AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Skrevet 1. april 2023 Okei.. Så jeg er fryktelig rådvill og trenger den rå sannheten. Min samboer og jeg har vært sammen i 12 år. Vi har 3 barn, hvor det eldste barnet er mitt fra et tidligere forhold. Eldste barnet har ingen kontakt med sin biologiske far. I høst fant jeg kokain på han. Samboer sverget på at det var et dumt engangstilfelle på en fest. Vi dro i parterapi og jeg har prøvd å fikse tillitsbruddet jeg følte på. Skal sies at dette er én av flere ting han har løyet til meg for, og vi har slitt i flere år. Men dette var aboslutt det verste for meg. Idag fant jeg kokain igjen. 2 min før så han meg inn i øynene og sa «jeg ville aldri gjort noe slikt igjen, jeg ville aldri risikere å miste dere». Jeg fant pulveret rett foran nesa på han. Prøvde å puste med magen og ba han om å dra - og ikke komme tilbake idag. Jeg «beslagla» sakene hans. Han la seg først flat. Sa at han kunne takke seg selv osv. men innen et par timer hadde han rukket å få i seg x-antall øl og stinket alkohol. Jeg sa jeg ikke ønsket at han var hjemme med oss - han spurte «hvorfor?». Men han dro til slutt. Hvor, vet jeg ikke. Ringte barnevernsvakten siden jeg ikke orker å gå med dette på skuldrene lengre. Skal ringe familievernkontoret eller barnevernet på mandag. Han innrømmet å ha tatt det igår mens vi alle var hjemme. Skremmer meg at jeg ikke så det. Han har dermed vært ruset her hjemme med barna tilstede. Jeg er så fortvilet og redd for fremtiden. Har erfaring med litt av vært med far til min eldste, men jeg trodde aldri i verden at han jeg har vært med i 12 år skulle drive med slikt. Hva ville dere gjort? Er det noen alenemødre der ute som kan dele erfaringer med meg om å bo alene med flere enn 1 barn? Og ha en far du ikke stoler på? Jeg er fortiden sykemeldt etter å ha bli diagnotisert med en sykdom jeg ikke blir frisk av med det første. Jeg har kun 70% fast stilling. Så det økonomiske er også et hinder oppi alt sammen. Anonymkode: 73054...496
Andro Skrevet 1. april 2023 #2 Skrevet 1. april 2023 Du er i en skremmende situasjon, men du har taklet det verdig. Du har stått opp for deg og ungene, og du har gitt klar beskjed om hva som er uakseptabelt. Rus og barn er ikke kompatibelt, det har du helt rett i. Tøft og riktig av deg å be ham om å gå. Klokt å ta en telefon, og få noen å snakke med. Han kan be om å få behandling for rusproblemene sine, eller han mister dere. Du kan også ringe til veiledningstjenesten til pårørende av rusmisbrukere 400 31 093 Du kommer til å greie deg helt fint alene, dersom det blir sluttresultatet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #3 Skrevet 1. april 2023 Han må bestemme seg for hva han ønsker. Vil han være familiefar, må han gå til jevnlige rustester. Det hadde jeg krevd! Anonymkode: 7f48e...0e6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #4 Skrevet 1. april 2023 Så bra at du koblet inn barnevernet også, viktig at de kommer raskt på banen når det gjelder rus, tror jeg. Jeg tror du uansett får det bedre alene med tre barn enn med ham, fordi du ikke lenger kunne stole på ham, selv før denne siste episoden. Vanlige folk går jo ikke fra ikke-rusmisbrukere og rett til kokain, så han har nok hatt et problem lenge. Det at han nå reagerte med å drikke seg full etter du tok ham denne siste gangen bekrefter bare rusproblemet hans. Han må komme til et punkt hvor han innser sitt eget rusmisbruk og tar imot hjelp for å komme seg ut av det. Du kan ikke hjelpe ham med det. Han må ville det selv og han må være villig til å ta den tøffe jobben det er å bli, og ikke minst, holde seg rusfri. Ta kontakt med kommunen du bor i og be om en time til økonomisk rådgiver, så kan du få litt hjelp der til å få bedre oversikt over økonomien og mulighetene dine fremover når det kommer til det økonomiske. Sjekk også om kommunen har et tilbud til pårørende til rusmisbrukere. Jeg kjenner personer som har fått god hjelp som pårørende der, med en til en-timer og/eller gruppetimer. De kan sikkert gi råd også om hvordan hjelpe barna i denne situasjonen hvor far bruker rusmidler. Selv om det du nok har en slitsom og kanskje tøff tid foran deg, så tror jeg dette er til det beste siden dere også har slitt i flere år før dette. Det er vel dessverre god grunn til å tenke at rusmisbruket hans kan ha pågått lenger enn siden i høst og at det og/eller årsakene til at han ruser seg har bidratt negativt til forholdet. Og så lenge han hverken har vært ærlig med deg eller tatt ansvar for å skaffe seg hjelp ut av rusmisbruket, så har du (og han) i realiteten ikke hatt en sjanse i dette forholdet. Forhåpentligvis blir dette en så stor vekker for ham at han skaffer seg hjelp og snur om på livet sitt, om ikke annet så for barnas skyld. Men ikke ta det for gitt... Snakk med barnevernet. Les deg opp på om du kan kreve at han går i jevnlig rustesting om han skal ha barna på samvær. Spill på lag med barnevernet og ta imot all hjelpen du også kan få, både av råd og ev. praktisk hjelp. Snakk med familie eller noen du står nært, ikke gå hele påsken med dette alene ❤️ Anonymkode: 15f5f...404
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #5 Skrevet 1. april 2023 Tusen takk♥️ Ja, jeg må ta imot all den hjelpen jeg kan få nå. Også får vi se om han forstår at han har et problem eller ikke.. Takk for kloke råd og svar. Har heldigvis familie som støtter meg. Uansett om påsken ikke blir helt som planlagt, så skal jeg hvertfall gjøre ferien fin for barna. Takk! Anonymkode: 73054...496 2
Sofie Maria Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk♥️ Ja, jeg må ta imot all den hjelpen jeg kan få nå. Også får vi se om han forstår at han har et problem eller ikke.. Takk for kloke råd og svar. Har heldigvis familie som støtter meg. Uansett om påsken ikke blir helt som planlagt, så skal jeg hvertfall gjøre ferien fin for barna. Takk! Anonymkode: 73054...496 Kommer til å ordne seg detta her😘 heier på deg.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #7 Skrevet 23. mars 2024 Jeg er i en veldig lignende situasjon. Har tre barn og en mann som har slitt med rusproblemer en god stund. I dag fant jeg en stor mengde med kokain i jakkelomma hans igjen. Mulig han selger videre i tillegg til eget bruk. Hvordan gikk det med deg etter dette Anonym bruker? Så tøft av deg å kontakte barnevernet og familievernkontoret. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. Føler meg rådvill og fanget. Anonymkode: 1dff3...c01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå