Gå til innhold

Anmelde eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Søsteren min skulle lese i sin egen journal her for en stund siden, og da oppdaget hun at den daværende legen hadde skrevet opplysninger om meg (som ikke stemmer) i hennes journal. Hun har vært innlagt på somatisk sykehus flere ganger, og det som er «problemet» her er at hun som har vært behandlingsansvarlig lege for henne når hun har vært innlagt er mora til en jeg gikk i klasse med på barneskolen. Søstera mi visste ingenting om det før hun sjekket journalen sin, og jeg fikk beskjed av foreldrene mine for flere år siden at jeg ikke skulle fortelle søsknene mine om hva det stod om meg som ikke stemte. Kan jeg anmelde legen min for å ha brutt taushetsplikten? Isåfall; hvordan skal jeg gå frem? Kan jeg gå rett til statsforvalteren i fylket? Eller må jeg først gjennom kommuneoverlegen? Men siden det står i HENNES journal, så har vel ikke leger lov til å uttale seg til meg om hva som står i hennes journal, selv om det er mine opplysninger? Eller tar jeg feil nå? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ, hva har skjedd? Hennes lege som også var mor til en du gikk i klasse med (for lenge siden antar jeg, hvorfor er det relevant?) har skrevet noe feilaktig om deg i din søsters journal? Og så er denne samme personen din lege nå?

Veldig forvirrende

Anonymkode: 9d451...ac5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ingenting

Anonymkode: cee1d...2f2

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Din søster har rett til å få sin journal, og hun kan kopiere til deg. Hun har ikke taushetsplikt om sin egen journal.
Dersom opplysningene i din søsters journal kommer fra en lege som ikke er hennes lege så kan du prøve deg på en anmeldelse. Det trenger ikke å gå gjennom noen kommuneoverlege, men du kan få god veiledning fra Statsforvalteren.

Et alternativ her er å ta kontakt med pasient- og brukerombudet i hjemfylket ditt, for å få hjelp og veiledning i prosessen rundt dette. De bistår deg også med klagesaker.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Prøv å forklar en gang til, dette var umulig å skjønne.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener. Hvordan påvirker det deg at det står noe i din søsters journal? 

Anonymkode: 147cf...c98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt kronglete innlegg, men tenker det kommer helt an på hva som står om deg. Helt normalt å slå av en prat når man har felles bekjente og hun var vel ikke legen din heller? 

Anonymkode: 3667a...bc8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du er nødt til å bli innlagt og

Anonymkode: b2d2d...dce

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hæ, hva har skjedd? Hennes lege som også var mor til en du gikk i klasse med (for lenge siden antar jeg, hvorfor er det relevant?) har skrevet noe feilaktig om deg i din søsters journal? Og så er denne samme personen din lege nå?

Veldig forvirrende

Nei altså fastlegen min, (og min søsters daværende lege) har skrevet ting om meg i søstera mi sin journal som overhodet ikke stemmer, men som legen «påstår» stemmer. Søsteren min har vært innlagt på sykehuset her hvor vi bor flere ganger, og legen som har hatt behandlingsansvaret for henne, er moren til en jeg gikk i klasse med på barneskolen, og jeg synes ikke noe om at ho kan se opplysninger om MEG i søstera mi sin journal som IKKE skulle stått der. Beklager surret. 

Endret av Anonymeeee
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du er nødt til å bli innlagt og

Anonymkode: b2d2d...dce

Endret av Anonymeeee
AnonymBruker
Skrevet
Anonymeeee skrev (1 minutt siden):

Hva faen? Går jo an å skrive feil uten at folk skal begynne å være ufine mot andre?! Hvis du mener at jeg skal bli innlagt, hvorfor skal jeg bli innlagt? Hva er grunnen? Gjerne fortell meg det. 

Ikke bry deg om forbistreifende tullinger som bare legger igjen en kort ugjennomtenkt slem kommentar :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymeeee skrev (4 minutter siden):

Nei altså fastlegen min, (og min søsters daværende lege) har skrevet ting om meg i søstera mi sin journal som overhodet ikke stemmer, men som legen «påstår» stemmer. Søsteren min har vært innlagt på sykehuset her hvor vi bor flere ganger, og legen som har hatt behandlingsansvaret for henne, er moren til en jeg gikk i klasse med på barneskolen, og jeg synes ikke noe om at ho kan se opplysninger om MEG i søstera mi sin journal som IKKE skulle stått der. Beklager surret. 

Skjønner at du ikke liker det, men leger leser sjeldent eldre journalnotater. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt kronglete innlegg, men tenker det kommer helt an på hva som står om deg. Helt normalt å slå av en prat når man har felles bekjente og hun var vel ikke legen din heller? 

Anonymkode: 3667a...bc8

Les det jeg skrev nederst. Fastlegen min er ikke legen som er lege på sykehuset. Fastlegen min har også vært legen til min søster frem til søsteren min måtte bytte lege fordi at legen måtte forkorte ned lista si. Helsenorge eller den som er ansvarlig for det måtte plukke ut et tilfeldig antall pasienter fra den lista som stod uten fastlege. Den legen, altså min fastlege, har brutt taushetsplikten, ved å skrive ting om meg som søstera mi ikke veit noen verdens ting om, i søsteren min sin journal. Jeg liker ikke at foreldrene til mine gamle klassekamerater får greie på ting om meg som ikke stemmer, for jeg har slitt med psyken min helt siden jeg fant det ut, og har tenkt ganske mye på det at sikkert ganske mange vet hva som står om meg i søstera mi sin journal. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner at du ikke liker det, men leger leser sjeldent eldre journalnotater. 

Det står som et relativt nytt notat i hennes journal. Det er ikke så mange år siden ho ble lagt inn, og der kommer det frem at «søsteren «navn» har ….»  

Skrevet

Din søster kan kontakte den instansen som har gjort journalnotatet, og kreve det slettet etter Helsepersonellovens § 43 jfr. Pasientrettighetslovens § 5-2.
Vilkår for å få noe slettet er at det er 
- ubehjelpelig for helsehjelpen til din søster, altså ikke har noen nytteverdi for hennes behov
- ikke i strid med Arkivloven
- er uriktige opplysninger

Dersom dette medfører noen vansker kan dere kontakte pasient- og brukerombudet i fylket og be om bistand.

• Nyttig 2
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Din søster kan kontakte den instansen som har gjort journalnotatet, og kreve det slettet etter Helsepersonellovens § 43 jfr. Pasientrettighetslovens § 5-2.
Vilkår for å få noe slettet er at det er 
- ubehjelpelig for helsehjelpen til din søster, altså ikke har noen nytteverdi for hennes behov
- ikke i strid med Arkivloven
- er uriktige opplysninger

Dersom dette medfører noen vansker kan dere kontakte pasient- og brukerombudet i fylket og be om bistand.

Tusen takk for svar🤍

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymeeee skrev (1 minutt siden):

Det står som et relativt nytt notat i hennes journal. Det er ikke så mange år siden ho ble lagt inn, og der kommer det frem at «søsteren «navn» har ….»  

Søsteren din kan sperre journaldokumentet om det kun er noen få dokumenter.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke bry deg om forbistreifende tullinger som bare legger igjen en kort ugjennomtenkt slem kommentar :)

Har slitt med psyken en god stund så.. 

Skrevet
Anonymeeee skrev (24 minutter siden):

Les det jeg skrev nederst. Fastlegen min er ikke legen som er lege på sykehuset. Fastlegen min har også vært legen til min søster frem til søsteren min måtte bytte lege fordi at legen måtte forkorte ned lista si. Helsenorge eller den som er ansvarlig for det måtte plukke ut et tilfeldig antall pasienter fra den lista som stod uten fastlege. Den legen, altså min fastlege, har brutt taushetsplikten, ved å skrive ting om meg som søstera mi ikke veit noen verdens ting om, i søsteren min sin journal. Jeg liker ikke at foreldrene til mine gamle klassekamerater får greie på ting om meg som ikke stemmer, for jeg har slitt med psyken min helt siden jeg fant det ut, og har tenkt ganske mye på det at sikkert ganske mange vet hva som står om meg i søstera mi sin journal. 

Men hvorfor står det ting om deg i din søsters journal ? Å hvordan vet du det? ( hvis søstera di ikke veit noe om at det står der heller? 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (8 timer siden):

Men hvorfor står det ting om deg i din søsters journal ? Å hvordan vet du det? ( hvis søstera di ikke veit noe om at det står der heller? 🤷🏻‍♀️

Hun fikk vite det ved å lese sin egen journal. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...