Gå til innhold

Naboungen får ikke lov til noe og det hemmer mitt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som nå, f.eks når det var snakk om å gå bort på lekeplassen alene bare de to. Det er 100 meter, gangvei hele veien, i et boligfelt. Trygt som bare det. Nei, fikk ikke lov, og dermed går ikke min heller. Eller forrige uke da de ville ta en tur i skogen, bare de to. Greit for meg, kos dere, kom tilbake om en times tid. Nei, fikk ikke lov. Eller da jeg måtte handle og de kunne være alene hjemme her en halvtimes tid. Nei, fikk ikke lov, hn måtte komme hjem. Kunne ikke være alene uten voksen. Det hemmer mitt barn og, jeg mener de trenger å øve på ting uten voksne hele tiden. De er 8 år, forresten. What to do? 

Anonymkode: b7372...d2b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe. Respekter de andre foreldrenes grenser og lær barnet ditt at folk er forskjellige. De andre foreldrene har sikkert sine grunner for reglene. 

Anonymkode: 2014f...1d3

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skaff andre venner til barnet ditt som ikke hemmer friheten dere vil gi barnet deres. 

Anonymkode: 26608...c28

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som feiler foreldre om dagen? De gjør jo sine egne unger helt ute av stand til å bli selvstendige. 

De samme foreldrene som om ti år lurer på hvorfor ungdommen hjemme er full av psykiske problemer og angst knyttet til mestring av  nye utfordringer.

Tror det er bra for din unge å få noen nye venner med andre foreldre.

Anonymkode: dc76a...9d1

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet

Hadde skjønt det om de var fem men åtte?? Virkelig… Hva er disse foreldrene? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke verre enn å avtale når du er hjemme da? 🤷‍♀️

Og så kan ditt barn leke annensteds med andre?

Anonymkode: 79eb0...f4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, så store unger skal være ute og farte på egenhånd ja. Men du får jo ikke gjort stort med hvordan de oppdrar ungen sin.

Andre unger, klassekompiser, venner ditt barn kan oppfordres til å dra å besøke, sykle til, henge ute med?

Eller send ditt barn på butikken for å handle brød/melk/noe småtteri. Selvstendighetstrening, mestring, og kanskje møter noen andre barn å henge med på veien?

For om ditt barn og nabobarnet er litt erteris, trenger kanskje ditt barn voksenhjelp til å løsrive seg noe og utforske både omegn og flere vennskap.

Så å finne på små ærender i nærmiljøet kan være en strategi. 

Anonymkode: c3322...bc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det som feiler foreldre om dagen? De gjør jo sine egne unger helt ute av stand til å bli selvstendige. 

De samme foreldrene som om ti år lurer på hvorfor ungdommen hjemme er full av psykiske problemer og angst knyttet til mestring av  nye utfordringer.

Motelvibes skrev (1 minutt siden):

Hadde skjønt det om de var fem men åtte?? Virkelig… Hva er disse foreldrene? 

Dette tenker jeg og. De er 8 år, de går i 2. klasse. Dette barnet får heller ikke lov til å gå til eller fra skolen, hn blir kjørt overalt. Syns det er synd, da. Min unge elsker å leke med vedkommende, de er nærmeste naboer og bestevenner. Tror nok kanskje vi må oppfordre han litt til å leke mer med andre, dessverre. Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette tenker jeg og. De er 8 år, de går i 2. klasse. Dette barnet får heller ikke lov til å gå til eller fra skolen, hn blir kjørt overalt. Syns det er synd, da. Min unge elsker å leke med vedkommende, de er nærmeste naboer og bestevenner. Tror nok kanskje vi må oppfordre han litt til å leke mer med andre, dessverre. Ts

Snøfnugg in the Making. 

Nei, velg andre venner. Blir for kjedelig og hemmende det der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Helt enig, myeee søppel blant dagens foreldregenerasjon

Anonymkode: ec1f2...2bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du snakke med foreldrene og høre litt åpent om grensene? Hva de tenker? 

Har du prøvd, og evt hva sa de da? 

Anonymkode: cd996...d89

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe med denne vennen til barnet ditt. Det du kan gjøre er å oppmuntre barnet til til å være sammen med andre venner også. 

Utrolig kjipt for de barna som har så strenge foreldre, at de ødelegger for barnas sosiale liv. Det er fort sånne barn som vokser opp med å gjøre alt skjult for foreldrene med et nett av løgner. 

Anonymkode: 26725...aba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo på grensen til omsorgssvikt. Foreldrene høres enten utrolig engstelige ut, eller så er det streng sosial kontroll.

Barn tar skade av dette.

Anonymkode: be315...f46

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med en barndomsvenn som hadde overbeskyttende foreldre, eller rettere sagt så var det moren som var veldig hysterisk. Far måtte være med overalt og han var aldri langt vekk med førstehjelpskrinet sitt, om vi satt i sandkassen og han fikk i seg sand så var det fult kaos.

Når vi ble eldre så ble det også mer lek sammen med de andre barna i byggefeltet og denne vennen ble stadig mer utenfor, han måtte sykle på trehjulssykkel lenge etter at vi andre hadde kvittet oss med støttehjulene.

Merkelig nok så ble det et bra menneske av denne gutten selv om han var nevrotisk og nervøs av seg i ungdomsårene, han reduserte kontakten med moren og begrenser også hvor mye moren får møte barnebarna.     

Anonymkode: d1315...587

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes. Overbeskyttende x100. Den ungen vil slite med å bli selvstendig.. 

Anonymkode: 140a4...bbd

AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket ordentlig med foreldrene? Er det sykdom eller noe sånt som ligger til grunn? F.eks. epilepsi eller diabetes kan være vanskelig for barn å håndtere alene, og kan ha behov for ekstra tilsyn. 

Anonymkode: ddd7f...e31

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Mine 2 barn er veldig forskjellig. Min eldste syklet til skolen og gikk til butikken med eget bankkort som 8 åring. Min yngste 8 åring har ikke konsekvens tenkning og jeg frykter hun vil falle på sjøen. Dette ser ikke andre foreldre. 

Endret av Fionas
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er da veldig spesielt! 😳 Når min var 8 var h*n alene hjemme etter skolen hver dag i et par timer. Godt å slappe av i ro og fred, uten andre i huset, og kjenne litt på selvstendighet. 
Bor i er trygt, barnevennlig nabolag med mange unger. Alle leker/lekte ute alene fra de var små, siden der er god oversikt og ingen gjennomgangstrafikk.

Enten så er foreldrene ekstremt overbeskyttende, eller så er det grunner til disse reglene som vi ikke kjenner til. Det kan være så mangt; kanskje finner ungen på mye rart, dårlig impulskontroll eller lignende. Kanskje er det mer alvorlige grunner som ligger bak, som feks en trusselsituasjon som preger familien. Du kan jo bare prøve å snakke med foreldrene, TS? 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette er jo på grensen til omsorgssvikt. Foreldrene høres enten utrolig engstelige ut, eller så er det streng sosial kontroll.

Barn tar skade av dette.

Anonymkode: be315...f46

Så lenge det ikke ligger noe alvorlig bak disse reglene så er jeg enig.

Det finnes mange barn som lever på hemmelig adresse, utifra politiets trusselvurdering.

Det kan også være at barnet har en sykdom som gjør at han trenger tilsyn, eller at han er altfor impulsiv og ikke tenker konsekvenser. 

AnonymBruker
Skrevet

En sånn bekjent hadde dessverre jeg også i nabolaget når jeg vokste opp. Problemet var at det ikke var særlig mange andre jevnaldrende i det samme området på den tiden. Hun kunne for eksempel bare se på tegnefilmer (som hadde aldersgrense på seks år / åtte år, eller hva det nå var) på kino, selv om vi var fjorten eller femten år gamle på det tidspunktet. Jeg ønsket helst å se filmer med atten års aldersgrense, hvis jeg hadde fått muligheten til dette - for ekssempel ved å se på en film på TV hjemme hos oss.  

Men dette var hun livredd for, og foreldrene hennes ble veldig  fornærmet hvis de oppdaget at noe slikt hadde skjedd. Resultatet blir jo selvfølgelig at det var færre og færre som ønsket å tilbringe tid sammen med henne, fordi de nesten aldri fikk lov til noe som helst.  

Anonymkode: 341b8...245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...