strilen Skrevet 1. januar 2006 #1 Skrevet 1. januar 2006 Vår kjære kastrerte 5 år gamle hannkatt har nettopp hatt sitt års verste kvald/natt, nyttårsaften. Han var livredd og krøp rundt omkring. Først var han ute og lå under terrassen til maboen. til slutt klarte jeg å lokke ham med meg inn. Men han hadde ikke roen noen steder. Så jeg stengte ham inne på soverommet vårt, for det var det rommet som det var minst trafikk i døra på. Når nyyårvar vell passert slapp vi han ut, men det gikk flere timer før han roet seg ned og spiste og gikk normalt. Er beroligende tabletter kanskje en løsning til neste år ?
Gjest Gjesta Skrevet 1. januar 2006 #2 Skrevet 1. januar 2006 Jeg har lest at man ikke skal dope ned dyr, for de er like redde men uten mulighet til å røre seg. Derfor gjør ikke jeg det med min hund. Han skal sendes bort til neste år, til en plass uten fyrverkeri. Han også var veldig redd i år.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #3 Skrevet 1. januar 2006 Jeg har lest at man ikke skal dope ned dyr, for de er like redde men uten mulighet til å røre seg. ← dette er helt riktig. Katten blir gjerne mer stressa og forvirra av å ikke kunne bevege seg. Mitt råd er å iallefall ikke la katten gå ute mens fyrverkeriet holder på. Du bør holde katten inne fra tidlig på kvelden og hele natten. det aller beste er hvis dere har kjeller: katten vil ikke høre lydene like godt hvis den er der. Uansett kan det være en ide å trekke for gardinene, sette på tv/radio og ellers være til stede sammen med katten. Du som eier er sannsyneligvis det trygge punktet i livet dens, og da er det trygt at du er der sammen med den. Men som Violetta her nevner: det går jo an å reise bort med dyret. Men veldig mange katter blir gjerne veldig stressa av å skifte omgivelser, så jeg vil ikke anbefale dette hvis ikke katten er vant med det fra før. Min to år gamle katt reagerte faktisk ikke på rakettene. De ble selvsagt holdt inne, og så var jeg sammen med den da det sto på som verst. Hadde trukket for gardinene, men har ingen kjeller den kunne være i. Jeg klappet den som vanlig, og den fokuserte mer på hva som skjedde inne enn det som skjedde ute. Og jeg skjønner veldig godt at katten din var redd hvis den var ute: selv er jeg også redd når fulle folk skal leke seg med fyrverkeri Så mange mister fingre og synet av dette, kjøledyra våre blir skremt og husene våre brenner ned. Er det virkelig verdt det å sende opp disse rakettene?
Arkana Skrevet 1. januar 2006 #4 Skrevet 1. januar 2006 Jeg synes ikke man skal dope husdyr. I tillegg til å være redd for lydene vil de føle seg unormale, slappe, trøtte, kanskje til og med dårlige, det er ikke en følelse jeg ønsker at katten min skal forbinde med en allerede skremmende hendelse i allefall. Pusen får er livredd, men det får bare stå til. Vi oppfører oss som normalt, prøver å unngå at den får følelsen av at det er noe galt. Hun gjemmer seg som oftest under senga på soverommet, der er nok lyden litt lavere også, og det er greit. Det blir en forferdelig halvtime for henne, men straks det dabber av kommer hun fram og vil ha kos og alt er greit igjen.
Gjest Varg-Menja Skrevet 1. januar 2006 #5 Skrevet 1. januar 2006 Jeg holder kattene inne fra morgenen av, og slipper dem ikke ut den dagen i det hele tatt. I fjor stakk hannkatten min av dagen før, og tilbrakte hele natta ute. Da jeg fant han første nyttårsdag lå han under verandaen og skreik og turde ikke å gå noen steder... I år var alle inne da det begynte å smelle, og det har mye å si for at de ikke skal blir redde. Da reagerte de litt de første minuttene, også roet de seg fort.
Gjest Madeline Skrevet 1. januar 2006 #6 Skrevet 1. januar 2006 Jeg holder også kattene mine inne fra morgenen av og til dagen etter. De er nok mer skvettne enn ellers, men det går bra.
Gjest Spacegirl Skrevet 1. januar 2006 #7 Skrevet 1. januar 2006 Mine katter reagerte også på fyrverkeriet. Holdt dem inne hele kvelden og natta, og det virket som de vendte seg litt til lydene etterhvert og ble roligere. Men jeg tror ikke det er noen god ide å gi beroligende, for de skjønner jo ikke at de har fått beroligende og da kan de sikkert bli ekstra redde pga at de føler seg trøtte og annerledes.
strilen Skrevet 1. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 1. januar 2006 Ja jeg er redd for beroligende kan ha negativ virkning på katten, men så redd som han var i år har vi aldri sett han. Fyrverkeriet ute startet tidlig på kvelden og varte til langt på natt, og vi har ikke kjeller. Det går heller ikke ann å gjemme seg under senga vår, da den er rammeseng. Den krøp rundt omkring og lette fortvilet etter et trygt sted. Det var veldig trist og vanskelig, for den ville ikke bli holdt eller klappet.
Gjest gjest1 Skrevet 1. januar 2006 #9 Skrevet 1. januar 2006 Heldigvis er ikke min katt redd fyrverkeri, han sitter vel heller i vinduet og glaner sammen med oss:) Men det er både trist og fortvilende når pusen er redd og en ikke kan gjøre så mye for å hjelpe! Min katt har sitt trygge sted i klesskapet på soverommet, så om han blir skremt og redd er det dit han går. Katter liker å krype inn i skap etc så et åpent skap eller en pappeske kan være et fint skjulested til neste år?
Shagya Skrevet 2. januar 2006 #10 Skrevet 2. januar 2006 Mine reagerte heldigvis ikke på fyrverkeriet, men jeg skjønner godt at katten ble vettskremt da den var ute, og at det var vanskelig å roe den ned da du fikk den inn. Det er nok lurt å holde kattene inne hele denne dagen og natta, for å skåne dem mest mulig. Mange forteller at de har kattene på badet, eller et annet sted i huset hvor lydene ikke er så sterke.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #11 Skrevet 2. januar 2006 De bør kunne tåle denne ene dagen i året. Bry dere heller om alle eldre og ensomme mennesker, fremfor dyr...
Catus Skrevet 2. januar 2006 #12 Skrevet 2. januar 2006 Vi var veldig spente på hvordan vår to puser ville reagere, da dette ville bli deres første nyttårsaften. Vi sjekket det ut på forhånd ved at sambo gikk utenfor og fyrte opp et par raketter tidlig på kvelden, mens jeg ble inne sammen med pusene for å se hvordan de reagerte samt å roe dem dersom de ble redde. Heldigvis reagerte de ikke i det hele tatt. Tror det hadde mye å gjøre med at jeg var sammen med dem. I tillegg hadde vi slått på lyset i de fleste rom, slik at lysglimtene fra rakettene ikke skulle bli så sterke. Da klokka ble tolv og de store smellene kom, var kattene fortsatt like rolige. Nå har vi jo ingen garanti for at det vil gå så greit neste år også, men dette var iallfall en veldig god start for de søte små.
Catus Skrevet 2. januar 2006 #13 Skrevet 2. januar 2006 De bør kunne tåle denne ene dagen i året. Bry dere heller om alle eldre og ensomme mennesker, fremfor dyr... ← Det handler om å gjøre en skremmende dag litt enklere for våre firbente. Når man eier et dyr innebærer det et veldig stort ansvar, der man skal passe på at de har det greit. Det holder ikke bare å gi dem mat og vann og tro at det er nok. Jeg forstår at det er mange mennesker der ute som er ensomme, og synes selvfølgelig det er leit. Man kan ikke la være å ta hensyn til dyrene våre på grunn av at man synes synd på mennesker som sitter alene på nyttårsaften. Hva godt vil det gjøre da? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå