Gå til innhold

Noen som har hatt eggstokkreft eller kjenner noen med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags symptomer var det? Og alder? Behandling? Er dere blitt friske igjen?

Anonymkode: 29f9e...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eggstokk-kreft oppdages ofte i stadie 3 eller 4, og har dårlig prognose. Ca 50% lever etter 5 år. Mange får tilbakefall.

Symptomer er typisk økt bukomfang, generalisert vekttap, redusert matlyst, forstoppelse, magesmerter og fatigue. Symptomene oppstår som oftest fordi svulsten tar plass og presser på andre organer.

De fleste får eggstokk-kreft mellom 60-80 år. 

Behandling er som oftest kirurgi først, så seks kurer cellegift, og mange får vedlikeholdsbehandling med en "PARP-hemmer" i 1 år etter avsluttet cellegift. Har man for mye sykdom til å operere starter man gjerne med cellegift (3-4 kurer), for deretter å vurdere operasjon, for så å fullføre resterende kurer med cellegift.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min søster var i 30-årene da hun ble plaget med tilbakevendende urinveisinfeksjon. Hadde også stort bukomfang. Heldigvis oppdaget tidlig, operert ut livmor og eggstokkene, så cellegift. Ok ti år etter.

Anonymkode: c87ce...e4c

AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (12 minutter siden):

Eggstokk-kreft oppdages ofte i stadie 3 eller 4, og har dårlig prognose. Ca 50% lever etter 5 år. Mange får tilbakefall.

Symptomer er typisk økt bukomfang, generalisert vekttap, redusert matlyst, forstoppelse, magesmerter og fatigue. Symptomene oppstår som oftest fordi svulsten tar plass og presser på andre organer.

De fleste får eggstokk-kreft mellom 60-80 år. 

Behandling er som oftest kirurgi først, så seks kurer cellegift, og mange får vedlikeholdsbehandling med en "PARP-hemmer" i 1 år etter avsluttet cellegift. Har man for mye sykdom til å operere starter man gjerne med cellegift (3-4 kurer), for deretter å vurdere operasjon, for så å fullføre resterende kurer med cellegift.

Over hvor lang tid vil behandlingsforløpet pågå? 

Anonymkode: 3cdfe...d28

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Over hvor lang tid vil behandlingsforløpet pågå? 

Standardforløpet er operasjon, deretter starter man med cellegift etter 3-4 uker. Cellegiftsbehandlingen går typisk over 18 uker (6 kurer med 3 uker mellom hver kur).

Så ca 5-6 måneder med "intensiv" behandling, deretter får mange vedlikeholdsbehandling intravenøst hver 3. uke i 1 år. 

Endret av Nuttery
AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (3 minutter siden):

Standardforløpet er operasjon, deretter starter man med cellegift etter 3-4 uker. Cellegiftsbehandlingen går typisk over 18 uker (6 kurer med 3 uker mellom hver kur).

Så ca 5-6 måneder med "intensiv" behandling, deretter får mange vedlikeholdsbehandling intravenøst hver 3. uke i 1 år. 

Tusen takk for svar ❤️

Jeg har svigermor som vi har kjøpt sydentur til i slutten av mai som fikk beskjed om eggestokkreft denne uken. 
Hun er så positiv og vil reise, men vi andre vet jo at dette sannsynligvis vil bety t hun ikke kan reise ❤️😔

AnonymBruker
Skrevet

En nær slektning døde av uoppdaget eggstokkreft på slutten av 90 tallet. Symptomer var økt bukomfang (men damen var stor fra før), vektnedgang, slapp og trøtt. Døde brått hjemme. Ble oppdaget tumor på str med fotball i magen på obduksjon.

Anonymkode: e2214...d96

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for svar ❤️

Jeg har svigermor som vi har kjøpt sydentur til i slutten av mai som fikk beskjed om eggestokkreft denne uken. 
Hun er så positiv og vil reise, men vi andre vet jo at dette sannsynligvis vil bety t hun ikke kan reise ❤️😔

Det vil jeg ikke anbefale. Cellegiftsbehandling gir nedsatt immunforsvar mellom kurene. Man når et "bunnpunkt" ca 10-14 dager etter cellegift, hvor man i praksis ikke har noe immunforsvar. Akkurat når dette bunnpunktet inntreffer er individuelt fra person til person, slik at det er vanskelig å vite nøyaktig når man er mest sårbar. De fleste tåler dette greit, men en del får infeksjoner som krever sykehusinnleggelse med intravenøs antibiotika i mange dager. I tillegg er det vanskelig å forutse hvor godt man tåler cellegiftsbehandling, så det kan fort være hun ikke er i form til å nyte turen. Et annet aspekt er at det kan være vanskelig å være i utlandet hvis noe akutt skjer (mtp helsevesen osv), i tillegg til at det varierer hva helseforsikringen dekker.

Jeg hadde like så godt utsatt turen, og heller tatt den som en feiringstur når hun er ferdig :)

Endret av Nuttery
AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (Akkurat nå):

Det vil jeg ikke anbefale. Cellegiftsbehandling gir nedsatt immunforsvar mellom kurene. Man når et "bunnpunkt" ca 10-14 dager etter cellegift, hvor man i praksis ikke har noe immunforsvar. Akkurat når dette bunnpunktet inntreffer er individuelt fra person til person, slik at det er vanskelig å vite nøyaktig når dette skjer. De fleste tåler dette greit, men en del får infeksjoner som krever sykehusinnleggelse med intravenøs antibiotika i mange dager. I tillegg er det vanskelig å forutse hvor godt man tåler cellegiftsbehandling, så det kan fort være hun ikke er i form til å nyte turen. Et annet aspekt er at det kan være vanskelig å være i utlandet hvis noe akutt skjer (mtp helsevesen osv), i tillegg til at det varierer hva helseforsikringen dekker.

Jeg hadde like så godt utsatt turen, og heller tatt den som en feiringstur når hun er ferdig :)

Ja, vi tenker også å planlegge tur når hun er ferdig. Men jeg tror ikke helt dette har gått opp for henne. 
Dessuten mistenker jeg at det er spredning grunnet andre symptomer, blant annet en kul som presser mot nyrene..

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør nok utsette turen ja. Jeg fikk diagnosen i 30-årene og hadde ikke vært i form til å reise, verken under cellegiftbehandlingen eller spesielt kort tid etter operasjon.

Anonymkode: 72ffa...f01

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, vi tenker også å planlegge tur når hun er ferdig. Men jeg tror ikke helt dette har gått opp for henne. 
Dessuten mistenker jeg at det er spredning grunnet andre symptomer, blant annet en kul som presser mot nyrene..

De aller fleste får påvist eggstokkkreft i stadie 3 (spredning til andre organer eller lymfeknuter i bukhulen) eller stadie 4 (spredning utenfor bukhulen, til f.eks lunger).

En veldig vanlig ting ved eggstokk-kreft er at svulsten klemmer av en eller begge urinledere. Dette gjør at urinen ikke renner ned fra nyren til blæra som den skal. Heldigvis kan dette løses med å legge inn et lite dren i nyra for å avlaste inntil svulsten har krympet. Noen har også spredning til selve nyrene, men erfaringsmessig er ikke det så vanlig. 

Det er nok ingen trøst at dette er "vanlig" ved den type sykdom.. Håper hun har fått god informasjon på legesamtaler, og at noen har vært med henne på disse samtalene. 

Endret av Nuttery
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (1 minutt siden):

De aller fleste får påvist eggstokkkreft i stadie 3 (spredning til andre organer eller lymfeknuter i bukhulen) eller stadie 4 (spredning utenfor bukhulen, til f.eks lunger).

En veldig vanlig ting ved eggstokk-kreft er at svulsten klemmer av en eller begge urinledere. Dette gjør at urinen ikke renner ned fra nyren til blæra som den skal. Heldigvis kan dette løses med å legge inn et lite dren i nyra for å avlaste inntil svulsten har krympet. Noen har også spredning til selve nyrene, men erfaringsmessig er ikke det så vanlig. 

Det er nøyaktig det hun skal gjøre i morgen (med drenet). Hun har hatt problemer med å tisse. Dette er en av årsakene til at jeg er så redd det har spredt seg..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nøyaktig det hun skal gjøre i morgen (med drenet). Hun har hatt problemer med å tisse. Dette er en av årsakene til at jeg er så redd det har spredt seg..

Eggstokk-kreft oppdages sjeldent i tidlig stadium (altså bare kreft i selve eggstokken), og de som blir oppdaget i tidlig stadium blir ofte oppdaget tilfeldig (f.eks ved CT-undersøkelse for en annen problemstilling).

De aller fleste har spredning ved diagnosetidspunkt. Hvis hun har tatt CT-bilder og vært på legetime hvor man har fått forklart disse og planen videre, så har hun nok fått beskjed om hvor kreften sitter hen. Det kan også logges inn på helsenorge for å lese referat fra timen, det er lett at ting går en litt hus forbi når det er mye informasjon på en gang.

Det er veldig bra at hun får avlastet nyren sin :) For mange er dette en midlertidig løsning, inntil kreften har krympet/blitt kirurgisk fjernet, og urinen får fri passasje igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (2 minutter siden):

Eggstokk-kreft oppdages sjeldent i tidlig stadium (altså bare kreft i selve eggstokken), og de som blir oppdaget i tidlig stadium blir ofte oppdaget tilfeldig (f.eks ved CT-undersøkelse for en annen problemstilling).

De aller fleste har spredning ved diagnosetidspunkt. Hvis hun har tatt CT-bilder og vært på legetime hvor man har fått forklart disse og planen videre, så har hun nok fått beskjed om hvor kreften sitter hen. Det kan også logges inn på helsenorge for å lese referat fra timen, det er lett at ting går en litt hus forbi når det er mye informasjon på en gang.

Det er veldig bra at hun får avlastet nyren sin :) For mange er dette en midlertidig løsning, inntil kreften har krympet/blitt kirurgisk fjernet, og urinen får fri passasje igjen. 

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare meg ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Meg igjen som fikk diagnosen i 30-årene.

Jeg vet hvor fælt dere har det og hvor vanskelig det er å tenke positivt når prognosene er som de er. Så jeg ville bare fortelle om en nær venn som fikk diagnosen i 50-årene. Det var stadium fire. Hun hadde ett tilbakefall, men har levd kreftfri i fjorten år etter det.

Jeg hadde spredning i bukhulen. Er også kreftfri, fem år etter.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare meg ❤️

Det skulle bare mangle :)  Lykke til til dere!

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Meg igjen som fikk diagnosen i 30-årene.

Jeg vet hvor fælt dere har det og hvor vanskelig det er å tenke positivt når prognosene er som de er. Så jeg ville bare fortelle om en nær venn som fikk diagnosen i 50-årene. Det var stadium fire. Hun hadde ett tilbakefall, men har levd kreftfri i fjorten år etter det.

Jeg hadde spredning i bukhulen. Er også kreftfri, fem år etter.

❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...