Gå til innhold

Pårørende som velger frasen" vår alles kjære" i dødsannonser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det er noe upersonlig med den formuleringen. Som oftest står  det  noe sånt som " min kjære kone, min snille mamma, omsorgsfulle farmor etc i annonsen. 

I en annonse så stor det bare  " vår alles kjære"  døde (dato)  tre navn, som jeg tror var barna. 

Er det vansker i familieforholdet som gjør at de tyr til den formuleringen eller forsøker de å gjøre det så billig som mulig ved å bruke færrest mulig ord i annonsen?

Anonymkode: d2732...7d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det var da også noe å henge seg opp i. Det vil du ikke få svar på, noen velger andre formuleringer enn du selv ville valgt, uten at man kan tillegge de motiver. Kanskje de synes det klinger bedre? Ikke så mye oppramsing.

Anonymkode: 7cf73...7f0

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er noe upersonlig med den formuleringen. Som oftest står  det  noe sånt som " min kjære kone, min snille mamma, omsorgsfulle farmor etc i annonsen. 

I en annonse så stor det bare  " vår alles kjære"  døde (dato)  tre navn, som jeg tror var barna. 

Er det vansker i familieforholdet som gjør at de tyr til den formuleringen eller forsøker de å gjøre det så billig som mulig ved å bruke færrest mulig ord i annonsen?

Veldig merkelig å henge seg opp i. Helt vanlig å skrive dette. 

Anonymkode: 3fd59...d31

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns billig som mulig er en god og helt fin forklaring :)

Anonymkode: 9cf9e...89c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det i tillegg står at seremonien har foregått i stillhet, hadde vedkommende kanskje ikke noen rundt seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ofte flere som skal være enige i formuleringen. Sist vi skulle skrive annonse ville to ha min kjære mor, ti min kjære bestemor og i tillegg oldemor, svigermor pluss alle navnene under inkl olderbarnas navn. Da blir det langt og dyrt.

Anonymkode: b92fe...a8a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Motelvibes skrev (1 minutt siden):

Hvis det i tillegg står at seremonien har foregått i stillhet, hadde vedkommende kanskje ikke noen rundt seg.

nei, den skjedde ikke i stillhet. 

Men hvorfor noen begravelser skal foregå i stillhet, lurer jeg også på.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ofte flere som skal være enige i formuleringen. Sist vi skulle skrive annonse ville to ha min kjære mor, ti min kjære bestemor og i tillegg oldemor, svigermor pluss alle navnene under inkl olderbarnas navn. Da blir det langt og dyrt.

Anonymkode: b92fe...a8a

Kan man ikke da heller nøye seg en med " min kjære mor, bestemor, tante, søster etc. Da får de jo frem at personen hadde familie.  

Alle oldebarnas alder trenger vel ikke å nevnes. Det kan jo bare stå oldebarn?

Hvis foreldrene mine nå døde, så kunne jeg ikke hatt en alles kjære,  døde da og da. og så ingen ting mer. Det hadde blitt veldig tamt etter min smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje var det ikke barna og de ønsket ikke å utdype og spesifisere? Fordelen med å velge en sånn formulering er at man slipper å gå i detaljer og å diskutere ordvalg og rekkefølge - det kan gjøre at en unngår uenighet og krangling om egentlig ubetydelige ting i en sårbar situasjon. Eller så bare liker man formuleringen og synes den er dekkende.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi det finnes mennesker som ikke bør komme. Eller fordi det ikke kommer til å komme særlig mange. 

Anonymkode: adb84...151

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg så for ikke lenge siden at en avdød hadde TO dødsannonser i samme avis på samme dag. Da snakker vi splittet familie da..

Anonymkode: ceb9c...69a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var vel det de selv ønsket

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da naboen min døde så sto det: Min mann, vår far, bror, svigersønn etc etc. ingen gode ord av noe slag.

Vi dro i begravelsen og ene barnet hans holdt tale. Da kom det frem at de har slitt med han pga alkoholforbruk i flere år. Han hadde vært mye sint og likegyldig som gjorde livet til kone og barn tøft. Allikevel så ville se savne han og de gode periodene.

Vi hadde jo flere ganger sett han sitte på terrassen sørpe driting midt på natta. Da satt han og sang med på musikk han hørte på. Var en del netter han hadde utendørs på sommeren ja.

Jeg og min eks visste ikke at det var så ille i hjemmet som kom frem i begravelsen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan være etter avdødes ønske. En enkel sjel når han levde og vil ikke ha oppstyr når han dør. 

Anonymkode: 7b7f6...f56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg så for ikke lenge siden at en avdød hadde TO dødsannonser i samme avis på samme dag. Da snakker vi splittet familie da..

Anonymkode: ceb9c...69a

Det har jeg sett flere ganger også, men da har hans familie stått øverst og nederst er det ny partner. Egentlig rart at ikke alle kan sto i samme annonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En i min familie sa nylig at hun ikke vil ha begravelse etter seg. Har ikke fått spurt om hvorfor men for meg er det veldig rart. Men jeg er åpen for at vi mener og øsnsker forskjellig. Jeg håper jeg får mulighet til å høre mer om hva hun tenker rundt det. Vi har også gravlagt noen i familien, og det er en voldsom avklaring på detaljnivå når det er mange involvert så jeg skjønner godt at noen lander på en enkel formulering. 

Anonymkode: 447fa...f45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg fatter ikke hvorfor døde familiemedlemmer skal på "død og liv" stå på dødsannonser med et kors bak. 

De nærmeste vet at personen/personene var i familie. Vi andre gir faen når vi leser dødsannonser. En uskikk som aldri skulle vært startet med  må være kun for å betale mere for ei dødsannonse med mere tekst.

Anonymkode: 0b92a...406

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fatter ikke hvorfor døde familiemedlemmer skal på "død og liv" stå på dødsannonser med et kors bak. 

De nærmeste vet at personen/personene var i familie. Vi andre gir faen når vi leser dødsannonser. En uskikk som aldri skulle vært startet med  må være kun for å betale mere for ei dødsannonse med mere tekst.

Anonymkode: 0b92a...406

Syns det et fint, for da er de inkludert selv om de ikke lever lengre❤️ Vet om noen som hadde kjæledyrene inkludert også. Den var fin.

Anonymkode: b81f9...ec5

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva i all verden er galt i å spørre anonymt på KG om hva folk tenker om problemstillingen?  Det er derfor KG brukes, for å skjerme pårørende fra slike spørsmål. '

Jeg blir matt av KG-folk som tar generelle spørsmål opp i aller verste mening.  Hva slags samfunn får vi hvis ingen får stille spørsmål lengre. 

Har aldri tenkt at dette er en problemstilling… Har ikke tenkt noe som helst negativt over det.. 

Anonymkode: 42ba7...392

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...