Gå til innhold

Budsjett/økonomi ved gift/odel/felles barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg ønsker å høre hva dere tenker er en god og rettferdig fordeling av økonomien i vår livssituasjon, så skal prøve å forklare den så godt jeg kan. Det blir sikkert litt langt, så er takknemlig for de som ser seg mål på å lese og svare.

Per nå er økonomien vår svært uoversiktlig, og plana er å løse opp i dette med ihvertfall å lage felles konto for faste utgifter, sparing og barn. Finne ut av hva som skal være felles og hva som skal være adskilt, og sette opp budsjett blant annet. Ønsker gjerne innspill fra dere med fiktive budsjett, og hvordan dere ville fordelt inntekt/utgifter/sparing etter inntekt osv.

Fra tidligere var jeg i et langt forhold hvor jeg ble grovt utnyttet økonomisk, og jeg er redd for at det skal skje igjen, og har allerede satt meg selv i en sårbar økonomisk situasjon i dette forholdet. Jeg er derfor redd for at dette påvirker evnen min til å se hva som er rettferdig fordeling av økonomien vår, om det får meg til å tenke at han burde ta mer av utgiftene enn hva som egentlig er rettferdig, men også om jeg er for redd for å ta økonomisk plass og lar ham overkjøre meg. Dette er vel den største grunnen til at jeg ønsker innspill utenfra.

Situasjonen vår:

Jeg er ung ufør, han er i 100% jobb(jobber en helg i mnd i tillegg til ukedagene), så inntekten er ulik. Han har litt over 200kr timen, men jeg husker ikke hvor mye.

Da vi ble sammen eide jeg egen leilighet, og han eide egen gård på odel.( Jeg hadde også en god bufferkonto og mulighet for å spare litt, men siden vi lever etter hans evne (han vil ikke tilpasse seg), har ikke jeg hatt mulighet til å spare etter vi ble sammen, og bufferkontoen min er tømt for lenge siden).Vi bestemte oss etter hvert for å få barn sammen(ingen har barn fra før), og plana var at jeg skulle flytte inn på gården før barnet kom til verden. Svangerskapet utløste sykdom hos meg, og jeg ble 100% pleietrengende. Jeg er bedre nå, men har kraftig nedsatt funksjonsevne og lever med kroniske sterke smerter, så utsiktene for å klare å komme meg i jobb ser dyster ut med det første. Sykehuset anbefalte meg å flytte til min mann(ikke gift ennå da) da de skrev meg ut, da leiligheten min var umulig å bo i med mitt handicap, og det var enklere for kommune/ergoterapeut å tilpasse med hjelpemidler på gården, så da gjorde jeg det (dumt valg i en presset situasjon, men det er en annen sak). Det ble fort for dyrt å ha utgiftene på leiligheten jeg ikke engang kom meg inn i i tillegg med min lave inntekt, så den solgte jeg (med tap). 

Summert opp har vi hver vår bil, ett felles barn i barnehage, er gift (dvs lavere sats ufør for meg), har ulik inntekt, lever/spiser etter hans evne, han har verdier i gård (som jeg aldri får eierskap i) og skog, og han sparer i fond/aksjer, jeg har ikke rom for å spare. Vi har hvert vårt lån (boliglånet mitt og lånekassen for ham). Foreldrene hans bor i et annet hus på gården, og «husleien» deres er å betale strømregninga for hele gården (ikke drift på gården pr nå). Jeg ønsker egentlig at vi skal betale strømmen hver for oss, og at de heller betaler en fast sum i leie, da jeg synes det er innmari slitsomt å ikke ha oversikt over strømforbruk, og samtidig ha konstant mas fra hans foreldre om hvor mye/lite strøm vi bruker. Jeg tilbød meg å betale vår regning, men fikk da servert strømregninga for begge husholdningene, noe som selvfølgelig er helt uaktuelt med min inntekt. Så der har jeg ikke fått gjennomslag.

Jeg synes det er svært vanskelig å vite hvordan vi kan løse dette på en god og rettferdig måte, og ønsker innspill fra dere så ikke dette blir urettferdig for noen av oss.

Hvordan ville dere løst fordelingen av utgifter? Hvilke spareposter burde vi sette opp? Og hvilke spareposter skal være felles/adskilt? Og har dere lyst til å dele et eksempelbudsjett som kan gjøre det enklere for oss å komme igang?

Vi har jo snakket litt om økonomi, men pga livssituasjonen/krise har vi ikke kommet igang. Han har sagt at han ønsker vi fordeler økonomien med at han har en høyere prosent på felles utgifter så ikke han har masse penger og jeg sitter igjen med ingenting.

Tusen takk om du gadd å lese alt og svare 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...