Gå til innhold

Medelev som plager sønnen min, og ikke bryr seg ved beskjed

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, nå er jeg litt i stuss her. Vi har en 2-klassing som er sånn medium sosial, og kommer overens med de fleste.  

Vi hadde bursdagsfeiring med ungene fra klassen i dag. Gikk flott og fint helt til på slutten. Da observert jeg plutselig en gutt som lå over en annen og slo han i øyet.  Gikk bort,  og da forlot gutten som slo. Prøvde å få gutten i snakk slik at vi kunne løse det som hadde skjedd,men det var full nektings. 

Nå i kveld kan sønnen min fortelle at denne gutten som slo , relativt ofte truer med å slå, går etter min gutt med pinne, dytter etc. Dette skjer så vidt jeg forstår det mest i SFO-tiden. Min gutt har tidligere fortalt om en episode,  men i kveld fortalte han om flere ulike hendelser. Spør såklart min gutt om hva han har gjort,  men er ingenting slik han forteller det. Feks kan min gutt være med en gjeng når gutten som slo bare kommer bort og truer med ei pinne feks. Gutten min sier stopp,  men han blir fulgt etter.  Det hjelper vistnok ikke å fortelle det til en voksen på SFO. Han fortsetter likevel. 

Kjenner at dette ikke er helt greit,  men har foreslått for min gutt at de neste gang ber han med i leken. Kanskje han bare vil være med, men ikke får til å spørre. Kjenner også på at jeg har lyst til å ta en prat med mor til denne gutten for å høre om hun vet noe/ fortelle om oppførselen.  Mor til gutten har på tidligere foreldremøter fortalt at hennes gutt blir mobbet,  og at unger bare går vekk fra han. Forstår dog godt hvis unger går unna han om det er slik han holder på. 

Dette ble langt,  men måtte lufte det som for meg var litt nytt. 

Hva ville andre gjort?

Anonymkode: 10c56...7a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakket med lærer ville jeg gjort.

Anonymkode: b815e...e65

• Nyttig 2
Skrevet

Dette er en 9a-sak og må meldes inn til skolens ledelse snarest. Skolen har aktivitetsplikt ved mobbesaker! Hvis skolen mot formodning ikke skulle sette i gang tiltak, kan du kontakte Statsforvalteren.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakket med lærer ville jeg gjort.

Anonymkode: b815e...e65

Men i følge min sønn skjer dette i SFO-tiden. Da er ikke lærer tilstede , og kan dermed ikke gjøre så mye. Kan selvfølgelig snakke med lærer for å høre om hun har observert noe. 

Skrevet

Kontakte leder for SFO

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ringe mor og fortelle om det som skjedde idag og det sønnen din har fortalt. 

Anonymkode: bdd21...535

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Dette er en 9a-sak og må meldes inn til skolens ledelse snarest. Skolen har aktivitetsplikt ved mobbesaker! Hvis skolen mot formodning ikke skulle sette i gang tiltak, kan du kontakte Statsforvalteren.

Tror ikke min sønn føler seg mobbet, men dette kan ikke fortsette mye lengre før noe nå gjøres   Mer at han nå ikke vil leke med denne gutten pga oppførsel. De var litt i lag i 1.klasse, og gutten var her hjemme rett før jul. Så dette må ha skjedd etter jul. Virker også som at denne gutten har mistet andre venner også, da han kanskje ikke oppfører seg så greit.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo ringe mor og fortelle om det som skjedde idag og det sønnen din har fortalt. 

Anonymkode: bdd21...535

Mor er informer om det som skjedde i dag. Det er også mor og far til gutten som ble slått.  Kommer til å ta kontakt med mor til gutten om det ikke opphører. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du sier at han truer med å slå sønnen din, dytter han, stikker han med pinne osv. Dette er definitivt en 9a-sak! Og du sier at sønnen din har fortalt om det til en SFO-ansatt som ikke har foretatt seg noe eller meldt det videre til rektor som hen har plikt til, så den SFO-ansatte her har faktisk brutt aktivitetsplikten her. 

Endret av Grüner
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sententia skrev (3 minutter siden):

Kontakte leder for SFO

Ja tror det blir første steg. Så kan de følge ekstra med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men i følge min sønn skjer dette i SFO-tiden. Da er ikke lærer tilstede , og kan dermed ikke gjøre så mye. Kan selvfølgelig snakke med lærer for å høre om hun har observert noe. 

Kontakt lærer og SFO, men også moren.

Bare si at du ønsket formidle hva som ble sagt og hva du så. Og at du har gitt beskjed, og håper SFO vil gjøre grep så de kan jobbe med samspillet eller noe sånt. 

Anonymkode: 1b6d6...bc2

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt lærer og SFO, men også moren.

Bare si at du ønsket formidle hva som ble sagt og hva du så. Og at du har gitt beskjed, og håper SFO vil gjøre grep så de kan jobbe med samspillet eller noe sånt. 

Anonymkode: 1b6d6...bc2

Ja her må noe skje før gutten spiller seg ut med alle. Vet jo at han kan oppføre seg også da han var en del her hjemme i 1.klasse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mor er informer om det som skjedde i dag. Det er også mor og far til gutten som ble slått.  Kommer til å ta kontakt med mor til gutten om det ikke opphører. 

Dette bør du ta med skolens ledelse og la dem ordne opp. De har kursing og veiledning på området. Det har ikke du. 

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Dette bør du ta med skolens ledelse og la dem ordne opp. De har kursing og veiledning på området. Det har ikke du. 

Nå vet ikke du hverken hvor jeg jobber eller hvilken kompetanse jeg har😉  

Mener at man kan prøve å ordne opp ved å involvere færrest mulig,  og synes ikke ledelsen er første steg her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå vet ikke du hverken hvor jeg jobber eller hvilken kompetanse jeg har😉  

Mener at man kan prøve å ordne opp ved å involvere færrest mulig,  og synes ikke ledelsen er første steg her. 

Nei, jeg vet ikke hva du jobber med,  men du avslører deg selv på noen felter i forhold til hva du ikke jobber med i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart å be sønnen din om å inkluderer den andre i leken når han blir slått av den andre gutten med pinner. 

Anonymkode: 2b996...0f2

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg vet ikke hva du jobber med,  men du avslører deg selv på noen felter i forhold til hva du ikke jobber med i alle fall.

Og jeg jobber ikke med...?

Skrevet (endret)

Jeg synes at mange voksne, til og med pedagoger, er veldig tafatte når barn utøver vold mot andre barn. Det er hverken lek eller slåssing, men trusler og vold. Ofte gjemt i frasen "utagering".
Voksne må være klare på hva som er greit eller ugreit, støtte den som blir plaget, og ta tak i den skremmende.

Jeg synes at du skal kontakte både SFO og lærer. De samarbeider. Jeg ville også ha snakket med foreldrene til gutten som truer og slår, og fortalt hva jeg så og har hørt. Hun må innse at det er sønnens adferd som gjør at andre trekker seg, og at det er noe de bør fortsette å gjøre til adferden er korrigert.

Jo raskere du varsler, jo raskere kan mønstre brytes. Skadeforebygging.

Endret av Andro
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er rart å be sønnen din om å inkluderer den andre i leken når han blir slått av den andre gutten med pinner. 

Han blir ikke slått, men "truet" . Altså gutten går etter min gutt med en pinne og sier han skal slå,  men har altså ikke gjort det. Men han slo en gutt da vi hadde bursdagsfeiring. 

Jeg avfeier ikke gutten min,  men prøver å se på hva som kan være årsaken til den dårlige oppførselen.  

Ingen unger er fæle,  men de kan gjøre dumme ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Han blir ikke slått, men "truet" . Altså gutten går etter min gutt med en pinne og sier han skal slå,  men har altså ikke gjort det. Men han slo en gutt da vi hadde bursdagsfeiring. 

Jeg avfeier ikke gutten min,  men prøver å se på hva som kan være årsaken til den dårlige oppførselen.  

Ingen unger er fæle,  men de kan gjøre dumme ting. 

Noen unger er faktisk fæle. Det er faktum, dessverre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...