Gå til innhold

Er det lov å ta med mitt barn til kjæresten sin når jeg har sagt nei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ute og reiser i jobbsammenheng. Min mor passer barnet mitt i helgen. Hun sender sms og spør om hun kan ta med barnet og overnatte hos kjæresten sin 20 minutter fra hennes bopel. Dette har jeg sagt nei til før. Hun nevner ikke noe om det før min avreise og vi blir enige om en plan for helgen. Så skriver jeg nei på meldingen så fort jeg kan, og ringer for å sjekke at hun ikke har dratt avgårde med barnet mot min vilje. Da har hun likevel dratt til han, selv om jeg sa nei. Barnet har aldri sovet der før!

Er dette lovlig?? Hun sa barnet ville det, men mitt barn har aldri nevnt det tidligere til meg. Nå kjenner jeg at min tillit til min mor er brutt og at hun viser null respekt for meg som mamma. Jeg føler jobbturen er helt ødelagt. Dette er ikke første gangen hun bryter avtaler og går bak ryggen min, så hvor går grensen?? Hvordan håndtere dette videre?

Anonymkode: f5838...158

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du har gitt henne ansvaret, må du også kunne stole på at hun kan ta vare på barnet ditt. Nå får du uansett ikke gjort annet enn å være på jobb. Og ja, det er lovlig! Hun har ansvaret, og da også ansvar for å ta med seg barnet. Det hadde jo vært enda verre om hun bare dro og lot barnet være alene. 

Videre ville jeg nok ikke latt henne fått ansvaret over natt igjen. Hun brøt en avtale dere hadde, som gjør at du ikke kan stole på henne. 

Anonymkode: 3c91f...cd3

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om eneste grunnen er at barnet ikke har sovet der før, tenker jeg at du er vanskelig.  

Er det flere grunner til at barnet ikke kan sove borte? 

Kan ikke tenke meg at det er en lov som sier at din mor har gjort noe galt. Men,  dumt at hun har gått bak din rygg. 

Du får være sammen med barnet ditt selv, så slipper du slike episoder igjen.  

Anonymkode: 59dc3...068

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg ville det spilt inn om jeg hadde møtt mors kjæreste, eller hvor lenge de har kjent hverandre og at jeg ikke hadde gode grunner til å mislike ham.

Bare at barnet ikke har overnattet der før ville ikke bekymret meg så lenge din mor er ansvarlig og omsorgsfull. Da tenker jeg hun kan trygge barnet ditt i situasjonen.

For alt du vet kan det være barnet ditt synes dette er et kjekt lite eventyr og får det veldig fint.

Anonymkode: 7227a...52f

• Liker 13
Skrevet

Hva er det du frykter kan skje? Har din mor skumle kjærester?

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ulovlig nei 

Anonymkode: 68cca...c47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor slem er denne kjæresten? Siden du tenker din mor må holde seg unna ham når hun passer barnet ditt? Drikker de mye sammen? Skriker til hverandre? 

Anonymkode: bea78...394

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lovlig er det nok, men det er et tillitsbrudd. Jeg ville tatt en prat med moren din når du kom hjem. 

Anonymkode: a5d38...5e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lovlig? Hvilken paragraf skulle hindre det mener du? Du får finne annen barnevakt heretter hvis du ikke kan stole på moren din.

Anonymkode: 70bf5...33c

• Liker 4
Skrevet

Er lovlig ja, men er det greit? Nei

Uansett hvilke grunn du måtte ha for at din datter ikke skal tas med til din mors kjæreste, så er det ikke greit å gjøre det mot din vilje. 

Jeg skjønner det kan være vanskelig for mange barn og komme inn i er nytt hjem, og skulle overnatte. 

Du skriver ikke om hvor godt din datter kjenner denne mannen, det er forskjell om hun kjenner han gjennom mange år eller kort tid. 

Her har fin mor misbrukt sin tillit. Ikke bra. 

Regner med du kommer til å være ganske så tydelig med henne om at dette har vært å gå over sterken og at hun har misbrukt din tillit.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager er ikke dette greit egentlig? 

Du kan da ikke diktere hva moren din gjør. Hun er voksen. 

Hadde hun reist fra ungen din, da hadde du kunne sagt noe. Eller om hun hadde tatt med ungen til en pub. Eller til utlandet. 

Men til kjæresten?! Skjerp deg. 

Anonymkode: fb653...170

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ett tillitsbrudd. Utover det virker du jo særdeles hysterisk.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver: Dette er ikke første gangen hun bryter avtaler og går bak ryggen min, så hvor går grensen?? Hvordan håndtere dette videre?

Hvorfor i alle verden passer hun barnet ditt? Skaff deg en jobb der du selv kan ta deg av ditt barn utenom barnehagens åpningstid.

Anonymkode: 0b23a...5e4

• Liker 11
Skrevet

Jeg anbefaler deg å finne ny jobb så du kan ha barnet hjemme hver eneste natt.

Hvorfor skal moren din sette livet sitt på vent for at du skal være sær og nekte henne å ta med barnet til kjæresten sin?

Du er nok ingen enkel sjel å ha med å gjøre. Skjerp deg

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 23.56):

Jeg er ute og reiser i jobbsammenheng. Min mor passer barnet mitt i helgen. Hun sender sms og spør om hun kan ta med barnet og overnatte hos kjæresten sin 20 minutter fra hennes bopel. Dette har jeg sagt nei til før. Hun nevner ikke noe om det før min avreise og vi blir enige om en plan for helgen. Så skriver jeg nei på meldingen så fort jeg kan, og ringer for å sjekke at hun ikke har dratt avgårde med barnet mot min vilje. Da har hun likevel dratt til han, selv om jeg sa nei. Barnet har aldri sovet der før!

Er dette lovlig?? Hun sa barnet ville det, men mitt barn har aldri nevnt det tidligere til meg. Nå kjenner jeg at min tillit til min mor er brutt og at hun viser null respekt for meg som mamma. Jeg føler jobbturen er helt ødelagt. Dette er ikke første gangen hun bryter avtaler og går bak ryggen min, så hvor går grensen?? Hvordan håndtere dette videre?

Du ber mor om å gjøre noe hun ikke vil, altså holde seg unna sin kjæreste. Mor burde visst at hun skulle sagt nei til å passe barnet siden hun egentlig skal holde seg unna kjæresten sin i  denne sammenhengen, men neida. Mor setter ikke grenser og klarer ikke si nei til verken deg, barnet ditt eller kjæresten.

Angående tillitsbrudd. Nå vet du at mor ikke overholder dine ubehagelige regler. Du er ikke sjefen hennes. Når din mor passer barnet ditt så må du regne med at det er de reglene hun har, som gjaldt når hun passet deg, som etterleves. Dine regler vil hun nok ta hensyn til dersom hun husker på de, og dersom de ikke kommer i konflikt med hennes behov.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som synes det er greit, ville dere også mene det hvis hun tok med barnet til nakenbaderforeningen eller den lokale religiøse foreningen hun tilhørte, også når det var mot datterens ønske?

Anonymkode: 03519...7b8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det non grunn til at hun ikke får lov til å ta med barnet til denne kjæresten? Er han voldelig? Overgrep? 
Hvis ikke bør du vel bare være takknemlig for at din mor passer barnet ditt. Må hun be deg om lov til alt de gjør? Barnet storkoser seg sikkert med full oppmerksomhet fra flere voksne. Med mindre det er noe du ikke forteller om denne kjæresten, virker du svært hysterisk og urimelig mot din mor som tross alt gjør deg en tjeneste! 

Anonymkode: 31b7f...e03

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er uryddig fra hennes side. 

Mor har all rett til å dra til sin kjæreste. Men da får hun også si fra, slik at du har tid til å finne alternativ barnevakt. 

I og med at dette har skjedd flere ganger er jo bare løsningen å slutte å bruke henne som barnevakt. Eller bli en noe rausere person. 

Anonymkode: 10ac3...86b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 23.56):

Hei TS, høres ikke ålreit ut at moren din er mer opptatt av å dra til kjæresten enn å ha en helg alene med barnebarnet. 

Det er kanskje en del på forumet i samme generasjon som føler seg truffet, ser du får mange unødvendig skarpe svar. Håper du får til å gjøre det beste ut av jobbturen, kanskje det hjelper å snakke med barnet ditt. Det beste er om hun/ han har det bra akkurat nå, og du kan gjennomføre turen med god samvittighet. Legg en annen plan for neste gang du trenger barnevakt. 

Alt godt❤️

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dere som synes det er greit, ville dere også mene det hvis hun tok med barnet til nakenbaderforeningen eller den lokale religiøse foreningen hun tilhørte, også når det var mot datterens ønske?

Anonymkode: 03519...7b8

Så kjæresten, en person ts sin mor er glad i, kan sammenlignes med noe som ihvertfall du synes er ganske ekstremt? 

Jeg synes sammenligningen din er ganske frekk og viser en nedlatende holdning til mor/bestemor sin evne til å velge kjæreste. Det står absolutt ingenting om at kjæresten på noe tidspunkt har oppført seg ufin eller på annen måte gitt ts grunn til bekymring. Om det er tilfelle, så synes jeg faktisk ts er uansvarlig som overlater barnet sitt til sin mor.

• Liker 11
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...