Gå til innhold

Hvilken hjelp kan jeg få, når bpa er uaktuelt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei☺️Jeg er en 45 år gammel dame som bor alene, og er ufør. Med lite nettverk og ingen familie(mine foreldre bor noen timer herfra, men er gamle) blir hverdagen til tider vanskelig og smertefull. I perioder er jeg slått ut av smerter og klarer hverken handling, husarbeid eller annet. Der med er det ikke akutelt med bpa, der behovet er min.25 t/uken. Men heller et par timer to ganger i uken. Jeg prøver å fylle kjøleskap og fryseskuff, men har begrenset med plass på mine 40m2(ikke plass til fryseboks). Har prøvd å betale en bekjent for å hjelpe meg, men h*n er visst ganske lei nå, så jeg kan ikke spørre mer. Klarer ikke stå å tilberede mat enkelte dager.

Min mor var her forrige mnd for å hjelpe meg, men hun blir dårlig av å sove på sofa, og sliter med søvn. Har ikke hjerte til dette flere ganger. Hva kan/bør jeg gjøre? Har svært dårlig råd; egenandel på 200kr blir 800kr i uken for 4 t hjemmehjelp🥹

Anonymkode: 989f5...0cc

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at å skaffe seg hjelp privat ble både billigere, bedre hjelp og slipper å få random nye personer inn døra hver gang.

Annonserte etter hjelp til småoppdrag i ei lokal Facebook gruppe.

Har nå en hyggelig, nylig pensjonert mann som handler for meg når jeg trenger det, og ellers småærender om jeg trenger det. Han liker å føle seg nyttig.

Og en student som gjerne takker ja til å vaske her, tømme oppvaskmaskin, bytte sengetøy og slikt.

Pensjonisten nekter å ta imot betaling, men studenten betaler jeg 200 kr timen.

Når hun vasker og steller her blir det faktisk rent, og hun stresser ikke med å bare komme seg videre til neste. Hjemmehjelpen nesten bare svingte støvmoppen midt på gulvet og løp igjen.

Anonymkode: a4513...991

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det lokalbutikk med leveringsmuligheter?

Anonymkode: 6047a...c9a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Et annet tips - finnes det frivillighetssentral der du bor?

Trenger du hjelp med ting kan frivillige der ta på seg oppdraget.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et annet tips - finnes det frivillighetssentral der du bor?

Trenger du hjelp med ting kan frivillige der ta på seg oppdraget.

Takk for tips, men jeg ønsker ikke forholde meg til mange ulike mennesker😬Det er ikke så kjekt å slippe (flere) vilt fremmede inn i sykestuen min. Studenter er en god ide, men en pensjonist kanskje bedre, pga stabilitet. Kvir meg for å legge meg selv på fb🤔Bor på et lite sted. Og med veldig opp og ned ang smerte og funksjonsnivå, så er det vanskelig og vondt for meg å skulle måtte forklare om at jeg kan være ute å gå tur en dag, men være sengeliggende neste. Tenker at en hjemmehjelp har taushetsplikt, og gjerne ikke kommenterer slike ting(?). Bare kjenner at jeg MÅ snart ha på plass noe bistand. Det hadde også vært fint å bli kjørt til behandling hver 3.uke; er ca 4 t reise, og det er sjelden jeg er der…pga livet er blitt så enda mer uforutsigbart🥹

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Kunne det vært en mulighet å flytte?

Anonymkode: 568bd...354

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Naboen min hadde en støttekontakt som handlet og slikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kunne det vært en mulighet å flytte?

Har vurdert det, men da går jeg fra lite til null nettverk. Får heller ikke lån til en annen bolig. Ikke at jeg MÅ eie, men flytting tar enda mer knekken på en skjør kropp. Og her har jeg bil, som beste hjelpemiddelet mitt. Flytter jeg til byen må jeg enten betale veldig mye for bil, eller benytte kollektiv(som periodevis blir uaktuelt).

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
trøndermann38 skrev (18 minutter siden):

Naboen min hadde en støttekontakt som handlet og slikt.

Er ikke en støttekontakt ment til andre ting enn praktisk hjelp? Sosialisering og aktiviteter?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Støttekontakt høres riktig ut for deg. 

Anonymkode: 4fb9c...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke plass til fryseboks, men kanskje fryseskap kunne vært aktuelt? Det er lettere å finne frem i et fryseskap, og man utnytter plassen bedre ettersom det bygger i høyden fremfor å ta mye gulvplass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriver under på støttekontakt. I utgangspunktet er det ment til sosialisering og aktiviteter, ja, men det hender kommunen gir deg det pga manglende bedre alternativer. Har selv hatt støttekontakt som kom et par timer i uka og lagde mat, gjorde ærender og litt husarbeid. Første steg er i alle fall å ta kontakt med kommunen.

Anonymkode: 2689e...2fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei☺️Jeg er en 45 år gammel dame som bor alene, og er ufør. Med lite nettverk og ingen familie(mine foreldre bor noen timer herfra, men er gamle) blir hverdagen til tider vanskelig og smertefull. I perioder er jeg slått ut av smerter og klarer hverken handling, husarbeid eller annet. Der med er det ikke akutelt med bpa, der behovet er min.25 t/uken. Men heller et par timer to ganger i uken. Jeg prøver å fylle kjøleskap og fryseskuff, men har begrenset med plass på mine 40m2(ikke plass til fryseboks). Har prøvd å betale en bekjent for å hjelpe meg, men h*n er visst ganske lei nå, så jeg kan ikke spørre mer. Klarer ikke stå å tilberede mat enkelte dager.

Min mor var her forrige mnd for å hjelpe meg, men hun blir dårlig av å sove på sofa, og sliter med søvn. Har ikke hjerte til dette flere ganger. Hva kan/bør jeg gjøre? Har svært dårlig råd; egenandel på 200kr blir 800kr i uken for 4 t hjemmehjelp🥹

Røde Kors har en ordning som heter besøksvenn, dette er det mange som har fått mye positivt ut av. Og du kan søke om støttekontakt fra kommunen. 

Når du først lager mat burde du jo lage store porsjoner så du kan fryse ned eller ha i kjøleskapet. Hjemmelagde supper kan bli flere middager ☺️.

Anonymkode: 7f652...5aa

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel også handle og bestille matvarer på nettet. Oda er billig og kjappe ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan vel også handle og bestille matvarer på nettet. Oda er billig og kjappe ☺️

Oda leverer ikke her, men takk for forslag. Jeg har hatt mislykkede tlf til kommunen før, der jeg har bedt om hjelp til å måke ut bilen om vinteren, men etter stadige avslag på hjelp til enklere bolig, snømåking, handling og renhold, ga jeg til slutt opp. Det virker som om mine gamle foreldre visstnok skal hjelpe meg🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har ikke plass til fryseboks, men kanskje fryseskap kunne vært aktuelt? Det er lettere å finne frem i et fryseskap, og man utnytter plassen bedre ettersom det bygger i høyden fremfor å ta mye gulvplass.

Har dessverre ikke plass, men det ville vært veldig praktisk. Jeg ønsker en bedre bolig, men har ikke økonomi, og kommunen kom med et latterlig forslag da jeg søkt kommunalt lån via husbank. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oda leverer ikke her, men takk for forslag. Jeg har hatt mislykkede tlf til kommunen før, der jeg har bedt om hjelp til å måke ut bilen om vinteren, men etter stadige avslag på hjelp til enklere bolig, snømåking, handling og renhold, ga jeg til slutt opp. Det virker som om mine gamle foreldre visstnok skal hjelpe meg🤔

Kanskje du skulle tatt kontakt med JussBuss, det er gratis advokathjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre ikke plass, men det ville vært veldig praktisk. Jeg ønsker en bedre bolig, men har ikke økonomi, og kommunen kom med et latterlig forslag da jeg søkt kommunalt lån via husbank. 

Hva var det kommunen foreslo, som du mener er latterlig?

Anonymkode: eb080...793

AnonymBruker
Skrevet

Snømåking får man ikke hjelp til. Det er slike tjenester man selv må kjøpe fra private.

Handling er det få kommuner som gir praktisk bistand til nå, det er kun noen få utkantkommuner igjen. På de aller fleste småsteder er det mulig å få matvarer levert hjem fra lokal kjøpmann.

Matvarer kan oppbevares i plastboks utendørs i vinterhalvåret. Kjøp da plastbokser med mulighet til å låse fast lokket. Når det er minusgrader ute legger man frosne matvarer ytterst i boksen, og kjølevarer innerst. Og motsatt når det er plussgrader. 

Du kan kjøpe ferdige porsjonsmiddager fra kommunens storkjøkken. Be din kommune sende deg meny, prisliste og bestillingsnummer. Middager leveres typisk to ganger i måneden, men noen steder oftere. Blir levert i kjølebag.

Du kan få hjelp til enkel renhold av bolig. Det heter hjemmehjelp. Merk at de fleste kommuner krever egenbetaling for dette, slik at for de fleste er det rimeligere å betale privat, f.eks. en ungdom i nabolaget, en pensjonist eller student, for hjelp.

Angående ditt behov for ny bolig, kan en løsning være at du og dine foreldre sammen kjøper felles bolig? 

Anonymkode: dbd00...035

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker forslaget en annen kom med, at du og dine foreldre sammen kjøper felles bolig. Med alle de ulempene du har der du bor, klarer jeg ikke helt å fri meg fra tanken om at du kanskje burde vurdere flytting.
Selv om det er en stor prosess, vil nok livet på sikt bli enklere. Du trenger jo heller ikke flytte til byen, men kanskje finne noe billig utenfor byen med plass til bil og bedre romløsning? Jeg sitter og drømmer meg bort på finn.no selv, om du gjør det samme vil du kanskje bli oppmerksom på nye områder og nye muligheter. 
Kunne du kanskje ha leid en periode billig, eventuelt bodd en stund hos dine foreldre mens du venter på å få solgt din nåværende bolig, så du kunne frigjort de midlene til å kjøpe en bolig som egner seg bedre?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...