AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Del Skrevet 1. april 2023 Jeg har slitt med halsbrann mesteparten av livet og har endelig begynt å finne ut hva jeg reagerer på. En av tingene er saft. Jeg tenker det sikkert er fordi saft er ganske surt, da jeg også reagerer på andre sure matvarer. Finnes det saft som ikke er så sur? Eller er det noe jeg kan ha i saften for å gjøre den mindre sur? Jeg blander safta ut ganske tynn, så jeg kan egentlig ikke ha oppi mindre saft enn det jeg allerede gjør. Og ja, jeg drikker mest vann, men savner å kunne drikke saft innimellom. Anonymkode: a759c...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 1. april 2023 #2 Del Skrevet 1. april 2023 Ikkr vært hos lege med dette? Kanskje du har spiserørsbrokk? GERD? Bør vel sjekkes så problemet kan tas ved roten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #3 Del Skrevet 1. april 2023 6 minutter siden, klarinetta said: Ikkr vært hos lege med dette? Kanskje du har spiserørsbrokk? GERD? Bør vel sjekkes så problemet kan tas ved roten. Legen sier det mest sannsynlig er pga. overvekt. Jobber med saken sammen med legen. Men i mellomtiden vil jeg drikke litt saft. Anonymkode: a759c...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #4 Del Skrevet 1. april 2023 Ingen? Anonymkode: a759c...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 1. april 2023 #5 Del Skrevet 1. april 2023 Hvilken saft er det du drikker da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #6 Del Skrevet 1. april 2023 DRIKK VANN. Anonymkode: 52aa4...779 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 1. april 2023 #7 Del Skrevet 1. april 2023 Vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #8 Del Skrevet 1. april 2023 Forundret.. skrev (22 minutter siden): Hvilken saft er det du drikker da? Det lurer jeg på også. Jeg drikker mye saft og er ikke plaget av at de er surfe, så sant jeg ikke kjøper med limesmak eller lignende. Da kan de jo være litt syrlige. Men å finne saft som ikke er sur er null problem! Anonymkode: 344d7...f4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 1. april 2023 #9 Del Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det lurer jeg på også. Jeg drikker mye saft og er ikke plaget av at de er surfe, så sant jeg ikke kjøper med limesmak eller lignende. Da kan de jo være litt syrlige. Men å finne saft som ikke er sur er null problem! Anonymkode: 344d7...f4b Ja, det er nok annet enn at saften er sur som forårsaker problemene til ts. Hvis det er saften det reageres på så er det kanskje søtstoffet i saften som er problemet, er den søtet med sukker, kunstig søtstoff - i så tilfelle hvilket osv. Jeg har lært at ved noen typer halsbrann så er det det at det ikke er surt nok og at ved å drikke litt sitronsaft o.l så kan en bli bedre. Jeg skjønner trangen til å drikke noe annet enn vann innimellom. Om kjøpesaft ikke er drikkbar så prøv å lage til noe saft/ juice av frukt som er å foretrekke. Eller se etter hjemmelaget saft som hyllebærsaft eller plomme ekle noe sånt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #10 Del Skrevet 2. april 2023 Samme problem, måtte kutte ut saft , cola & andre produkter med surhetsregulerende midler (E330,E296 & E331). Bjelmer store mengder kaffe, vann og melkebaserte produkter istedenfor. Anonymkode: e6e54...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. april 2023 #11 Del Skrevet 2. april 2023 Mere vann i ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #12 Del Skrevet 2. april 2023 Tusen takk for svar! Jeg drikker for det meste sukkerfri saft, spesielt Fun Light. Alle slags smaker gir meg samme problem. Kan det være kunstig søtning som er problemet? Det som er så rart er at jeg reagerer aldri på brus med kunstig søtning. Men jeg får andre problemer med magen når jeg drikker brus (løs mage, mageknip, luft i magen), så jeg drikker det sjeldent. Saft er bedre for magen, hadde det ikke vært for halsbrannen den gir meg. Sitronsaft og appelsinsaft reagerer jeg på uansett om de er med eller uten sukker. Noe som får meg til å tro at det er at det er for surt som er problemet mitt, siden jeg aldri har reagert på noen melkeprodukter, unntatt yogurt (som også er surt). Melk drikker jeg når jeg har halsbrann og kjenner kjempegod lindring, og melk kan også ofte forhindre halsbrann om jeg skal spise noe jeg vet vil trigge halsbrann (f.eks. tomat). Saft har jo en relativt sur pH (3,2), sammenligndet med f.eks. melk (6,7) . Jeg blander saften allerede ganske svakt, og får likevel halsbrann, dog ikke så ille som når jeg drikker vanlig forhold. Bruker halvparten av styrken folk flest bruker/det som står på flaska. Bruker jeg mindre kjenner jeg nesten ingen smak, og det er kjedelig. Og takk for tips om surhetsregulerende midler og det å kanskje heller prøve hjemmelaget saft. Det skal jeg teste. - TS Anonymkode: a759c...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #13 Del Skrevet 4. april 2023 Jeg tenker du burde se på det som et tegn fra kroppen på at du ikke burde drikke saft i det hele tatt. Samme med brus. Kroppen din forteller deg at saft og brus ødelegger for den Anonymkode: 84a51...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #14 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg var svært overvektig og fikk halsbrann av vin og sjokolade. Nå er jeg normalvektig og kan innta begge deler uten ubehag. Jeg tror "problemet" ditt har direkte sammenheng med vekten. Dessverre. Anonymkode: 760be...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 5. april 2023 #15 Del Skrevet 5. april 2023 Reagerer du/TS på kaffe eller alkoholholdige drikker? Hva med alkoholfri øl? For meg hjelper det å spise mandler, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #16 Del Skrevet 5. april 2023 Jeg får også halsbrann av saft, men kun av sukkerfri. Merker lite på vanlig saft. Reagerer ikke på sukkerholdig brus, sukkerfri brus drikker jeg ikke. Har nok en kilo eller tre for mye. Anonymkode: 30495...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #17 Del Skrevet 5. april 2023 On 4/1/2023 at 1:17 PM, AnonymBruker said: Jeg har slitt med halsbrann mesteparten av livet og har endelig begynt å finne ut hva jeg reagerer på. En av tingene er saft. Jeg tenker det sikkert er fordi saft er ganske surt, da jeg også reagerer på andre sure matvarer. Finnes det saft som ikke er så sur? Eller er det noe jeg kan ha i saften for å gjøre den mindre sur? Jeg blander safta ut ganske tynn, så jeg kan egentlig ikke ha oppi mindre saft enn det jeg allerede gjør. Og ja, jeg drikker mest vann, men savner å kunne drikke saft innimellom. Anonymkode: a759c...8d1 Hvilken saft drikker du da? Jeg liker best husholdnings saft og den er søt Anonymkode: 7cce8...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #18 Del Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (På 6.4.2023 den 0.34): Hvilken saft drikker du da? Jeg liker best husholdnings saft og den er søt Anonymkode: 7cce8...4d1 Det hjelper lite at saften er søt, når problemet er at den ikke er basisk... Anonymkode: 776fc...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 6. april 2023 #19 Del Skrevet 6. april 2023 Drikk vann med isbiter. Saft har jeg alltid synes vært ekkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #20 Del Skrevet 7. april 2023 Ville prøvd å lagd saft (eller jus som du kan blande med vann) selv av søte frukter og bær. For eksempel vannmelon, honningmelon, druer, jordbær. Anonymkode: 97f19...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå