Gå til innhold

"det lå tre menstruasjoner oppå hverandre, måtte på sykehuset for å få de ut"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor sier mye rart, og som relativt bevandret innenfor feltet, syns jeg dette høres så rart ut. Hun sier at da hun var 17 og ikke hadde fått mensen, så måtte hun på sykehuset. Der så de at det lå "tre mensen oppå hverandre" og at hun fikk piller for å få de ut. Dette var jo i 1960, og jeg finner ingen lignende historier. Kan det være sant?

Anonymkode: 079b3...3ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun tok abort. 

Anonymkode: fc925...69d

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun tok abort. 

Anonymkode: fc925...69d

Det har jeg også tenkt at det må ha vært, men hun påstår hardnakket at hun var jomfru, noe som forsåvidt virker sant, og dette er noe hun forteller døtrene våre hele tiden, siden de har vært sent ute med mensen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det. Hadde ikke mens på flere måneder, så måtte få piller (hotmoner). Blødde da tilsvarende sikkert 20 mensperioder og masse slimhinne. Føltes ut som 3 fødsler på 3 dager mtp hvor mye masse som kom ut.

Anonymkode: 9dcb6...9fc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen er født med en hymen som er helt tett og uten alle de små hullene som de aller fleste av oss har. Da vil heller ikke sekreter kunne trenge gjennom. 

Anonymkode: 61f72...bee

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd det. Hadde ikke mens på flere måneder, så måtte få piller (hotmoner). Blødde da tilsvarende sikkert 20 mensperioder og masse slimhinne. Føltes ut som 3 fødsler på 3 dager mtp hvor mye masse som kom ut.

Anonymkode: 9dcb6...9fc

Men her oppgir hun at det lå tre menstruasjoner oopå hverandre, konkret tre. Ingenting om smerter eller lignende. At du hadde tykk slimhinne er jo noe annet 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen er født med en hymen som er helt tett og uten alle de små hullene som de aller fleste av oss har. Da vil heller ikke sekreter kunne trenge gjennom. 

Hun har alltid hatt mye utflod, veldig pratsom. Som sagt, hele historien er rar. Hun sier at de ikke brukte ul også, men røntgen for å se det. Og at de "lå oppå hverandre". 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig at den første menstruasjonen jenter får er lenger og kraftigere enn det den blir senere. Kan de ha gitt henne p-piller for å få i gang mensen? 

Anonymkode: f8046...e04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske vanlig at den første menstruasjonen jenter får er lenger og kraftigere enn det den blir senere. Kan de ha gitt henne p-piller for å få i gang mensen? 

Anonymkode: f8046...e04

Nei, det var cytotec. Er derfor jeg mistenker abort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Svigermor sier mye rart, og som relativt bevandret innenfor feltet, syns jeg dette høres så rart ut. Hun sier at da hun var 17 og ikke hadde fått mensen, så måtte hun på sykehuset. Der så de at det lå "tre mensen oppå hverandre" og at hun fikk piller for å få de ut. Dette var jo i 1960, og jeg finner ingen lignende historier. Kan det være sant?

Det nærmeste jeg kan tenke meg har skjedd, er at hun hadde så tykk slimhinne fordi hun ikke hadde hatt mensen på tre måneder, og dermed måtte få medisin/piller for å sette igang mensen. Kanskje legene den gangen sa noe sånt som at slimhinnen var så tykk fordi den hadde bygd seg opp gjennom tre sykluser?

Anonymkode: 8acf1...e13

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det nærmeste jeg kan tenke meg har skjedd, er at hun hadde så tykk slimhinne fordi hun ikke hadde hatt mensen på tre måneder, og dermed måtte få medisin/piller for å sette igang mensen. Kanskje legene den gangen sa noe sånt som at slimhinnen var så tykk fordi den hadde bygd seg opp gjennom tre sykluser?

Anonymkode: 8acf1...e13

Ja, med tanke på at hun var 17 år og forståelsen for hva legen forteller ikke alltid da er like god, så tipper jeg at noe sånt som dette er forklaringen. At «bygd seg opp gjennom 3 sykluser» har blitt til «3 menstruasjoner oppå hverandre».

Anonymkode: 15bd1...a6f

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Gamle folk har en litt annen måte og ordlegge seg på.

Anonymkode: 6c81d...2f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ps. Moren min på over 70 år må jeg sitte i hode og oversette, som om hun snakker ett litt annet språk en meg 😆

Anonymkode: 6c81d...2f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, med tanke på at hun var 17 år og forståelsen for hva legen forteller ikke alltid da er like god, så tipper jeg at noe sånt som dette er forklaringen. At «bygd seg opp gjennom 3 sykluser» har blitt til «3 menstruasjoner oppå hverandre».

Anonymkode: 15bd1...a6f

Ja, men, hun dro jo på sykehuset fordi hun ikke hadde fått mensen noen gang. Hun er forøvrig ikke 70 helt enda, og står seg på dette og har gjort i 20 år

Syns hele greia er veldig rar. Det ble ikke brukt ultralyd, det ble tatt røntgen, hun måtte ha cytotec, og ifølge henne var aknen hennes forårsaket av disse "tre mensene oppå hverandre". Moren hennes som er død har også sagt dette. 

Jeg har forsøkt å spørre henne om hun mener tykk slimhinne, eller blokkeringer/polypper, men nei. Utrolig slitsomt at hun går rundt og forteller om dette til jentene hele tiden. Ene jenta er redd for å måtte dra til legen for et smertefullt inngrep pga dette, fordi hun er litt sent ute med første mens.

• Liker 1
Skrevet

Ultralyd var ikke i vanlig bruk i Norge på sekstitallet, røntgen var eneste alternativ!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Minmorsbarn skrev (1 time siden):

Ultralyd var ikke i vanlig bruk i Norge på sekstitallet, røntgen var eneste alternativ!

Det er jeg klar over. Og hun har jo fortsatt bildene, og det syns ingenting på de. Men ultralyd eksisterte i norge på 60tallet

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, det var cytotec. Er derfor jeg mistenker abort.

Enten det var abnormal mens eller abort vil jo cytotec få livmoren til å tømme seg. Jeg har forøvrig aldri hørt om 3.menstruasjoner etter hverandre. Kanskje det var en ulovlig abort skjult som noe annet, det var få lovlige aborter på 60-tallet. 

Men trodde ikke de hadde cytotec så tidlig...

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jeg klar over. Og hun har jo fortsatt bildene, og det syns ingenting på de. Men ultralyd eksisterte i norge på 60tallet

Det fantes men var vel helst i forskningsøyemed, ikke noe de ville brukt på en 17-åring som ikke hadde startet å menstruere. Sannsynligvis har hun hatt tett hymen som de har punktert og så gitt henne cytotec for at livmoren skulle trekke seg sammen og støte ut hinnerester og blod. 
Det virker som om dette har gjort stort inntrykk på din svigermor som den gang var tenåring. Hadde bare latt det ligge….

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Minmorsbarn skrev (1 minutt siden):

Det fantes men var vel helst i forskningsøyemed, ikke noe de ville brukt på en 17-åring som ikke hadde startet å menstruere. Sannsynligvis har hun hatt tett hymen som de har punktert og så gitt henne cytotec for at livmoren skulle trekke seg sammen og støte ut hinnerester og blod. 
Det virker som om dette har gjort stort inntrykk på din svigermor som den gang var tenåring. Hadde bare latt det ligge….

Dette er vel også en utfordring for enkelte jenter som har gjennomgått grov omskjæring 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men, hun dro jo på sykehuset fordi hun ikke hadde fått mensen noen gang. Hun er forøvrig ikke 70 helt enda, og står seg på dette og har gjort i 20 år

Syns hele greia er veldig rar. Det ble ikke brukt ultralyd, det ble tatt røntgen, hun måtte ha cytotec, og ifølge henne var aknen hennes forårsaket av disse "tre mensene oppå hverandre". Moren hennes som er død har også sagt dette. 

Jeg har forsøkt å spørre henne om hun mener tykk slimhinne, eller blokkeringer/polypper, men nei. Utrolig slitsomt at hun går rundt og forteller om dette til jentene hele tiden. Ene jenta er redd for å måtte dra til legen for et smertefullt inngrep pga dette, fordi hun er litt sent ute med første mens.

Hvorfor mistror du henne? 
Det hun forteller tyder på hymen imperforata som jeg nevnte i kommentar #5.

Det ble for øvrig ikke bruk ultralyd i Norge i 1970.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor mistror du henne? 
Det hun forteller tyder på hymen imperforata som jeg nevnte i kommentar #5.

Det ble for øvrig ikke bruk ultralyd i Norge i 1970.

Tenker det samme. 

Dersom problemet er at dine egne jenter blir stresset, er det kanskje best å adressere det? Istedenfor å henge seg opp i historien hennes?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...