Gå til innhold

Hyttetur. Barna deres får ikke spise søtt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie med mor, far og barn på 5 og 7år. På mandag reiser vi på hyttetur til et annet vennepar. De har også to barn på ca lik alder. Et tredje vennepar med et barn kommer et par dager senere. 

Jeg har spurt om mannen kan høre hva de tenker vi skal bidra med,f.eks av innkjøp. Mannen spurte kompisen, men fikk aldri svar. I går sendte jeg melding til henne. Ville jo gjerne få gjort innkjøp før samme dag vi reiser. I dag ringte mor i familien meg. Det var allerede bestemt hva vi skulle spise. Og jeg og mannen må vist handle og lage middagen vi skal ha onsdag. Helt ok det, men dette liker ikke barna. De er ikke så kresen egentlig, bare et par retter de ikke liker. Så jeg sa at da kjøper jeg med en pizza de kan dele (retten krever ikke ovn). Nei, det fikk vi ikke lov til da de skulle ha "vanlige" middager i ukedagene og deres unger ville bli misunnelig. 

Jeg ga også beskjed om at jeg hadde boller i fryseren og tenkte ta med en vaffelmix som alle kan kose seg med i løpet av de tre dagene vi er der. Nei, det var ikke ok. Ikke noe søtt i ukedagene. 

Jeg fikk også beskjed om at hun skulle sende program for dagene🥵Og den meldingen fikk jeg i stad. Kl 08 er det frokost, deretter tur til x sted (lang tur for meg som sliter med ryggen), dusjetid kl 16-1630 for min familie, middag kl 1730, tv-tid for barna en halvtimes tid etter middag. Og de andre dagene er det også lagt plan for alt...

Vi har ikke reist på hyttetur med venner før. Er dette normalt? Skjønner vi er gjester. Men må det være en plan for alt? Er litt rett det vil bli stress. Trodde vi kunne ta det rolig, slappe litt av. Jeg skjønner på mannen at kompisen har klaget litt over henne. Hun bestemmer vist mye hjemme. Barna gleder seg, så vi kommer til å reise, men jeg kan godt tenke meg noen gode råd for å håndtere en slik type person. Godt mulig hun ikke er slik når vi kommer, men hvis...Jeg har ikke lyst å ødelegge dagen av å tvinge med barna på tur hvis de heller vil leke og ake utenfor hytten. Eller gi de litt ekstra kos. Dette er "vår" påsketur da mannen reiser på jobb helligdagene. Hadde egentlig lyst å lage et lite (bittelitt godteri) Påskeegg til alle ungene og ha påskeeggjakt, men nå tviler jeg...

Anonymkode: 4ddb1...217

• Liker 13
  • Hjerte 13
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir dere med så er det bare å følge deres regler tydeligvis, her er det stengt for innspill.

Jeg hadde aldri orket det der, for det er ikke kos for meg.

Har dratt på hyttetur med forskjellige gjenger mange ganger og det går stort sett greit, men det er fordi vi alle er åpne for at folk er ulike og vil forskjellige ting. Vi har aldri hatt det slik at alle må gjøre like ting, vi kan dele oss f.eks.

Jeg synes ikke det er så ille å ikke spise masse godteri, det er mer aktivitetene og detaljstyringen jeg hadde reagert på. Men er man gjest så må man bare hive seg på det som skjer tenker jeg, hvis verten vil spesifikke ting.

• Liker 24
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi! Styr unna😅

Det er altfor mange kameler i den turen enn det jeg hadde klart å svelge. 

Kan det hende at hun ikke ønsker å ha dere på besøk og dette er hennes måte å skremme dere unna. Det hadde funket på meg.

Anonymkode: 7568f...873

• Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde elsket å få et sånt program. Synes alt blir mye lettere når ting er planlagt og forutsigbart. Verste jeg vet er å sløse bort en time eller to på venting fordi folk har hatt ulike tanker om når man skal ut på tur. Så for meg hadde det vært helt supert å ha et program å forholde seg til. 
Hvis du ikke kan være med på turen så kan du vel være igjen på hytta og gjøre i stand middag. Du vet jo takket være programmet når middag serveres. 

Ellers hadde jeg tenkt at det var litt sært å ikke kunne spise boller eller vafler, men OK det er deres regler. Selvfølgelig følger man folks regler i deres hjem/hytte. Da hadde jeg heller bakt gode rundstykker og kost meg med. Og kjøpt med godt med frukt og bær.

Anonymkode: e9543...843

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi er en familie med mor, far og barn på 5 og 7år. På mandag reiser vi på hyttetur til et annet vennepar. De har også to barn på ca lik alder. Et tredje vennepar med et barn kommer et par dager senere. 

Jeg har spurt om mannen kan høre hva de tenker vi skal bidra med,f.eks av innkjøp. Mannen spurte kompisen, men fikk aldri svar. I går sendte jeg melding til henne. Ville jo gjerne få gjort innkjøp før samme dag vi reiser. I dag ringte mor i familien meg. Det var allerede bestemt hva vi skulle spise. Og jeg og mannen må vist handle og lage middagen vi skal ha onsdag. Helt ok det, men dette liker ikke barna. De er ikke så kresen egentlig, bare et par retter de ikke liker. Så jeg sa at da kjøper jeg med en pizza de kan dele (retten krever ikke ovn). Nei, det fikk vi ikke lov til da de skulle ha "vanlige" middager i ukedagene og deres unger ville bli misunnelig. 

Jeg ga også beskjed om at jeg hadde boller i fryseren og tenkte ta med en vaffelmix som alle kan kose seg med i løpet av de tre dagene vi er der. Nei, det var ikke ok. Ikke noe søtt i ukedagene. 

Jeg fikk også beskjed om at hun skulle sende program for dagene🥵Og den meldingen fikk jeg i stad. Kl 08 er det frokost, deretter tur til x sted (lang tur for meg som sliter med ryggen), dusjetid kl 16-1630 for min familie, middag kl 1730, tv-tid for barna en halvtimes tid etter middag. Og de andre dagene er det også lagt plan for alt...

Vi har ikke reist på hyttetur med venner før. Er dette normalt? Skjønner vi er gjester. Men må det være en plan for alt? Er litt rett det vil bli stress. Trodde vi kunne ta det rolig, slappe litt av. Jeg skjønner på mannen at kompisen har klaget litt over henne. Hun bestemmer vist mye hjemme. Barna gleder seg, så vi kommer til å reise, men jeg kan godt tenke meg noen gode råd for å håndtere en slik type person. Godt mulig hun ikke er slik når vi kommer, men hvis...Jeg har ikke lyst å ødelegge dagen av å tvinge med barna på tur hvis de heller vil leke og ake utenfor hytten. Eller gi de litt ekstra kos. Dette er "vår" påsketur da mannen reiser på jobb helligdagene. Hadde egentlig lyst å lage et lite (bittelitt godteri) Påskeegg til alle ungene og ha påskeeggjakt, men nå tviler jeg...

Dette med mat og godteri skjønner jeg og er helt enig. Ellers virker turen stress. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

jeg synes vertinnen høres litt kontrollfreak ut, så jeg skjønner skepsisen din til en viss grad.

Når det gjelder boller og vafler, som sikkert er til alle, så er det jo utrolig sært å ikke tillate noe kos i det hele tatt når det er hyttetur med venner.

På den annen side, så virker det som dere kanskje ikke er idealgjestene heller 🤷‍♀️ Deter  jo ikke uvanlig å ha regler om søtt i ukedagene, og som vertinne ville jeg ikke likt at noen kom med snop og eggjakt til barna på tirsdag før påske, da det erfaringsvis blir mye snop i påsken uansett, og de skal jo helt sikkert ha eggjakt selv når det faktisk er påske bare noen få dager senere. Våre barn pleide å få påskeegg fra flere familiemedlemmer allerede på palmesøndag, og det tar jo vekk magien fra eggjakt og påskehelg når det allerede har vært fri flyt i en uke. Så akkurat det synes jeg du skal respektere.

Når det gjelder de planlagte turene, så prøver hun kanskje bare å være en god vertinne, og det er jo vanlig at man ønsker å ta med gjester og vise dem fine turer og steder på feriestedet, så det synes jeg du skal være åpen for. Det virker som holdningen din er at dere skal på gratis hotell og bare chille etter eget forgodtbefinnende, og da er dere ikke særlige hyggelige gjester. Jeg reagerer særlig på utsagnet om at det er dette som er påsketuren deres, som sender litt "dere er vårt gratis hotell"-vibber.

Som vertinne synes ihvertfall jeg det er veldig leit når gjester ikke er interessert i å se steder i området som jeg vet er fine, og som jeg er stolt av, men bare behandler oss som gratis innkvartering.

Anonymkode: 656d5...7a1

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oi! Styr unna😅

Det er altfor mange kameler i den turen enn det jeg hadde klart å svelge. 

Kan det hende at hun ikke ønsker å ha dere på besøk og dette er hennes måte å skremme dere unna. Det hadde funket på meg.

Anonymkode: 7568f...873

Takk for tips! 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Folkens, husk at det er 1. april i dag :fnise:

Anonymkode: 96d86...430

• Liker 7
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Fordeler og ulemper er det jo, men alt i alt ville jeg nok gitt opplegget en sjanse. Det er jo fordeler med et såpass strikt program også, som  Anonymkode: e9543...843 nevner. 
Visse friheter kan du jo ta deg, som å vise film. En gammel klassiker, The Sound of music, anbefales. Mulig vil de kanskje ta hintet. :sjenert: 

Anonymkode: 34f41...da4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde faktisk helt ærlig sagt til dem noe slikt;

Siden dere ikke ønsker å ta del i noen påskekos, blir vi værende hjemme i påsken for å kunne kose oss slik vi har lyst til; med pizza, boller og vafler. Påsken er ikke tiden for at man skal «ha en normal hverdag». 

Anonymkode: 49102...57c

• Liker 14
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde jeg aldri orket å bli med på. Sånn kontroll på en hyttetyr høres bare masete ut. Hva om dere sier at dere vil gjøre noe annet? Steiler de da siden de allerede har laget en kjøreplan? Nei huff. Bli hjemme å kos dere i påsken. Forhåpentligvis bor dere et sted hvor det blir fint vær så dere kan kose dere ute med vafler og kakao ☺️

Anonymkode: 57047...c2b

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden dere ikke ønsker å ta del i noen påskekos, blir vi værende hjemme i påsken for å kunne kose oss slik vi har lyst til; med pizza, boller og vafler. Påsken er ikke tiden for at man skal «ha en normal hverdag». 

nå er jo dette dagene FØR påske det er snakk om da. Det er ikke påske mandag, tirsdag og onsdag.

Anonymkode: 656d5...7a1

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke det de sier? Jeg forstår TS som at vertskapet ikke ønsker å tjuvstarte påsken, men at de vil vente med godteri til helligdagene. Det blir nok mer enn nok påskekos likevel. 

Anonymkode: e9543...843

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker som problemet deres er at dere vil ha forskjellig type tur mer enn at barna ikke får spise godteri.

Anonymkode: 3a0b0...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (5 minutter siden):

Dette med mat og godteri skjønner jeg og er helt enig. Ellers virker turen stress. 

Man kan godt ha forståelse for ulike måter å leve på, men ikke et regime, og si at man ikke kan lage vafler for guds skyld, fordi barna ikke skal spise det. 

Anonymkode: 4fb0c...942

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...