Gå til innhold

Speltbrød

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har ibs (irritabel tarm). Sluttet å spise brød med gluten å gikk over til glutenfritt brød. Men får vondt i magen av det glutenfrie brødet.. prøve speltbrød istedet? Vanskelig å forstå seg på kroppen, trodde det skulle bli bedre med glutenfri mat men har mer ubehag i magen nå enn før glutefri mat!

Anonymkode: 1901e...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo ikke noe magisk ved å spise glutenfritt, selv om mange tror det. 

Anonymkode: 19a59...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å finne ut av en slik diagnose. Eneste rådet jeg kan gi er å fortsette å prøve deg fram. Men vær litt tøff og ikke bare prøv å bytte brød, men prøv gjerne å kutte ut alt av brødvarer/bakevarer/kornvarer(brød, knekkebrød, pasta, ris+++) helt en periode. Om ikke det endrer noe, prøv å kutte noe annet, f.eks. alt som inneholder melk. 

Forhåpentligvis finner du da en hovedgruppa av mat du ikke tåler, og så kan du begynne å teste innenfor den gruppa. Det tar tid, men du lærer deg selv å kjenne og om du lykkes, vet du hva du skal styre unna for å slippe magetrøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spelt inneholder mindre gluten enn hvetemel, men fremdeles noe gluten.

Dessuten er det en del spelttyper i dag som er laget for å gi bedre bakeegenskaper, og disse inneholder mer gluten enn opprinnelig spelt og urspelt.

Som om ikke det var nok - hvis du kjøper speltbrød i vanlige butikker (og en del bakerier) så er disse speltbrødene tilsatt gluten, for at de skal ha tilnærmet samme heveegenskaper som hvetemel har. Altså de tilsetter ren gluten i speltbrødene.

Skal du teste ut om du tåler eller ikke tåler spelt, da bør du kjøpe urspelt på helsekost som er steinmalt. Viktig at det også er steinmalt, for da har melet blitt utsatt for mindre varme i bearbeidelsen fra korn til mel, noe som gjør at melet inneholder flere enzymer som er viktig for spaltingen av de stoffene som ellers kan være irriterende for tarmen.

Om du kjøper et slikt steinmalt speltmel og likevel reagerer, da kan du forsøke å langtidsheve deigen og/eller lage surdeigsbrød av det. Jeg tåler dette bedre enn noe annet, ellers reagerer jeg på det meste annet. Kan fremdeles ikke spise mye, men litt fungerer :)

Anonymkode: 77681...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Speltbrød funker overraskende godt ift min ibs i hvertfall. Da min tenåringssønn begynte å få samme magevondter som meg selv, ga jeg også han speltbrød (uten at han visste hva det var). Han ble også mye bedre i magen av det. Men man må jo også ta hebsyn til laktose, frukt, grønnsaker, nøtter osv.

Anonymkode: 5b6e0...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Surdeigsbrød av spelt opp det eneste brødet som funker på ibs.

Lag selv eller kjøp på Godt Brød.

Sjekk ut ernæringsfysiolog  Julianne Lyngstad som er ekspert på ibs/lav fodmap/surdeigsbrød baking

Anonymkode: 6095b...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Surdeigsbrød heves ved fermentering (melkesyrebakterier) og fermentert mat er positivt ved IBS.

Jeg har lært meg å fermentere bl.a. grønnsaker og spiser  fermentert mat daglig. For meg har det løst problemet jeg hadde med fordøyelsen. 

Anonymkode: 4ed88...ea1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det gluten du reagerer på? Har du blitt bedre av å kutte gluten?

Jeg har ingen problem med gluten, men magen er roligere på surdeigsbrød og skikkelig grovt brød. Fin bakst blir magen urolig av.

Men det er bare å prøve. Det er kun du som kjenner hva som trigger deg, og hva som funker for deg. Det er bare du som vet hvordan din ibs reagerer på gluten og mel. Og det er kun du som vet om det vil gi deg ett helvete om du prøver spise gluten.

Anonymkode: fa28b...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...