AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Skrevet 1. april 2023 5 mnd med skolevegring her. Hatt telefonsamtaler og et møte med skolen. Føler de bare sier ting som "det er vanskelig disse sakene" "prøve å være litt på skolen" "henvise til ppt" og så ble det stille... Jeg har nå bare hjemmekontor og delvis sykemeldt, å dermed fått gutten på skole litt hver uke, siste uken nå noen timer per dag faktisk.Men motivasjonen hans er på bunn, han sier at han er for dum til skolen og derfor bortkastet at han drar dit.. Han hadde helt ok karakter i fjor... Han gamer ikke, sover om natten. Såvidt jeg har klart å finne ut av ikke blitt mobbet. Drar på trening og klubb, så litt sosial ennå. Nå begynner brevene å komme fra faglærere om advarsel om ikke grunnlag for karakter, hva gjør jeg? Hva kan jeg kreve av skolen? Føler ikke de har gjort noe.. Å jeg kan egentlig ikke være sykemeldt lenger heller, da jeg er ikke syk.. Anonymkode: ccbd6...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #2 Skrevet 1. april 2023 Hjemmeskole om ettermiddagen Anonymkode: 9ddb7...286
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #3 Skrevet 1. april 2023 Ville nok tatt det via ppt. Du kan ikke forvente hjemmeundervisning uten vedtak. Anonymkode: 6402b...7f1 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #4 Skrevet 1. april 2023 Hei, jeg jobber som sosionom i skole og jobber mye med saker som dette. Ja, skolevegring er komplisert, så det er ikke noe enkelt svar. Men skolen har ikke lov til å sende varsel om nedsatt karakter hvis ikke de har tilrettelagt faget for å kunne gjennomføres hjemme. Noen fag slik som gym og mat&helse kan være vanskelige å tilrettelegge hjemme, men alle teoretiske fag, samt noen praktiske skal eleven kunne gjennomføre hjemmefra, og skolen er pliktig å tilrettelegge for gjennomføring. Samtidig er det jo et mål å få eleven på skolen, og det å ha jevnlige samtaler med feks sosionom, hjemmebesøk, og små øvelser hvor man gjør noe av de tingene som er triggende er viktig. I tillegg skal det bli henvist til BUP dersom skolens hjelp ikke strekker til. Hør med skolen om de også har en form for RISK-kurs? Anonymkode: e141b...13c 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #5 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville nok tatt det via ppt. Du kan ikke forvente hjemmeundervisning uten vedtak. Anonymkode: 6402b...7f1 Dette stemmer ikke. PPT skal skolen kontakte dersom de er bekymret for en elev, men lærerne er uavhengig av vedtak pliktig til å sørge for at eleven får tilrettelagt faglig. Anonymkode: e141b...13c 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #7 Skrevet 1. april 2023 Kjenner noen som hadde det, hun fikk ha hjemmeskole 3 dager i uka. Det satte skolen opp Anonymkode: aa098...d73
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #8 Skrevet 1. april 2023 Det varierte nok fra skole til skole hvor flinke de er. Vi har en 10. klassing som i midten av 9. utviklet generalisert angst og sliter veldig med å være på skolen. Utredet gjennom BUP og får behandling der hver uke. Han har klisterhjerne og har aldri jobbet særlig for karakterene sine, og er en 6’er elev. Opplever dermed å få svært liten støtte av hverken skole eller BUP på at han bør prøve seg mer på skolen. «For han gjør det jo så bra!». Så langt i år har han vært på skolen 7 hele dager om jeg legger sammen timene. Utrolig frustrerende at det bare kan være sånn, siden han er så flink…. Anonymkode: 19d84...b74 1
apekatten123 Skrevet 1. april 2023 #9 Skrevet 1. april 2023 (endret) Jeg jobber som fagarbeider på skole og står for tiden i en skolevegringssak. Blir nok håndtert ulikt på skolene, men jeg jobber aktivt med å få eleven på skolen, litt etter litt. Når jeg begynte hadde h*n ikke vært på skolen på flere måneder, kun hatt hjemmebesøk av lærer uten noe særlig faglig undervisning. Iløpet av de 2-3 siste mnd er vi kommet oss på skolen en fast dag i uken. Begynte med kun kjøreturen til skolen, så klarte vi et friminutt, deretter en skoletime, og nå har vi klart en hel skoledag de siste 3-4 ukene. Etter påske håper jeg å komme igang med 2-3 kortere dager på skolen, kontra 1 lang. Skal sies at jeg maser mye på skoleledelsen og står på mitt/eleven sitt for å få gjennomført dette. Endret 1. april 2023 av apekatten123 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #10 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hjemmeskole om ettermiddagen Anonymkode: 9ddb7...286 En av utfordringene er at han ikke ser på skolearbeid hjemme heller, igjen sier han at han er for dumt, bortkastet tid da han er for dum. Hjelper ikke hva jeg sier. Ukeplaner er 5 sider lange og han har sluttet å se på de, tror det blir for overveldende. Å alt av skolearbeidet er digitalt på ulike platformer der han må logge inn, å det nekter han. Hadde det vært fysiske bøker kunne jeg funnet det frem, forklart og sånn, men nå får jeg ikke se oppgavene engang. Så vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette. Ts Anonymkode: ccbd6...f5a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #11 Skrevet 1. april 2023 Bare btw: Ungene har ikke skolevegring. De har ufrivillig skolefravær Det å kalle ungene for skolevegrere legger ansvaret over på dem, men det handler om at skoler er lagt slik opp at endel ikke klarer være der. Og det må gjøres noe med. Anonymkode: 0ddfb...e75 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #12 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ville nok tatt det via ppt. Du kan ikke forvente hjemmeundervisning uten vedtak. Anonymkode: 6402b...7f1 Skole har tatt kontakt med ppt, lang venteliste. Virker som om skolen tenker de har gjort sitt når de tok kontakt med ppt, for nå skjer ikke mer.. Å jeg vet ikke hva jeg skal be om heller. Ts Anonymkode: ccbd6...f5a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #13 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En av utfordringene er at han ikke ser på skolearbeid hjemme heller, igjen sier han at han er for dumt, bortkastet tid da han er for dum. Hjelper ikke hva jeg sier. Ukeplaner er 5 sider lange og han har sluttet å se på de, tror det blir for overveldende. Å alt av skolearbeidet er digitalt på ulike platformer der han må logge inn, å det nekter han. Hadde det vært fysiske bøker kunne jeg funnet det frem, forklart og sånn, men nå får jeg ikke se oppgavene engang. Så vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette. Ts Anonymkode: ccbd6...f5a Hvorfor tenker du han sier at han er for dum? Jeg ville satt igang utredning for å se om det er en underliggende årsak til denne manglende selvfølelsen, evt lærevansker eller manglende fokus/at det blir for overveldende. Han er jo ikke dum, men noe med skole får han åpenbart til å føle seg sånn. Veldig vanlig med for eksempel adhd/autismespekter osv. Anonymkode: 0ddfb...e75 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #14 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare btw: Ungene har ikke skolevegring. De har ufrivillig skolefravær Det å kalle ungene for skolevegrere legger ansvaret over på dem, men det handler om at skoler er lagt slik opp at endel ikke klarer være der. Og det må gjøres noe med. Anonymkode: 0ddfb...e75 Jeg har egentlig fått det med meg, men føler at om jeg kaller det noe annet blir det stempelet som skulk. Å kanskje er det det, jeg vet ikke. Fortvilt. Anonymkode: ccbd6...f5a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #15 Skrevet 1. april 2023 Det varierer veldig fra skole til skole hva slags innsats de legger i dette. Men ville fått PPT med på laget rundt barnet, så bra skolen henviser dit. Ting skolen kan gjøre er feks: * hjemmeskole, enten at lærer kommer hjem eller at barnet får oppgaver på teams (eller lignende) og gjerne har møter med læreren over nett * ha lærer/assistent på grupperom alene eller sammen med liten gruppe * alternativ opplæringsarena (eks. gård, «jobb» i butikk eller en eller annen bedrift) Anonymkode: 000a9...3b7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #16 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor tenker du han sier at han er for dum? Jeg ville satt igang utredning for å se om det er en underliggende årsak til denne manglende selvfølelsen, evt lærevansker eller manglende fokus/at det blir for overveldende. Han er jo ikke dum, men noe med skole får han åpenbart til å føle seg sånn. Veldig vanlig med for eksempel adhd/autismespekter osv. Anonymkode: 0ddfb...e75 Står i kø hos Bup også. Tror han strever med konsentrasjon/holde fokus over tid og derfor føler seg dum. Gir opp om han ikke mestrer med engang. Ts Anonymkode: ccbd6...f5a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #17 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det varierer veldig fra skole til skole hva slags innsats de legger i dette. Men ville fått PPT med på laget rundt barnet, så bra skolen henviser dit. Ting skolen kan gjøre er feks: * hjemmeskole, enten at lærer kommer hjem eller at barnet får oppgaver på teams (eller lignende) og gjerne har møter med læreren over nett * ha lærer/assistent på grupperom alene eller sammen med liten gruppe * alternativ opplæringsarena (eks. gård, «jobb» i butikk eller en eller annen bedrift) Anonymkode: 000a9...3b7 Men har skolen folk til dette? Penger? De har jo såvidt lærere til å få gjennomført en vanlig skoledag. Får stadig meldinger om at ungdomene sendes tidligere hjem da de blir permittert pga fravær blant lærere. Anonymkode: ccbd6...f5a 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #18 Skrevet 1. april 2023 apekatten123 skrev (20 minutter siden): Jeg jobber som fagarbeider på skole og står for tiden i en skolevegringssak. Blir nok håndtert ulikt på skolene, men jeg jobber aktivt med å få eleven på skolen, litt etter litt. Når jeg begynte hadde h*n ikke vært på skolen på flere måneder, kun hatt hjemmebesøk av lærer uten noe særlig faglig undervisning. Iløpet av de 2-3 siste mnd er vi kommet oss på skolen en fast dag i uken. Begynte med kun kjøreturen til skolen, så klarte vi et friminutt, deretter en skoletime, og nå har vi klart en hel skoledag de siste 3-4 ukene. Etter påske håper jeg å komme igang med 2-3 kortere dager på skolen, kontra 1 lang. Skal sies at jeg maser mye på skoleledelsen og står på mitt/eleven sitt for å få gjennomført dette. Så fantastisk. Men har denne eleven vedtak? Diagnoser? Hva skal til for å få slik hjelp? Ts Anonymkode: ccbd6...f5a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #19 Skrevet 1. april 2023 Kor gammalt er barnet? Anonymkode: 6a257...c75
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #20 Skrevet 1. april 2023 Koble på skolelos. Er det forsøkt? Anonymkode: 84457...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå