Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av den andre tråden om kommuneansatte som forbys å ha enkelte programmer på sin private mobil, fordi de også må bruke mobilen på jobb (uten kompensasjon).

Bruker du din private mobil på jobb, til jobbing? du eller er det noe du selv gjør? Får du noen kompensasjon?

Selv er jeg lærer i vgs og får dekket 100 kroner i måneden. Ordningen startet i år, tidligere måtte vi bruke den uten kompensasjon. Vi må bruke privat mobil for kommunikasjon med elever og foresatte, for å komme inn på programmer vi trenger på pc (tofaktor), vi må alltid ha den på oss i tilfelle akutte hendelser på jobb (alt fra skoleskyting til syk elev). Imidlertid må vi kjøpe den selv og skolen dekker ingen skader på eller tap  av mobil i arbeidstid. 

Fagforeningen har godkjent ordningen, men jeg synes den er latterlig. 

Jeg vil gjerne høre om din ordning og hva du synes om den. 

Anonymkode: 33a9d...909

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi har ikke lov til å bruke privat mobiltelefon til jobb.

Jobber i barnevernstjenesten.

Anonymkode: 1f75a...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på skole. Må bruke privat telefon for blant annet tofaktorpålogging. Ingen kompensasjon. Jeg har dermed Ikke lagt inn jobbmailen på telefonen. 

Anonymkode: 831e2...92c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du en egen jobbmobil? Legger du den fra deg på jobb når du drar hjem?

Anonymkode: 33a9d...909

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg jobba i hjemmetjenesten var jeg avhengig av å bruke min privat telefon på grunn av at innlogging til medisinbestilling forgikk via bankid. Da jeg la fram problemet om at jeg ikke ønsket å bruke privattelefonen min i jobben uten kompensasjon fikk jeg beskjed fra leder om at da kunne jeg ikke fortsatte å jobbe der, så det var det forsøket. 

Personlig syns jeg problemet var at medisinbestilling var koblet til privat løsning, ikke så mye til kompensasjon altså. Hvis det stemmer at det fins en del apper som "overvåker" hvor vi går og sånt, er det et kjempeproblem for hjemmetjenesten og personopplysninger for brukerne.

Anonymkode: cc4b3...e04

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke noe om at man kan pålegges å bruke privat mobil til jobbformål. En privat mobil kan være åpen for andre. F.eks partner og barn. Hva med taushetsplikt? Jeg syns også at lærere skal slippe å kontaktes på telefon utenom arbeidstid. Foreldre kan sende mail. 

Anonymkode: 9f435...dd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har egen jobbtelefon. Noe annet hadde vært helt uaktuelt for meg. Jobber i barneverntjeneste.

Anonymkode: 8c475...774

AnonymBruker
Skrevet

Må bruke egen privat telefon ja. Jobber i barneskole. Ledelsen kan også ringe ila arbeidsdagen. Fks en dag jeg hadde gått til feil område når jeg skulle ha tilsyn. Da ringte rektor og lurte på hvor jeg var. Vi må alltid ha mobil tilgjengelig. Ikke bare pga tofaktor innlogging, altså. 

Jeg må også innrømme at jeg frivillig har brukt den til kontakt med foreldre. Vi har bare én kontortelefon på deling på teamet. Og når jeg skulle ha tatt et par telefoner, men min kollega var først ute til telefonen og må ta 3 lange telefonsamtaler, så har jeg brukt min private. Joda, min egen feil, men det er jo en kjip problemstilling å stå oppi. Spesielt om det er noe veldig viktig du skulle ringt om. I etterkant så skjønner jeg jo at jeg burde bare ha sendt en melding til foresatte og sagt at jeg ikke har mulighet til å ringe i dag likevel. Men det er blitt litt sånn at man som lærer er forventet å være tilgjengelig 24/7. Når man som fersk kontaktlærer kommer inn i et arbeidsmiljø der sånt er normalen og forventet av deg, så ønsker du jo ikke å være den ene som nekter. 

Anonymkode: af152...53f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare telefonbruk via teams på jobbpcn så da bruker vi ikke privat mobil, jobber i administrasjonen i kommunen. Har bare mail og teams (uten varsel) på privat mobil i tilfelle. Positivt å ikke bruke mobil generelt til jobben. 

Anonymkode: b72e6...d72

Skrevet

Egen jobbmobil. Psykolog i spesialisthelsetjeneste. Brukes hovedsaklig til sms-beskjed om timer. Brukes kun i arbeidstid. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver dekker mobiltelefon (opp til et visst beløp), og månedlig abonnement. Jeg bruker den både i jobb og privat. Den skal dog kjøpes igjennom arbeidsgiver da de installerer noe sikkerhetsgreier på den. Jobber privat, og jeg bruker mobilen mest til privat fremfor jobb. Men forventes samtidig å være tilgjengelig/kunne ta en telefon/sjekke en mail.

Om jeg hadde fått forbud mot enkelte apper, så tenker jeg derfor at det er helt fair. Kan jeg bruke min private pad, evt kjøpe egen telefon om jeg hadde hatt er problem med det.

Anonymkode: ace38...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Av og til, ikke så mye at jeg kan kreve at jobben dekker det. Men jeg husker da vi først fikk mobiler, da var det mye vanligere å få dekket småsummer hver gang man brukte privat mobil i jobbøyemed.

Har inntrykk av at det har blitt vanlig at mange arbeidsgivere bare har gått ut at ansatte bruker privatmobiler til småting som er jobbrelaterte.

Anonymkode: 66e34...349

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får både dekket en del til mobil og abonnement betalt. Har likevel valgt å ikke gå med på ordningen. Jeg har min private mobil jeg betaler selv. Her er også bankid og 2 faktor innlogging. Begge deler brukes veldig mye i jobbsammenheng. Jobbmobilen jeg har fått er en dritdårlig telefon, men den funker til å ringe med og sms. Mine private ørepropper fungerer dessverre ikke med den telefonen.

Eneste grunnen til å skiller jobb og privat er at jobbnummeret er synlig på nett og i alle mailer. Det er ikke mitt privatnummer. Har tidligere hatt hemmelig mobilnummer så jeg har litt angst for å være synlig når det ikke gjelder ordinær arbeidstid. 

Anonymkode: 36f0e...9df

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bruker min private mobil, men alle utgifter dekkes av arbeidsgiver. Både innkjøp og forbruk.
Regningene går direkte til arbeidsgiver.

Jeg har en egen jobbappsone på mobilen, og ingen restriksjoner på hva jeg ellers legger til privat.

Endret av Andro
Gjest Dingeldangel
Skrevet

Bruker min telefon til tofaktor, men ingenting annet.

jeg har jobb telefon til jobbting, og den legger jeg bort når arbeidsdagen er ferdig. 

jeg hadde ikke brukt min private til jobbting. Da hadde jeg heller kjøpt en billig telefon til, om arbeidsgiver ikke dekket det.

AnonymBruker
Skrevet

Kun til tofaktor. 

Anonymkode: 816b9...9e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her. 

Ikke samme mobil, ikke vil jeg og ikke får vi lov.

Skrevet

Bruker privat telefon til bl.a. tofaktorpålogging og kontakt med foresatte. Jobber som lærer.

Skrevet

Nei 

eg bruke jobb mobil på privaten;)

AnonymBruker
Skrevet

Er mitt telefonnummer, men arbeidsgiver betaler telefonen og abonnement. 

Anonymkode: 145c4...91d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...