Gå til innhold

Er det slik at ingen angstmedisin er ment til å bruke fast?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt satt ut når jeg leste dette. Husker ikke hvor, men det sto hvertfall at angstdempende er kun ment å brukes over perioder. Stemmer dette? Hva med de som har store traumer og blir vettskremt av alt som er?

Anonymkode: 8f5d6...00d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Terapi eller så lærer man seg å leve med det. Medisiner fjerner jo ikke problemet de maskerer bare symptomene.

Anonymkode: 12ae4...ba8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beroligende medisiner (benzodiazepiner) er sterkt avhengighetsskapende og en krisemedisin som kun er til korttidsbruk. Men antidepressiva for eksempel kan man gå på i årevis, noen bruker det resten av livet. Antidepressiva er, på tross av navnet, ikke bare for deprimerte, men brukes også til behandling av angst.

Anonymkode: 6b1d0...1f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beroligende medisiner (benzodiazepiner) er sterkt avhengighetsskapende og en krisemedisin som kun er til korttidsbruk. Men antidepressiva for eksempel kan man gå på i årevis, noen bruker det resten av livet. Antidepressiva er, på tross av navnet, ikke bare for deprimerte, men brukes også til behandling av angst.

Det denne personen sa.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Terapi eller så lærer man seg å leve med det. Medisiner fjerner jo ikke problemet de maskerer bare symptomene.

Si det til folk som dør av selvmord. Hallo.

Ja, terapi er alltid anbefalt i tillegg.

Nei, ikke alle kan få bare terapi eller leve med det. 

Anonymkode: 80b52...e33

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mange trenger medisiner for å i det hele tatt bli såpass frisk at man kan greie å gå i terapi. Du sier medisiner maskerer sypmtomene (det stemmer ikke helt), som om det gjør dem verdiløse. Husk at medisiner redder veldig mange liv. Noen er så redde for medisiner at de går rundt i årevis med plager de ikke ville behøvd å ha (eller dør). Det synes jeg er dypt tragisk.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg stille et spørsmål innen samme tema, blir man påvirket av benzodiasepiner? Sløv eller annerledes? Som å ha drukket litt? Bør man være forsiktig første gang man prøver dem? 

Anonymkode: ac28e...20c

AnonymBruker
Skrevet

Finnes mye medisiner som hjelper å dempe angst. Noen kan man gå på resten av livet. Hvilken som er best for hvert enkelt individ er det opp til psykiater/lege å finne ut av.

Anonymkode: 5ad95...da6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg stille et spørsmål innen samme tema, blir man påvirket av benzodiasepiner? Sløv eller annerledes? Som å ha drukket litt? Bør man være forsiktig første gang man prøver dem? 

Jeg blir det ikke. Demper kun angsten litt. 

Anonymkode: 5ad95...da6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan du bli.

Jeg foretrekker Sobril selv, men tar det ikke for sterk angst. Jeg bruker da laveste dose.

Andre kan trenge Vival/Valium- de er sterkere og man blir også mer døsig av dem. Derfor bruker disse gjerne til tannlegeskrekk. 

Prøv en vanlig dag med øverste om du ønsker teste for evt bivirkninger :) Og helst start med Sobril.

Tannlegen sendte meg hjem med Vival, og jeg tok 1/4 del av hva han tenkte jeg skulle bruke. Jeg likte det ikke i det hele tatt, fikk faktisk mer uro/angst og ble sløv. Ikke skummelt, men bare ikke noe jeg ønsket.

Hadde jeg tatt det han sendte med hadde jeg nok sovnet tror jeg og våknet «fyllesjuk». Noen kan jo i enkelte situasjoner trenge den effekten, men jeg vil være selvgående.

Så for meg er det ssri, og Sobril en gang innimellom når jeg for å kunne gjennomføre etellerannet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ble litt satt ut når jeg leste dette. Husker ikke hvor, men det sto hvertfall at angstdempende er kun ment å brukes over perioder. Stemmer dette? Hva med de som har store traumer og blir vettskremt av alt som er?

Anonymkode: 8f5d6...00d

Det skal bare brukes i korte perioder. Både pga bivirkninger (min far brukte en angstmedisin som hadde- hold dere fast, angst som mulig bivirkning... oh the irony) og fordi det tar ikke roten av problemet. Sjelden man ikke kan bli frisk eller ihvertfall mye friskere av angsten uten medisin. Men leger er for kjappe til å skrive ut angstmedisin når det kunne bli løst med terapi og god oppfølging. Og ofte går bare legen ut ifra at man går til psykolog/psykiater mens personen i realiteten bare medisineres og ikke går i annen behandling. 

Jeg hadde angst som var så lammende at jeg kunne besvime i butikken. Mye av den angsten er borte nå, takket være eksponeringsterapi. Kunne fort gått i fellen med å starte på medisiner fordi jeg etterhvert utviklet angst for selve angsten. Og det ble en selvoppfyllende profeti. Det grunnleggende for meg var å starte med å forstå eksakt hva som skjedde i kroppen fysisk under et angstanfall. Allerede der tar man kontrollen og mye av makten fra angsten. Så bygger man seg videre opp derfra. Og nope, sier ikke det er lett. Men vær forsiktig med medisiner da det fort blir en hvilepute. 

Anonymkode: 7c66d...4f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Antidepressiva vil jeg si er verre. Har erfaring med begge deler nemlig. Aldri hatt bivirkninger av benzo. Men mye av div antidep.  Det var og forferdelig å gå av antidep pga bivirkningene når jeg trappet ned. Bruker benzo nå en sjelden gang for angst, kun i krisetilfeller. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Antidepressiva vil jeg si er verre. Har erfaring med begge deler nemlig. Aldri hatt bivirkninger av benzo. Men mye av div antidep.  Det var og forferdelig å gå av antidep pga bivirkningene når jeg trappet ned. Bruker benzo nå en sjelden gang for angst, kun i krisetilfeller. 

Så fint, da har du brukt begge deler nøyaktig slik de er ment å bli brukt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men brukte du da benzo over lang tid daglig?

Ingen får bivirkninger av sporadisk bruk.

Ellers er jeg enig i det med nedtrapping….det kan være sinnsykt tøft, men det finnes metoder for ekstra sakte nedtrapping over lang tid (mikrodosering, få flytende variant og mikrodosere slik osv). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men brukte du da benzo over lang tid daglig?

Ingen får bivirkninger av sporadisk bruk.

Ellers er jeg enig i det med nedtrapping….det kan være sinnsykt tøft, men det finnes metoder for ekstra sakte nedtrapping over lang tid (mikrodosering, få flytende variant og mikrodosere slik osv). 

Brukte benzo fast 4-5 ganger i uken noen år. Merket kun trøtthet som bivirkning. Men man skal passe på, for det er nok lett å ta en bare fordi man føler litt angst en dag. Jeg gjør ikke det nå, kan gå mnd-vis mellom hver gang jeg tar en. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...