*Emma* Skrevet 1. januar 2006 #1 Skrevet 1. januar 2006 Hvis jeg ikke får barnehageplass til dattern min fra 1. april må jeg være hjemme med henne frem til august (da vi er fortalt det SKAL bli full dekning her vi bor. Altså snakk om 4 mnd). Kan jeg da få både arbeidsledighetstrygd og kontantstøtte??? Ei venninde mente at man ikke fikk begge deler fordi man da frivillig velger å være hjemme med barnet og ikke kvalifiserer til å få arb.ledighets trygd da??
Gjest Pecado Skrevet 1. januar 2006 #2 Skrevet 1. januar 2006 Om du er arbeidsledig og får arbeidsledighetstryd får du jo kontantstøtte i tillegg. Men mener du om du har rett til arbeidsledighetstrygd? Dersom du er arbeidssøkende og har tjent opp rettighetene dine får du vel det.
Chiquita Skrevet 1. januar 2006 #3 Skrevet 1. januar 2006 Arbeidsledighetstrygd og kontantstøtte har ikke noe med hverandre å gjøre, såvidt jeg vet. Kontantstøtte kan du få dersom du ikke har barnet i barnehage som mottar statsstøtte - og ikke noe mer hokkus pokkus. Så om du er hjemme på frivillig eller ikke frivillig grunnlag spiller ingen rolle
Gjest allium Skrevet 1. januar 2006 #4 Skrevet 1. januar 2006 Kontantstøtte får du vel. Den er jo bare betinget av at du ikke bruker offentlig støttet barnehageplass. Men hvis du planlegger å være hjemme, er det mer tvilsomt om du får arbeidsledighetstrygd. For å ha rett til det, må du være disponibel for arbeidsmarkedet på kort varsel.
Gjest Embla s Skrevet 1. januar 2006 #5 Skrevet 1. januar 2006 Enig med de over - kontantstøtte får du om du ikke benytter bhg med offentlig støtte, arbeidsledighetstrygd får du dersom du har krav på det. Hvis du selv sier opp jobben din er det vel snakk om en karantenetid før du får arbeidsledighetstrygd? Også regnes den vel utifra hva du har tjent foregående måneder. (skulle tro at permisjonslønn teller som lønn her). Men som allium sier - for å få arbeidsledighetstrygd må du være aktiv søker, du må være forberedt på å stille opp på kurs og eventuelt ta jobber som tilbys. For meg høres det ut som trygdesvindel å heve a-trygd hvis du er hjemme med barn. Kan du ikke heller ta inn dagbarn el.l?
*Emma* Skrevet 1. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 1. januar 2006 Jeg har ikke sagt opp selv - jeg er blitt sagt opp. Egentlig vil jeg som sagt ut i jobb igjen når min perm er ferdig i slutten av mars - men det betinger at jeg får barnehageplass/dagmamma til snuppa.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 En jeg kjenner har gått ledig i allefall 3 år og har nå fått barn nummer to. Hun fikk både kontatstøtte og arb.ledighets trygd. Ledig på kort varsel ?? hun hørte aldri noe fra aetat iallefall. Nå er hun snart ferdig med permisjon for yngstemann, og kommer fortsatt ikke til å søke jobb....
Lizzie Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 Det er jo et paradoks at man skal måtte betale en dagmamma når man selv er hjemme og arbeidsledig. Kravet om kort varsel ligger på rundt 3-5 dager og gir deg mulighet til å finne en barnepassløsning - ihvertfall midlertidig. Jeg syns slett ikke det er noe urimelig krav. Dersom du får tilbud om en jobb via Aetat og må takke nei fordi du mangler barnepass mister du rett til støtte, med begrunnelsen om at du ikke er reell arbeidssøker. Det er nå det jeg har fått ut fra informasjonen jeg har fått sammen med historier om andre arbeidssøkere. Ser ikke bort fra at det kan være uriktigheter, men det høres ihvertfall logisk ut!
*Emma* Skrevet 2. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 2. januar 2006 Dersom du får tilbud om en jobb via Aetat og må takke nei fordi du mangler barnepass mister du rett til støtte, med begrunnelsen om at du ikke er reell arbeidssøker. Det er nå det jeg har fått ut fra informasjonen jeg har fått sammen med historier om andre arbeidssøkere. Ser ikke bort fra at det kan være uriktigheter, men det høres ihvertfall logisk ut! ← Hvis det jeg har blitt fortalt er riktig kan man si nei takk til jobbtilbud 2 ganger (vet ikke om man må begrunne hvorfor....men det var det som gjalt for alle sa noen til meg ihvertfall) men sier man nei en 3 gang - DA mister man retten til penger.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #10 Skrevet 2. januar 2006 Du har vel rett til å motta kontantstøtte på lik linje med andre som jobber. Men hensikten er jo da at noen andre passer barnet ditt, mens du jobber eller jobber med å få deg en jobb. Men det er nok ingen som sjekker om du har barnehage til barnet ditt, selv om du mottar kontantstøtte. Men du kan jo også oppleve å få brev fra Aetat om at du MÅ møte opp på informasjonsmøte, og du får bare noen få dagers varsel. Og det er forsåvidt "greitt nok" fordi en ER jo tross alt jobbsøkende...dvs, en SKAL jo være jobbsøkende. Lykke til!
*Emma* Skrevet 3. januar 2006 Forfatter #12 Skrevet 3. januar 2006 (endret) Har snakket m Aetat nå og de sier at SELVFØLGELIG skal man melde seg som arbeidsledig hvis man står uten inntekt. At man er hjemme med et barn fordi kommunen ikke har nok barnehageplasser for å dekke behovet er ikke min feil og derfor skal jeg ha dagpenger utbetalt. Så da bærer det på Aetat. (Altså ikke noe trygdesvindel for dere som mener det. Ihvertfall ikke ifølge dem jeg snakket med. Jeg fortalte også at jeg ikke har søkt om barnehageplass før fra april - men det hadde ingenting å si sa de.) Endret 3. januar 2006 av Shakira1977
Lizzie Skrevet 4. januar 2006 #13 Skrevet 4. januar 2006 Ser du, det enkle er ofte det beste! Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå