Gå til innhold

Kan jeg venne kroppen til å ikke spise frokost på morgenen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har IBS og har sliter med magetrøbbel. Har en stund prøvd å spise færre måltider. 

Problemet mitt er derimot frokost, det er her jeg ikke får det til. Starter på jobb klokken 08 og vi spiser lunsj klokken 11. Rundt klokken 09 blir jeg svimmel, skjelven og enkelte ganger kvalm hvis jeg ikke får i meg mat. Blir fort mett, til tross for at jeg kjenner at jeg er veldig sulten. Så blir til at jeg spiser en "liten" frokost rundt 08-09, og lunsj igjen klokken 11. Det er vel ikke helt bra? Etter det går det mange timer til middag, som er rundt 17-18. Det går alltid fint egentlig. Så spørs det litt om jeg spiser et til måltid avhengig av om jeg har hatt en hard treningsøkt eller ikke. Klarer ikke å legge meg skikkelig sulten.

Noen som vil dele hvordan de legger opp dagen sin? Og som jeg spør om i overskriften; de symptomene jeg kjenner på når jeg er sulten på morgenen, er det noe som kunne gått over hvis jeg hadde stått i det en stund? Har vel maks prøvd to-tre dager, men er ubehagelig å være på jobb og føle meg fysisk uvel. 

Anonymkode: f86e1...bf5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pass på å spis deg god og mett på kvelden, så blir man ikke like fort sulten dagen etter. Jeg har sluttet helt med frokost, og blir ikke sulten så lenge jeg ikke legger meg sulten 

Anonymkode: 49992...e75

• Liker 4
Skrevet

Nei, frokost er dødsviktig. Det starter kroppens forbrenning

• Liker 2
Skrevet

Ja. Men om du er vant til å spise med få timer imellom, er kanskje inne kroppen din vant til å benytte reserver som brennstoff. Da får du blodsukkerfall og blir hissig / urolig. 

Kroppen kan trenes til dette! Skyv frokosten en time senere, en uke av gangen. Og spis frokost med lite karbohydrater, altså absolutt ikke corn flakes eller appelsinjuice, syltetøy, etc. 

Marit Kolby er jo veldig i vinden nå, så om du ikke allerede kjenner til henne kan du starte der. 

Ibs kan også skyldes cøliaki, du kan ta en hjemmetest fra apoteket som er til å stole på.

Skrevet (endret)
AnneLene90 skrev (10 minutter siden):

Absolutt ikke. Forbrenning pågår hele tiden. Men om kroppen lærer å benytte kroppens reserver, gjør den det istedet for å hyle etter mat i et cravorama av et blodsukkerfall.

Endret av klarinetta
  • Liker 23
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg måtte tvinge meg til å ikke spise frokost - har også IBS. Trodde jeg skulle forgå i starten, men nå går det helt fint. Jeg spiser fram til ca. sju, og så første måltid kl. 11.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare spise en sånn liten havrebygg eller Go Morgen?

Anonymkode: 40bf6...bee

Skrevet
klarinetta skrev (1 time siden):

Absolutt ikke. Forbrenning pågår hele tiden. Men om kroppen lærer å benytte kroppens reserver, gjør den det istedet for å hyle etter mat i et cravorama av et blodsukkerfall.

Tullball

AnonymBruker
Skrevet
AnneLene90 skrev (2 minutter siden):

Tullball

Du forbrenner ikke mer enn du uansett spiser. 

Anonymkode: 66f10...f9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnneLene90 skrev (1 time siden):

Ja, dette er veldig sant! Dersom man ikke spiser frokost risikerer man å ikke starte forbrenningen og da risikerer man å dø. 

Anonymkode: 07648...a93

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Dette tror du ikke på selv engang 

• Liker 15
Gjest Moth-Ear-Earth
Skrevet

Ja , det kan du. Jeg har klart å vende kroppen til å kun spise to måltider om dagen. Varm mat som da blir middag til lunsjtid først, og neste måltid (brød og pålegg som regel) sent på ettermiddagen/tidlig kveld.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pass på å spis deg god og mett på kvelden, så blir man ikke like fort sulten dagen etter. Jeg har sluttet helt med frokost, og blir ikke sulten så lenge jeg ikke legger meg sulten 

Anonymkode: 49992...e75

Der er vi isåfall svært ulike. Hvis jeg legger meg mett våkner jeg med ulvehunger.

Anonymkode: ab589...d65

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål er jo hvorfor det er frokost du må kutte ut. Hva med å ha en større frokost og heller kutte ut lunsj?

Anonymkode: ff39c...935

• Liker 2
Skrevet

I perioder har jeg prøvd slik periodevis fasting, 16 timer faste, 8 timer for spising. 

Da spiser jeg frokost kl 11, og middag ferdig kl 19. Kan drikke kaffe, te eller saft hele tiden. 

Tok bare et par dager så var det helt uproblematisk. 

Langtidseffektend er at jeg er mindre sulten på morgenen, har mindre søtsug og unngår mellommåltid. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg måtte ha frokost frem til jeg turte å prøve å ikke spise frokost. Jeg var faktisk REDD første dagen jeg dro på jobb uten å spise frokost, men det gikk jo så bra. Ble ikke dårlig av sult før lunch som jeg pleier. Spiser jeg frokost så er jeg helt dødens før lunch fordi da har magen alt fått begynt å jobbe, men tilfører jeg ikke noe mat så holder den seg stabil frem til jeg gir den mat. Har gått ned noen kilo av dette også. Kommer aldri til å spise frokost igjen. 

Anonymkode: b06a8...a3a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har vendt meg til å ikke spise frokost. Spiser første måltid mellom 11 og 12. Passer på å drikke godt så går vanligvis veldig fint. Mine plager fra ibs har roet seg noe, ihvertfall så jeg kommer meg gjennom en dagvakt greit, når jeg faster (minst) 12 timer i døgnet. 

• Liker 2
Skrevet

Feil. Forbrenningen pågår hele tiden. Ikke alle har behov for å spise frokost. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, dette er veldig sant! Dersom man ikke spiser frokost risikerer man å ikke starte forbrenningen og da risikerer man å dø. 

Anonymkode: 07648...a93

Over tid ja

Skrevet
Svartfugl skrev (11 minutter siden):

Feil. Forbrenningen pågår hele tiden. Ikke alle har behov for å spise frokost. 

Tull! Mennesker dør uten å forbrenne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...