Gå til innhold

Hvor tidlig kan man se tegn på ADHD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 1 år, som ALLTID er i bevegelse og må ha noe å fikle med, hun har ALDRI noen gang sittet i ro, ikke i vippestol, vogn, egen seng, på gulvet å lekt eller lignende. 

Må ha noe å utforske mens hun spiser, kan ta to timer å legge, samsover og baby bare styrer rundt. 

Når det ammes bytter kun mange ganger mellom brystene. Frem og tilbake. Frem og tilbake. 

I vogna skal hun bare opp opp opp. 

På gulvet er det draing i oss voksne eller klatre opp i sofaen og vinduet og hva det nå måtte være å komme opp på. 

Er veldig utolmodig og har masse temperament, har vært slik siden fødselen.

Sov kun 30 min om gangen de første 9 måneden. 

Dere med barn med adhd, hvor tidlig så dere tegn? Minner deres barn om mitt?

Anonymkode: dcdd4...52e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde også et slik barn, men har ikke ADHD. Noe snudde rett før toårsalder, og ble deretter et rolig barn som sov om natta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en på 1 år, som ALLTID er i bevegelse og må ha noe å fikle med, hun har ALDRI noen gang sittet i ro, ikke i vippestol, vogn, egen seng, på gulvet å lekt eller lignende. 

Må ha noe å utforske mens hun spiser, kan ta to timer å legge, samsover og baby bare styrer rundt. 

Når det ammes bytter kun mange ganger mellom brystene. Frem og tilbake. Frem og tilbake. 

På gulvet er det draing i oss voksne eller klatre opp i sofaen og vinduet og hva det nå måtte være å komme opp på. 

Alle barn og babyer er forskjellige, noen er ekstremt viljesterke og stae. Trenger alvorlig talt ikke være en diagnose. Uavhengig om det er en diagnose eller ikke, så trenger de viljesterke barna stramme regler og rutiner for å få en ordentlig oppdragelse, er det for mye fri flyt og lite konsekvent så blir det nok et helvete når de blir tenåringer og voksne. En diagnose som ADHD kan fint reguleres med ytre faktorer. 

Kjenner jeg begynner å bli oppriktig bekymret over alle foreldre som roper «diagnose» over helt normale ting, det er ikke bra eller friskt.

Anonymkode: 4a7d9...9d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De sjekker ikke for adhd så tidlig.  Hadde vel min mistanke om min sønn fra ca samme alder.  Men vi valgte å ikke sjekke , fordi han fungerte helt greit alikevel.  Han testet seg som voksen,  og viste seg det stemte. 

Men urolig i alder ett år betyr ikke adhd nødvendigvis.min datter som var rolig, var skårte høyt på adhd, og klarer ikke jobbe.

Anonymkode: 0b3ae...af1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke noe ved dette får meg til å tenke ADHD. Om noe tenker jeg heller evt begavet barn, men det kan man heller ikke si så tidlig.

De to barna i min nære krets som har ADHD-diagnose var heller litt treige som små. Mer umodne enn andre på samme alder, beveget seg dårligere, snakket senere, mye frustrasjon, veldig destruktive (kaste eller knuse leker, rive ut sider av bøker, sånne ting).

Anonymkode: 77bcd...558

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke noe ved dette får meg til å tenke ADHD. Om noe tenker jeg heller evt begavet barn, men det kan man heller ikke si så tidlig.

De to barna i min nære krets som har ADHD-diagnose var heller litt treige som små. Mer umodne enn andre på samme alder, beveget seg dårligere, snakket senere, mye frustrasjon, veldig destruktive (kaste eller knuse leker, rive ut sider av bøker, sånne ting).

Anonymkode: 77bcd...558

Jeg er ganske sikker på at det er noe med den ungen, men hva vet jeg ikke enda. 

Jeg sliter virkelig med å henge med på barnets innfall og behov. De kan ikke dekkes fort nok og tar aldri slutt. Er ganske nære utbrent nå etter et år slik. Har gått i et uten en eneste liten pustepause. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du beskriver minner veldig om mitt eget barn på samme alder. Jeg tenker at mitt eget barn er normalt, men viljesterkt og ganske smart. Men Ikke ADHD. 

jeg tenker samtidig at det også kan høres ut som et barn som er overtrøtt?
Er søvnen god? Hvordan er det generelle humøret? Er barnet foran/bak andre barn når det kommer til utviklingen? Og får barnet store problemer i ulike settinger pga. atferden? Eller er det «bare» slitsomt for dere? 

Anonymkode: cc627...791

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi ser tilbake til da vår 6åring var liten. Så hadde han mye uro i seg, mye knall og fall, sterke følelser(mye frustrasjon), og umoden i atferden. Han strevde også med å falle til ro. Ble lett overstimulert, og har strevd med å holde fokus (vi har f.eks aldri lest ferdig en hel bok). Han har fått en adhd diagnose nå. Han vokste det aldri av seg, og utfordringene ble større. Enda både vi og barnehagen la til rette på en best mulig måte og hadde tydelige grenser. Ingen av søskenen har adhd.

Under utredning fikk vi høre at mange småbarn har slike utfordringer, og at det derfor er er vanskelig å sette en adhd diagnose før de nærmer seg skolealder.

Anonymkode: 9336d...a15

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 6 år er i gang med utredning for ADHD nå. Diagnosen er ikke satt enda, men ut i fra både egne erfaringer, barnehagens oppfatning og legens tanker vil det nok lande på en ADHD-diagnose i løpet av kort tid. 

Kan godt forsøkt å beskrive hvordan jeg husker mitt barn fra 0-2 år.

0-6 mnd - En normal baby, men ville aldri ligge alene, skulle alltid opp og se/få med seg alt rundt. Utrolig vanskelig å få til å sove, både til dupp på dagen og om kvelden. Var våken hele dagen igjennom for første gang rundt 6 mnd alderen. Ble veldig lett overstimulert og vanskelig å roe. 

6-12 mnd - Begynte å krabbe/reise seg.. og gud hjelpe meg. Da gikk vi inn i 2 års fullstendig mayham tilstander😂 satt ALDRI stille, ut og inn av skuffer og skap, plukket på alt, ingen form for frykt (det har jo ingen barn), skadet seg på helt utrolige måter fordi ting skjedde så fort at man ikke rakk å reagere før det gikk galt, til tross for at vi var 2 cm unna. Husker jeg følte jeg sto midt inni en tornado med ungen som løp rundt meg, mens alle andre satt å pludret å lekte på gulvet. Fremdeles mye problemer med søvn, spesielt på dagtid. Endte med at han måtte tas bort å sove alene i bhg fordi det var så forstyrrende med andre barn rundt i sovesituasjoner. 

Vi har alltid hatt mistanke om at han har vært «litt ekstra». Helt fra han var rundt 1 år gammel. Ikke at det er noe galt i å ha ADHD, man er bare litt mer til tider. Mer glad, mer spent, mer sint, mer humor og mer kjærlighet❤️ nå som han er 6 år og kan sette ord på dette selv er det mye lettere å veilede all energien inn på et litt mer fornuftig spor. 

Husk at alt med barn bare er faser, og skulle det viste seg å være ADHD er det bare å glede seg! Ja det er slitsomt, men du finner ikke barn med større personlighet❤️ 

Anonymkode: f3327...400

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd og viste ikke tegn til at noe har annerledes før rundt 3-4 års alder. Var en skikkelig sovebaby jeg😊

Det er som å lese om min datter på et og et halvt år. Enormt temperament, sov aldri i vogn eller seng alene, samsover fortsatt for at vi skal få søvn, kan aldri sitte i ro, har aldri ligget i ro på en babygym, osv osv.  

jeg blir utslitt av henne til tider men å tenke på diagnoser allerede nå er litt brutalt. Jeg kommer ikke til å observere henne på den måten før det skulle vært en god grunn til det.

Ungen din virker som en ganske normal klistremerkebaby, som jeg vil si at min datter er!

Anonymkode: f2f8d...535

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn sov ikke én time sammenhengende det første året og vet ikke om det var pga kolikk, klarte å fjerne barnesikringen med "nøkkelen" fra stikkontakten da han var 13 mnd gammel.

Han var overalt hele tiden, åpnet skuffer og skap og dro ut alt , flyttet på alle sko, gråt i timesvis hver kveld frem til han var et par år og sovnet aldri før rundt midnatt.

Var høyt og lavt, fikk aldri med seg beskjeder og lekser før på videregående.

Både jeg og lærerne mistenkte adhd og dysleksi, MEN så dro han i militæret og ble så forandret og nå er han nesten for pliktoppfyllende og en flink student.

Trenger ikke å ha adhd fordi om man er aktiv som liten, men slitsomt er det😬

Anonymkode: 9575b...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Fra det sekundet han var født 🤣  

Sov ikke særlig, veldig mye energi, tidlig ute grovmotorisk, urolig, likte ikke leker - måtte ha noe fysisk å gjøre. Fikk diagnosen i 1. Klasse. 

Anonymkode: eb338...053

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 17.58):

Ikke fall i den fella hvor du leter etter sånt .. det kan i verstefall skape et problem du ikke ville hatt dersom du lot være å lete. Alle kan ha litt adhd i perioder. Og er det alvorlig nok så ser skolen det. 

Anonymkode: b92d9...391

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine har adhd, og alle har vært slik du beskriver. De har roet seg gradvis mot skolealder. Derimot har min stille,rolige og introverte niese adhd. Hun har den typen som er vanligst for jenter, altså mindre konsentrasjon, men ingen hyperaktivitet eller lav impuls/følelseskontroll. Hun har alltid vært litt tilbakeholden, virket sjenert og noe umoden. 

Anonymkode: 973a5...27d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...