AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #1 Skrevet 1. april 2023 Jeg og min samboer som jeg har barn med kommer fra litt forskjellige barndommer som de fleste og ser på økonomi litt forskjellig. Vi har en helt grei ordning i hverdagen på økonomi oss i mellom og enige der. Men, jeg kommer fra en familie som var en smule fiksert på tilbud og å spare seg nesten til fant. Og uansett hvor god økonomi jeg eller min lille familie med samboer får oss så vil jeg alltid sette pris på et godt tilbud eller føle det er viktig for meg at pengene mine er godt brukt og ikke sløst. Jeg hater sløsing. hver gang vi skal tilbringe tid med svigers så er dem så late og gira på at hvert måltid skal være take away. Det er med unntak når maten blir laget på kjøkkenet. Og siden vi har så god økonomi så forventes det at vi alltid skal ta vår del og blir lite påspandert; som er helt greit men. Men, take away mer enn to ganger i uken for meg blir litt mye. Og nå skal vi reise til dem og treffe hele søskenflokken med partnere i påsken i Bergen. Vi får dekket boplass hos den ene broren til partner, men det koster jo å reise. Det kommer til å bli mye take away og nå ville bestemora at vi skal på akvariet med mer. Jeg studerte selv i Bergen, kjempe kjekk by og mye gratis aktiviteter å finne på ute og det som teller mest er jo bare at vi er sammen. Men jeg er ingen ildsjel om akvariet, syns det er lite å dyrt. Blir 1000kr bare for 1-2timer der. Og nå er jeg smålig bare fordi jeg spørr om vi virkelig må gå der? Hadde ikke planer om å bruke opp mot 10 tusen kroner på et par dager med familien i Bergen. Anonymkode: c9bae...939
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #2 Skrevet 1. april 2023 Tenker at enkelte ting får bare være når man er i et forhold, og skal gå overens med en annen familie. Det hadde vært noe annet om dere ikke hadde pengene. Akvariet er kjekt for barna å oppleve en gang, en av dere voksne kan jo evt dra alene for å spare inn litt. Tilby deg å lage en middag eller to, for eksempel langpannepizza er enkelt og rimelig. Jeg er tilbudsjeger selv, bare for å presisere det. Men en del av den sosiale kodeksen er jo bare at jeg må "lukke inne" egne meninger når jeg er i andre settinger, uansett om det er familie eller vennegrupper der flertallet bestemmer nivå på restaurant, spleis på gaver, nivå på utrdrikningslag, hotell på helgetur, med mer. Anonymkode: 3a9e4...725 11 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #3 Skrevet 1. april 2023 I dette tilfellet veier din manns ønsker og prioriteringer mye tyngre enn dine. Jeg syns du er smålig og gjerrig som ikke vil ta med barna på akvariet, og tenker for mye på penger. Det er helt vanlig å bruke veldig mye mer penger på mat i ferien enn til vanlig, og «take-Away mer enn to ganger i løpet av påsken» er virkelig ikke ekstravagant. Vi ville sikkert spist ute på restaurant hver dag i min familie. Dere bor gratis, bare regn ut hva hotell koster og hver glad og kos deg med familien. Det måles ikke i penger. Anonymkode: 37a5f...d91 21
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #4 Skrevet 1. april 2023 Hva skal du med alle pengene du sparer? Ingen kan ta med seg penger i graven, men opplevelser for barna sitter i et helt liv. Penger er muligheter og fleksibilitet. Hva med å snu på tankegangen. Ikke at du skal kaste alle dine verdier på båten, men åpne litt opp for mannen sin familie og. Akvariet er kjekt for barna og skaper minner sammen med familie. Anonymkode: b8675...228 8
Heln Skrevet 1. april 2023 #5 Skrevet 1. april 2023 Jeg kan forstå deg. Jeg har det likt, kommer fra en helt normal familie og har ikke verdens største matbudsjett. Svigers er styrtrike og ser ikke på et måltid til 1000kr som dyrt. I fjor sommer måtte jeg si ifra at nei, vi kan faktisk ikke kaste bananer bare fordi de begynte å bli litt brune i skallet, og vi kan faktisk ikke bestille middag til 8 stykker og betale for det hver dag i fire uker. Da fikk jeg høre at jeg var gjerrig, men da må jeg bare være det da. Hadde jeg vært deg ville jeg dratt på akvarie, men hatt med feks brødmat dit selv. Jeg ville sagt at jeg kan lage middag, og så laget noe som ikke kostet det samme som å spise ute. Vi må nok bare innse at vi er forskjellige. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #6 Skrevet 1. april 2023 Haha, du må oppsøke psykolog. Du er ødelagt av en gjerrig barndom. Du vil ikke i akvariet med ungene fordi du har vært der selv? Haha, snakk om kjip fyr og du vet det selv. Det er sikkert en fryd å få deg på besøk som setter strek på saftflaska i kjøleskapet deres. Du må virkelig skjerpe deg for det er ikke noe som er så usjarmerende som en gjerriglus. Anonymkode: 41f77...567 9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #7 Skrevet 1. april 2023 Heln skrev (2 minutter siden): Hadde jeg vært deg ville jeg dratt på akvarie, men hatt med feks brødmat dit selv. Jeg ville sagt at jeg kan lage middag, og så laget noe som ikke kostet det samme som å spise ute. Vi må nok bare innse at vi er forskjellige. Problemet er at når man er så kjip så tilbyr man seg å lage noe man selv har lyst på, og som andre nødvendigvis ikke synes er godt. I tillegg vil en så gjerrig person be de andre dele regningen for eller blir jo måltidet dyrere enn om han skal kjøpe take-away til seg selv og ungene. Det er ingen grunn til å støtte TS her fordi han har et sosialt problem. Han er en usjarmerende gjerriglus og må korrigeres. Anonymkode: 41f77...567 2
Anonymt5678 Skrevet 1. april 2023 #8 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I dette tilfellet veier din manns ønsker og prioriteringer mye tyngre enn dine. Jeg syns du er smålig og gjerrig som ikke vil ta med barna på akvariet, og tenker for mye på penger. Det er helt vanlig å bruke veldig mye mer penger på mat i ferien enn til vanlig, og «take-Away mer enn to ganger i løpet av påsken» er virkelig ikke ekstravagant. Vi ville sikkert spist ute på restaurant hver dag i min familie. Dere bor gratis, bare regn ut hva hotell koster og hver glad og kos deg med familien. Det måles ikke i penger. Anonymkode: 37a5f...d91 Ts her. Hver gang vi treffer svigers med barnebarna skal det gå i take away. Og vi treffes oftere enn bare helligdager og ferier. Det vil si at det øker vårt matbudsjett signifikant i måneden. Og det å «godta» to dager med take away i uken er ikke å være smålig spørr du meg. Jeg blir bare frustrert over at vi må bekoste oss så mye hver gang, og at det er mindre fokus på å gjøre ting som koster mindre. Mens med min familie før vi barnepass og koster oss ingenting å treffes. Vi har mange kostnader i livene våre selv om inntekten er grei, så har mye vi heller kunne brukt penger på. Vi er i etableringsfasen. Jeg betaler heller 2000kr for en hel dag med familien i Dyreparken enn 1000kr for 1 time på akvariet. 1 3
Anonymt5678 Skrevet 1. april 2023 #9 Skrevet 1. april 2023 Heln skrev (1 time siden): Jeg kan forstå deg. Jeg har det likt, kommer fra en helt normal familie og har ikke verdens største matbudsjett. Svigers er styrtrike og ser ikke på et måltid til 1000kr som dyrt. I fjor sommer måtte jeg si ifra at nei, vi kan faktisk ikke kaste bananer bare fordi de begynte å bli litt brune i skallet, og vi kan faktisk ikke bestille middag til 8 stykker og betale for det hver dag i fire uker. Da fikk jeg høre at jeg var gjerrig, men da må jeg bare være det da. Hadde jeg vært deg ville jeg dratt på akvarie, men hatt med feks brødmat dit selv. Jeg ville sagt at jeg kan lage middag, og så laget noe som ikke kostet det samme som å spise ute. Vi må nok bare innse at vi er forskjellige. Enig med deg. Ts her 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #10 Skrevet 1. april 2023 Jeg synes det er ekstremt rart å bli invitert på middag for så å måtte spleise på take away. Vi har langt bedre økonomi enn gjennomsnittet men kjøper aldri takeaway. Dyrt og ikke godt. Veldig merkelig at svigerforeldrene dine lever sånn. Anonymkode: f43e1...443 2 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #11 Skrevet 1. april 2023 Anonymt5678 skrev (6 minutter siden): Ts her. Hver gang vi treffer svigers med barnebarna skal det gå i take away. Og vi treffes oftere enn bare helligdager og ferier. Det vil si at det øker vårt matbudsjett signifikant i måneden. Og det å «godta» to dager med take away i uken er ikke å være smålig spørr du meg. Jeg blir bare frustrert over at vi må bekoste oss så mye hver gang, og at det er mindre fokus på å gjøre ting som koster mindre. Mens med min familie før vi barnepass og koster oss ingenting å treffes. Vi har mange kostnader i livene våre selv om inntekten er grei, så har mye vi heller kunne brukt penger på. Vi er i etableringsfasen. Jeg betaler heller 2000kr for en hel dag med familien i Dyreparken enn 1000kr for 1 time på akvariet. Det tar ikke bare 1-2 timer på akvariet. Det er mye å se på og prøve ut. Det er kino og omvisninger og mating som er kjekt å se på. Vi voksne må prioritere kjekke ting som ungene synes er gøy og selv glede oss over deres begeistring for aktiviteten. Jeg har vært på akvariet 3-4 ganger som barn, og har også vært der noen ganger med barna våre. Kjekt selv om vi har vært der før. Vil du ikke ha takeoutmat, så si du står over, og så kan mannen din evt betale selv for seg og ungene. Du spiser medbrakt niste, og lager deg evt noe varmmat til deg selv når dere kommer hjem. Anonymkode: 2c750...698
Gjest ti10 Skrevet 1. april 2023 #12 Skrevet 1. april 2023 Jeg synes det er smålig å ikke dra i Akvariet når dere er i Bergen bare fordi du synes det er sløsing, men det med at svigerfamilien vil bestille take away eller spise ute hele tiden fordi dere betaler det, det skjønner jeg at du reagerer på. Noe med det å reise bort er jo å se og oppleve ting man ikke har mulighet til hjemme, og Akvariet er jo en sånn ting. Nei, jeg synes du heller skal foreslå at dere lager mat hjemme noen av dagene hvis du vil spare litt.
Daria Skrevet 1. april 2023 #13 Skrevet 1. april 2023 Take-away flere ganger i uka ville jeg reagert på, av flere grunner enn bare den økonomiske, og sannsynligvis tatt den kampen. Men å ikke ville dra på akvariet med ungene, som sannsynligvis vil synes det er kjempestas, fordi du synes det er bortkastete penger, er både gjerrig og egoistisk. Du har nådd det punktet hvor det viktigere for deg å spare penger enn å gi ungene gode opplevelser, og da er det på tide å gå i seg selv. 6
Sirah Skrevet 1. april 2023 #14 Skrevet 1. april 2023 All den dyre maten forstår jeg godt at du reagerer på, men å ikke ta turen til akvariet syntes jeg er smålig. Det hadde vært noe helt annet om dere måtte snu på hver krone, men det virker jo ikke som om økonomien egentlig er problemet her. Ungene syntes sikkert det er kjempestas og besøke akvariet! 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #15 Skrevet 1. april 2023 Jeg forstår veldig godt at du reagerer på takeawayen! Jeg leser selv også igjennom tilbudene i appen og kan kan fint la datodisken bestemme middagen. Vi kjøpte takeaway to ganger på relativt kort tid (til oss å være), men var heldigvis enige om at det virkelig ikke var verdt pengene (unntaket er italiensk pizza, det koser vi oss med innimellom! Å bruke penger på takeway 1-2 ganger i uken hadde vært uaktuelt. Dyrt, og som regel mer usunt enn det man lager selv. Så det hadde jeg ikke blitt med på. Kan feks en avtale være at dere står for middag den ene dagen (lager hjemmelaget) og svigers den andre? Så får det være opp til de om de lager eller kjøper takeaway. Påsken hadde også oppleves veldig unødvendig, men om det var viktig for mannen så hadde jeg bitt det i meg, og tenkt at det var kostnaden ved ferien. Å ikke ville betale penger for akvarium synes jeg derimot er smålig. La nå barna få den opplevelsen, og benytt dere av tilbudene der, da går det jo mer tid enn 1 time. Har man ikke råd så forstår jeg at man må prioritere å spare til Dyreparken en gang i året, men om man har økonomi til det så får man se på det som en opplevelse og ikke noe med prislapp. Anonymkode: 6aca6...805 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #16 Skrevet 1. april 2023 Skriver under på at Akvariet i Bergen nok ville blitt en minneverdig opplevelse for barna. Ta dere tid til å utforske hva de har å by på, så tilbringer dere fort mer enn bare 1-2 timer der 😀 Vil svigers reise videre etter bare en time, kan dere kanskje foreslå å dele dere så barna kan være litt lenger? Anonymkode: c335f...f78 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #17 Skrevet 1. april 2023 Du hørtes veldig gnien ut. Take away i ferier må da være helt innafor med normal økonomi, og akvariet i Bergen er virkelig en opplevelse. Anonymkode: 80652...5ec 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #18 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg og min samboer som jeg har barn med kommer fra litt forskjellige barndommer som de fleste og ser på økonomi litt forskjellig. Vi har en helt grei ordning i hverdagen på økonomi oss i mellom og enige der. Men, jeg kommer fra en familie som var en smule fiksert på tilbud og å spare seg nesten til fant. Og uansett hvor god økonomi jeg eller min lille familie med samboer får oss så vil jeg alltid sette pris på et godt tilbud eller føle det er viktig for meg at pengene mine er godt brukt og ikke sløst. Jeg hater sløsing. hver gang vi skal tilbringe tid med svigers så er dem så late og gira på at hvert måltid skal være take away. Det er med unntak når maten blir laget på kjøkkenet. Og siden vi har så god økonomi så forventes det at vi alltid skal ta vår del og blir lite påspandert; som er helt greit men. Men, take away mer enn to ganger i uken for meg blir litt mye. Og nå skal vi reise til dem og treffe hele søskenflokken med partnere i påsken i Bergen. Vi får dekket boplass hos den ene broren til partner, men det koster jo å reise. Det kommer til å bli mye take away og nå ville bestemora at vi skal på akvariet med mer. Jeg studerte selv i Bergen, kjempe kjekk by og mye gratis aktiviteter å finne på ute og det som teller mest er jo bare at vi er sammen. Men jeg er ingen ildsjel om akvariet, syns det er lite å dyrt. Blir 1000kr bare for 1-2timer der. Og nå er jeg smålig bare fordi jeg spørr om vi virkelig må gå der? Hadde ikke planer om å bruke opp mot 10 tusen kroner på et par dager med familien i Bergen. Anonymkode: c9bae...939 Da tilbyr du deg og handle inn og lage maten. Det er klart de ikke orker å styre med mat til så mange. Ja du er gjerrig og kjip Anonymkode: 3b7d2...14a 1
Sofie Maria Skrevet 1. april 2023 #19 Skrevet 1. april 2023 Anonymt5678 skrev (3 timer siden): Ts her. Hver gang vi treffer svigers med barnebarna skal det gå i take away. Og vi treffes oftere enn bare helligdager og ferier. Det vil si at det øker vårt matbudsjett signifikant i måneden. Og det å «godta» to dager med take away i uken er ikke å være smålig spørr du meg. Jeg blir bare frustrert over at vi må bekoste oss så mye hver gang, og at det er mindre fokus på å gjøre ting som koster mindre. Mens med min familie før vi barnepass og koster oss ingenting å treffes. Vi har mange kostnader i livene våre selv om inntekten er grei, så har mye vi heller kunne brukt penger på. Vi er i etableringsfasen. Jeg betaler heller 2000kr for en hel dag med familien i Dyreparken enn 1000kr for 1 time på akvariet. helt enig👍🏻👍🏻
fru Alving Skrevet 1. april 2023 #20 Skrevet 1. april 2023 Synes du høres litt gjerrig ut. Det er snakk om en ukes ferie. Spis nå takeaway og dra på akvariet så kan du lage mat hjemme når dere kommer tilbake. Jeg kunne forstått det om dere ikke hadde råd. Jeg tenker og st dere kan tilbydere å lage mat hjemme en dag. Alle liker ikke å lage mat i ferien.. Når vi drar på familieferie så spiser vi bare ute, for meg er det nettopp noe av ferien 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå