Gå til innhold

Male kjøkkenfronter som er malt fra før?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å male kjøkkenfrontene i leiligheten, og de er malt fra før (tidligere eier). 

Det ser ut til at det er malt med rull, og jeg synes ikke den type finish er fint. Litt nuppete/ruglete? Jeg skal også gå fra mørk til lys farge. 

Hvordan går jeg frem? Både ift at frontene nå er mørke, i tillegg til at de er malt med rull. 

Har dere noe erfaring med dette? :) 

Anonymkode: 5df80...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Puss godt med sandpapir, så grunning og mal i ønsket lys farge. 

Anonymkode: 925d8...964

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Puss godt med sandpapir, så grunning og mal i ønsket lys farge. 

Anonymkode: 925d8...964

Takk! 
Da må jeg prøve å få det pent malt med kost og ikke rull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! 
Da må jeg prøve å få det pent malt med kost og ikke rull. 

Jeg tror du får best resultat om du maler med rull, og så går over med lette strøk med tørr kost før det tørker. Da slipper du hårstripene det gjerne blir av kost, det går litt raskere og du har gid kontroll på hvor glatt og jevnt det blir.

Anonymkode: 2321d...9fe

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk helt glatt rull. Skumrull eller hva det heter. Prikkene kommer av rull med lengre "hår". 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slip dem godt ned med sandpapir, male gjerne med rulle, men sørg for å skaffe en fordriver (https://www.maxmaling.no/produktkategori/maleverktoy/pensel-inne/fordriver/), som du går over med rett etter du har påført maling med kosten. Ikke vent for lenge, for malingen må være våt og ikke ha begynt å tørke. Får kjempebra resultat! 

Anonymkode: ae7c0...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

*påført maling med rullen, mente jeg

Anonymkode: ae7c0...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk kvalitetsmaling. Grunne først, så mal med liten rull. Jotun Supreme Finish gir helt jevnt resultat. (De beste rådene får du hos malerforretning)

Anonymkode: 969f1...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vask dem! Alt fett må bort. Salmiakkvann er fint å bruke. Slip dem så godt ned, fjern alt støv, grunne, sparkle eventuelle sår, slip godt der du har sparklet og fjern alt støv, grunn så over det også. 

Mal så med egnet maling. Supreme finish er god ( beste spør du meg). Minimum to strøk. ( Så lenge grunningen er hvit så blir jo det tre lyse strøk totalt, det blir kanskje nødvendig mer ett ekstra, varierer etter produkt).

Bruk enten hvit rulle, den er for glatte flater ( ser litt ut som semsket skinn). Eller skumrulle som noen nevner her oppe. Smed skumrulle kan en få luftbobler om en jobber for tregt. 

Hvis du kan ta av frontene og ha dem liggende når du maler dem så minsker du risikoen for renner samt at malingen legger seg/ flyter finere ut. 

La det tørke god mellom sjiktene.

Anonymkode: e4889...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...