Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen er den at jeg pga en alvorlig helsetilstand med påfølgende utmattelsessymptomer ikke har hatt kapasitet til å være noe særlig venn det siste året. Formen er dårlig, jeg snakker knapt med noen, har en samboer som hjelper til med følge til lege osv., 

Jeg har akseptert at nå er det helsa som må prioriteres. Det er kjipt, selvsagt, men ok. Har håp om et liv på andre siden. Får litt meldinger med venner innimellom, kjempeheldig. Svarer når formen tillater det. 

Men én venninne tåler dårlig at jeg er utilgjengelig. Hun har da tolket det at jeg ikke orker å ringes, chatte, møtes som at jeg ikke vil være venner lenger. Jeg har sagt tydelig fra om min situasjon, at jeg blir utilgjengelig på melding, at jeg gleder meg til jeg blir frisk og vi skal møtes igjen, men likevel tolker hun hver gang jeg ikke svarer når hun ringer (for hun fortsetter å ringe selv om jeg har sagt jeg ikke kommer til å svare) som en avvisning og frekk ignorering. Nylig hadde jeg ikke svart på 2 meldinger (fordi jeg lå langflat) og da jeg noen uker senere svarte skriver hun "åh, jeg trodde ikke du ville ha noe med meg å gjøre mer siden du ignorerte meg". Og hun sier hun er skuffa over meg, at hun trodde vi var bedre venner osv. 

Jeg greier ikke forstå hvordan hun kan få det at jeg er ute for telling til å handle om at hun ikke er god nok. Jeg har allerede vært tydelig og vet ikke hva mer jeg skal gjøre. Ikke har jeg egentlig ork til å stå i det med henne heller. Hva kan jeg gjøre? 

En del av meg har lyst å bare la det ligge til jeg forhåpentligvis blir bra igjen, men da vil hun jo få rett i at jeg ignorerer og ikke syns hun er "god nok" nå. Hva ville du gjort, hva kan jeg gjøre for å både ivareta henne og meg her? 

Anonymkode: 5ff7b...990

• Liker 1
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det dessverre sånn at har man helseutfordringer den andre ikke har vært i nærheten av å erfart selv, så har de dessverre tilnærmet null evner til å forstå hva du snakker om, hva begrensninger i helsen din egentlig går ut på i hverdagen, som å svare på en sms. 

Anonymkode: f5a6c...6fe

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er syk. Men om du skal bruke to uker på å svare på en melding, kan du ikke regner med at du har flere venner igjen når du blir frisk. 

Anonymkode: 463b0...198

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer å svare på en mld. Når du er syk og dårlig, og ikke har vært noe sosial på et år bør du prioritere å pleie kontakten med venner. Plutselig står du der uten venner.. 

når du klarer å skrive et langt innlegg her inne, klarer du også svare på en mld. 

Anonymkode: afc6d...2d7

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da beklager man at man ikke har svart når man våkner eller noen dager senere og forklarer. Med mindre du ligger i coma😆

Anonymkode: 477bb...653

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner din venninne godt. Du kan ikke forvente at hun står der, når du er frisk. Det er ikke slik vennskap fungerer. Du er nødt til å ta i et tak for å kunne bevare vennskapet. Å svare på en melding bør være et minimum for å vise gjensidig respekt og interesse. Og attpåtil så klarer du å skrive et langt innlegg på KG.

Og ja, jeg har vært syk selv - men jeg prøvd å opprettholde vennskap.

Anonymkode: 4ff11...58b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner at du er syk. Men om du skal bruke to uker på å svare på en melding, kan du ikke regner med at du har flere venner igjen når du blir frisk. 

Anonymkode: 463b0...198

Det regner jeg egentlig med at jeg har jo, ingen fare der. De aller fleste viser forståelse. Hva tenker du jeg skal gjøre da? Presse seg til å svare når jeg ikke kan? 

Og om noen dropper meg fordi jeg ble alvorlig syk så sier det jo bare alt om dem. 

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du klarer å svare på en mld. Når du er syk og dårlig, og ikke har vært noe sosial på et år bør du prioritere å pleie kontakten med venner. Plutselig står du der uten venner.. 

når du klarer å skrive et langt innlegg her inne, klarer du også svare på en mld. 

har jeg jo svart på alle meldinger naturligvis, men i perioder har jeg ikke den kapasiteten og er naturligvis ikke på KG da heller. 

Ingen fare for at jeg står uten venner. Og det er jo ikke venner som deg jeg er interessert i. Er det sånn du er med folka dine IRL også? Så lite empati og forståelse. Hvordan er det egentlig? 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner din venninne godt. Du kan ikke forvente at hun står der, når du er frisk. Det er ikke slik vennskap fungerer. Du er nødt til å ta i et tak for å kunne bevare vennskapet. Å svare på en melding bør være et minimum for å vise gjensidig respekt og interesse. Og attpåtil så klarer du å skrive et langt innlegg på KG.

Og ja, jeg har vært syk selv - men jeg prøvd å opprettholde vennskap.

Anonymkode: 4ff11...58b

Som sagt, nå har jeg svart på alle meldinger.

Jo, jeg forventer vel at venner står der etter langvarig sykdom. Ingen andre venner forventer at jeg prioritere å være tilgjengelig for dem når jeg går gjennom alvorlig sykdom og det ikke er sikkert jeg overlever. Selvsagt ville jeg vært der for en venn om hun var alvorlig syk i et år, to år eller tre. Og hun ikke hadde mulighet til å møte opp det året/åra. 

Hva er disse svarene? Jeg innser jeg er veldig heldig med de fleste vennene mine, og at venninna mi nok tenker som dere. Om hun vil ta personlig at jeg er alvorlig syk og droppe meg etter et langt vennskap fordi jeg er utilgjengelig pga sykdom så er det vel "good riddance", hva skal man med sånne venner? 

Hvordan er det vennskap fungerer for deg da? 

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det dessverre sånn at har man helseutfordringer den andre ikke har vært i nærheten av å erfart selv, så har de dessverre tilnærmet null evner til å forstå hva du snakker om, hva begrensninger i helsen din egentlig går ut på i hverdagen, som å svare på en sms. 

Anonymkode: f5a6c...6fe

Hva gjorde du i din situasjon? 

Jeg har ikke vært syk sånn før, men jeg hadde en venninne som døde etter langvarig sykdom, ikke søren om jeg presterte å få hennes sykdom til å handle om meg. Man har da empati. ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Send hun denne https://butyoudontlooksick.com/articles/written-by-christine/the-spoon-theory/

Du finner også mange bilder og plansjer om du googler The Spoon Theory 

Om hun fortsatt ikke viser forståelse får du bare slutte å forholde deg til mistolkningene hennes. Da er hun mest opptatt av seg selv og lite omtenksom ovenfor andre 

Anonymkode: 3a48d...5a9

Kan prøve å sende henne denne. 🙏🏻 Tilstanden min er ganske alvorlig og hun vet om innleggelser, operasjoner og det er for så vidt synlig. Jeg oppdaterer naturligvis ikke om alt, har bare ikke kapasitet til det (+ jeg synes kanskje ikke det er relevant å holde folk løpende oppdatert om alt) men det er liksom ingen grunn til at hun ikke skulle skjønt at jeg er for dårlig. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det regner jeg egentlig med at jeg har jo, ingen fare der. De aller fleste viser forståelse. Hva tenker du jeg skal gjøre da? Presse seg til å svare når jeg ikke kan? 

Og om noen dropper meg fordi jeg ble alvorlig syk så sier det jo bare alt om dem. 

du har da null problemer med å skrive her...

• Nyttig 1
Gjest tøttaa
Skrevet
Maleficenta skrev (4 minutter siden):

For et kroneksempel på folk som dømmer syke folk basert på hva de ser i fem minutter. Hun sier jo selv at når hun er bedre, så svarer hun. Og den perioden kan vare i alt fra minutter til uker, det er forskjellig fra menneske til menneske og fra dag til dag hos den det gjelder. Og hun sitter åpenbart ikke inne på kvinneguiden i den perioden hvor hun ligger nede for telling heller. Virker som om noen velger å misforstå med vilje og sitter og kommenterer sånn som det her bare for å være dust.

Til ts: vær helt ærlig med venninna di, om hvordan det påvirker deg og hva du trenger fra henne. Noe mer får du ikke gjort, dessverre. Kanskje du må ta avstand til henne. Og ja, hun har jo retten på sin side til å ikke være enig med deg eller ikke ønske at vennskapet blir som det blir. Det får man ikke gjort noe med. Dessverre så vil det være noen vennskap som faller ifra når man blir syk, men de som virkelig gjelder vil ikke det. Lykke til 🫶🏻

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Nå må du faktisk få med deg hva ts skriver i tråden! Perioden hun var for dårlig til å orke svare på meldinger, er ikke nå.... Hun har svart på alle meldinger i bedre perioder, som nå....

Blir så j...provosert av slike uvitende bedrevitere som deg - som ikke engang gidder å få meg seg all informasjon, før de begynner å dømme og komme med antagelser som er helt feil.... 

Du har tydeligvis heller ikke opplevd den typen sykdom ts sliter med, for det er stort sett den som ikke aner hvordan dette er å leve med, som kommer med slike bastante, idiotiske og lite opplyste uttalelser. 

Skam deg.

Anonymkode: 940a9...158

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
tøttaa skrev (3 minutter siden):

For et kroneksempel på folk som dømmer syke folk basert på hva de ser i fem minutter. Hun sier jo selv at når hun er bedre, så svarer hun. Og den perioden kan vare i alt fra minutter til uker, det er forskjellig fra menneske til menneske og fra dag til dag hos den det gjelder. Og hun sitter åpenbart ikke inne på kvinneguiden i den perioden hvor hun ligger nede for telling heller. Virker som om noen velger å misforstå med vilje og sitter og kommenterer sånn som det her bare for å være dust.

Til ts: vær helt ærlig med venninna di, om hvordan det påvirker deg og hva du trenger fra henne. Noe mer får du ikke gjort, dessverre. Kanskje du må ta avstand til henne. Og ja, hun har jo retten på sin side til å ikke være enig med deg eller ikke ønske at vennskapet blir som det blir. Det får man ikke gjort noe med. Dessverre så vil det være noen vennskap som faller ifra når man blir syk, men de som virkelig gjelder vil ikke det. Lykke til 🫶🏻

Tenkte det samme selv. Jeg er ikke på KG når jeg ligger nede for telling, men jeg har også forståelse for de som av f.eks stresstilstander er utmattet at de kan synes det er enklere å "sosialisere" på KG enn sms med venner. Jeg har ikke erfart det selv, men kan forstå det med empati likevel. 

Takk! Du har så rett. Jeg får prøve å forklare en gang til, og kanskje også si at det blir vanskelig for meg når hun får mine dårlige perioder til å handle om at jeg er en dårlig venn som ikke bryr seg. Jeg vil veldig gjerne stille opp for henne, men vet liksom ikke hva annet jeg kan gjøre. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Gjest tøttaa
Skrevet

Dette veit du ingen ting om. Som ei som har slitt med utmattelse i 20 år så kan jeg fortelle deg at i mine verste perioder så har jeg ikke klart å holde telefonen oppe en gang. Og i perioder hvor kroppen har fungert bedre, så har hjernen vært helt ute av drift. Med feks konstant svimmelhet, en hjerne som brenner, dobbeltsyn for å nevne nå, så er det fysisk umulig å svare på meldinger, eller lese noe som helst eller se på skjerm. Og du har tydeligvis ikke opplevd å være såpass dårlig, for isåfall så hadde du ikke svart noe så dumt. Og er man så syk som det her, så er det ikke et valg å ikke pleie vennskap. Det er helt nødvendig å pleie seg selv så godt man kan, alt annet må dessverre vike. Det er ingen som ønsker eller velger å bli syke, ensomme og forlatte. Tror du det så får du tro om igjen.

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenkte det samme selv. Jeg er ikke på KG når jeg ligger nede for telling, men jeg har også forståelse for de som av f.eks stresstilstander er utmattet at de kan synes det er enklere å "sosialisere" på KG enn sms med venner. Jeg har ikke erfart det selv, men kan forstå det med empati likevel. 

Takk! Du har så rett. Jeg får prøve å forklare en gang til, og kanskje også si at det blir vanskelig for meg når hun får mine dårlige perioder til å handle om at jeg er en dårlig venn som ikke bryr seg. Jeg vil veldig gjerne stille opp for henne, men vet liksom ikke hva annet jeg kan gjøre. 

Jeg veit hvor vanskelig det er, tro meg. Men du får prøve å lære av mine feil og ikke la deg styre av andre sine ønsker og behov - akkurat nå. Du får ikke stilt opp for henne nå som du er syk, og det har hun såklart lov til å bli lei seg for. Men sånn er på en måte livet, men hvis hun ikke kan legge sine egne behov til side imens du prøver å komme deg på beina, så kan det virke som om vennskapet ikke vil overleve denne perioden. Men det går bra, ikke alle mennesker er ment til å være med oss gjennom hele livet. Ta vare på de som tar vare på deg 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre, og som du ser i denne tråden, er det folk som ikke eier evne til å sette seg inn i andres liv/prøve å forstå andre folk sin situasjon. Og du har rett, gode venner er der på andre siden også😊 Dessverre mister man noen, men dette er folk man ikke trenger heller. 

Er ikke nok at man skal slite med helsa, man skal ha dårlig samvittighet for det også, sukk. 

Anonymkode: 1ec45...55c

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd en veninne som ikke forstår sykdommene mine, og trakk seg vekk fordi hun ble usikker på meg. Etter ca  et halvt år traff jeg henne tilfeldig, og vi fikk «pratet ut». Hun trodde ikke jeg ville ha kontakt; hun blir fort usikker. Er din veninne en slik type, ts? 

Hvis jeg venter med å svare på sms, er det en grunk til det. Har dessverre en del som ikke aksepterer mine tilstander, og da blir det fort en avtale om jeg er tilgjengelig🙈

Og bare for å ha sagt det, så har jeg friske venner og bekjente som kan vente opp til 4 uker før de svarer-evt aldri🧐

Anonymkode: 86f06...fb8

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...