AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Skrevet 1. april 2023 Det virker som om hun gjør det for at jeg skal aktivisere henne, men jeg blir jo gal. Jeg pleier å prøve å gi henne tørrfisk, bein eller griseøre men det vil hun ikke ha når hun spiser sofa. Jeg prøver også å be henne legge seg på plassen sin. Da spretter hun opp med en gang.( Jeg belønner henne for bli liggende) Hun er kjempeflink på ligg og bli ute og gå til sengen og bli der på dagtid! Dette problemet oppstår bare på kveldstid. Gjør jeg noe galt eller er det bare kveldsstresset? Burde jeg satt henne i bur når hun er sånn? Jeg har buret på soverommet og det er egentlig stress å bære det opp og ned daglig. Har forsøkt trikset med å binde henne til stuebordet, da spiste hun stuebordet, og tygde over båndet på tretti sekunder. Blir gal! Hun er såå fin på dagtid som sagt, kan gå fritt i huset uten å tulle. Legger seg til ro på eget initiativ. Jeg har brukt mye tid på å finne balanse i å ikke over eller understimulereog tror jeg gir henne en god balanse i det å sosialisering, hodebry og mosjon. Det med å øve på å ligge i ro ender ofte med at en Haug med godbiter er spist og hun fortsetter å stresse rundt og jeg blir svett og gir opp og går ut eller noe. Anonymkode: 3f840...062
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #2 Skrevet 1. april 2023 Hvor mye hjernetrim gir du henne? Anonymkode: a58f4...90a 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #3 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor mye hjernetrim gir du henne? Anonymkode: a58f4...90a Hun får søke etter godbiter på tur og så får hun noen oppgaver hjemme som for eksempel hun får papirposer eller pappesker som inneholder godbiter så hun må lete de frem. Anonymkode: 3f840...062
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #4 Skrevet 1. april 2023 Hos meg forsvant tygging på møbler/ting som var forbudt og ro inne om kvelden når hunden ble eldre. 1 år eller noe. Før det så virket det bare som hun ikke klarte la være, overtrøtt, kjedet seg litt, fikk ikke oppmerksomhet av meg så kunne hun gå løs på møbler. Jeg har ikke dårlig samvittighet for at valp/unghunden ble tatt inn i bur for ro/avslapning når hun ikke fant roen selv/reiste seg rett etter beskjed om å gå i seng. Så lenge hunden har fått mat/vann, tur, aktivisering og ikke har noen «god grunn» for å stresse rundt eller tygge på ting så hadde ikke jeg vert redd for å gi den 1 time i bur så den slapper av eller sovner der. Så kan den heller komme ut litt senere når du bestemmer at noe skal skje Anonymkode: d0e0d...558 1
Sportsidioten Skrevet 5. april 2023 #5 Skrevet 5. april 2023 Mest sannsynlig er hun overstimulert/overtrøtt og klarer ikke roe seg ned , eventuelt så har hun ikke lært seg det ennå. Så lenge alle behovene til hunden er oppfylt så ser jeg ingenting i veien med å «legge» valpen på lik linje som man må legge barn. forøvrig, husk at «en hund klarer ikke å ligge lengre enn det den kan vente på neste godbit». Er den vandt til å få godbit fordi den legger seg så vil forventningen om belønning være der og den vil ikke klare å slappe av, og når den ikke klarer å vente lengre vil den reise seg opp. Hva med å heller belønne med rolig ros i lavt toneleie?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 Sett en grind eller noe foran sofaen eller vær på et annet rom. Vennepar har hunden på kjøkkenet f.eks hvor det ikke er så mye å gnage på, hvor den fort finner ro i senga si. Gi eventuelt noe som er like godt å tygge på, det kan hende det klør i munnen som hos menneskebaby! Anonymkode: e53b8...1a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå