Gå til innhold

Samisk fokus på skolen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det for mye fokus på samer i skolen? Jeg har en gutt i 10ende klasse som har samer og samisk kultur i vrangstrupen. I naturfag har de nå kompetansemålet 

• gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen

Naturforvaltning er viktig, og det er viktig å forstå problemer med feks utarming av jord, overfiske ol. Men, selv med vindparken på Fosen i mente, er samers tradisjonelle kunnskap og forvaltning så mye viktigere enn andre nordmenns? Jeg er sikkert ignorant, men mye av det «tradisjoneller samiske» er også vanlig blant mange nordmenn som bær og sopp plukking, fiske og jakt. Og, virker pedagogikken mot sin hensikt når samer legges til som en egen viktig enhet i alle fag?

Anonymkode: 0cd68...63a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Samene er vel ikke akkurat kjent for bærekraftig forvaltning av naturen. Reindriften har gjort Finnmarksvidda til ørken. Er helt utrolig hvordan kompetansemålet får det til å fremstå som om samene faktisk lever i pakt med naturen.  Samene bryr seg langt mindre om bærekraft enn andre nordmenn. Det hadde aldri vært akseptert om ikke-samer ødela naturen slik som samene har gjort. 

Anonymkode: 2c6ea...db4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det problematisk at de får enerett på naturkjennskap og at det gjør at naturforvaltningen blir bedre. 
Det er irriterende at det nå er «samer» som er det nye som skal inn i alle fag spesifikt uansett om det er annet som er vel så viktig. I tillegg til bærekraft, klimaendringer, nøytrale kjønn, sosial kompetanse og alt annet utvannes mange fag med svada. Kanskje særlig naturfagene lider under dette helt fra barneskolen, men jeg ser jo at det går igjen i historie, mat og helse, norsk og KRLE.

Anonymkode: 0cd68...63a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg tror de fleste har samene i vrangstrupen. 

De tror de eier så å si hele Finnmark, de skyter etter både dyr og mennesker, uten at det får noen som helst konsekvenser. 

Flere anser seg ikke som nordmenn, kun som samisk og de mener at de er et kolonisert folk. De blir jo bare mer og mer kravstore. Jeg hadde tidligere sansen for Ella Isaksen Hætta, men etter Fosen-demonstrasjonene, kjenner jeg at jeg har lyst til å spy av hele kjerringa. 

Jeg skjønner ikke at samene ikke skjønner at de ødelegger for seg selv ved å opptre slik de gjør. 

Anonymkode: a63ae...f41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som samfunn har ikke oppført oss bra mot urbefolkningen, og det har også blitt sagt unnskyld for mange ganger, men Samene er jo ikke så inkluderende og åpne de heller, de har jo i praksis blitt en interessegruppe for en knøttliten del av befolkningen. Det bor flere i Grünerløkka bydel en det er Samer i Norge. Den konstante butthurt holdningen deres tror jeg de fleste har trøtnet av. At staten skal øse ut penger for skilt og materiell på Samisk er sløsing av penger! 
Samene lever ikke så bærekraftig som de vil ha det til, overbeite, snøscootere på kryss og tvers som skremmer alle andre dyr er vel heller ikke så heldig. Sånn på toppen av det hele, så bor jo Samer flest i Oslo, så jeg synes spørsmålet i oppgaven er ledende og basert på en naiv glansbilde versjon av Samene.

Endret av K.B.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir litt mye nå, må jeg innrømme. 

Anonymkode: cfe2e...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
K.B. skrev (11 timer siden):

Vi som samfunn har ikke oppført oss bra mot urbefolkningen, og det har også blitt sagt unnskyld for mane ganger, men Samene er jo ikke så inkluderende og åpne de heller, de har jo i praksis blitt en interessegruppe for en knøttliten del av befolkningen. Det bor flere i Grünerløkka bydel en det er Samer i Norge. Den konstante butthurt holdningen deres tror jeg de fleste har trøtnet av. At staten skal øse ut penger for skilt og materiell på Samisk er sløsing av penger! 
Samene lever ikke så bærekraftig som de vil ha det til, overbeite, snøscootere på kryss og tvers som skremmer alle andre dyr er vel heller ikke så heldig. Sånn på toppen av det hele, så bor jo Samer flest i Oslo, så jeg synes spørsmålet i oppgaven er ledende og basert på en naiv glansbilde versjon av Samene.

Nettopp. De kjører scooter og ATV midt i flokken, men vil ha vindmøllene på Fosen revet fordi det forstyrrer reinsdyrene. Hvordan kan vindmøllene ødelegge så mye for reinsdyrene, mens de tydeligvis er helt upåvirket av snøscootere og ATVer? For DE kjøretøyene bråker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En passende tråd dette, med mange "spennende" karakteristikker - samtidig som sannhets- og forsoningskommisjonen leverer sin rapport🤢🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det blir vel mer og mer fokus på samene etter hvert som de blir ansett som mer og mer ofre. Jo mer ofre, jo mer må de feires og framheves.

Jeg er halvt same, men har ikke lært samisk, vært kledt som same, eller vokst opp med samisk kultur. Men siden mor var 100% same og snakket samisk kunne jeg meldt meg inn i manntallet som same.

Jeg har litt lyst til å gjøre det, men så tenker jeg det er tullete. Jeg regner meg jo som norsk. Men jeg har litt lyst til å lære samisk håndverk og sy kofte. Men Finnmark flytter jeg aldri tilbake til, jeg ble mobbet så grusomt. Ikke fordi jeg var halvt samisk. Så tenker jeg det blir rart og kleint å gå sørpå i samekofte på 17. mai og andre samer kommer bort til meg og vil snakke, og jeg kan ikke et ord samisk. 

Jeg har aldri følt at jeg har vært noe urettferdig behandlet, men hadde jeg vokst opp som same og lært samisk hjemme, og blitt dårlig behandlet for det, så hadde jeg sikkert vært veldig opptatt av urettferdighet.

Men jeg tror at det er ikke mange som er middelaldrende eller unge samer som har lidt vondt. De fleste har nok vokst opp som meg. Den gamle generasjonen, det var de som led under å være samer.

Du får si til sønnen din at han får holde ut. Jeg tror Norge har fått denne USA-kulturen, at alle som ikke er urfolk eller people of color skal unnskylde seg for ting de ikke har gjort. De skal nå alltid overdrive.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (13 minutter siden):

Tja, det blir vel mer og mer fokus på samene etter hvert som de blir ansett som mer og mer ofre. Jo mer ofre, jo mer må de feires og framheves.

Jeg er halvt same, men har ikke lært samisk, vært kledt som same, eller vokst opp med samisk kultur. Men siden mor var 100% same og snakket samisk kunne jeg meldt meg inn i manntallet som same.

Jeg har litt lyst til å gjøre det, men så tenker jeg det er tullete. Jeg regner meg jo som norsk. Men jeg har litt lyst til å lære samisk håndverk og sy kofte. Men Finnmark flytter jeg aldri tilbake til, jeg ble mobbet så grusomt. Ikke fordi jeg var halvt samisk. Så tenker jeg det blir rart og kleint å gå sørpå i samekofte på 17. mai og andre samer kommer bort til meg og vil snakke, og jeg kan ikke et ord samisk. 

Jeg har aldri følt at jeg har vært noe urettferdig behandlet, men hadde jeg vokst opp som same og lært samisk hjemme, og blitt dårlig behandlet for det, så hadde jeg sikkert vært veldig opptatt av urettferdighet.

Men jeg tror at det er ikke mange som er middelaldrende eller unge samer som har lidt vondt. De fleste har nok vokst opp som meg. Den gamle generasjonen, det var de som led under å være samer.

Du får si til sønnen din at han får holde ut. Jeg tror Norge har fått denne USA-kulturen, at alle som ikke er urfolk eller people of color skal unnskylde seg for ting de ikke har gjort. De skal nå alltid overdrive.

Oi, denne tråde hadde jeg egentlig glemt litt av.
Jeg synes du skal være same slik du vil være det. Jeg kjenner andre som er halvt same, som ikke kan samisk, men har kofte og er stolt av den.  
Jeg har ikke noe imot samer eller samisk kultur. Men, jeg har et problem med at alle fag skal sørge for å inkludere alt av politisk korrekthet til enhver tid. Jeg mener det er et problem at med for mye fokus på alt ekstra som skal legges inn i fag så er at det er noe annet som må velges vekk(det ekstra kunne liksågodt vært: pride, inkludering, konflikthåndtering, refleksbruk som samisk kultur) I tillegg er premisset som mange poengterer i denne tråden at samer ikke er bedre på naturforvaltning enn alle andre som vil tjene penger på naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 1.4.2023 den 8.10):

Samene er vel ikke akkurat kjent for bærekraftig forvaltning av naturen. Reindriften har gjort Finnmarksvidda til ørken. Er helt utrolig hvordan kompetansemålet får det til å fremstå som om samene faktisk lever i pakt med naturen.  Samene bryr seg langt mindre om bærekraft enn andre nordmenn. Det hadde aldri vært akseptert om ikke-samer ødela naturen slik som samene har gjort. 

Anonymkode: 2c6ea...db4

Er det nok en tulling som aldri har sett en rein unntatt på TV? Og som ikke kunne gjenkjent en Ørken om han stod midt i Sahara?

Reindrift er den mest bærekraftige kjøttproduksjonen som finnes. Kan du utdype hvor i Finnmark vidda er ødelagt av Rein?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 11.59):

Nettopp. De kjører scooter og ATV midt i flokken, men vil ha vindmøllene på Fosen revet fordi det forstyrrer reinsdyrene. Hvordan kan vindmøllene ødelegge så mye for reinsdyrene, mens de tydeligvis er helt upåvirket av snøscootere og ATVer? For DE kjøretøyene bråker! 

Vindmøllene skal rives. Men som vanlig driter "rettstaten" i noe når det ikke passer dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AdonisFFM skrev (4 minutter siden):

Er det nok en tulling som aldri har sett en rein unntatt på TV? Og som ikke kunne gjenkjent en Ørken om han stod midt i Sahara?

Reindrift er den mest bærekraftige kjøttproduksjonen som finnes. Kan du utdype hvor i Finnmark vidda er ødelagt av Rein?

Enig. Har vel aldri vært frodigere på vidda enn de siste årene. 

Anonymkode: e097a...78d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AdonisFFM skrev (7 timer siden):

Kva meiner du med "bærekraftig" i denne samanhengen? 

Anonymkode: beb6e...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...