Gå til innhold

Insomni, hvordan sove?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har slitt mye med ikke å få sove i det siste. Det ødelegger hverdagen. Er det noen som sliter med det samme? Hva hjelper for dere?

Anonymkode: 6a22f...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Asmr hjelper faktisk. Også er podcasten til Morten ramm på magisk og merkelig vis utrolig søvndyssende! Den heter noe lignende som Morten ram får deg til å sovne mens kakla går, eller kakla går eller noe sånt. 

Puste teknikken 4-7-8 også hjelper. Google det. Telling og telle sauer er ikke bare en myte

Anonymkode: a2259...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tipaa skrev (2 minutter siden):

ASMR videoer f.feks på youtube

Enig i denne! ❤️ 

I tillegg MÅ du ut i dagslys ila dagen. Bonus med mosjon, så kroppen får bli litt sliten. 

Eg har også skaffa meg søvnbriller. Desse brukar eg nokre timer før eg legg meg. 

Anonymkode: e1642...6ab

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutta med kaffe etter kl12 på dagen

Anonymkode: e1642...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobb med pusten, roe ned kroppen før leggetid. Jeg bruker ulike yoga for søvn på youtube, det hjelper.

Anonymkode: cee2d...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 23.20):

Har slitt mye med ikke å få sove i det siste. Det ødelegger hverdagen. Er det noen som sliter med det samme? Hva hjelper for dere?

Anonymkode: 6a22f...3cb

Hvis du er veldig plaget vil jeg anbefale boken Bedre Søvn av Bjørn Bjorvatn. Han er lege og forsker med søvn som spesialfelt. Den hjalp meg veldig i tillegg til at jeg senere gikk til søvnbehandling med hans metode. 

Anonymkode: 213ad...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på hva som er den underliggende årsaken til søvnproblemene. For meg hjalp tilskudd d vitamin og magnesium, for lite av dette vil stresse nervesystem og gi mye uro. I tilegg støtter jeg oppunder pusteøvelser/avspenning daglig. 

Anonymkode: d8f5e...66c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut episoden supersleep i podcasten til Biohacking Girls 

Anonymkode: 4b65d...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teknikk som går ut på å klype meg selv i armen midt mellom håndleddet og albuen i ca 20 sekunder, så presser jeg tommelen mot samme sted omtrent like lenge. Samtidig puster helt inn og helt ut mens jeg teller . Jeg tror det er en kombinasjon mellom å fokusere på noe annet og at for å sovne må man late som man sover. Vet ikke om det funker for andre, men det er et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har perioder der jeg sover veldig lite, uten at det er noen tydelig årsak. Men det er nok noe biologisk, for mor, mormor og oldemor er/var alle natteranglere og måtte opp og vandre litt på natta. 

jeg står ikke opp, jeg blir i senga og hviler kroppen. Om hodet ikke er uthvilt skal kroppen være det. Så jeg har iallfall en teknikk for å leve med det….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sette på Kings of convenience lavt med autostopp etter en halvtime.

Anonymkode: 89bab...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med guidet meditasjon. Bruker appen Better Sleep og har gjort det i over ett år, den finnes i både gratis- og betalversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...