Gå til innhold

Min største frykt er å bli en fattig alenemamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jobber som sykepleier og tjener 600 000 i året, har også samboer som tjener ca 500 000. Vi har regnet på det å få barn og det er SVINDYRT. Vi har ca 12 000 hver å bruke på «det vi vil» nå når alle faste utgifter er betalt. Med barn vil denne synke drastisk de neste årene. Jeg er livredd for å ikke kunne gi et barn og eventuelt flere barn en god oppvekst. Med god oppvekst mener jeg det å kunne dra på ferie og la de oppleve litt av verden, ha mulighet til å melde de på fritidsaktiviteter, bruke litt ekstra penger på bursdager, bidra med penger til lappen og studier osv. Leser om folk på Aap eller uføre som velger å få barn og de velger jo å føde barn inn i fattigdom. Leser stadig innlegg her om «hvordan skal jeg betale for barnas konfirmasjon» eller «har ikke råd til mobil til barnet». Eller den verste jeg har sett; «Kan man opprette Vipps for å ha barnebursdag?». Hvorfor ønsker man å utsette barna sine for sånt..? Har vi en normal inntekt til å kunne få barn? Verden er så usikker fra før av. Hadde dere buffer da dere planla å få barn?

Anonymkode: 82f37...69e

• Liker 4
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei. Ikke få barn. Du virker nevrotisk og det vil påvirke barna. Snøfnugg-foreldre får snøfnuggbarn. Da vil jeg si at barn av «fattige alenemødre» som du så tydelig ser ned på, stiller sterkere, de blir mer selvstendige og ser mer verden som den er, enn en overfladisk sossetilværelse. De lærer også at ting ikke kommer gratis her i livet, og at man ikke skal se ned på andre som har andre livssituasjoner enn en selv… 

Endret av Motelvibes
  • Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Skrevet

Når dere har 1.1' i inntekt, og syns at dere har det vanskelig så må dere bo veldig dyrt. Tolvtusen er mye penger på en måned. Du konstruerer problemer som dere ikke har. Jeg er alene med barn, og det går helt fint.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Motelvibes skrev (7 minutter siden):

Nei. Ikke få barn. Du virker nevrotisk og det vil påvirke barna. Snøfnugg-foreldre får snøfnuggbarn. Da vil jeg si at barn av «fattige alenemødre» som du så tydelig ser ned på, stiller sterkere, de blir mer selvstendige og ser mer verden som den er, enn en overfladisk sossetilværelse. De lærer også at ting ikke kommer gratis her i livet, og at man ikke skal se ned på andre som har andre livssituasjoner enn en selv… 

Virkelig? De jeg gikk i klasse med som hadde foreldre med lav inntekt har stort sett begynt å jobbe i butikk, restaurant, barnehage osv. De har også fått barn tidlig og leier bolig.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vasser i peng, og tror ikke du har råd til barn.. 🙈🙈

Anonymkode: d2769...fc2

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Virkelig? De jeg gikk i klasse med som hadde foreldre med lav inntekt har stort sett begynt å jobbe i butikk, restaurant, barnehage osv. De har også fått barn tidlig og leier bolig.

…og problemet er?

Anonymkode: bcc0d...a9f

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner også en svenske som er dum. Det betyr ikke at alle er det. Du virker trangsynt og uintelligent. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

…og problemet er?

…at barna arver dårlig økonomi og vaner?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barn av «fattige alenemødre» har ofte evne til stor sosial mobilitet og evne og mulighet til klassereise her til lands. Og fattigdom er ikke statisk. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var en fordomsfull formulering. Barn som vokser opp i hjem under medianinntekt kan fint ha et hjem med gode verdier og mye kjærlighet. 
Jeg fatter ikke at det fremdeles eksisterer slike holdninger. Fattigdom kan være så mye rart, men en ting er sikkert, og det er at dysfunksjonelle foreldre er det like mange av blant høyt utdannede. 
Å fokusere på verdier kun i form av materielle goder er bare trist å lese. 
Stoler du ikke mer på deg selv enn at økonomien skal definere deg som trygg rollemodell som mor?
Like greit at du lar frykten styre deg og dropper prosjekt «god oppvekst». 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Penger har ikke mye å si. Det er oppdragelse som er viktig. En god balanse mellom masse kjærlighet og disiplin er alfa omega. 

Lite midler:

Kjenner mange voksne folk som dro sjelden på ferie som barn og ble to ulike type folk; de som snudde om tilværelsen sin og de som ble udugelig voksne.

1. De som fikk streng oppdragelse og mye oppmerksomhet begynte å gå med avisen i ved 12års alderen. De lærte å spare og kjøpte seg bolig i tidlig 20 alderen selv med kun vgs utdannelse. Disse hadde gjerne to jobber i et par år. De som var flinke på skolen ble leger og andre status yrker og som også  flippet om tilværelsen sin.

2. De som ikke fikk disiplin pleide å sammenlikne seg med andre og kjøpte merkeklær som de ikke hadde råd til for å passe inn. Disse sliter som voksne for det er ikke lett å legge seg fra uvaner. De er alltid blakke og misfornøyde fordi fokuset deres var overflatisk og eksternt.

Middelklassen: 

1. Mange oppføre seg litt bortkjemte og klager over unødvendig ting. Vanskelig å gjøre dem fornøyde. De som var flinke på skolen klarer seg godt (selv om noen sliter med perfeksjonisme) men de som ikke var det hadde ofte mindreverdighetskomplekser. Disse fokuserte veldig med å passe inn fordi de er allerede "inne" og må vedlike posisjonen sin.  

Uansett hvor mye penger, så trenger man foreldre som kan lære deg verdien av hardt arbeid, takknemlighet, og ikke sammenlikne seg selv med andre for å kunne ha et godt liv. Gode verdier og vaner kan ikke kjøpes.

Endret av Btw
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere har 24k totalt til fri bruk. Det er mer enn nok til å leve et godt økonomisk liv med barn og. Jeg er sikkert i den kategorien din, fattig alenemamma. Jeg tjener under 400k, ca 26k totalt i mnd. Sitter igjen med ca 6000 som jeg kan bruke på det jeg vil. Vi reiser, er på fritidsaktiviteter, kjøper bursdagsgaver og nye klær/utstyr. Man kan fint klare seg på mindre, det er bare en omstilling og vanesak. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Burde jo ikke få barn i det hele tatt om din verste frykt er å bli alenemamma. Det vil jo alltid kunne skje, samme hva man gjør eller ikke gjør. 

Anonymkode: 0ff93...f3e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men kanskje de har det strålende fint allikevel, selv om du ikke vil ha det likt? Hva skulle samfunnet gjort om ingen hadde slike jobber? 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

image.jpeg.811ad38322919629b56d4742b91ead82.jpeg

Anonymkode: 592cf...ab6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei. Jobber som sykepleier og tjener 600 000 i året, har også samboer som tjener ca 500 000. Vi har regnet på det å få barn og det er SVINDYRT. Vi har ca 12 000 hver å bruke på «det vi vil» nå når alle faste utgifter er betalt. Med barn vil denne synke drastisk de neste årene. Jeg er livredd for å ikke kunne gi et barn og eventuelt flere barn en god oppvekst. Med god oppvekst mener jeg det å kunne dra på ferie og la de oppleve litt av verden, ha mulighet til å melde de på fritidsaktiviteter, bruke litt ekstra penger på bursdager, bidra med penger til lappen og studier osv. Leser om folk på Aap eller uføre som velger å få barn og de velger jo å føde barn inn i fattigdom. Leser stadig innlegg her om «hvordan skal jeg betale for barnas konfirmasjon» eller «har ikke råd til mobil til barnet». Eller den verste jeg har sett; «Kan man opprette Vipps for å ha barnebursdag?». Hvorfor ønsker man å utsette barna sine for sånt..? Har vi en normal inntekt til å kunne få barn? Verden er så usikker fra før av. Hadde dere buffer da dere planla å få barn?

Kjære non... Dere har ekstremt god råd og ingen økonomiske hindringer for å få barn. Hvis du skulle blitt alenemor tjener du alt for mye penger til å kvalifisere for en eneste alemor-stønad fra nav utenom ekstra barnebidrag som alle får. Så du hadde ikke klart å bli fattig alenemor, bare alenemor.

I og med at du har et så urealistisk syn på økonomi ville jeg anbefalt at du går inn for å forbedre deg på dette punktet - har dere en livsstil med veldig høyt forbruk? Er det mye hverdagsluksus som spiser opp lønna? Hvorfor har dere ikke buffer med så mye til overs i måneden? Kan du nok om sparing med lang horisont? 

Og ikke minst - hvilke verdier ønsker du å lære barna dine? Du er voldsomt opptatt av materielle ting og status, ønsker du at barna dine skal lære at ferier og fancy bursdager er viktig for å ha en god barndom? Skal de lære å se ned på andre som ikke har råd til en dyrere bursdag, slik du gjør? 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Wow, du var fordomsfull. Vel, jeg er vokst opp skikkelig fattig, vi frøs oss gjennom vintrene og spiste kun ris de siste dagene i måneden. Fritidsaktiviteter var bare å glemme, det var ikke barnebursdager eller konfirmasjon, fikk ikke mobil, måtte spare til lappen selv som voksen og finansiere studier med lånekasse og jobb ved siden av. 

I dag tjener jeg mye mer enn deg i en vel ansett jobb, har lang utdanning, eier flere boliger og fikk barn i slutten av 30-årene. Siden dette tydeligvis var tegn på suksess for deg. 

Og jeg må si jeg tror jeg har vært heldigere enn deg med hvilke verdier jeg har lært i livet. Det fins et uttrykk som sier "penger er ikke alt", og det gir du et tydelig eksempel på i denne tråden. 

Anonymkode: 60584...f6d

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å hva skulle du ( å alle vi andre ) gjort uten folk som ønsket jobbe i restaurant , butikk , barnehage ? Hvem skulle ekspedert oss , hvem skulle servert oss , å hvem skulle passe barna våre så vi fikk jobbet ? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I følge din logikk skal da ikke folk med slike yrker få barn fordi de barna ikke vil få en god oppvekst? 

Anonymkode: 60584...f6d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har en helt gjennomsnittlig økonomi, barna deres vil antakelig kunne få ca like mye hjelp av dere, som de fleste andre barn🤔

Anonymkode: 7e2b2...0cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke vært bekymret for økonomien. Dere tjener jo helt gjennomsnittlig? Mulig dere har dårlig økonomisk styring, men det kan rettes på. 

Det jeg ville vært bekymret for var arbeidstidene dine. Jeg jobbet selv som vernepleier med barn og med lønna di vil jeg anta du jobber turnus? Gjorde det selv før jeg byttet jobb og det var virkelig ikke forenlig med familieliv. Byttet derfor jobb og tjener mye mye dårligere. 

Anonymkode: 65b32...496

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...