Gå til innhold

Skolevegring - er det et nytt fenomen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på 80-tallet. Kan liksom ikke huske noe annet enn at alle gikk på skolen samma hva. Når begynte det å komme skolevegrere og å bli såpass utbredt?

Anonymkode: 228ac...6a8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på ungdomsskolen på 80-tallet, og den gang het det noe så enkelt som skulking. Det var nærmest ansett som kriminell virksomhet, de fleste sladrekjerringer la all skyld på barnet, og innsikten i de forhold som kunne ligge bak var nær fraværende. Ikke alle fullførte grunnskolen. To av de i kullet mitt fullførte etter at de ble voksne, og tok fagbrev.

Per i dag kan jeg fastslå at skulkerne ikke har klart seg dårligere enn de som alltid var på skolen.

Det finnes mange tilstander folk kan ha som gjør det vanskelig å fungere en hel skoledag. Det er ikke før ganske nylig at det har blitt åpenhet nok til å kunne snakke om det; at det finnes barn og ungdommer som har det bedre i mer skjermede omgivelser, og at klasseromsundervisning ikke er svaret på alt.

Vi har erkjent at noen bare er delvis arbeidsføre som voksne.
Vi bør nok innse at ikke alle er skapt for fulltids skole heller.

• Liker 15
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Det er det.

Problemet er at dagens barn får lov og anledning til å være skolevegrere. Det var helt uaktuelt før, og takk gud for det.

Det lyttes for mye til dagens barn, følelsene deres får styre alt, i altfor stort omfang. Totalt feilslått pedagogikk, både fra foreldre og lærere. 

Det er helt meningsløst at en tiåring skal få anledning til å bestemme om han eller hun VIL på skolen 🙄 

Only in Norway, for å si det sånn.

Anonymkode: 43942...665

• Liker 27
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Andro said:

Jeg gikk på ungdomsskolen på 80-tallet, og den gang het det noe så enkelt som skulking. Det var nærmest ansett som kriminell virksomhet, de fleste sladrekjerringer la all skyld på barnet, og innsikten i de forhold som kunne ligge bak var nær fraværende. Ikke alle fullførte grunnskolen. To av de i kullet mitt fullførte etter at de ble voksne, og tok fagbrev.

Per i dag kan jeg fastslå at skulkerne ikke har klart seg dårligere enn de som alltid var på skolen.

Det finnes mange tilstander folk kan ha som gjør det vanskelig å fungere en hel skoledag. Det er ikke før ganske nylig at det har blitt åpenhet nok til å kunne snakke om det; at det finnes barn og ungdommer som har det bedre i mer skjermede omgivelser, og at klasseromsundervisning ikke er svaret på alt.

Vi har erkjent at noen bare er delvis arbeidsføre som voksne.
Vi bør nok innse at ikke alle er skapt for fulltids skole heller.

Sant. Jeg lurer på hva det var som gjorde at ikke flere skulke? Jeg var ganske dårlig oppdratt selv, men vurderte aldri å skulke. Det var liksom for de ultimate taperne som aldri hørte på voksne og alle så for seg kom til å ende som kriminelle og narkomane. Ts.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vokste opp på 80-tallet. Kan liksom ikke huske noe annet enn at alle gikk på skolen samma hva. Når begynte det å komme skolevegrere og å bli såpass utbredt?

var skolevegrer men måtte på skolen likevel. men skulket ofte svømming pga vannskrekk som ikke ble tatt på alvor

Endret av Maleficenta
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Det er det.

Problemet er at dagens barn får lov og anledning til å være skolevegrere. Det var helt uaktuelt før, og takk gud for det.

Det lyttes for mye til dagens barn, følelsene deres får styre alt, i altfor stort omfang. Totalt feilslått pedagogikk, både fra foreldre og lærere. 

Det er helt meningsløst at en tiåring skal få anledning til å bestemme om han eller hun VIL på skolen 🙄 

Dagens foreldre skjemmer bort barna sine. Stakkars barn. De kommer enten til å bli deprimerte NAV’ere eller ufordragelige BI kapitalister hele gjengen. 

Anonymkode: 6be70...d2f

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange grunner, men noe av de er nok desverre at mange barn får bestemme hva de vil delta på og ikke fra tidlig alder (bursdager, arrangementer, familiebesøk osv). Lav terskel for å slippe det som kan være litt kjedelig/ubehagelig. Lav terskel for å være hjemme ved sykdom. Dette blir fort uvaner barna tar med seg videre i skoleløpet (og kanskje også i voksenlivet).

Begynnende fravær over det som er normalt må tas tak i tidlig, ellers er det utrolig vanskelig å få snudd!! Her har hjemmet hovedansvaret. 

Anonymkode: 3cbac...908

• Liker 11
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen så var det 3-4 stk som skulket så mye at de ikke fikk vitnemål. En av dem gikk i klassen min (men jeg så henne 3-4 ganger hele skoleåret, inkludert første og siste skoledag).

Anonymkode: ce51a...c0e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sant. Jeg lurer på hva det var som gjorde at ikke flere skulke? Jeg var ganske dårlig oppdratt selv, men vurderte aldri å skulke. Det var liksom for de ultimate taperne som aldri hørte på voksne og alle så for seg kom til å ende som kriminelle og narkomane. Ts.

Har du sett noe statistikk på hvor mye skulking/skolevegring det er nå samenlignet med f.eks. 90-tallet? Kan du si meg hvor jeg kan finne det i så fall?

Hadde vært interessant å se, og pga måten du skriver på virker det som om du har sett solide tall på at dette har økt.

Anonymkode: 7363e...ead

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke barnet som skal bestemme om det skal på skolen eller ikke, det er mor og far. Dette er så grunnleggende i livet, og jeg fatter ikke hvordan man er komt dithen at SMÅBARN får lov til å bestemme seg for å være skolevegrere 🙄

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er født i 75 og vi hadde en skolevegrer i klassa på barneskolen, og så en annen en gjennom hele ungdomsskolen. Søstra mi som er født i 78 hadde også en i klassa si gjennom alle ni åra. 

Anonymkode: fdf87...2c2

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er det ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke barnet som skal bestemme om det skal på skolen eller ikke, det er mor og far. Dette er så grunnleggende i livet, og jeg fatter ikke hvordan man er komt dithen at SMÅBARN får lov til å bestemme seg for å være skolevegrere 🙄

Fordi dagens småbarnsforeldre (inkludert meg selv) blir innprentet at vi skal lytte til og validere barnets følelser 24/7. Barneoppdragelse har blitt til en slags "Åja, er du så sint at du bæsjer på naboens hodet lille venn, ja men jeg forstår at du er sint og jeg forstår følelsene dine, men la oss synge små barn av regnbuen så føler vi litt på det sammen og husk at du er den beste i verden og at vi elsker deg veldig høyt"-mantra.

Anonymkode: 51a89...8ee

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er født på 80 tallet og kan nevne flere fra både klassen og senere bekjentskaper som.i dag ville fått status som skolevegrer

Anonymkode: 81d63...637

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jepp. Det er det.

Hadde du dratt på jobb hvis du hver dag ble mobbet eller banket opp av andre kollegaer, eller hvis sjefen terroriserte deg? Du hadde antagelig byttet jobb. Barn kan ikke bare bytte skole, derav er terskelen for skulk/skolevegring høyere blant barn som ikke har andre muligheter for å slippe vold, mobbing og/eller trakassering.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dagens foreldre skjemmer bort barna sine. Stakkars barn. De kommer enten til å bli deprimerte NAV’ere eller ufordragelige BI kapitalister hele gjengen. 

Anonymkode: 6be70...d2f

Ja… skikkelig bortskjemte som desperat forsøker å finne en løsning på et mobbeproblem ikke engang de voksne klarer å få bukt med…

Skikkelig bortskjemte…

:ironi:

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan var det å gå på skole da? Og hvordan er det å gå på skole i dag. Jeg har barn født i 2000 og 2007, og ser en stor forskjell, bare på de 7 årene. Eldste barnet hadde en mye mykere skolestart, 10 elever mindre i klassen, og bare generelt mye bedre enn eldste. Og det på samme skole. Og yngste barnet mitt slet med skolevegring fra 5. klasse. Og de var hele 6 elever på trinnet i 5. klasse som slet med skolevegring. Da er det noe riv ruskende galt med skolen. 

Anonymkode: 8e90e...8d8

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 92 og hadde kraftig skolevegring som ble ekstra ille på ungdomsskolen, så ille at til slutt måtte jeg hentes med makt hjemme av ansatte på skolen, bli dratt inn i klasserommet og holdt fast gjennom timene så jeg ikke kunne prøve å flykte.

Skolevegrere har alltid eksistert, og i voksen alder oppdaget de at jeg hadde Asperger, noe som nok bidro til at jeg hadde skolelvegring. 

Anonymkode: 31315...f05

• Liker 2
  • Hjerte 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...