Gå til innhold

Hvor syk må man være for ufør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så sliten! Jeg har angst, ocd, autisme, generell overfølsomhet, fibromyalgi og astma. Jeg er sykemeldt lange perioder hvert år da legen sier vi må ta bort det eneste vi kan for å gi meg litt pusterom - og det er jobben.

Jeg var på AAP en gang i starten av 20 årene, men tok utdanning og mestret å jobbe med det jeg utdannet meg til i mange år. Dessverre kom det til en bråstopp og jeg måtte omskolere meg. Jobber nå i et yrke hvor jeg kan benytte en del hjemmekontor og sitte mye for meg selv og løse komplekse problemer i reskontro. Trives forsåvidt i jobben, men det blir for mye og det stopper seg bare.

Legen har ikke nevnt noe om aap eller ufør, men jeg kjenner jeg blir vel så sliten av å gå og sykemelde meg hele tiden som å bare holde ut på jobb. Det er så uforutsigbart - får jeg pause 1 uke eller 4 mnd denne gangen?

Hvordan går man frem for å vurdere uføregrad?

Anonymkode: fb24c...4ec

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør legen. 

Anonymkode: dc97d...8a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så syk at du har null arbeidsevne. 

Anonymkode: 55075...8d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke veldig.

Anonymkode: 45ead...881

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så veldig interessante svar her. Mer interessert i å høre fra noen som har vært igjennom prosessen og hvordan de fikk frem :) ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke så veldig interessante svar her. Mer interessert i å høre fra noen som har vært igjennom prosessen og hvordan de fikk frem :) ts

Man skal kunne ha et liv utenfor jobb.  

Hvor syk jeg er er vanskelig å si, men jeg blir syk av å jobbe. Er bipolar og jobbing trigger mani. Nå er kroppen utslitt av 30 år med opp og nedturer, så da ble ufør eneste utvei. 

Høres jo ut som du skulle kommet igjennom nåløyet. Snakk med lege og lokal nav og hør.

Anonymkode: 18b8c...497

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk uføretrygd med Asperger.

De tok det veldig på alvor.

Spør om du lurer på noe.

Jeg hadde en dialog med nav hele veien. De var bare hyggelige. De hadde også dialog med behandleren min ved autismesenteret.

En annen jeg kjenner med Asperger gikk gjennom Fønix, som var veldig oppdatert på autisme. 

Anonymkode: c9355...8ef

AnonymBruker
Skrevet

Kommer deg tydeligvis til legen 

Anonymkode: 72bc1...45f

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min har fybro , og er 100 % ufør av det. Men skal du søke ufør kan du jo ikke jobbe 100 % i søkeprosessen. Jeg vil tro du først må være sykemeldt 1 år, så over på AAP en periode før man søker ufør. 

Anonymkode: b5fdb...a80

AnonymBruker
Skrevet

Så syk at restarbeidsevnen kun holder til det aller mest nødvendige. Ta en dusj, holde hus sånn passelig i orden, lage seg mat, klare en tur på butikk når man må eller klarer. Ellers kanskje ha noen lysglimt hvor man klarer litt sosialt og andre småting. Ble ufør som 40-åring, og ville helt klart ha jobbet litt om jeg hadde klart.

Anonymkode: d56e2...074

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De færreste med Asperger-diagnosen klarer å stå i arbeidslivet.

90 % klarer det ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk uføretrygd med Asperger.

De tok det veldig på alvor.

Spør om du lurer på noe.

Jeg hadde en dialog med nav hele veien. De var bare hyggelige. De hadde også dialog med behandleren min ved autismesenteret.

En annen jeg kjenner med Asperger gikk gjennom Fønix, som var veldig oppdatert på autisme. 

Men varsku!!! Du var da i mine øyne svært heldig. Nav var alt annet en positiv vedr min situasjon, masse rot og frem og tilbake. Den ene visste ikke hva den andre gjorde. Den siste gangen jeg kontaktet dem, fikk jeg til svar at en avgjørelse vil bli tatt om ca 14 dgr. Dagen efter fikk jeg avgjørelsen pr brev fra Nav, datert 14 dager tilbake i tid.  🤔

AnonymBruker
Skrevet

Kan du tenke at det finnes en mellomting mellom 100% jobb og 0 jobb? Å gå fra sykemelding til ny sykemelding er ganske tøft psykisk, kanskje du skal snakke med legen om å finne en % stilling som fungerer stabilt hele året så du slipper å være av og på sykemeldinger hele tiden. Dette kan du teste ut via en langtidssykemelding og videre på aap dersom du ser at du ikke er helt i mål med å finne balansen. 

Anonymkode: 0d2e2...25a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAVansatt her. Nåløyet til ufør er ekstremt trangt… 

men ja, mtp at du er i ordinær jobb og har utdanning; sykemelding 1 år fra den ordinære jobben din, så avklaring på aap 3-6 år (avhengig av om du blir ferdig avklart i første periode). Avdekkes det nedsatt arbeidsevne til ethvert yrke så kan man søke ufør i den % som rådgivende overlege i nav har konkludert med utfra dokumentasjonen som foreligger. 

Anonymkode: dc422...f3f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du kan bli ufør når du egentlig klarer å stå i jobben din. Men du kan jo sikkert få tilrettelegging pga asberger, fibromyalgi +++. Kanskje flere pauser i løpet av dagen, mer hjemmekontor, færre oppgaver, lengre tidsfrister om mulig, litt mer fleksitid om du feks sliter med søvnen.

Også sørge for å gå til legen FØR du er så dårlig at du må sykemeldes 100%. Bedre å bli gradert sykemeldt, slik du f.eks kan jobbe 50%, men likevel klarer å hente deg inn igjen når du har fri.

Anonymkode: d1a19...cb8

Skrevet

Jeg har vært i en prosess i 5 år nå, har sosial angst, generell angst, personlighets forstyrrelse, depresjon, adhd og autisme. Fun times... Jeg skal først nå søke om det for første gang, får mest sannsynlig innviglet ettersom jeg har vært prøvd ut i det meste. Om du kan jobbe litt, kan du fortsatt få prosentmessig, men som sagt ting tar tid. ALT skal være prøvd før du i det hele tatt kan vurdere uføre

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er så sliten! Jeg har angst, ocd, autisme, generell overfølsomhet, fibromyalgi og astma. Jeg er sykemeldt lange perioder hvert år da legen sier vi må ta bort det eneste vi kan for å gi meg litt pusterom - og det er jobben.

Jeg var på AAP en gang i starten av 20 årene, men tok utdanning og mestret å jobbe med det jeg utdannet meg til i mange år. Dessverre kom det til en bråstopp og jeg måtte omskolere meg. Jobber nå i et yrke hvor jeg kan benytte en del hjemmekontor og sitte mye for meg selv og løse komplekse problemer i reskontro. Trives forsåvidt i jobben, men det blir for mye og det stopper seg bare.

Legen har ikke nevnt noe om aap eller ufør, men jeg kjenner jeg blir vel så sliten av å gå og sykemelde meg hele tiden som å bare holde ut på jobb. Det er så uforutsigbart - får jeg pause 1 uke eller 4 mnd denne gangen?

Den vurderingen kommer av seg selv etter såpass lang sykmelding at du havner på AAP. Da må du teste behandling og avklare arbeidsevne. Det er ikke noe du tar opp så tidlig. 

Anonymkode: bdfca...379

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

NAVansatt her. Nåløyet til ufør er ekstremt trangt… 

men ja, mtp at du er i ordinær jobb og har utdanning; sykemelding 1 år fra den ordinære jobben din, så avklaring på aap 3-6 år (avhengig av om du blir ferdig avklart i første periode). Avdekkes det nedsatt arbeidsevne til ethvert yrke så kan man søke ufør i den % som rådgivende overlege i nav har konkludert med utfra dokumentasjonen som foreligger. 

Anonymkode: dc422...f3f

Ekstremt trangt er en ekstrem overdrivelse. Pr i dag har 370000 kommet gjennom dette nåløyet. Pluss alle de som er gått over til pensjonister og de som ikke er her lengre.

Ekstremt trangt ja.

Anonymkode: 850c9...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det handler ikke om å være syk, man blir ufør pga funksjonsnivået er minimalt eller ikke-eksisterende. 

Anonymkode: 9e8b1...1b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må man være psykisk syk for å få uføre? Føler de fleste som er det nevner det som grunn?

Anonymkode: cb4b8...849

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...