AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #1 Skrevet 2. april 2023 Jeg og min sønn (ungdom) har akkurat flyttet inn i nytt hus med kjæresten. Og jeg har det ikke noe greit. Jeg ligger i sengen og gråter nå over noe som skulle være bra. Jeg har vært i noen tidligere forhold hvor jeg er den som har mistet følelser og brutt ut. Derfor, når jeg kjente på de samme følelsene for en tid tilbake, tvang jeg meg selv til å tenke at det ville gå over, og at man bare må jobbe for forholdet. Vi hadde også sagt ja til å kjøpe hus som skulle bli bygget innen kort tid. Men under byggeprosessen ble ikke følelsene noe bedre. Samtidig som at min sønn gledet seg helt vilt til det nye huset😢 Vi har omtrent ikke sex lenger, kommunikasjonen føler jeg er dritt, mens mannen virker å ha det topp. Skal ikke ramse opp alt her, men én av grunnene er at han røyker, og har gjort det så lenge at han har fått vesentlig dårligere helse grunnet det. I høst hadde jeg en alvorsprat med han om blant annet dette. Da sa han at han i hvert fall skulle stumpe røyken til vi flytter i nytt hus. Han var så glad i meg sa han, og skjønte at dette var et viktig punkt for en god fremtid sammen. Det har han selvsagt ikke gjort, han har heller gjort noe for å prøve. Når vi flyttet inn for to dager siden fylte han opp huset med klær og ting som stinket røyk, så den gode lukten av nytt hus er borte. Nå sitter han og røyker og hoster på terrassen. Han har ikke gjort en dritt for å få dette til, og han kunne i det minste tatt en prat med meg om at dette er vanskelig, hva han tenker osv. Men han bare «glemmer» det vi snakker om. En annen ting er at han står opp klokken syv i helger også. Det er veldig lytt her, men det er null hensyn å spore. Jeg er så sliten av flytting og alt det medfører og ble i dag vekket av at han romsterte klokken 8. Jeg sto opp og gikk på toalettet, og da sa han «er du oppe allerede», jeg svarte hyggelig, som jeg også sa i går, «det er så lytt her, kan du være litt stille» Han svarte «det går ikke an å være mer stille». Så gikk han ut på terrassen og røykte. Når han kom inn igjen begynte han å pakke ut kjøkkenutstyret sitt av kartonger og det ble et himla rabalder på kjøkkenet. Flott tiltak det altså, men han kan jo vente når det er tidlig søndag, jeg er så sliten, og har poengtert hvor lytt det er? Jeg fatter ikke hvordan dette skal gå bra, og angrer allerede. Det er første gang jeg går inn i er samboerskap siden jeg bodde med far til sønnen min når han var liten, og så føles det bare så feil! Føler meg helt mislykket😔 Hva tenker dere om mine tanker og følelser rundt dette? Er det slikt jeg ikke burde bry meg om? Jeg er så sliten😔 Anonymkode: 6ce09...d2e 5
Aristoteles Skrevet 2. april 2023 #2 Skrevet 2. april 2023 Du valgte å flytte sammen med noen du (kanskje) ikke har de rette følelsene for. Da blir man sliten og "alt" ved den andre er irriterende. Det var helt klart feil av ham (men han var sikkert forelsket, og når man er det, så tror man at man kan og vil gjøre alt for den andre) å si han skulle slutte å røyke om han ikke engang prøver - men samtidig tenker jeg at du bør vite at folk ikke slipper den typen avhengighet/uvaner uten videre. Når det gjelder å stå opp om morgenen, så tenker jeg at det er ganske spesielt av deg å be folk være stille klokken 8 Er det plagsomt, så bruk ørepropper. I sum så tenker jeg likevel at du egentlig ikke vil ha denne fyren og det livet du nettopp har påbegynt, så der får du vel tenke over hva du vil. Bryte nå, eller bryte senere. 10 1 4
ESFP Skrevet 2. april 2023 #3 Skrevet 2. april 2023 Lærdom: aldri forvent at mennesker skal endre seg (røyking i dette tilfellet). Bli sammen med mennesker for den de er, ikke potensialet av hva de kan bli. 32 1 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #4 Skrevet 2. april 2023 Skjønner at du har det kjipt. Men å kjøpe hus er en stor avgjørelse. Du har selv valgt å flytte sammen med en røyker, og som er et morgenmenneske. Og du har valgt å flytte inn i et hus som er lytt. Da må du rett og slett gjøre det beste ut av det. Finne løsninger. Ingen jobbing før kl 9 f.eks? Du kan ikke forvente at alle skal liste seg rundt i huset og hviske når du vil sove lenge. Kanskje det går an å lydisolere soverommet? Røykere som sier de skal slutte kan du ikke stole på. Han mente det sikkert, men det er vel ikke det letteste å slutte med Anonymkode: cc6c0...8e4 21
Forundret.. Skrevet 2. april 2023 #5 Skrevet 2. april 2023 Røykere som sier at de skal slutte er litt sånn som med narkomane, du kan ikke stole på det, det er en avhengighet. Og lovlig er den så det er nesten verre for mange å kutte røyken, for de gjør jo ikke en gang noe galt med å røyke. Og klarer han å slutte så vet du ikke hvor lang tid det tar for han evt sprekker. Er det stor nok hage til å sette opp en røykehytte/ grillhytte og kreve at han ska kun røyke der med røykejakke eller noe sånt på? Du må nok få deg ørepropper eller noe slikt. Og er du trøtt så bør du kanskje legge deg tidligere. Men helt klart, du er i en skremmende fase, alt det gode trygge du er vandt til blir endret. Gi det tid, kom inn i en ny rutine og se det ann litt først. Du må jo også fortelle hva du føler og hvorfor du tror du føler det slik at han klarer å henge med på hva som skjer. 10
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 Du er nok sykt sliten nå, og trenger hvile. Hva med separate soverom en periode, slik at du får hvilt og samlet deg litt? Si det er pga. røyklukten… Hadde forsøkt å bli boende i ett år om du klarer, og så selger du om det kjennes rett om ett år. Blir det helt uutholdelig før det, så kan han kjøpe deg ut eller du krever salg. Anonymkode: 1a5c0...bf6 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #7 Skrevet 2. april 2023 Han lyver og tar ikke hensyn til deg. Her må du stille klare krav og ultimatum og flytte fra han om han ikke følger opp røykeslutt og tar mer hensyn Anonymkode: 436f5...4c3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #8 Skrevet 2. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Han lyver og tar ikke hensyn til deg. Her må du stille klare krav og ultimatum og flytte fra han om han ikke følger opp røykeslutt og tar mer hensyn Anonymkode: 436f5...4c3 Jeg synes du drar dette vel langt, og legger all skyld på mannen. Røyking er en avhengighet som det kan være svært vanskelig å komme seg ut av. TS har jo valgt å bli sammen med en røyker. Om det er en dealbreaker for henne, så skulle hun ikke flyttet sammen med han når han fremdeles røyker. Men hun må snakke med han om at røykingen har begynt å plage henne mer og mer, til den grad hun revurderer forholdet. Da kan det hende han får opp øynene for at han må gjøre en endring. Synes også at hun ikke kan forvente at det er helt stille i huset helt til hun står opp lenge etter mannen. Her kan hun også bidra med å bruke ørepropper slik andre over her har foreslått. Hun setter jo også store begrensninger på mannen om han må liste seg rundt i 2 timer hver morgen før TS kommer seg opp av senga. Her må de finne en middelvei som kan fungere for begge. Anonymkode: 37b7c...672 8 1 4
PM75 Skrevet 2. april 2023 #9 Skrevet 2. april 2023 Du lar din irritasjon gå utover mannen fordi du har gjort er feil valg. Det er helt urimelig å behandle han slik! Du har rett og slett forledet en forelsket mann til å tro at han har funnet kvinnen i sitt liv, mens du innerst inne har visst lenge at dette forholdet ikke er rett for deg. 16 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #10 Skrevet 2. april 2023 Jeg har vært på den andre siden, sammen med noen som deg. Som mistet følelser men forble i forholdet, som sa de ville og var glad i meg, men oppførte seg mer og mer som om jeg bare var i veien. Det tæret skikkelig på selvfølelsen min, å være sammen med noen som til slutt nesten hatet meg, men prøvde å være så hyggelige de kunne. Jeg forsto ikke hva jeg hadde gjort feil og trodde det var min feil, dess mer jeg gjorde og bidro, og støttet og hjalp til, dess verre så det ut til å bli, men ordene var alltid de samme "neida det er ikke noe i veien alt er bra ". Du kan lkke skylde på at sønnen din gledet seg, og what not, og du visste hva du gikk til. Hvis du skal reagere med en følelse her så bør det være smerten over selvinnsikten du nettopp har fått, at dette er 100% din feil. Nå må du gjøre de rette tingene, ta det vonde som kommer, men sunne, og lære av det. Anonymkode: 80a29...6c1 10 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #11 Skrevet 2. april 2023 PM75 skrev (10 minutter siden): Du lar din irritasjon gå utover mannen fordi du har gjort er feil valg. Det er helt urimelig å behandle han slik! Du har rett og slett forledet en forelsket mann til å tro at han har funnet kvinnen i sitt liv, mens du innerst inne har visst lenge at dette forholdet ikke er rett for deg. Jeg er litt enig i dette. Du kom sammen med en som røyker,men NÅ "må" han slutte. Dette må være opp til han, en kan aldri tvinge en røyker til å slutte. En annen ting så virker det som du har flyttet sammen med han altfor tidlig. Får litt vondt av tenåringen din her, å gjøre så store omveltninger i hans liv og nå ligger du i senga og gråter. Anonymkode: a7046...b8f 6
AprilLudgate Skrevet 2. april 2023 #12 Skrevet 2. april 2023 Her virker det som du kan være den røde tråden? »I tidligere forhold - og nå igjen reprise». Du nevner en som røyker på terrassen og våkner kl 07? Hater røyking selv altså og der hadde jeg satt ned foten. Men….bruk ørepropper 🤷♀️ 3 2
Merlin Skrevet 2. april 2023 #13 Skrevet 2. april 2023 Lev alene. Du kommer aldri til å bli fornøyd uansett hvem du bor sammen med. 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #14 Skrevet 2. april 2023 Det høres jo ut som om du er forelsket i forelskelsen, dersom dette er en gjentagende atferd for deg. Noe ved denne mannen (og de andre) falt du jo for i utgangspunktet, så noe bra må det være der. Hva med å se etter disse kvalitetene i mannen du nå bor sammen med? Forelskelsen er jo bare en rus, og varer i kort tid. Anonymkode: 4fe1b...f58 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #15 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er nok sykt sliten nå, og trenger hvile. Hva med separate soverom en periode, slik at du får hvilt og samlet deg litt? Si det er pga. røyklukten… Anonymkode: 1a5c0...bf6 Helt enig, bare si at du er sliten etter alt. Og du er nok veldig sliten. Anonymkode: 12ec5...56f 1 2
Ulla Ullsokk Skrevet 2. april 2023 #16 Skrevet 2. april 2023 Dere må jo snakke om røykingen! Og jeg synes det er normalt hensyn å være stille et par timer en søndag morgen, når han våkner kl 0700! Kan han ikke sette seg ned og kose seg med kaffe/avis i et stille hus? Min eks tok alltid ut av oppvaskmaskinen søndag morgen, nesten litt på trass, virket det som. Fordi han syntes jeg sov for lenge. Jeg endte opp med å forakte han, ikke pga det såklart, men mange sånne ting tilsammen. Jeg både tar og forventer hensyn i et forhold. Man må kunne slappe av hjemme! 3
lillevill Skrevet 2. april 2023 #17 Skrevet 2. april 2023 🤷♀️ Det er altså så utrolig merkelig det. Å flytte sammen, og så ikke ta hensyn sånn helt fra første stund, når den ene vil sove. En løsning er jo ørepropper da. Kjøp noen skikkelig gode ørepropper. Hva slags ting vil han ha som stinker røyk da? 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #18 Skrevet 3. april 2023 PM75 skrev (21 timer siden): Du lar din irritasjon gå utover mannen fordi du har gjort er feil valg. Det er helt urimelig å behandle han slik! Du har rett og slett forledet en forelsket mann til å tro at han har funnet kvinnen i sitt liv, mens du innerst inne har visst lenge at dette forholdet ikke er rett for deg. Jeg har ikke forledet han til det, nei. Jeg har flere ganger tatt opp at jeg er usikker på forholdet grunnet det jeg nevner her i tillegg til andre ting jeg ikke nevner her. Han vet det veldig godt. Han har flere ganger lovet å skutte å røyke, og sist vi pratet om forholdet, så nevnte jeg igjen røyk som en av grunnene til at jeg tvilte på forholdet. Da sa han at han i HVERT FALL skulle slutte til vi kom i nytt hus. Hadde han prøvd skikkelig, men strevde veldig med å få det til, hadde jeg vært forståelsesfull. Men han har ikke det. Og det provoserer meg at han ikke sier et ord om det, men røyker som en skorstein på terrassen her som om ingenting har blitt snakket om før. Mange minutters hosting har han også i starten. Det er så lite tiltrekkende, og det viktigste er jo helsen, jeg ser ikke en fremtid med en som ikke tar vare på helsen. Han er strålende fornøyd med huset og flyttingen, så jeg har ikke tatt det opp med han enda, men jeg må jo det. Eller bør jeg vente noen dager, og ikke være negativ med en gang i nytt hus? TS Anonymkode: 6ce09...d2e 1 1
Cata Skrevet 3. april 2023 #19 Skrevet 3. april 2023 Men kjære vene, hvorfor flytter du sammen med en du er usikker på allerede før dere flytter sammen? Jeg forstår det er irriterende med en partner som røyker, men som flere har sagt her så er det en avhengighet så det er røykeren selv som må bestemme når han vil slutte - dessverre. At noen rører seg i huset kl 8 må du nesten bare tåle. 8 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #20 Skrevet 3. april 2023 Forstår fortvilelsen du kjenner på nå. Jeg skal snart avslutte forholdet jeg er i fordi jeg ikke for noe i verden vil flytte sammen med ham.. ser ting/vaner/uvaner jeg ikke ønsker å bo med. Men i alle fall, når det kommer til røykingen. Be ham gå til legen og be om Champix. Jeg slet skikkelig med å slutte på egenhånd, men Champix fungerte helt topp! Man skal røyke i begynnelsen, og plutselig ble røyk bare vemmelig og ekkelt. Masse lykke til! Anonymkode: 3cb8f...99b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå