AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Skrevet 1. april 2023 Man kan i dag lese om «Influenser mot kroppspress». «Deler ærlig bilde». https://www.vg.no/rampelys/i/76xzP3/influencer-sara-emilie-tandberg-deler-aerlig-bilde-etter-foedsel-ok-aa-gaa-i-gravidklaer …men vi har diskutert dette i gjengen vår, hvor det er ganske mange som har født ifjor eller den siste tiden, og ingen har opplevd noe av dette. Ingen kjenner seg igjen. Tvert imot opplever alle at man blir bedt om å ta det med ro, la kroppen komme seg, ikke stresse og fokusere på barn og mor i denne fasen. Det kan selvsagt skje en eller annen har opplevd noe, at man møter på feil personer, som med alt annet i livet, men er det virkelig et samfunnsproblem? Hva er dine tanker? Er det kun for publisitet de lager disse historiene og later som om det er et så stort problem? Anonymkode: 24992...63a 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #2 Skrevet 1. april 2023 Jeg legger til at jeg tror jeg reagerer spesielt på «tar et oppgjør» som om dette skjer med enhver kvinne, ved hver fødsel. Som om de skal «stå i bresjen» og «redde oss» vanlige kvinner. Anonymkode: 24992...63a 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #3 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan i dag lese om «Influenser mot kroppspress». «Deler ærlig bilde». https://www.vg.no/rampelys/i/76xzP3/influencer-sara-emilie-tandberg-deler-aerlig-bilde-etter-foedsel-ok-aa-gaa-i-gravidklaer …men vi har diskutert dette i gjengen vår, hvor det er ganske mange som har født ifjor eller den siste tiden, og ingen har opplevd noe av dette. Ingen kjenner seg igjen. Tvert imot opplever alle at man blir bedt om å ta det med ro, la kroppen komme seg, ikke stresse og fokusere på barn og mor i denne fasen. Det kan selvsagt skje en eller annen har opplevd noe, at man møter på feil personer, som med alt annet i livet, men er det virkelig et samfunnsproblem? Hva er dine tanker? Er det kun for publisitet de lager disse historiene og later som om det er et så stort problem? Anonymkode: 24992...63a Dette er et problem og jeg er veldig glad noen skriker ut om det. Jeg og de fleste jeg kjenner har en psykisk trang om å være kjappest mulig tilbake i jeansene vi brukte før graviditet. Og er ikke den på plass etter 8-10mnd er du lat som faen med null viljestyrke. Fordi dette presset ikke skjer der betyr ikke det at det ikke fins. Anonymkode: 6092a...c71 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #4 Skrevet 1. april 2023 Aldri opplevd. Heller ikke mine venninner har opplevt et såkalt press om å komme tilbake dit de var, å helst fortest mulig. Anonymkode: 50ce7...23c 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #5 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er et problem og jeg er veldig glad noen skriker ut om det. Jeg og de fleste jeg kjenner har en psykisk trang om å være kjappest mulig tilbake i jeansene vi brukte før graviditet. Og er ikke den på plass etter 8-10mnd er du lat som faen med null viljestyrke. Fordi dette presset ikke skjer der betyr ikke det at det ikke fins. Anonymkode: 6092a...c71 Men hvem er den psykiske trangen fra? Aldri hørt om noe slikt. Kanskje vi har veldig ulik omgangskrets. Anonymkode: 24992...63a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #6 Skrevet 1. april 2023 Det eneste presset jeg opplevde var selvpåført😅 mannen min syns at jeg ser flott ut uansett, og ingen andre sa noe som helst. Anonymkode: 089d7...1c0 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #7 Skrevet 1. april 2023 Jeg har heller ikke opplevd dette presset. Hvordan jeg så ut var det siste jeg tenkte på med en krevende baby, men jeg raste jo ned i vekt og ble også like stram som før. Kroppen min er helt identisk som før graviditeten, men jeg har heller aldri fått kommentarer på at det er positivt etc. I min omgangskrets er det generelt lite fokus på slikt. Anonymkode: ca196...397 1
Mamajune11 Skrevet 1. april 2023 #8 Skrevet 1. april 2023 Jeg opplever stort press om å kommer raskt tilbake til pre-pregnancy body. Dette presset kommer mest fra meg selv da, jeg hater feit gravidkropp. Og hater enda mer fleskete mamma kropp. Derfor er jeg tilbake i normalvaekt max 1år etter fødsel, hvis ikke hadde jeg sikkert knekt totalt sammen. Men det er min egen body dismorfia (eller hva nå det heter) som sikkert ikke blir mindre framtredende av feks Instagram. 98% av alle kvinner jeg kjenner er også slik, de siste 2% hadde fedme før graviditet også så 🤷🏼♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #9 Skrevet 1. april 2023 Jeg føler null press. Det er 3 måneder siden fødsel. Jeg har 4 kg igjen til startvekt (uten å ha gjort en tøddel av innsats, spiser fortsatt sjokolade hver dag), alt ligger på magen så jeg har ikke sjanse til å få på meg gamle jeans enda. Går i myke bukser og topper fra da jeg var gravid. Føler verken noe indre eller ytre press på dette. Anonymkode: f7782...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #10 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvem er den psykiske trangen fra? Aldri hørt om noe slikt. Kanskje vi har veldig ulik omgangskrets. Anonymkode: 24992...63a Tv, film, some? Barbiedukker? Hvem vet, men den er der. Anonymkode: 6092a...c71 1
Mamajune11 Skrevet 1. april 2023 #11 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg føler null press. Det er 3 måneder siden fødsel. Jeg har 4 kg igjen til startvekt (uten å ha gjort en tøddel av innsats, spiser fortsatt sjokolade hver dag), alt ligger på magen så jeg har ikke sjanse til å få på meg gamle jeans enda. Går i myke bukser og topper fra da jeg var gravid. Føler verken noe indre eller ytre press på dette. Anonymkode: f7782...a9c 4kg igjen til startvekt er ikke mye. Det kan ikke andre se engang. Så problemstillingen angåe ikke deg. Hvor mye la du på deg totalt i graviditeten? Jeg legger på meg 30+ hver gang med normal kost. Og ingenting forsvinner av seg selv. Kroppen min vil veie 100kg 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #12 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tv, film, some? Barbiedukker? Hvem vet, men den er der. Anonymkode: 6092a...c71 Jo, men det er kanskje forskjell på forventning og press fra seg selv, og at noen forteller deg du må tilbake i form? Hva er din grunn? Er det at du føler du må tilbake for din egen del? Eller har noen sagt at du må det? Jeg er oppriktig nysgjerrig på dette tema, og hvordan ulike tenker om seg selv og samfunnet etter fødsel. Anonymkode: 24992...63a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #13 Skrevet 1. april 2023 Mamajune11 skrev (4 minutter siden): Jeg opplever stort press om å kommer raskt tilbake til pre-pregnancy body. Dette presset kommer mest fra meg selv da, jeg hater feit gravidkropp. Og hater enda mer fleskete mamma kropp. Derfor er jeg tilbake i normalvaekt max 1år etter fødsel, hvis ikke hadde jeg sikkert knekt totalt sammen. Men det er min egen body dismorfia (eller hva nå det heter) som sikkert ikke blir mindre framtredende av feks Instagram. 98% av alle kvinner jeg kjenner er også slik, de siste 2% hadde fedme før graviditet også så 🤷🏼♀️ Forventer du av andre å komme tilbake til samme form? Anonymkode: 24992...63a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #14 Skrevet 1. april 2023 Mamajune11 skrev (2 minutter siden): 4kg igjen til startvekt er ikke mye. Det kan ikke andre se engang. Så problemstillingen angåe ikke deg. Hvor mye la du på deg totalt i graviditeten? Jeg legger på meg 30+ hver gang med normal kost. Og ingenting forsvinner av seg selv. Kroppen min vil veie 100kg La på meg 12 kg, jeg er ikke slank fra før. På meg viser disse fire kiloene siden de gir meg tydelig stor mage. Anonymkode: f7782...a9c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #15 Skrevet 1. april 2023 Jeg er så heldig at jeg i utgangspunktet ikke bryr meg om hva folk mener om utseendet mitt, men det betyr ikke at jeg er døv for hva som blir sagt av andre. Og set finnes en del der ute som utøver slikt "press", trenger ikke være direkte "dævven nå er du feit, når skal du droppe de ekstra kiloene etter graviditeten da?". Men mye hinting og indirekte påpekninger forkledd som velmenende råd. Det er ganske manipulativt, og selv om det kanskje ikke er gjort med hensikt hver gang så opplever jeg at mange tar det innover seg. Synes uansett det er en uting å påpeke utseendet til folk, og spesielt når man er i en sårbar situasjon som etter en fødsel. Anonymkode: d3a4d...544
Andro Skrevet 1. april 2023 #16 Skrevet 1. april 2023 Opplevde det ikke, men var godt voksen førstegangsfødende i mitt livs fysiske toppform. Jeg ville nok heller ikke fått det med meg, om andre hadde slike rare forventninger til meg. Mitt fokus var min egen helse, ikke hvordan jeg tok meg ut. Jeg har aldri ønsket å være en som spiller på utseende. Ikke var det interessant for ham jeg fikk barn med heller.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #17 Skrevet 1. april 2023 Det er definitivt et press jeg legger på meg selv, men jeg var lettere etter graviditeten enn før. Brukte de samme jeansene da jeg prøvde etter 3 uker, de går fint på men jeg bruker en strikk på knappen fordi jeg synes at det er ubehagelig med press på magen. Har jo absolutt litt mer bul på magen nå etter 4 uker enn før jeg ble gravid, men regner med magemusklene vil trekke seg litt mer sammen etter hvert. Hadde KS også. Ikke følt at jeg MÅ være slank etter fødselen, men jeg opplever derimot en del kommentarer på at det ikke ser ut som jeg har vært gravid. Av en eller annen grunn så synes jeg at fokuset er enormt ubehagelig. Fordi jeg da automatisk legger et press på meg selv hvor jeg føler at det ikke er ok å se post-gravid ut. Anonymkode: ae627...95d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #18 Skrevet 1. april 2023 Det eneste jeg har opplevd er diverse reklame for baby bootcamp og «få kroppen tilbake» på Facebook. Det er jo utrolig teit uansett. Anonymkode: fe3ce...950 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #19 Skrevet 1. april 2023 Har ikke opplevd😊 Anonymkode: 76924...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #20 Skrevet 2. april 2023 Det tror jeg varierer en del etter omgangskrets. Og kanskje alder? Jeg har ikke opplevd noe slikt press. Heldigvis, for jeg har hatt et dårlig forhold til kropp og slitt med spiseforstyrrelser tidligere. For min del har det nesten vært tvert imot. Jeg syns de andre mødrene rundt meg, har vært veldig avslappet når det kommer til kropp og vekt. Jeg gikk på babysvømming med førstemann, og husker jeg gruet meg litt til å første time der. Men i garderoben med alle mødrene som fremstod som helt avslappet til hvordan kroppen så ut noen måneder etter svangerskapet, forsvant den frykten. Jeg er også fornøyd med egen kropp etter svangerskapene, selv om det synes godt at jeg har vært gravid. Likevel, jeg vet at dette er problematisk for noen. Jeg har blant annet ei venninne som er ti år yngre enn meg, og høygravid nå, og som stresser veldig med hvordan kroppen vil være etter fødsel. At influensere deler ærlige bilder, tenker jeg er fint. Selv om jeg personlig ikke bruker å se på hverken de ærlige eller mindre ærlige bildene fra influensere, og ikke tror mine venner gjør det heller. Anonymkode: 05cdd...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå