Sommer2464 Skrevet 2. april 2023 #1 Skrevet 2. april 2023 (endret) Jeg ser på dette som en skam at vi ikke anerkjenner folkemordet. Endret 9. april 2023 av Sommer2464 2
Bacteria Skrevet 2. april 2023 #2 Skrevet 2. april 2023 Sommer2464 skrev (3 minutter siden): Jeg ser på dette som en skam at vi ikke anerkjenner folkemordet. Edit. denne hører kanskje hjemme i aktuelle saker og politikk? Hva skjedde? Var det da de ble plassert på et fjell og sultet ihjel? Har ikke satt meg så mye inn i det, men har funnet ut at det fantes en bok om det i barndomshjemmet mitt. «De 30 dagene på Musa Dach» elns.
Sommer2464 Skrevet 2. april 2023 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2023 Bacteria skrev (36 minutter siden): Hva skjedde? Var det da de ble plassert på et fjell og sultet ihjel? Har ikke satt meg så mye inn i det, men har funnet ut at det fantes en bok om det i barndomshjemmet mitt. «De 30 dagene på Musa Dach» elns. Det var både henrettelser og at folk ble sultet ihjel 1,5 millioner armenere døde.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #4 Skrevet 2. april 2023 Dette gjelder vel hele vesten. Da Erdogan er "korka" i dagens migrasjonsstrøm til Europa kommer dette ikke til å endre seg heller. Anonymkode: 87c24...7a3
Viktualia Skrevet 2. april 2023 #5 Skrevet 2. april 2023 Hvilke folkemord og historiske hendelser i utlandet har Norge ellers anerkjent? Jeg tror ikke vi har så mye tradisjon for å «vedta» andre lands historie, mulig jeg tar feil 2
Topsi Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 Sommer2464 skrev (1 time siden): Jeg ser på dette som en skam at vi ikke anerkjenner folkemordet. Edit. denne hører kanskje hjemme i aktuelle saker og politikk? Enig, det er fordi Norge er redd for å fornærme terrorstaten Tyrkia
Gjest Damian Drake Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Fordi Norge vil ikke fornærme Tyrkia.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 Fun fact. Hitler ble inspirert av tyrkerne til å drive utryddelse av en folkegruppe. Han trodde ikke det var mulig å utrydde jødene, men så så han hva som skjedde med armenerne og tenkte "dette kan vi også klare, men enda bedre". Og dere vet selv hvordan den historien ble til videre. Anonymkode: 7c461...048 1 2
Klossmajor Skrevet 7. april 2023 #9 Skrevet 7. april 2023 (endret) Det kan være fordi det er veldig omstridt om folkemord er den korrekte betegnelsen om hva som faktisk skjedde den gang. https://snl.no/Det_armenske_folkemordet «Det sentrale i FNs definisjon av folkemord fra 1948 (Folkemordskonvensjonen) er om det fantes en overordnet hensikt om å helt eller delvis utrydde eller en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe. Uenigheten om betegnelsen «det armenske folkemordet» dreier seg derfor om det kan påvises en hensikt hos de osmanske lederne eller ikke.» Endret 7. april 2023 av Klossmajor 2
Mr X Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 Sommer2464 skrev (På 2.4.2023 den 9.50): Jeg ser på dette som en skam at vi ikke anerkjenner folkemordet. Edit. denne hører kanskje hjemme i aktuelle saker og politikk? Hva mener du med denne påstanden?
Fremmed fugl Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 Vi er tilbake i den kaotiske kollapsen av det Ottomanske imperiet under det første verdenskrig. Armenerne i imperiet allierte seg med Russland, og under en tvangsforflytting av Armenere til Syria så dødet et fryktelig stort antall mennesker. Var det et folkemord eller var det et resultat av en blanding av inkompetens, tidens brutalitet og fattigdom i imperiet under kollapsen. Av politiske grunner så er Armenerne svært opptatt at det skal betegnes som et folkemord, av politiske grunner er den Tyrkiske republikk (som suksesjonsstat til imperiet) svært opptatt av at det ikke skal betegnes som folkemord. Min opplevelse er at de fleste som engasjerer seg i en debatt kring dette tema, ikke er særlig interesserte i faktiske historiske fakta, men at man sympatiserer med den ene eller andre siden ideologisk. 1 2
Gjest GP950mAh Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 Sommer2464 skrev (På 2.4.2023 den 9.50): Jeg ser på dette som en skam at vi ikke anerkjenner folkemordet. Edit. denne hører kanskje hjemme i aktuelle saker og politikk? Enig. EU anerkjente det som folkemord allerede i 2015.
Topsi Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Fremmed fugl skrev (På 7.4.2023 den 17.08): Vi er tilbake i den kaotiske kollapsen av det Ottomanske imperiet under det første verdenskrig. Armenerne i imperiet allierte seg med Russland, og under en tvangsforflytting av Armenere til Syria så dødet et fryktelig stort antall mennesker. Var det et folkemord eller var det et resultat av en blanding av inkompetens, tidens brutalitet og fattigdom i imperiet under kollapsen. Av politiske grunner så er Armenerne svært opptatt at det skal betegnes som et folkemord, av politiske grunner er den Tyrkiske republikk (som suksesjonsstat til imperiet) svært opptatt av at det ikke skal betegnes som folkemord. Min opplevelse er at de fleste som engasjerer seg i en debatt kring dette tema, ikke er særlig interesserte i faktiske historiske fakta, men at man sympatiserer med den ene eller andre siden ideologisk. Problemet er at så lenge det ikke det ikke anerkjennes som et folkemord så føler Tyrkia seg fri til å fortsette med apartheid, etnisk rensing og rasisme.
Michaelhe Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 (endret) Sommer2464 skrev (På 2.4.2023 den 9.50): Jeg ser på dette som en skam at vi ikke anerkjenner folkemordet. Edit. denne hører kanskje hjemme i aktuelle saker og politikk? Det kommer ikke til å skje nå mens Sverige søker NATO medlemskap, ihvertfall. Endret 8. april 2023 av Michaelhe 1
Fremmed fugl Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (15 timer siden): Problemet er at så lenge det ikke det ikke anerkjennes som et folkemord så føler Tyrkia seg fri til å fortsette med apartheid, etnisk rensing og rasisme. Ok, Hvor driver Tyrkia med etnisk rensing? Hvordan vil en slik politisk signalpolitikk om hendelser som ligger over 100 år tilbake i tid, gi en positiv effekt på denne etniske rensing som du skriver om? PS. Kjenner du til den demografiske utviklingen av Armenia, og hvordan tenker du på den innenfor konteksten etisk rensing? PS2. Bør vi gjøre noe med Fridtjof Nansen, mannen som lagde enn plan som betydde at miljoner av mennesker ble tvangsforflyttet etter første verdenskrig?
Topsi Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (3 timer siden): Ok, Hvor driver Tyrkia med etnisk rensing? Hvordan vil en slik politisk signalpolitikk om hendelser som ligger over 100 år tilbake i tid, gi en positiv effekt på denne etniske rensing som du skriver om? PS. Kjenner du til den demografiske utviklingen av Armenia, og hvordan tenker du på den innenfor konteksten etisk rensing? PS2. Bør vi gjøre noe med Fridtjof Nansen, mannen som lagde enn plan som betydde at miljoner av mennesker ble tvangsforflyttet etter første verdenskrig? Nordlige syria, dette er godt kjent https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/turkey-syria-safe-zone-ethnic-cleansing-death-toll-sna-a9225896.html Dette er en artikkel, jeg kan finne mye mer Og bare sånn til informasjon, siden du ikke tror Tyrkia har gjort noe galt, så er du nok imot de kurdiske selvstyremyndighetene, FN har bevist at anklager om etnisk rensing mot disse ( som er absurd da flertallet er arabere) ike har gjort det samme https://www.rudaw.net/english/middleeast/syria/14032017 https://ahvalnews.com/ethnic-cleansing/turkey-syrias-kurds-and-demographic-change https://nlka.net/eng/five-years-of-hell-evil-turkish-occupied-afrin/ Endret 9. april 2023 av Topsi Skrivefeil 1
Fremmed fugl Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 Topsi skrev (6 timer siden): Nordlige syria, dette er godt kjent https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/turkey-syria-safe-zone-ethnic-cleansing-death-toll-sna-a9225896.html Dette er en artikkel, jeg kan finne mye mer Og bare sånn til informasjon, siden du ikke tror Tyrkia har gjort noe galt, så er du nok imot de kurdiske selvstyremyndighetene, FN har bevist at anklager om etnisk rensing mot disse ( som er absurd da flertallet er arabere) ike har gjort det samme https://www.rudaw.net/english/middleeast/syria/14032017 https://ahvalnews.com/ethnic-cleansing/turkey-syrias-kurds-and-demographic-change https://nlka.net/eng/five-years-of-hell-evil-turkish-occupied-afrin/ Har aldri skrevet at Tyrkia aldri har gjort noe galt. Med vanlige folks briller gjør alle stater mye galt, geopolitikk er mye mer brutalt enn hva mange skjønner. Så den etniske rensingen du er bekymret om er i nordre delen av Syria. Men ikke i Tyrkia, og ikke gjort av Tyrkia. Ønsket fra Tyrkia er å komme tilbake til 2011. Ja, dem ble med i prosjektet til USA og flere andre makter, men ønsker nå at Syria skal gå tilbake til en normal nabo. Som alternativ løsning har dem nå det konseptet om en sikkerhetssone. Der dem ikke er så interesserte av at PKK's ulike underorganisasjoner er aktive. Syns du bør finne et litt bedre eksempel på Tyrkisk etnisk rensing i Tyrkia, og forklare hvordan en deklarasjon fra Stortinget om at en hendelse for over 100 år siden skal hjelpe. PS. Tyrkia er etter USA, Storbritannia (Finland og Sverige) Norges viktigste allierte. Er helt sentralt for norsk sikkerhet at Tyrkia ikke forlater NATO. 1
Topsi Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (3 minutter siden): Har aldri skrevet at Tyrkia aldri har gjort noe galt. Med vanlige folks briller gjør alle stater mye galt, geopolitikk er mye mer brutalt enn hva mange skjønner. Så den etniske rensingen du er bekymret om er i nordre delen av Syria. Men ikke i Tyrkia, og ikke gjort av Tyrkia. Ønsket fra Tyrkia er å komme tilbake til 2011. Ja, dem ble med i prosjektet til USA og flere andre makter, men ønsker nå at Syria skal gå tilbake til en normal nabo. Som alternativ løsning har dem nå det konseptet om en sikkerhetssone. Der dem ikke er så interesserte av at PKK's ulike underorganisasjoner er aktive. Syns du bør finne et litt bedre eksempel på Tyrkisk etnisk rensing i Tyrkia, og forklare hvordan en deklarasjon fra Stortinget om at en hendelse for over 100 år siden skal hjelpe. PS. Tyrkia er etter USA, Storbritannia (Finland og Sverige) Norges viktigste allierte. Er helt sentralt for norsk sikkerhet at Tyrkia ikke forlater NATO. Eh, det er gjort av Tyrkia jo, disse islamistiske terrorgrupper er direkte under tyrkisk styre. Kurderne I selve Tyrkia lever under et nærmest apartheid regime, en slik alliert vil ikke jeg ha Det er jo også åpenbart at syriske kurdere gjentatte ganger har sagt de vil ha fred med Tyrkia, mens Tyrkia driver en brutal blokade, støtter anti-kurdiske terrorgrupper og utslettet alt kurdisk i områdene de overtar, jfr afrin Endret 9. april 2023 av Topsi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå