Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke engang hvor jeg skal endre, og plassere om jeg har tatt lån, og det var etableringsgebyr i det lånet. 

Hva mer skal man huske og  hvor i alle dager skrive det inn?

Hva er din praksis? 

kan man faktisk anse som privatperson man er en sin egen bedrift og bør ha regnskapsfører på alle utgifter som medfører i løpet av ett kalender år?

Anonymkode: 40a16...ef9

Videoannonse
Annonse
Gjest nattdronningen
Skrevet

Ja jeg syns skattemelding er enkelt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

kan man faktisk anse som privatperson man er en sin egen bedrift og bør ha regnskapsfører på alle utgifter som medfører i løpet av ett kalender år?

Skattemeldingen er ihvertfall enklere å forstå, enn å forstå hva du faktisk mener her. 

Anonymkode: 47cbc...1dd

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skattemeldingen er enkel.

Anonymkode: 8f336...9ea

AnonymBruker
Skrevet
AnneLene90 skrev (1 time siden):

Ja, alle klarer det

jeg klarer å sende skattemelding uten å gjøre endringer, men hvor gjøre endringer, føler meg truet å gjøre endringer, for hvordan kan jeg kontrollere alle ting jeg gjør i gjennom ett år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

jeg klarer å sende skattemelding uten å gjøre endringer, men hvor gjøre endringer, føler meg truet å gjøre endringer, for hvordan kan jeg kontrollere alle ting jeg gjør i gjennom ett år. 

Staten lurer ikke sine borgere. Du kan derfor bare levere den inn uten endringer. Feil kan skje, men det skjer begge veier. Jeg leser den aldri, leverer den bare inn og håper på det beste. I år var regjeringen snill med meg og ga meg 6731 kroner jeg får utbetalt i juni

AnonymBruker
Skrevet
AnneLene90 skrev (1 time siden):

Staten lurer ikke sine borgere. Du kan derfor bare levere den inn uten endringer. Feil kan skje, men det skjer begge veier. Jeg leser den aldri, leverer den bare inn og håper på det beste. I år var regjeringen snill med meg og ga meg 6731 kroner jeg får utbetalt i juni

Poenget er ikke at de prøver å lure deg, men at de ikke har oversikt over absolutt alle aspekter ved din økonomi og derfor må du sjekke om det er informasjon som må legges til.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig få lån som ikke er innberettet og forhåndsutfylt.

Anonymkode: aedde...e25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter ha bodd i både Tyskland og USA kan jeg si at norsk skattemelding er en drøm for skattepliktige. Nesten umulig for vanlig arbeidstaker å gjøre feil. Dessuten er skatteetaten enkelt å få kontakt til og de hjelper.

Anonymkode: 86d17...5a8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Poenget er ikke at de prøver å lure deg, men at de ikke har oversikt over absolutt alle aspekter ved din økonomi og derfor må du sjekke om det er informasjon som må legges til.

Tullball! De får informasjonen fra banker og jobben din. Men hva er egentlig problemet om det er noen feil og mangler? Enten får du noen tusen for mye tilbake, ellers så betaler du noen tusen mer enn du skal. Men pengene går uansett til noe godt. Så hva er poenget med å skape så negativ energi med å sutre rundt dette?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnneLene90 skrev (5 timer siden):

Tullball! De får informasjonen fra banker og jobben din. Men hva er egentlig problemet om det er noen feil og mangler? Enten får du noen tusen for mye tilbake, ellers så betaler du noen tusen mer enn du skal. Men pengene går uansett til noe godt. Så hva er poenget med å skape så negativ energi med å sutre rundt dette?

Jeg skjønner jo at dette er et tulleinnlegg, men feil på skattemeldingen er jo da (hvis det gir mindre skatt) ulovlig.

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnneLene90 said:

Men hva er egentlig problemet om det er noen feil og mangler?

Ja, det står i skatteloven at du som skatteyter skal kontrollere at alt ved skatteoppgjøret er korrekt. Så du kan risikere straffeskatt om du burde visst at det er feil. 

Så vanskelig er det ikke å sjekke tall fra arbeidsgiver, evnt.ekstrajobb, hobbyinntekter, fradrag og gevinst på utenlandske aksjer, digitale valutaer osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 19.43):

Skattemeldingen er ihvertfall enklere å forstå, enn å forstå hva du faktisk mener her. 

Anonymkode: 47cbc...1dd

Enig! 🤣 

Jeg synes i utgangspunktet skattemeldingen er enkel å forstå, men jeg har skaffet meg krypto og diverse spareprodukter (amerikanske ETFer etc) samt fond i mange ulike banker, som gjør at det er litt jobb å gå gjennom alt for å sjekke at det stemmer + legge til info som mangler. 

Anonymkode: 1a9a0...6fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fylt ut min egen selvangivelse/skattemelding siden jeg var 16-17år, og dagens skattemelding er jo 99% ferdig. 

Anonymkode: cef27...43f

AnonymBruker
Skrevet

For vanlige lønnstakere er skattemeldingen enkel. Sjekk de ferdigutfylte tallene mot oppgavene. Kanskje har du reisefradrag som skal føres på. Hvis du lurer på hvor du skal føre det søker du i søkefeltet. Mer konkrete spørsmål avklarer du ved å ringe 800 80 000. 

Anonymkode: fbbc0...85e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig! 🤣 

Jeg synes i utgangspunktet skattemeldingen er enkel å forstå, men jeg har skaffet meg krypto og diverse spareprodukter (amerikanske ETFer etc) samt fond i mange ulike banker, som gjør at det er litt jobb å gå gjennom alt for å sjekke at det stemmer + legge til info som mangler. 

Anonymkode: 1a9a0...6fb

Det er fond og aksjer som gjør til at jeg strever litt i år😄Å sjekke at gjeldsfeadrag på boliglån, inntekt mm stemmer er jo fort gjort. Men sliter med fond og aksjer🌝Har feks hatt 2000kr i adm.kostnader; finner ikke summen i skattemeldingen😬

Anonymkode: 91adf...172

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fylt ut min egen selvangivelse/skattemelding siden jeg var 16-17år, og dagens skattemelding er jo 99% ferdig. 

men er det virkelig ikke noe du har gått glipp av som du ikke har tenkt over? f.eks etableringsgebyr på ulike lån du har tatt i løpet av året, som du får fradrag på. 

Sikkert x antall annet som kun en regnskapsfører kan se det på 2 sekunder hva som mangler og hva man kan sette inn der. 

AnonymBruker
Skrevet

For vanlige lønnstakere er skattemeldingen enkel. Sjekk de ferdigutfylte tallene mot oppgavene. Kanskje har du reisefradrag som skal føres på. Hvis du lurer på hvor du skal føre det søker du i søkefeltet. Mer konkrete spørsmål avklarer du ved å ringe 800 80 000. 

Anonymkode: fbbc0...85e

men å konkretisere reisefradrag, hvordan kan du tallfeste det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men er det virkelig ikke noe du har gått glipp av som du ikke har tenkt over? f.eks etableringsgebyr på ulike lån du har tatt i løpet av året, som du får fradrag på. 

Sikkert x antall annet som kun en regnskapsfører kan se det på 2 sekunder hva som mangler og hva man kan sette inn der. 

Hvis du mener du har fradrag som banken ikke har meldt inn, da skal du kunne finne dem på årsoppgaven. For min del har årsoppgavene stemt med det som allerede er meldt inn etter dette kom. Og annen dokumentasjon har ikke jeg på det jeg kjenner til av inntekt og fradrag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...