Gå til innhold

Hvor lenge er det egentlig sosialt akseptert å amme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en barn på 1 år og 4 mnd, og jeg merker at folk har begynt å reagere når jeg sier at jeg fortsatt ammer. Hever øyenbrynene osv. Noen spør også om hvor lenge jeg skal amme om jeg har tenkt å slutte osv. Jeg har ingen planer om å slutte med ammingen og tenker å fortsette så lenge jeg og barnet trives med det. Det er mange gode fordeler for begge to, og who anbefaler amming til barnet et minst to år. Jeg har blitt litt mer forsiktig med å amme offentlig, men tenker at jeg egentlig ikke burde bry meg om det. Av nysgjerrighet ønsker jeg å vite hva som blir sett på som sosialt akseptert og når folk mener man bør slutte. Gjerne også dine grunner for dette. Og hvor lenge ammet du ditt barn?

Anonymkode: 45f7f...1ee

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1,5 år

Anonymkode: 43a83...9b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ammet til mine var rundt 3 år. Etter fylte to var det i absolutt hemmelighet. 

Anonymkode: 06e87...4f7

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du og barnet vil. Ville reagert om barnet var 7 år eller gud forby slik som den skrekk historien som gikk for noen mnd siden om brura som oppdaget svigermor som ammet brudgommen. 

Men 2-3 år ville eg ikke reagert på. Om eg kan amme så planlegge eg å gjøre det så lenge eg kan og har mulighet. Skjønner ikke disse som sier at man skal slutte etter 6 mnd/ 1 år. 

Anonymkode: 4922d...ff2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

8 år

Anonymkode: 3663b...282

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet klarer å finne frem puppen selv, er det påtide å slutte

Anonymkode: 498a0...4a2

• Liker 4
Skrevet

Ammet mine til de var to år. Fikk ingen negative reaksjoner på det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ammet første til han var 18 mnd. Da sluttet han selv, ville plutselig ikke ha lengre. Det var trist syns jeg. Andremann ammer jeg nå, men må slutte nå pga medisiner. Da er han bare 9 mnd, det er sårt.

Helt normalt å amme så lenge du og barnet vil. 

Anonymkode: 36c25...e7d

AnonymBruker
Skrevet

Ammer fortsatt og foreløpig ingen planer om å slutte. Kun 3 personer som vet at jeg fortsatt ammer ungen som er 2.5

Har bevisst ungått å snakke om amming siste året siden det ikke er sosialt akseptert å amme når ungen har passert året.

Blir provosert av å tenke på at det er forventet at du ammer ungen din når du blir mamma, men gud forby dersom du fortsetter å amme etter at ungen er blitt 1 år...!

Anonymkode: cd6fa...0f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Les boka "the subtle art of not giving a fuck" og la barnet amme så lenge du ønsker. 

Anonymkode: 2b6a7...0d1

• Liker 3
Skrevet

Før jeg fikk barn pleide jeg å si man bør slutte å amme når barnet kan be om pupp selv. 

Nå tenker jeg folk ammer så lenge de ønsker det. Jeg kunne ønske jeg ammet barnet mitt på 1 år mer, men hun mister mer og mer interesse 😕 det er så koselig og amme. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så ved 10 mnd?

Anonymkode: c6f0a...6b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ammet førstemann i to år.

Andremannnmmet jeg i rundt to år og to måneder, mrn ammet jo veldig lite på slutten.

Begge to kunne nok gjerne diet lengre, men jeg følte meg ferdig med ammingen.

Tredjemann er 13 måneder, og jeg ammer fortsatt en del. Vi trives godt med det, og det er ingen hemmelighet. Jeg vil gjerne normalisere amming ut over det første året, og da må man si det høyt. Og det er godt å da kunne vise til WHOs anbefalinger

Det har ikke vært naturlig å amme offentlig den siste tiden, men jeg har ammet i familiesammenkomst i rom med andre. Jeg er dog diskret, har ammevennlige klær, og smyger ut brystvorta i skjul av barnets hode.

Planlegger å amme til barnet er to år om begge trives med det, kanskje også litt lenger.

Anonymkode: 7c109...8c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La meg begynne med å si at jeg personlig mener at man kan amme så lenge man vil. 

Du spør om hva som er sosialt akseptert. Min oppfattelse av det er at når ungen fyller ett år vil noen folk begynne å heve på bryna. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er også en klassisk frase. Spesielt hos de som er i besteforeldregenerasjonen nå. 

Hvilket argument de har for å mene dette vet jeg ikke. 

Anonymkode: 81e28...4d9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg ikke brydde meg om sånt, men når jeg var i åpen barnehage og en 2 åring løp bort til mammaen sin og fant frem puppen så synes jeg det var litt rart.

Tror dette er fordi bilder du ser overalt er av mammaer som ammer babyen på 3 måneder. Blir sjeldent eksponert med bilder av større barn som ammes, derfor oppfattes det som rart og unormalt.

Anonymkode: 0e702...398

• Liker 3
Skrevet

Amme til sånn 12 årsalderen, for da er puppa flate og lange nok til at du kan bruke de som våpen mot barnet. Tenårene er et rent helvete, veldig godt å ha redskapet med seg hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok veldig etter hvem du spør. Fra min foreldregenerasjon har jeg hørt frem til ett år noen ganger, uten at jeg vet hvor representativt det er. Fra folk på min alder virker det som det er til mellom ett og tre år et sted. 

Jeg ammet mine barn til de var rundt 2 år. Etter at de var ca. 1,5 var det stort sett ikke noe jeg sa til noen, for da merket jeg at det var meninger om at det var for lenge, og jeg orket ikke å diskutere det. Men det er ikke uvanlig i min omgangskrets.

Anonymkode: 6084d...087

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begynte høre lignende når barnet var 1 år… ammen frem til 2 år☺️

Anonymkode: cfd91...fa5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...