AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Skrevet 1. april 2023 Hei! Tidligere i år henviste lege meg til psykolog og DPS, men hittil har jeg ikke fått time, da jeg er i jobb akkurat nå (og sikkert da ikke syk nok?). Var delvis sykemeldt i fjor i 8 mnd. Har vokst opp med en dømmende og kritisk forelder, pluss en passiv forelder. Måtte alltid jobbe/prestere for å føle meg elsket, og selv idag føler jeg det samme. Min ene forelder ble lett sint og jeg visste aldri hvor jeg hadde vedkommende. I slutten av tenårene ble jeg voldtatt. Jeg oppsøkte spenning i tenårene og drakk denne kvelden altfor mye. Ble avkledd i søvne og bært inn på rommet. Våknet i full panikk, med en fremmed mann oppå meg. I etterkant var jeg i et forhold med en manipulativ og sykelig kontrollerende type. Det tok meg flere år å komme meg ut av dette forholdet. Har idag (30 årene) ADHD symptomer (har faktisk lurt på om det er det). Problemer med impuls, tankekjør, sette igang med oppgaver, sterke konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse. Har i tillegg hatt angst på natt (I senga, har tidligere vært en trigger). Er ekstremt lydsensitiv. Lyd kan fremprovosere aggresjon hos meg (dette ble verre når jeg startet medisiner. Lyder høres på en måte mye høyere ut?). Skvetter til med bråe lyder (noe som mistes i gulvet, dør som smeller igjen etc). Er nå medisinert med antidepressiv og har ikke lengre angst, noe som er fantastisk. Sliter fortsatt daglig med alle andre symptomer enn angst. I tillegg får jeg av og til sterke svingninger i humøret. Skam og ensomhet er de følelsene jeg ofte kjenner på. Å føle meg "skitten" eller føle meg enormt ensom. Selvom jeg fysisk har mange rundt meg. Får da en bølge av triste følelser inni meg. Har ingen flashbacks. Har tidligere hatt mareritt om natta, men husker ikke om det omhandler fortiden. Akkurat nå drømmer jeg bare rare drømmer. Om jeg hadde hatt kompleks ptsd, ville jeg da ikke klart å jobbe? Har idag en rolig jobb jeg mestrer. Stressende jobber (fysisk, mentalt) mestrer jeg ikke. Blir fysisk og psykisk dårlig av det. Hører gjerne fra dere med erfaring❤ Har hatt det sånn som dette i rundt 10 år.. Anonymkode: 13241...217
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #2 Skrevet 1. april 2023 Store gradsforskjeller på KPTSD. Fra de som bor i omsorgsbolig pga nedsatt boevne til de som er velorganiserte og velutdannede. Har mye å si hva slags sosioøkonomiske kår man kommer fra, hvilke mestringsstrategier man kunne tilegne seg som barn og ungdom, personlighet, temperament, IQ, påvirkning fra venner og familie, m.m. Så jo, klart man kan fungere som deg og likevel ha KPTSD. Anonymkode: 0c7a3...edd 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #3 Skrevet 1. april 2023 Jeg fikk adhd-utredning men ble viderehenvist dps pga skyhøy score på et eller annet skjema, og ble tatt inn ganske raskt. Etter en snau måned eller noe. Der fikk jeg k-ptsd diagnosen. Jeg kommer fra fattige kår, omsorgssvikt allerede fra spedbarnsalder, med mye brutal vold, rus, og senere seksuelle overgrep. Likevel har jeg har to høyere utdanninger med masse ekstra fag og har jobbet mye siden jeg var 15. De siste årene har jeg også jobbet mye overtid og sjonglert småbarnslivet. Masse baller i lufta. Bare bitt tennene sammen, satt på skylapper og maska og bare kjørt på. Så knakk jeg helt sammen. Alle smertene i kroppen. Ubehaget, tankekjøret, impulsivitet, sansetap, selvkritikk, besvimelser, gråt, ukontrollerbare skjelvinger, insomnia mareritt og null konsentrasjon. Det bare eksploderte! Så, denne diagnosen er jo noe jeg har hatt svært lenge, og likevel vært kapabel til å jobbe og få til ting. Jeg er sikker på med god behandling nå at jeg skal kunne vende tilbake til arbeid igjen snart, men at jeg skal ta mer hensyn til meg selv, mine følelser og behov. Så, du kan helt klart ha k-ptsd og være istand til å jobbe. Men det skal sies at det er svært mange som blir uføre med denne diagnosen. ❤️ Anonymkode: 288ef...9ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå