AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Hei, jeg måtte ta akutt keisersnitt for litt siden da jeg ikke hadde kjent liv i magen. Var i uke 35. Fikk nå papirer i posten hvor det stod at jeg hadde patologisk CTG. Kan noen forklare hva det egentlig betyr? Anonymkode: bcda1...41b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 Den viste at barnet ikke hadde det bra (unormale funn på CTGen), men «patologisk» sier ikke noe om akkurat hva/hvor ille. Anonymkode: e6cd7...f7d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 Patologisk betyr sykelig. CTG er apparatet de fester på hodet til ungen eller utenpå magen. Betyr bare at de registrerte noe som var avvikende nok til at de ønsket ungen ut. Anonymkode: da530...55f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 Barnet har det ikke bra. Jeg hadde samme, ble akutt ks her også. Anonymkode: b90b1...08d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 TS: Takk for svar. ☺️ Lurer så på hva det var som gikk galt, hvorfor baby ble syk. Men det får jeg nok aldri vite. Hun er frisk og rask nå heldigvis. Anonymkode: bcda1...41b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Patologisk CTG er ikke nødvendigvis ensbetydende med keisersnitt. Det kommer helt an på hva det er som gjør at CTG-en vurderes som patologisk. Her var CTG vurdert som patologisk da jeg kom inn til sjekk (fødselen startet av seg selv) og gjennom hele fødselen fordi babys puls var veldig høy, men jeg fødte vaginalt likevel. Måtte ha to jordmødre til stede hele tiden, elektrode på hodet til baby + CTG-delen som måler rier koblet til hele tiden, smertestillende ble holdt tilbake i tilfelle det ville påvirke baby negativt og lege tok blodprøver fra hodet til baby for å måle laktat hvert tiende minutt gjennom hele seansen. Var også lege som tok han i mot. Var ikke før han var nesten ute at akutt keisersnitt ble aktuelt, men det ville ta lengre tid å løpe ned til operasjonsstua enn det ville ta å bare røske han ut. Anonymkode: daa3f...d7f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #8 Skrevet 3. april 2023 Patologisk CTG er når man måler barnets hjerterytme og når denne ikke holder seg stabil over tid (tror det er rundt 130-160 slag pr minutt). Barnet kan ha noen episoder med lav hjerterytme men hvis dette gjentar seg og varer over tid ( husker ikke helt hvor lenge men hvis barnet har puls på 60 pr min i feks 5 minutter så tror jeg dt er alvorlig). Det er heller ikke bra at barnets puls er nesten 200. så far kan feks ha et lite øye på CTGen hvis det tar lang tid før jordmora kommer innom. Den bør være rundt150 og helst aldri ned i 60. hvis barnet har svært lav puls- feks 60 pr minutt er det et tegn på oksygenbrist. Anonymkode: 74dbe...526
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #9 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 23.41): TS: Takk for svar. ☺️ Lurer så på hva det var som gikk galt, hvorfor baby ble syk. Men det får jeg nok aldri vite. Hun er frisk og rask nå heldigvis. Anonymkode: bcda1...41b Årsak til at barnet blir påvirket/syk kan være mange. Men navlesnor som tvinner seg/kommer i klem, morkake som begynner å fungerte dårligere kan være noen. men pulsen til barnet er relatert til oksygen tilførsel ofte, når man oppdager patologisk CTG Anonymkode: 74dbe...526
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå