Gå til innhold

Hvordan klare gynekolog-time når man har PTSD pga voldtekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er skrevet mange innlegg om dette og mange er i samme situasjon. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal klare det, og er veldig stresset. PTSD symptomene har kommet sterkere frem.

Fastlegen skrev om problemet i henvisningen og jeg har snakket med gynekologen så han vet jeg får reaksjoner og det må tas hensyn.

Aner likevel ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre. Hva annet kan jeg gjøre? Narkose er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 743ba...51b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet det er skrevet mange innlegg om dette og mange er i samme situasjon. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal klare det, og er veldig stresset. PTSD symptomene har kommet sterkere frem.

Fastlegen skrev om problemet i henvisningen og jeg har snakket med gynekologen så han vet jeg får reaksjoner og det må tas hensyn.

Aner likevel ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre. Hva annet kan jeg gjøre? Narkose er ikke aktuelt. 

Har du dusjet?

AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Har du dusjet?

Hva har det med saken å gjøre? Ptsd har ikke noe med dusjing å gjøre.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre? Ptsd har ikke noe med dusjing å gjøre.

Det har med beviser å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

For meg så måtte jeg ha en kvinnelig gynekolog. Så måtte jeg ha en time hos henne først hvor vi bare pratet. Hun forsikret meg om at hun ville stoppe med det samme jeg sa fra og fortelle underveis hva som skulle gjøres. Under undersøkelsen var hun veldig rolig og fulgte med på mine signaler. Jeg klarte selvsagt ikke å si fra om noe der og da, men hun spurte underveis. 

Som forventet dissosierte jeg en del, og husker derfor ellers ikke så mye av det. Akkurat i disse situasjonene synes jeg faktisk dissosieringen min er bra. Kroppen min beskytter meg fra fullstendig overload. 

Vet ikke om dette hjelper deg noe, men håper i alle fall du finner en metode som gjør at det kan gjennomføres. 

Anonymkode: bdfb4...362

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke en akutt-time etter voldtekt, slik jeg leser ts sitt innlegg. Det er sannsynligvis en rutinekontroll, time for å sjekke et eller annet eller for celleprøve. 

Hun har ptsd etter voldtekt, både det å få diagnosen ptsd og henvisning til en gynekolog tar såpass lang tid at alle måtte ha dusjet minst et par ganger i mellomtiden. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Du må lese det jeg skriver en gang til. Jeg har ptsd pga tidligere voldtekt. Det vil si at det skjedde for flere år siden. Jeg skal til gynekolog pga noe annet. Da er dusjing og beviser irrelevant. 

• Liker 3
Skrevet

Så spørsmålet er hvordan gjennomføre GU når man har PTSD? Det vet jeg ikke. Beklager om jeg ikke forstod spørsmålet.

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

For meg så måtte jeg ha en kvinnelig gynekolog. Så måtte jeg ha en time hos henne først hvor vi bare pratet. Hun forsikret meg om at hun ville stoppe med det samme jeg sa fra og fortelle underveis hva som skulle gjøres. Under undersøkelsen var hun veldig rolig og fulgte med på mine signaler. Jeg klarte selvsagt ikke å si fra om noe der og da, men hun spurte underveis. 

Som forventet dissosierte jeg en del, og husker derfor ellers ikke så mye av det. Akkurat i disse situasjonene synes jeg faktisk dissosieringen min er bra. Kroppen min beskytter meg fra fullstendig overload. 

Vet ikke om dette hjelper deg noe, men håper i alle fall du finner en metode som gjør at det kan gjennomføres. 

Takk. Jeg og dissosierer mye, håper egentlig det skjer nå og. Jeg klarer heller ikke å si ifra. Klarer ofte ikke å svare når de spør heller.

får du reaksjoner etterpå? Jeg er så redd for at det blir verre etter undersøkelsen.

Det er ikke en akutt-time etter voldtekt, slik jeg leser ts sitt innlegg. Det er sannsynligvis en rutinekontroll, time for å sjekke et eller annet eller for celleprøve. 

Hun har ptsd etter voldtekt, både det å få diagnosen ptsd og henvisning til en gynekolog tar såpass lang tid at alle måtte ha dusjet minst et par ganger i mellomtiden. 

Takk. Det er helt riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

får du reaksjoner etterpå? Jeg er så redd for at det blir verre etter undersøkelsen.

Jeg følte meg «utenfor meg selv» en stund etterpå, og var ganske susete, og etterpå var jeg veldig trøtt og utmattet. Men jeg synes egentlig det gikk ganske greit, sånn alt i alt. 

Skrevet

Gynekologtime er jo en helt frivillig opplevelse. Men skjønner at det kan være hardt å gjennomføre når en har vært voldtatt tidligere.

Ser du skriver at du ikke klarer å si ifra om du vil gynekologen skal stoppe, han skal jo ha en assistent i rommet vil du klare å klype denne i hånden om du ønsker at undersøkelsen skal stoppe? Eller har du en god venn/venninne som kan bli med og få tegn fra deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg følte meg «utenfor meg selv» en stund etterpå, og var ganske susete, og etterpå var jeg veldig trøtt og utmattet. Men jeg synes egentlig det gikk ganske greit, sånn alt i alt. 

Så bra. Jeg får ofte store reaksjoner. Håper å slippe det denne gangen. 

Mt3 skrev (3 minutter siden):

Gynekologtime er jo en helt frivillig opplevelse. Men skjønner at det kan være hardt å gjennomføre når en har vært voldtatt tidligere.

Ser du skriver at du ikke klarer å si ifra om du vil gynekologen skal stoppe, han skal jo ha en assistent i rommet vil du klare å klype denne i hånden om du ønsker at undersøkelsen skal stoppe? Eller har du en god venn/venninne som kan bli med og få tegn fra deg?

ja, vet det er frivillig, men er pga noe som kan utvikle seg til å bli alvorlig, så føles som jeg bør klare det. Jeg har nettopp flyttet, kjenner ingen her som kan bli med meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor svarer du når du åpenbart ikke vet hva du snakker om?

Anonymkode: d6380...2fa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal du ta gu? 
Selv blokker jeg hodet. Alle undersøkelser føles rare, jeg er så fjern i situasjonen at jeg knapt hører hva andre sier, kroppen tar meg på en måte ut av situasjonen.

Et konkret tips er stor, tykk genser. Da dekker du store deler av kroppen, særlig de med høy hals, det gir en følelse av trygghet å dekke seg til. 
Jeg har ingen andre råd en å få time så raskt som mulig så slipper du å gå å grue deg. 

• Liker 2
Skrevet
Helene1982 skrev (1 time siden):

Så spørsmålet er hvordan gjennomføre GU når man har PTSD? Det vet jeg ikke. Beklager om jeg ikke forstod spørsmålet.

Som også er åpenbart svaret på hvorfor jeg ikke har vært hos gynekolog på 10 år. Jeg ble voldtatt for 10 år siden og har tatt hjemmetester for kjønnsykdommer, men vet ikke hvordan jeg skal løse utfordringen. Det er noe med trussel om kreft som virker mindre skummelt enn GU.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hjelpe med noen Valium for å slappe av?

Anonymkode: 5e56c...143

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til en privat kvinnelig  gynekolog som skulle være flink med folk som hadde opplevd overgrep. Det var kjempe tøft der og da, var veldig letta når jeg var ferdig 

Anonymkode: 4dc05...391

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stått i litt samme situasjon som deg, men det var tannlege som var min utfordring å gå til. Jeg hadde samtale med tannlege i forkant hvor vi gikk gjennom hvordan jeg reagerte, og hva tannlegen kunne gjøre for at det ble lettere for meg. Det vi gjorde for at det skulle føles tryggere og gjorde at jeg klarte å gjennomføre behandling var:

- tannlegen forklarte underveis hva som skulle skje

- hadde et stoppsignal med hånden som gjorde det lettere for meg å si fra hvis det ble for vanskelig og trengte en pause. 

- hadde kvinnelig tannlege 

- den første timen tok jeg en lav dose valium

Er ikke helt det samme å gå til GU som tannlege, men kanskje noen av punktene kan være hjelpsom for deg. 

Anonymkode: 3e248...5aa

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med gynekologen før dere begynner. Bli enig om hva du skal gjøre hvis hun skal stoppe, for eksempel løfte en hånd (ikke alltid så enkelt å si stopp). Avtal at hun skal ta ett og ett steg, og at du skal gi klarsignal før hun går videre. 

Det kan også hjelpe med distraksjon, for eksempel at hun prater om noe helt annet. Hun kan fortelle deg om hva hun gjorde i går, eller om yndlingsmiddagen hennes eller noe annet trivielt. Det kan hjelpe deg til å flytte noe av fokus fra undersøkelsen. 

Dersom du har god erfaring med bruk av beroligende medikamenter kan dette også hjelpe.

Jeg har også PTSD etter voldtekt, og synes GU har gått overraskende greit. Gruet meg veldig før første gang, og utsatte celleprøve i mange år. Lykke til ❤️

Anonymkode: 9ace0...f96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir veldig redd,stresset,anspenner meg mye,adrelinet pumper i kroppen,det gjør veldig vondt og jeg hater det. Men jeg vet jeg må gjennomføre det. Er sliten og ferdig etterpå. Men fornøyd med å ha gjennomført det. Det verstr er når GU sier ar jrg må slappe av ,ikke anspenne meg sånn. Men det er ikke lett!

Prøv å pust deg gjennom det og så legger du ingen andre planer den dagen!

Anonymkode: 8f217...76c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...