AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Aldri klaget på noe før da jeg som regel mener at helsepersonell vet best. Men jeg fikk avslag på utredning av ADHD, fordi det ble vurdert til ikke alvorlig nok, og anbefalt utredning privat. Fastlege mente jeg kunne klage, men jeg vet ikke hva jeg skal skrive. Jeg bor langt unna private aktører, er på aap pga utbrendthet og økonomien tillater ikke reise med fly +++, (bor i Nordnorge) samt at jeg har ansvaret for tre barn. Hadde det vært i samme by, eller naboby hadde jeg sikkert tatt opp lån fordi det er så viktig for meg å bli utredet. Hva skriver man i en klage? Skal man gå inn på utfordringer man har som kanskje ikke ble tydelig nok i henvisning fra lege? Jeg ble helt overveldet av avslaget, ikke sovet på en uke, og har konstant tankekjør på hvordan og hva jeg skal skrive i en klage. Jeg har utsatt og utsatt, men nå nærmer det seg fristen og jeg er nødt til å gjøre noe. Noen som har klaget og kommet igjennom? Hva tok du opp? Anonymkode: b7444...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 Skriv hvordan dette påvirker deg i hverdagen, omsorgen for ungene, i forhold til jobb og relasjoner (vennskap/familie). Kanskje også skrive en setning om at du ønsker deg tilbake i jobb men trenger hjelp. Anonymkode: 71251...390 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 Takk for svar. Har skrevet alt dette men er redd det blir for langt. Kanskje bare greit nok da det viser at jeg ikke klarer å få det til 🙈 Anonymkode: b7444...ddc
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 Det kan nok ha noe med at halve Norge plutselig skal utredes for ADHD for tiden, men så er det egentlig samfunnet vi har skapt som gjør folk syke. Legen din og DPS har skjønt det. Anonymkode: 5ebfd...17d 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Aldri klaget på noe før da jeg som regel mener at helsepersonell vet best. Men jeg fikk avslag på utredning av ADHD, fordi det ble vurdert til ikke alvorlig nok, og anbefalt utredning privat. Fastlege mente jeg kunne klage, men jeg vet ikke hva jeg skal skrive. Jeg bor langt unna private aktører, er på aap pga utbrendthet og økonomien tillater ikke reise med fly +++, (bor i Nordnorge) samt at jeg har ansvaret for tre barn. Hadde det vært i samme by, eller naboby hadde jeg sikkert tatt opp lån fordi det er så viktig for meg å bli utredet. Hva skriver man i en klage? Skal man gå inn på utfordringer man har som kanskje ikke ble tydelig nok i henvisning fra lege? Jeg ble helt overveldet av avslaget, ikke sovet på en uke, og har konstant tankekjør på hvordan og hva jeg skal skrive i en klage. Jeg har utsatt og utsatt, men nå nærmer det seg fristen og jeg er nødt til å gjøre noe. Noen som har klaget og kommet igjennom? Hva tok du opp? Anonymkode: b7444...ddc Fikk avslag fra DPS selv, men var så heldig å komme til en avtalespesialist. Viss jeg skulle klagd på avslaget ville jeg skriver nøyaktig hva du klager på og hva du sliter med og hvordan du har det. Skriv det du føler og tenker og trenger. Anonymkode: b66e5...260
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 Les i prioriteringsveilederen (https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker-begrunnelse De tar avgjørelsen ut fra denne, så om du skal komme «gjennom» må du få frem nok av alvorlighetsgraden. Fra veilederen: Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet. Dersom du mener at dine utfordringer er alvorlige nok til at de bør komme innenfor dette, så må du få frem spesifikke funksjonsproblemer. Anonymkode: 5e538...7f0
Grüner Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skriv hvordan dette påvirker deg i hverdagen, omsorgen for ungene, i forhold til jobb og relasjoner (vennskap/familie). Kanskje også skrive en setning om at du ønsker deg tilbake i jobb men trenger hjelp. Anonymkode: 71251...390 Det sier jo ikke så mye om hva hun klage r på og hvorfor, bare hvordan hun har det. En klage må være mer konsis: Hva klager ts på? Hvorfor mener ts avslaget er uberettiget?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 Å få Adhd er en omfattende utredning. Hvilket grunnlag har de gitt avslag på? Medisinene som utgis for ADHD er også A-preparater noe som ikke bør komme i hendende på hvem som helst. Hvis du fungerer i det daglige liv med barn, så er dette heldigvis et godt tegn på at du fungerer. Men hvis det er noe som plager deg, som ikke kommer frem i dette innlegget så synes jeg du bør skrive det Anonymkode: 64f8b...b71
Silva Pluvialis Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 Er det ikke vanlig at legen (henviser) selv klager på avslag fra spesialisthelsetjenesten? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #10 Skrevet 31. mars 2023 Hva står i avslaget ts? Vit at det er andre tilstander/lidelser som har en del sammenfallende symptomer med adhd. Anonymkode: 71251...390
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #11 Skrevet 1. april 2023 Silva Pluvialis skrev (5 timer siden): Er det ikke vanlig at legen (henviser) selv klager på avslag fra spesialisthelsetjenesten? Nei. Pasienten er ansvarlig for å klage selv. Anonymkode: 9549f...db7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #12 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei. Pasienten er ansvarlig for å klage selv. Anonymkode: 9549f...db7 Da min henvisning til DPS ble avslått (og jeg tenkte det var det liksom), var det fastlegen som sa at da klager «vi». At han nok ikke hadde fått ting godt nok frem i henvisningen, og så skrev han klagen. Men da var fastlegen veldig tydelig på at han var helt overbevist om at jeg burde få time der. Tenker legen din at behovet er der? Anonymkode: 5e538...7f0
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #13 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da min henvisning til DPS ble avslått (og jeg tenkte det var det liksom), var det fastlegen som sa at da klager «vi». At han nok ikke hadde fått ting godt nok frem i henvisningen, og så skrev han klagen. Men da var fastlegen veldig tydelig på at han var helt overbevist om at jeg burde få time der. Tenker legen din at behovet er der? Anonymkode: 5e538...7f0 Jeg er ikke TS. Med det jeg skrev mente jeg bare at pasienten står fritt til å klage uten at legen er med eller godkjenner klagen. Det står tydelig i info om klage som man får som vedlegg at pasienten kan klage selv. jeg har aldri fått avslag fra dps og sånn sett aldri trengt å klage. Anonymkode: 9549f...db7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #14 Skrevet 1. april 2023 At du har barn gjør at du skal gå foran i køen. Du må bare være ærlig når du skriver om hvordan det er plagsomt i hverdagen, pøs ut med eksempler på hvordan det går utover barna og evt andre folk. Anonymkode: 6cf19...efa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå