Gå til innhold

Hva gjør du for å lære barna dine om matproduksjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du for å lære barna dine om hvor maten kommer fra, og hvordan den blir laget? Dyrker du noe i kjøkkenhagen, tar du ungene med på jakt/slakting, besøker du bønder der de får se på dyrene, melke kyr osv?

Anonymkode: a86af...d57

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør du for å lære barna dine om hvor maten kommer fra, og hvordan den blir laget? Dyrker du noe i kjøkkenhagen, tar du ungene med på jakt/slakting, besøker du bønder der de får se på dyrene, melke kyr osv?

Vi dyrker masse i kjøkkenhagen, barna er med på hele prosedyren og hjelper til med det meste. De lærer også at dyr ikke er mat hjemme hos oss og vi spiser alle vegansk, noe vi har gjort i 20 år. Koser oss med masse deilig mat selv om vi har valgt å ikke spise animalsk. Barna er nå ganske store og har valgt å fortsette med samme livsstil som vi har. 

PS. Kommer ikke til å svare på angrep fordi vi velger denne livsstilen. Vi er alle friske og raske, alt av blodprøver viser gode verdier og vi driver alle med idrett på høyt nivå. 

De vet utmerket godt hva slakting, jakt og melkeproduksjon er. 

Anonymkode: b8ebd...9a4

Skrevet

Tok dom med inn i fjøsen te min onkel.  Samme dag som det va nødslakt på ei ku som hadde brekt både bein å fådd døfødt onge 

dette e ein lekse alle gårdbrukera fer kvart einaste år.  Nødslakt altså.

Sauebonden nedenfor he ligenende tilstander. 

ellers så e det kjekt å sitte i traktor.  Dette gjør eg skjølv mykje kvar einaste dag.  No på vinteren e det å flytt høyballa inn i fjøsen.  Å når dei spis så mykje høy sa kuan så bli det mykje kjøring.  

ellers brøyting på vintern skjer au

når sommaren kjeme.  Da bli det slått gres.  Med traktora å slikt. Kan ver artig å sitt på der au

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Ikke annet enn å forklare med ord. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har binge med varmkompost, og ungene har vært med og matet den. De har fått se den ferdige komposten, vært med og blandet den med hagejord og de har dyrket poteter i den. I fjor hadde vi en salatplante i hagen; var stas å ta av den til lørdagstacoen. De synes det er stas å finne meitemarker i jorda, og de passer på at de ikke blir skadet når vi graver etter poteter

Anonymkode: 4b4cd...e61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har riktignok bare en baby nå, men hun kommer til å bli med på jakt og slakting, og fjøs for å se hvor melk, egg og kjøtt kommer fra.

Anonymkode: de3a0...8ea

• Liker 2
Skrevet

Vi bor på bygda 🥕 Det er ingen her som lurer på hvordan grønnsaker vokser, hvordan man melker ei ku 🐮 eller ikke har sett hvordan fisk blir sløyet eller en rein partert. 🦈 De som finner alt i kjøledisken går glipp av grunnleggende kunnskap.

Vi dyrker rotgrønnsaker og bær, og sanker litt, men forbruker ikke noe animalsk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Matproduksjonen får de inn med "morsmelka". Driver gård med korn og potet, og barna ser og lærer. Det vet at poteter ikke vokser i en bestemt størrelse og har perfekt rund form når de kommer opp av jorda, slik det kan se ut når poteta kommer til butikken. Det de kanskje ser mest av, er hvor mye jobb det er, og at de må tenke seg grundig om før de velger å bli bonde på heltid. 

Vi har også kjøkkenhage med diverse grønnsaker, frukttrær, bringebær, drivhus med tomat og agurk mm..

Vi mangler dyr, så den delen lærer de lite om her, men det har de fått med seg andre steder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi drev med storfe tidligere, så ungene vet (på godt og vondt) alt som skjer i forløpet fra kalving til slakting. Har høns, jakter og dyrker egne grønnsaker. Ungene er med på alt. Tror det er veldig viktig at de lærer hvor maten kommer fra, og hvordan de kan utnytte det vi høster.

Anonymkode: 09ae1...3e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi snakker om dyrene som lager melk - ku, sau, geit.

Om hønene som lager egg (og andre fugler, men egg som vi ikke spiser).

Vi planter bærbusker og jordbær i hagen, tomater i potte. Vi vanner og ser dem vokse. 

Så barna vet det grunnleggende. Tilpasser det etter alderen.

• Liker 1
Skrevet

På ungdomsskolen var hun med på slakting. Her dyrker vi litt bær i hagen og paprika på kjøkkenet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minimalt. Maten kommer ferdig vakuumpakket i butikken, hvor det kommer fra er ikke relevant, så lenge den dukker opp

Anonymkode: ca623...b9a

AnonymBruker
Skrevet

Nei i wish. Jeg har ikke disiplinen til å følge opp noe kjøkkenhage. Ungen fikk hjem karse fra bhg ferdig sådd og ferdig planta, kanskje jeg greier å holde den i live.. Men de har plukket egg da. Fra høne, ikke påskeegg. 

Kommer til å la barna bli med pappaen sin til hjemlandet, så kan de se slakting og sånt der. 

Anonymkode: 6e58f...78d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Minimalt. Maten kommer ferdig vakuumpakket i butikken, hvor det kommer fra er ikke relevant, så lenge den dukker opp

Anonymkode: ca623...b9a

Det er faktisk veldig relevant for at de skal vite hva slags arbeid som ligger bak matproduksjon og ikke bli noen bortskjemte folk som tror at bare de har nok penger så kommer mat og de kan kjøpe den. 

Anonymkode: 22233...1a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De har fiska, og vi har venner som driver økologisk landbruk med både grønnsaker og dyr, så er på besøk der av og til, og kjøper egg, kjøtt og grønt av dem etter sesong/tilgang. Men de har aldri vært med på jakt eller slakt (ikke jeg heller, jeg er 50 og vet hvor maten kommer fra jeg også). Vi har plukka bær, sopp og frukt, men ikke dyrka noe annet enn litt poteter selv. Vi leser alle ingredienslister og unngår mye prosessert mat (pga allergi), så barna har gode kunnskaper om hva mat består av, og hva som er rene råvarer og hva som ikke er det. De er opptatt av dyrevelferd, men spiser kjøtt (unngår Prior for eksempel). 

Anonymkode: 5f3fb...913

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn vokste opp på landet og vet godt hva som ligger bak når man kjøper mat i butikken. Å vokse opp og få den lærdommet er i mine øyne det beste som kan skje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er faktisk veldig relevant for at de skal vite hva slags arbeid som ligger bak matproduksjon og ikke bli noen bortskjemte folk som tror at bare de har nok penger så kommer mat og de kan kjøpe den. 

Hvorfor skal de vite hva slags arbeid som ligger bak matproduksjon? Blir de med snekkere på jobb for å bygge hus? Er de med på fabrikk for å se hvordan biler blir laget? Demonstrerer noen for dem hvordan trær blir til papir og så til bøker? Er de med på sykehuset for å se hvordan leger og sykepleiere jobber?

Anonymkode: 9337e...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal de vite hva slags arbeid som ligger bak matproduksjon? Blir de med snekkere på jobb for å bygge hus? Er de med på fabrikk for å se hvordan biler blir laget? Demonstrerer noen for dem hvordan trær blir til papir og så til bøker? Er de med på sykehuset for å se hvordan leger og sykepleiere jobber?

Anonymkode: 9337e...4ba

Alt det der er viktig ja, for å ha respekt for alle som produserer. Å la dem være med å se hvor maten lages er det enkleste i verden. For det var det vi diskuterte nå, det andre får du tenke ut sjøl. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi dyrker mat i pallekasser, har frukttrær og en liten potetåker. Vi fisker og jakter. Vi kjøper hele slakt og parterer og slakter hjemme. Ungen har vært med å melke, og vi har laget smør av fløte for moro. Vi lager pølser selv; kverner kjøtt og krydder, og stapper i grisetarmer. Vi lager fenalår selv, og spekemorr. Vi baker surdeigbrød, og vi har plukket korn og kvernet det og blandet i resten av melet. Vi har prøvd å plante avokado og lært at det er skikkelig vanskelig - respekt til avokadobønder!

Har ikke tatt med på slakt, i hvert fall ikke foreløbig. Jeg vet at det ville traumatisert meg som barn, og mitt barn er også sensitivt. Men vi har snakket om det og om at et dyr må dø for at vi skal få kjøtt og det skal vi være takknemlige for og ha respekt for.

Anonymkode: 47c90...aa5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er med i fjøset, ute på beiter og jorder...

Anonymkode: c9bf8...5ab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...