Gå til innhold

Barn med venner på besøk og søsken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 7 og en på 6 år. Når de har venner er de veldig opptatt av å være alene på rommet med den vennen som er på besøk. Søsken får ikke være med på leken. En sjelden gang kan det være greit for alle i 10 min max. 

Jeg har tenkt det er greit siden det er deres venner. Men ser når de er på besøk hos andre er det forventet at alle barna skal leke med alle. Det er jo en fin tanke, men vil jo at de skal få sin tid når de har besøk også. Den som er på besøk er jo på besøk for en av barna, ikke egentlig begge? 

Samtidig er det søskenet som ikke har besøk litt lei seg for at det ikke har noen å leke med.. 

Det hadde vært en drøm om alle klarte å leke sammen, men jeg vet ikke om det er realistisk eller det beste? Hva gjør dere? Sikkert lettere på sommeren når alle er mer ute..

Anonymkode: 495df...ff0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde de klart det, om dere forventet at de klarte det? Når de vet at dere ikke forventer det, så trenger de jo heller ikke å få det til. 

Vårt tilfelle er ikke helt sammenlignbart, tre år forskjell og ulike kjønn på barna, så de har hatt begrenset ønske om å leke sammen med hverandres venner etterhvert. Men de gangene det har vært interesse, har vi i utgangspunktet bedt dem om å leke sammen, da vi mener det kun er fordeler med å evne å leke med mange om gangen. 

Men om det skjærer seg, så legger jeg innsatsen i å snakke med den som ikke har venn på besøk. Det er viktig å kunne aktivisere seg selv også, om det ikke klaffer med å leke med noen. 

Så en litt delt forventning egentlig, de skal både kunne leke sammen og leke alene mener jeg. 

Anonymkode: 3f9dd...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Når den ene har vennebesøk syns jeg den skal få lov til å leke uten søsken.

Søsken er sammen hele tiden. Noe må de faktisk ha for seg selv. Det er snakk om å la de vokse og sette grenser for sine egen relasjoner. 

Har selv to jenter og de får lov til å ha sine venner for seg selv.

Anonymkode: 78f78...71c

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når den ene har vennebesøk syns jeg den skal få lov til å leke uten søsken.

Søsken er sammen hele tiden. Noe må de faktisk ha for seg selv. Det er snakk om å la de vokse og sette grenser for sine egen relasjoner. 

Har selv to jenter og de får lov til å ha sine venner for seg selv.

Anonymkode: 78f78...71c

Enig i dette. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søsken må lære seg å holde seg unna. Bra trening på lik linje med å stå i kø.  

Anonymkode: 77c53...545

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var liten og hadde besøk så skulle lillesøsteren min være med på leken. Det endte med at min venninne og lillesøster lekte sammen og jeg ble utenfor. Ville aldri ha besøk med hjem etter det, ble veldig lei meg.

Be søsken holde seg unna, eller planlegg at de har besøk av noen andre.

Anonymkode: 14698...3c3

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Søsken må dele så mye, la de få ha vennebesøkene sine i fred. Også av hensyn til vennene - de er ikke der for å leke med venners søsken. Kanskje blir det mer naturlig for dem å inkludere etter hvert - jeg har en søster som er et par år eldre, og vi fikk i større grad felles omgangskrets og kjente hverandres venner da vi ble litt eldre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsken trenger ikke å være med på leken når bror/søster har besøk. Det er overhodet ikke synd på de om de ikke får være med i leken akkurat da. Neste gang er det deres  tur til å ha besøk. Såpass får jammen unger lære seg til å tåle. 

Anonymkode: faddf...1b6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Godt og høre flere er enige og at vi ikke gjør noe helt galt 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er regelen om at hvis de vil leke ifred uten store/lillesøster så må de være på rommet og kun der (eller gå ut og leke). Hvis de skal leke på kjøkkenet (der vi bruker å ha tegne/hobbysaker f.eks.) eller på stua (tv/spill og litt større plass til å f.eks. leke rollespill der) så må de regne med å inkludere, for da skjønner jeg at det blir for fristende for den uten besøk, og dessuten orker jeg ikke å ha ansvaret for å holde en av de unna et felles oppholdsrom, liksom. 

Synes denne regelen fungerer bra. Blir lite diskusjon ut av det, selv om jeg av og til må gå og minne de på hva som er regelen så aksepterer de den. 

Anonymkode: 05efc...e07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Går det ikke an å se ting litt an, at de av og til får være alene med besøket og andre ganger tar med søskenet i leken? Jeg synes sånt kommer litt an på hvor ofte de har besøk, om begge har mange venner osv.

Men hvis begge ungene kjenner på det, er de vel gamle nok til å forstå hvis du snakker med dem og minner dem på hvor leit de selv synes det er å bli holdt utenfor. Da vil de kanskje ta med søskenet i leken av og til.

AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å la de leke som de vil. Noen ganger blir det med søsken og andre ganger ikke. Hvis det er sterkt ønske om å ha besøket for seg selv prøver vi å finne på noe med den som ikke har besøk.

Anonymkode: 2d166...5e1

AnonymBruker
Skrevet

Her har søsken måttet holde seg unna når noen har besøk, med mindre de har vært ønsket.

Det har gått på rundgang og var aldri noe stort problem. Eventuelt kan man passe på at begge har besøk samtidig.

Anonymkode: f34df...a31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ei på 7 og en på 6 år. Når de har venner er de veldig opptatt av å være alene på rommet med den vennen som er på besøk. Søsken får ikke være med på leken. En sjelden gang kan det være greit for alle i 10 min max. 

Jeg har tenkt det er greit siden det er deres venner. Men ser når de er på besøk hos andre er det forventet at alle barna skal leke med alle. Det er jo en fin tanke, men vil jo at de skal få sin tid når de har besøk også. Den som er på besøk er jo på besøk for en av barna, ikke egentlig begge? 

Samtidig er det søskenet som ikke har besøk litt lei seg for at det ikke har noen å leke med.. 

Det hadde vært en drøm om alle klarte å leke sammen, men jeg vet ikke om det er realistisk eller det beste? Hva gjør dere? Sikkert lettere på sommeren når alle er mer ute..

Jeg syntes ikke dette er urettferdig i det hele tatt. Det er tross alt den som har besøk, besøket kommer til - det er bare positivt om alle ønsker å leke sammen, men det blir helt feil å tvinge dem til dette. Da føler jeg det er en regel foreldrene i så fall har, kun for å slippe unna selv. 

Anonymkode: a3121...245

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde de klart det, om dere forventet at de klarte det? Når de vet at dere ikke forventer det, så trenger de jo heller ikke å få det til. 

Vårt tilfelle er ikke helt sammenlignbart, tre år forskjell og ulike kjønn på barna, så de har hatt begrenset ønske om å leke sammen med hverandres venner etterhvert. Men de gangene det har vært interesse, har vi i utgangspunktet bedt dem om å leke sammen, da vi mener det kun er fordeler med å evne å leke med mange om gangen. 

Men om det skjærer seg, så legger jeg innsatsen i å snakke med den som ikke har venn på besøk. Det er viktig å kunne aktivisere seg selv også, om det ikke klaffer med å leke med noen. 

Så en litt delt forventning egentlig, de skal både kunne leke sammen og leke alene mener jeg. 

Anonymkode: 3f9dd...2ae

Hva mener du med dette? Barn på 5-7 år forstår selvfølgelig disse tingene, de er ikke barnehagebarn - de forstår mye mer enn det du tror. 

Når jeg var liten og hadde ste-søsken så ville man også ha besøkene for seg selv, men ble ofte til at vi lekte sammen, eller at det ble «guttene mot jentene» 😂. Da gikk vi i 1. og 2. klasse, og oppover. 

Barn har bare godt av å lære seg slike ting, og jeg mener hvis foreldre tvinger alle barna til å leke sammen - så har de det som en unnskyldning for å slippe unna selv. Da er det ikke barna som er i fokus, da er det de voksne som er i fokus.

Anonymkode: a3121...245

Skrevet (endret)

Hos oss får søsken være med å leke hvis de syns det er greit. Dette gjelder helst de to eldste med to år mellom. De kjenner hverandres venner og trives godt sammen (krangler veldig sjelden). Barn nr tre er fire år yngre enn nr to, og han kan være litt forstyrrende når de eldste har besøk, at han maser og kan forvente å bestemme over ting osv. Da tar jeg ham bort. Andre ganger går det fint og storebrødrene syns det er hyggelig at han er der. Så mitt svar er at det kommer an på. 

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Vår "husregel" er at dersom de vil leke alene så må de leke på rommet sitt, dersom de leker annet sted i huset så må de akseptere at søsknene vil være med. Og min erfaring er at selv om mitt eldste barn helst vil være alene med gjesten sin, så vil gjerne gjesten leke med alle barna i huset - jo flere jo bedre, egentlig - så da må jo gjesten også få bestemme.

Skrevet

Onga e onga dem.  Ein kann ikkje si ka dem ska gjørra.  Ska eg si deg.  Forventninga e dei ikkje fatning om.  Det e berre å la staura gå

aprilsnar? 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig med deg

Anonymkode: e279f...f05

AnonymBruker
Skrevet

Her får den som har vennebesøk lov til å ha det i fred. Ja, det kan være sårt for søsken som ikke får være med, men det er nå engang slik at unger må lære seg å takle skuffelse og sårhet. 

Hva andre gjør i sine hjem angående besøk bryr jeg meg ikke om. Her i huset er regelen at den som har besøk, for lov til å ha det i fred. På samme måte som at de får ha lekene og rommene sine i fred, og søsken må lære seg å tåle at storebror har en fin traktor det ikke er lov å leke med osv. 

Anonymkode: dc8d5...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...