: cd115...8c2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #3 Skrevet 2. april 2023 Mange 18 åringer får egne barn. Så denne 18 åringen er nok i stand til å passe 10 åringer, ellers hadde vel mor ordnet annen barnevakt. En 10 åring er jo på mange måter selvstendig også Anonymkode: d2193...b8c 8 5
TLR Skrevet 2. april 2023 #4 Skrevet 2. april 2023 Jeg mener nei. Men 18 åringen er jo myndig. Håper at det går bra.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #5 Skrevet 2. april 2023 Kommer helt an på modenheten til 18 åringen. Anonymkode: a86e8...87c 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 Såklart er det innenfor. Barnet blir jo passet på av en voksen person (18 år). Jeg fikk mitt første barn da jeg var 17. Anonymkode: 90654...b0d 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #7 Skrevet 2. april 2023 Barnet blir passet av en voksen. Så lenge dette er en moden 18 åring ser jeg ikke problemet. Anonymkode: a4b92...171 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #8 Skrevet 2. april 2023 Begynte å lure på om det var noen jeg kjente. Mor er så opptatt av at far ikke skal få ekstra samvær. Og har latt barnet være alene hjemme, mens selv dratt i 3uker til andre siden av verden. Kun påskeferie hos far. Jeg syntes ikke sånt er ok. Dog litt eldre da, men ikke ansvarlig nok. Hjemmealene fest første helgen selvfølgelig.... Anonymkode: 24921...546
Daria Skrevet 2. april 2023 #9 Skrevet 2. april 2023 Jeg synes ikke det er greit. ikke fordi jeg tror 18-åringen ikke kan, men fordi 18-åringen ikke skal måtte ha det ansvaret. At andre 18-åringer har egne barn er ikke relevant, det er noe helt annet å ha ansvar for egne barn enn å ha det for andres, selv om det er søsken. 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #10 Skrevet 2. april 2023 Absolutt ikke greit Anonymkode: 96360...fc0
Menchit Skrevet 2. april 2023 #11 Skrevet 2. april 2023 Kommer jo helt an på situasjonen. Du skriver hun har reist for helsehjelp, noen ganger må man velge mellom 2 onder. Det er ikke snakk om lang tid med ansvar for 18 åringen, gitt at denne er moden for oppgaven. 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #12 Skrevet 2. april 2023 Hva synes 18 åringen om å få en 10 åring i fanget? Anonymkode: d8f02...3eb
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #13 Skrevet 2. april 2023 Hvis hun har reist for helsehjelp er det nok et valg tatt for å få en bedre helse og fremtid med barna. Jeg er selv syk, og hadde glatt gjort det samme om jeg hadde barn på samme alder, gitt at 18-åringen er voksen nok (bør jo være det) og ansvarlig. Helse er utrolig viktig, har dere ikke kjent på kroppen hvordan kroniske helseproblemer kan være så skjønner jeg at dere ikke forstår. Jeg har en kronisk sykdom uten behandling, og ville reist på dagen om det kom en behandling et annet sted. For å få livet tilbake (jeg er sengeliggende). Anonymkode: b18d8...6b2 3 3
Daria Skrevet 2. april 2023 #14 Skrevet 2. april 2023 Menchit skrev (2 minutter siden): Kommer jo helt an på situasjonen. Du skriver hun har reist for helsehjelp, noen ganger må man velge mellom 2 onder. Det er ikke snakk om lang tid med ansvar for 18 åringen, gitt at denne er moden for oppgaven. Å være forelder til et mindreårig barn er ikke et ansvar man kan velge bort uansett omstendigheter (og man bør i anstendigheten navn heller ikke kalle det et onde...). Jeg var en moden og ansvarlig 18-åring, jeg ville aldri gitt meg ansvaret for et barn i mer enn en helg. Dr handler ikke bare om å klare de daglige, rutinemessige tingene, det handler også om alt det andre som kan skje og som krever en voksen og moden erfaring og beslutningsevne.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #15 Skrevet 2. april 2023 Hvorfor opprettet du denne tråden, TS? Anonymkode: 684d1...a14 1
Friluftsmann70 Skrevet 2. april 2023 #16 Skrevet 2. april 2023 Hadde det vært på ferie ville jeg sagt nei. Men vi vet jo ikke hva som ligger bak dette. Kan være at det er godt planlagt og at eldste datter har forståelse og ønsker å hjelpe mor å bli bra. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #17 Skrevet 2. april 2023 Selvsagt er det greit. Jeg var barnevakt for andres barn i flere uker som 16-åring. Anonymkode: 6d00e...1bf
Menchit Skrevet 2. april 2023 #18 Skrevet 2. april 2023 (endret) Daria skrev (3 minutter siden): Å være forelder til et mindreårig barn er ikke et ansvar man kan velge bort uansett omstendigheter (og man bør i anstendigheten navn heller ikke kalle det et onde...). Jeg var en moden og ansvarlig 18-åring, jeg ville aldri gitt meg ansvaret for et barn i mer enn en helg. Dr handler ikke bare om å klare de daglige, rutinemessige tingene, det handler også om alt det andre som kan skje og som krever en voksen og moden erfaring og beslutningsevne. Gjelder det uansett hvilken sykdom du trenger behandling for? Skulle vært veldig alvorlig før jeg reiste fra barn i denne situasjonen, men en kronisk sykdom som hindrer feks arbeidsliv, gir store smerter eller andre alvorlige begrensninger så hadde jeg vurdert det. Med 2 onder mente jeg ikke ansvar for barna, men la dem være alene noen uker eller leve med kronisk sykdou Endret 2. april 2023 av Menchit 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #19 Skrevet 2. april 2023 Selvfølgelig er det helt greit! Anonymkode: 74de1...c64 1
Motelvibes Skrevet 2. april 2023 #20 Skrevet 2. april 2023 Som dere leter etter feil med lupe og pinsett hos andre… En 18-åring kan helt fint ta vare på en tiåring ei uke. (Mange 18-åringer får barn. I USA hender det at 18-åringer blir fosterforeldre for sine 10-årige søsken) Kan hende de har en tante eller noen som titter innom av og til, eller alliert seg med en god nabo. Jeg skjønner ikke helt det med å alltid tenke det verste om folk og å trekke sånne konklusjoner. Evnen til å tenke nyansert er et tegn på intelligens. Just saying. Jeg tror alenemora har gjort det beste ut av situasjonen, kan hende det er livsreddende behandling. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå