Gjest Lei av å vente Skrevet 1. januar 2006 #1 Skrevet 1. januar 2006 Jeg har ett barn som er over 2 år nå og som ikke kan å stå/gå selv. (Fysioterapeut og sykehus er inne i bildet). Han henger mange mnd etter de andre på samme alder i all annen utvikling også. Har du opplevd noe av det samme hadde det vært fint å høre om det.
Gjest Pecado Skrevet 1. januar 2006 #2 Skrevet 1. januar 2006 Datteren til min venninne begynte ikke å gå før hun var to. Hun var den typen som utviklet finmotorikken veldig tidlig, men de større tingene ventet hun litt med. Når hun først lærte og gå tok det ikke lang tid før hun sprang rundt.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 Ene tantebarnet mitt gikk ikke før han var over 2 år gammel, der var også fysioterapeut og sykehus inne i bildet. Men han trengte bare mer tid, nå er han 3,5 og ligger ikke etter de andre på hans alder lengre...
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Vi ser innimellom barn i barnehagen som ikke går før de er to år gamle. Disse har gjerne et langt bedre språk enn de som går tidlig. Ofte er det nemlig slik at de som utvikler språket tidlig henger litt etter med motorikken, og omvendt
Gjest gjest Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 jenta mi var 18 mnd,og da var det full fart. hun er også sen med språk. bruker fortsatt bleie,er 3 1/2 år.akkurat det er jeg litt frustrert over... så her er det sent med det meste.trøster meg med at det kommer!
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Albert Einstein var visst ekstrem treg med disse tingene
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 Jenta mi er 2 år og 9 mnd, nettop lært å gå. Er psykisk og fysisk utviklingshemma.
Gjest Svanhild Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 bruker fortsatt bleie,er 3 1/2 år.akkurat det er jeg litt frustrert over... ← Hvorfor så frustrert over bleiene når språket hennes er dårlig. Vil det ikke være bedre at hun lett kan gjøre seg forstått fremfor å bli kvitt bleien hun må ha på stumpen sin? Er da ikke så ille å skifte noen bleier daglig vel?
Thomasine Skrevet 2. januar 2006 #9 Skrevet 2. januar 2006 Jeg har ett barn som er over 2 år nå og som ikke kan å stå/gå selv. (Fysioterapeut og sykehus er inne i bildet). Han henger mange mnd etter de andre på samme alder i all annen utvikling også. Har du opplevd noe av det samme hadde det vært fint å høre om det. ← Du sier at både fysioterapeut og sykehus er inne i bildet. Da regner jeg med at det er en grunn til at barnet er senere enn normalt? Du sier også at det ikke bare er grovmotorikken ( det at han går) som er problemet, men i annen utvikling også. Kanskje du rett og slett må innse at barnet ditt ikke følger, og kanskje ikke kommer til å følge normalt løp? Jeg sier ikke at det virkelig er slik, jeg kjenner jo ikke hele historien, men etter 2 år og kontakt med helsevesen burde vel ha gitt deg en pekepinn på fremtiden? På den andre siden kaller du deg selv "lei av å vente" - vil det dermed si at du ikke vet noe etter så lang tid?? I tilfelle er det dårlig av de du har kontakt med...
Rusket Skrevet 3. januar 2006 #10 Skrevet 3. januar 2006 Min sønn var sen med å gå, (men gikk før han var 2 år) og det skyldtes rett og slett svakhet. Han var så mye syk som liten og tapte seg stadig i vekt. Han hang etter motorisk lenge, frem til i høst (da var han 3 1/2). Han har vært flink på mye annet, som f.eks språk, bleieslutt, smokkeslutt osv. Bleie og smokk sluttet han med litt før han ble 3 år, på eget initiativ (og jeg kan ikke ta noe ære for det i det hele tatt ) Når de henger etter så er det gjerne en grunn til det. Det kan være at de bare er sent utvikla, eller det kan skyldes sykdommer eller medfødte skader. Så lenge sykehus og fysioterapi er i bildet så er dere jo godt ivaretatt og det er jo flott! Det kommer seg nok etterhvert!
org Skrevet 3. januar 2006 #11 Skrevet 3. januar 2006 Han er ikke for tidlig født? Gutter er generellt litt senere enn jenter.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #12 Skrevet 3. januar 2006 Gutten min er 3 nå og lærte seg å gå da han var rett over 2 år. Han begynte å reise seg etter møbler bare noen få måneder før det, og gikk med gåvogn noen måneder også. Et år før han gikk kunne han ingen verdens ting - ikke sitte og ikke holde hodet, så det var en rivende utvikling fra ingenting ved 14-15 mnd til en gående godgutt på 26mnd. Han er også forsinket i språk, kognitivt og fin/grovmotorikk. Han bruker fortsatt bleie - ser ikke noe vits i å pushe på dette nå da jeg synes han skal få bruke sin konsentrasjon og overskudd på andre og viktigere ting akkurat nå - han har nok å stri med om ikke jeg skal gi han flere ting å overkomme. Han er ikke syk ellers, men har med seg noen småproblemer på veien. Han har ikke noen diagnose (enda), men gudene skal vite at legene og alle som er involvert har prøvd! Han har t-timer med spesialpedagog i barnehagen via PPT, ekstra assistent (ekstra ressurser) i barnehagen, ukentlig trening med fysioterapeut i barnehagen, oppfølging på sykehus ca. hver 4-6 mnd, det har vært sendt inn blodprøver til kromosomprøver (syndrom-mistanke selv om han ser helt vanlig ut) og prøver på Cystisk Fibrose og diverse muskelsykdommer og metabolske sykdommer er tatt. Han har hatt MR (for CP), CT, og dusinvis andre undersøkelser for å finne ut hva som kan være årsak til hans forsinkede utvikling på alle områder. Alt dette uten resultat. Grunnen til at jeg skriver alt dette er fordi enten er du inne i systemet, og vet hva dette over betyr fordi gutten din har vært gjennom mye av det før. Jeg skjønner utrolig godt at du er frustert over at han ikke går, men så lenge det er noe med barna kan man jo aldri si når de skal gå, snakke, klare å spise selv eller eller hva det måtte være! Men er du inne i en undersøkelsesprosess er det hvertfall mulighet for at dere finner ut om det kan være noe i veien, og i såfall om det er noe å gjøre noe med! Eller - så kanskje din sønn har falt litt mellom flere stoler så må du snakke med apparatet rundt deg og sørge for at de sjekker ut de helt åpenbare tingene. Eller at du snakker med dem og finner ut hva de faktisk driver med, hvis de ikke informerer deg. Be om utskrift av journalen på sykehuset, eller be legen skrive en oppsummering til deg. (regner med du er oppmerksom på grunnstønad, hjelpestønad, krav på avlastning, hjelpemidler, PPT, 1.pri på barnehageopptak, ansvarsgruppe, IOP osv hvis sønnen din har slike problemer og du allerede er inne i systemet).
Gjest Lei av å vente Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 Tusen takk for alle svar Ballen har nettopp begynt å rulle med tanke på sykehus og PPT, så jeg vet ikke så mye ennå. Var på sykehuset for første gang i desember for at lege og fysioterapeut skulle observere han og snakke med oss. De kunne ikke si noe om årsak da. Snart skal han ta EEG og MR etter det igjen. Har søkt om kartlegging fra PPT, men de har det travelt for tiden så det blir ikke før i februar. Er jevnlig hos fysioterapeut. Skal møte henne i morgen og jeg håper hun oppdager det samme som meg; at han har fått bedre balanse i løpet av jula. Han lærer seg stadig nye ord, men han forstår ikke så mye av det vi sier (Gå til døra, ta hit ballen osv). Han var over ett år da han begynte å krabbe, sette seg opp selv og reise seg. Ellers er det vel bare å vente og vente.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 (meg som skrev langt over) Så flott at ballen har begynt å rulle! Da har du hvertfall noen som tar tak i for deg, for det er utrolig vanskelig å føle at man er den eneste som bekymrer seg mens verden fortsetter i samme tempo liksom. Og få kommentarer av typen "men han er jo bare to" når du lufter bekymringene, evt. "jeg kjenner jo en gutt som ....gikk da han var 5, snakket da han var 12, whatever" liksom. Det er jo knekkende likegyldig at fetteren til naboen til min venninne kjenner noen som... når dette skjer meg! Hvis du skjønner hva jeg mener Den andre siden er jo blikk og kommentarer fra folk som ikke skjønner at det sårer. "hvorfor må du bære han, kan han ikke gå selv", "går han ikke ENDA" osv. Ikke vær redd for å lufte det du tenker og bekymrer deg for til fysioterapeuten eller til legen - mor vet ofte best, snakk gjerne med dem i barnehagen - da kan det hende de kan få igang et opplegg på egen hånd også eller kanskje de kan hjelpe til med et evt. treningsopplegg, og for all del - kontakt ergoterapeuten i kommunen så de kan komme med forslag til ting som kan hjelpe deg i hverdagen så du slipper å bære og løfte på deg et ryggproblem!! (f.eks svingbar bilstol så du slipper å løfte ungen inn i bilen, hev- og senkbart stellebord så du slipper å løfte, vogn som passer dine behov så du slipper å bære osv). Ønsker deg lykke til videre - spesielt med EEG og MR og annen utredning (hvilket sykehus....?) (og hvis du etterhvert føler behov for det finnes forumet www.foreldrehjelpen.net for foreldre som har barn med spesielle behov - der er det mye info om rettigheter og støtteordninger og slikt)
Gjest Lei av å vente Skrevet 8. januar 2006 #16 Skrevet 8. januar 2006 I dag har han gått mange skritt. Har visst plutselig fått balanse. Jeg er veldig glad nå
Gjest Gjesta Skrevet 8. januar 2006 #17 Skrevet 8. januar 2006 I dag har han gått mange skritt. Har visst plutselig fått balanse. Jeg er veldig glad nå ← Gratulerer!
Gjest Fru Medister Skrevet 8. januar 2006 #18 Skrevet 8. januar 2006 Eldstemannen vår gikk da han var 10 måneder. Det gjorde den eldste fetteren hans også, mens den neste fetteren ikke gikk før han var 23 måneder (og han har aldri vært syk). Begge deler var visst helt greit, de vurderte motorisk utvikling også på andre områder enn gåing. Jeg har inntrykk av at helsestasjonen i hvert fall i vår kommune er flinke til å ta tak i ting når noe ikke fungerer helt som det skal.
Nita Skrevet 9. januar 2006 #19 Skrevet 9. januar 2006 Tante barnet mitt er nå 12 år og hun er blitt ei skikkelig sprek turnjente med god motorikk og balanse.....men hun var nesten 3 år før hun gikk. Der ble også helsesøster og fysoterapeut engasjert i saken. Til slutt fant de ut at hun bare var makelig anlagt hun hadde det ikke travelt
VesleBråka Skrevet 10. januar 2006 #20 Skrevet 10. januar 2006 Unger som er overvektige utvikler seg motorisk senere enn andre unger. Og jeg mener å ha lest et sted at unger slutter senere med bleier nå for tiden pga bleiekvaliteten; de går ikke rundt med våt stump. Hva med å prøve tøybleier en stund, for å oppmuntre til å bruke potte? 3.5 år er da veldig seint å komme seg ut av bleie vel? Mener 2-2.5 er mer normen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå