Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfamilie er veldig spesiell. Svigermor kontrollerer mann og voksne barn. Etter at jeg giftet meg fant jeg ut hvor gale det var. Mannen min var borte hos henne nesten hver dag fordi hun truer med å ta livet sitt. Hun låser han inne, skjeller han ut og forteller han at han er mindre verdt enn en hund. Hun sier de verst tenkelige ting til han. Når jeg er med han viser hun en annen side. Mannen min er helt avhengig av moren sin og tillater alt fra henne.  Hun sliter med tydelige avhengighets problemer. Jeg kommer alltid sist. Det virker som et Stockholm syndrom. Jeg sier han må sette foten ned, men han er redd hun vil ta livet sitt. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 3597b...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når noen bruker selvmordstrusler for å manipulere andre skal man alltid, og uten unntak, kontakte legen til vedkommende. Hver gang!  Evt. kontakte legevakt dersom hun framstiller det dramatisk. Er det en reell trussel så trenger hun den hjelpen, og om det kun er en manipuleringsstrategi så mister våpenet makta si når flere får vite hvordan hun holder på.

Mannen din har helt sikkert blitt utsatt for ulike typer vold og overgrep fra barnsben av og fram til nå. Dette endrer selvbilde, evne til å protestere og fratar ham troen på at endring er mulig. Alle voldsutøvere har en slik strategi. Han er knyttet til moren med traumebånd. Slike bånd kan brytes når han får riktig type hjelp, og gjennomskuer hennes teknikker for å få ham til å underkaste seg. Han er i fare, og han trenger hjelp.
Det er større sjanse for at han tar livet av seg enn at moren gjør det, dersom han ikke får profesjonell hjelp til å bryte med disse handlingsmønstrene.

Jeg synes at du skal hjelpe ham å ringe https://www.volinjen.no/ Han er heldig som har deg. Det virker som du skjønner noe av dynamikken i det, og kan støtte ham ut av dette. Stockholssyndrom er noe i samme gata som trauma bånd, og voldsoffer har lett for å ta på seg skyld for den voldelige sin adferd. De blir manipulert til å føle skyld og skam for den andres overgrep.

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (43 minutter siden):

Når noen bruker selvmordstrusler for å manipulere andre skal man alltid, og uten unntak, kontakte legen til vedkommende. Hver gang!  Evt. kontakte legevakt dersom hun framstiller det dramatisk. Er det en reell trussel så trenger hun den hjelpen, og om det kun er en manipuleringsstrategi så mister våpenet makta si når flere får vite hvordan hun holder på.

Mannen din har helt sikkert blitt utsatt for ulike typer vold og overgrep fra barnsben av og fram til nå. Dette endrer selvbilde, evne til å protestere og fratar ham troen på at endring er mulig. Alle voldsutøvere har en slik strategi. Han er knyttet til moren med traumebånd. Slike bånd kan brytes når han får riktig type hjelp, og gjennomskuer hennes teknikker for å få ham til å underkaste seg. Han er i fare, og han trenger hjelp.
Det er større sjanse for at han tar livet av seg enn at moren gjør det, dersom han ikke får profesjonell hjelp til å bryte med disse handlingsmønstrene.

Jeg synes at du skal hjelpe ham å ringe https://www.volinjen.no/ Han er heldig som har deg. Det virker som du skjønner noe av dynamikken i det, og kan støtte ham ut av dette. Stockholssyndrom er noe i samme gata som trauma bånd, og voldsoffer har lett for å ta på seg skyld for den voldelige sin adferd. De blir manipulert til å føle skyld og skam for den andres overgrep.

Du har helt rett i det du sier. Det er et traumebånd. Og det ødelegger han og er veldig destruktivt for forholdet vårt. Hun har et veldig dårlig forhold til alle rundt seg. Mannen min vil ikke ha hjelp, han sier han er vant til dette, men jeg ser at det knuser han. Det er trist for jeg skulle ønske de kunne ha et normalt forhold

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det trues med selvmord, ringer man da politiet. 

Anonymkode: bdb41...a5c

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om mannen din ville ha godt av å snakke med noen profesjonelle om dette.

Det er ikke sikkert at han forstår hvordan det påvirker ham, når han er oppvokst i dette. Selv skjønte jeg først at jeg har vært utsatt for vold og omsorgssvikt da jeg var 30 år. Hadde rett og slett normalisert det gjennom hele oppveksten.

Dette skader ham nok mer enn han forstår selv.

Anonymkode: a604c...954

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mannen min vil ikke ha hjelp, han sier han er vant til dette, men jeg ser at det knuser han. Det er trist for jeg skulle ønske de kunne ha et normalt forhold

Jo mer man venner seg til, jo mer skadet blir man. De kan aldri få et "normalt" forhold.
Noe dere kan prøve, som han kanskje greier å være med på, er at du reiser istedet for ham iblant. Når svigermor blir skuffa noen ganger, over at det er du som kommer, så skal du se at hun viser sine true colors overfor deg. Det vil gi deg en posisjon til å gi henne en motstand som hun ikke er vant til. - Og samtidig så slipper han.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Jo mer man venner seg til, jo mer skadet blir man. De kan aldri få et "normalt" forhold.
Noe dere kan prøve, som han kanskje greier å være med på, er at du reiser istedet for ham iblant. Når svigermor blir skuffa noen ganger, over at det er du som kommer, så skal du se at hun viser sine true colors overfor deg. Det vil gi deg en posisjon til å gi henne en motstand som hun ikke er vant til. - Og samtidig så slipper han.

Jeg har sett hennes true colors og satt foten ned. Hun tørr ikke å gjøre det med meg. Jeg vil heller ikke støtte dårlig oppførsel. Vi kan snakke sammen, men hun vil ikke ha hjelp av meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi kan snakke sammen, men hun vil ikke ha hjelp av meg. 

Desto mer viktig at det er du som kommer innimellom, når hun forventer at det er han som skal komme. Si at noe kom på, så han ikke fikk anledning. Marker at hun er en biperson som ikke er prioritert. Det gir ham frirom, og jekker ned henne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...