AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Skrevet 1. april 2023 Hei for å ikke spørre fra leietaker/utleier sitt perspektiv så skriver jeg bare ned hvordan casen er: leietager 2 år, ikke lekket fra vask på bad tidligere. Nå lekker det dråper fra røret under vasken, se bilde. leietager mener hen har prøvd litt selv, men ikke greid det. Utleier stiller spørsmål om dette er noe leietager selv må ordne med rørlegger evt, siden vasken har fungert i 2 år ute problemer. Anonymkode: 410c4...15c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #2 Skrevet 1. april 2023 Dette er jo utleiers eiendom, ergo må han/hun fikse eller skaffe rørlegger. Anonymkode: 10b18...ef5 22 3
nyjenta Skrevet 1. april 2023 #3 Skrevet 1. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei for å ikke spørre fra leietaker/utleier sitt perspektiv så skriver jeg bare ned hvordan casen er: leietager 2 år, ikke lekket fra vask på bad tidligere. Nå lekker det dråper fra røret under vasken, se bilde. leietager mener hen har prøvd litt selv, men ikke greid det. Utleier stiller spørsmål om dette er noe leietager selv må ordne med rørlegger evt, siden vasken har fungert i 2 år ute problemer. Anonymkode: 410c4...15c Jeg vil tro det er noe som sitter fast i røret siden den har fungert fint i så lang tid, ergo vanlig vedlikeholdsplikt. Så leietaker? Endret 1. april 2023 av nyjenta Typo 1
Ænema Skrevet 1. april 2023 #4 Skrevet 1. april 2023 lekker røret pga hull/slitasje/tett rør (som ikke løser seg ved plumbo ol) så huseier., møkk i rørene så er det vel leietaker? 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #5 Skrevet 1. april 2023 Utleier. Slike ting uavhengig av hvortid det oppstår skal betales av utleier, og slikt inngår i husleie en betaler til huseier. Anonymkode: 79547...32a 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #6 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo utleiers eiendom, ergo må han/hun fikse eller skaffe rørlegger. Anonymkode: 10b18...ef5 Så enkelt er det ikke. Leietaker har vedlikeholdsplikt for bl.a. dørlåser, vannklosett og kraner. Litt vanskelig å vite akkurat hvor dette treffer. https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/ Anonymkode: c55d3...e64 2
Ænema Skrevet 1. april 2023 #7 Skrevet 1. april 2023 (endret) https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/ Er ikke annet avtalt, er leietakeren forpliktet til å vedlikeholde følgende deler av boligen: dørlåser kraner vannklosetter elektriske kontakter og brytere røykvarsler og brannslokkingsutstyr (nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og liknende) varmtvannsbeholdere inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen hva ligger i "å vedlikeholde" da? Endret 1. april 2023 av Ænema 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #8 Skrevet 1. april 2023 Det er selvsagt ikke vedlikehold når noe må repareres... Leietaker skal informere om feil. Men det er utleiers ansvar å fikse. Leietaker kan flytte fra vannskaden Anonymkode: 59267...6be 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #9 Skrevet 1. april 2023 Rense sluk inngår i det leietager er ansvarlig for å vedlikeholde, hvis man skaffer rørlegger og det viser seg at det er manglende renhold av vannlås som er grunnen til lekkasje så er det selvfølgelig leietager som skal betale. Viser det seg at det er feil på selve sluken eller vannlåsen så er det utleier som skal ta regningen. Anonymkode: d967f...7c9 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #10 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er selvsagt ikke vedlikehold når noe må repareres... Leietaker skal informere om feil. Men det er utleiers ansvar å fikse. Leietaker kan flytte fra vannskaden Anonymkode: 59267...6be Joda, det kan det være. Hva vil det ellers si å «vedlikeholde kontakter og brytere» Anonymkode: c55d3...e64 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #11 Skrevet 1. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Joda, det kan det være. Hva vil det ellers si å «vedlikeholde kontakter og brytere» Anonymkode: c55d3...e64 Men herrejesus, det er snakk om et rør som lekker her. De fleste huseiere pleier å ta vannlekkasje alvorlig. Men klart, man kan jo la være Anonymkode: 59267...6be 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #12 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men herrejesus, det er snakk om et rør som lekker her. De fleste huseiere pleier å ta vannlekkasje alvorlig. Men klart, man kan jo la være Anonymkode: 59267...6be Enig i at huseier burde føle det viktig å prioritere å fikse dette, det er ikke det min kommentar handla om. Jeg sa meg uenig i din definisjon om at hvis noe koster penger er det per default huseiers ansvar. Anonymkode: c55d3...e64 1
Duff Skrevet 1. april 2023 #13 Skrevet 1. april 2023 Hvis rørlegger kommer så ser de fort om det er mangel på normalt vedlikehold som er skyld i at det lekker. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #14 Skrevet 1. april 2023 Har vannlås vært demontert og vasket i løpet av de to årene leietaker har bodd der? Anonymkode: 91858...49c 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #15 Skrevet 1. april 2023 Det samme skjedde hos meg når jeg ikke hadde tømt koppen for dritt på lenge og det lå en tannpirker der av en eller annen grunn. Du kan skru opp alle plastikk rør leddene selv, vaske og skylle de, rense de for dritt og hår og skru de godt sammen igjen. Det bør løse problemet Anonymkode: 173c0...7a6 3
Hengebuksvinet Skrevet 1. april 2023 #16 Skrevet 1. april 2023 Utleier her. Jeg er nok over middels opptatt av å ta vare på eiendommen min, og ringer rørlegger med en gang. Ble fikset på dagen. 2
C8H10N4O2 Skrevet 1. april 2023 #17 Skrevet 1. april 2023 Ænema skrev (9 timer siden): https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/ Er ikke annet avtalt, er leietakeren forpliktet til å vedlikeholde følgende deler av boligen: dørlåser kraner vannklosetter elektriske kontakter og brytere røykvarsler og brannslokkingsutstyr (nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og liknende) varmtvannsbeholdere inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen hva ligger i "å vedlikeholde" da? Tilstanden og alder på inventaret ved innflytting burde og spille inn på dette. I 2016 flytta vi inn i et leid hus som var bygd i 1972 og doen var fra byggeåret. Vi hadde ikke bodd der i et år en gang før det en morgen var lekkasje utover gulvet og hele greia måtte byttes ut. Hvor riktig skulle det vert om vi skulle stått for nytt vannklosett, krana som ble bytta i samme slengen samt rørlegger, på noe som hadde stått i huset siden flere år før vi i det hele tatt var født? 1
Loboto Skrevet 1. april 2023 #18 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Joda, det kan det være. Hva vil det ellers si å «vedlikeholde kontakter og brytere» Anonymkode: c55d3...e64 Brytere og kontakter skal tilbakestilles ca hver 6 måned.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #19 Skrevet 1. april 2023 Ingenting varer evig, ting slites og må fikses på. Slikt er huseier sitt ansvar med mindre leietaker har gjort noe som forårsaker skaden. Hvis det er slik at leieboer skal stå for alt som er innenfor leieobjektet tror jeg jaggu jeg skal leie ut huset når det nærmer seg tid for å skifte taket. Anonymkode: b0533...31b 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #20 Skrevet 1. april 2023 Leier et sted der det ble lekasje på en slange på vaskemaskinen etter ca 1 år. Tok kontakt med utleier og de kjøpte ny slange og monterte. Tenker det er utleier som har ansvaret, så lenge det ikke er en skade som er påført av leietaker. Anonymkode: 72148...b51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå