Gå til innhold

Hvorfor bruker vi masse skattepenger på å lete etter folk som er tatt av skred?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kan forstå at det er smart å finne de i live, men etter en stund er sjansen liten. De ressursene kunne heller blitt brukt på å redde mange som ikke får hjelp i psykiatrien eller få flere lærere i skolen så færre trenger å få hjelp av psykiatrien.

Endret av Majer
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får da håpe aldri du eller noen i din familie blitt tatt av skred...for vi heller si at du vil ikke bli reddet..de kan heller bruke pengene på noe annet.. den er grei 

• Liker 23
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje du burde tenke deg om både en og to ganger, før du lager en tråd....

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Fordi vi ikke bruker spesielt mye på det. Alternativet er å la lik ligge i snøen til den smelter. Vil koste litt å holde oppsyn med når liket skal hentes også. Og så er det veldig kjipt for de etterlatte.

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, Majer said:

Jeg kan forstå 

Niks. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ærlig talt. Det er mye bruk av skattepenger som man kan sette spørsmålstegn ved, men å finne levende eller omkomne etter snøskred er IKKE en av de

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva hadde du foretrukket seg om du eller familien din ble tatt av skred? At folk bare ga faen? 

Psykiatrien trenger definitivt mer ressurser, men man kan ha flere baller i luften samtidig, ikke bare én. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Trult skrev (13 timer siden):

Ærlig talt. Det er mye bruk av skattepenger som man kan sette spørsmålstegn ved, men å finne levende eller omkomne etter snøskred er IKKE en av de

Ideelt sett skulle man hjulpet alle, men når vi ikke klarer å gi folk diagnoser engang før de er 40 så må man prioritere annerledes. Vi får ofte beskjed om at det er stor snøskredfare. Ingen bestemmer om de skal ha adhd eller bipolar lidelse.

Endret av Majer
  • Liker 2
Skrevet
Majer skrev (Akkurat nå):

Ideelt sett skulle man hjulpet alle, men når vi ikke klarer å gi folk diagnoser engang før de er førti så må man prioritere annerledes. Vi får ofte beskjed om at det er stor snøskredfare. Ingen bestemmer om de skal ha adhd eller bipolar lidelse.

Ingen bestemmer heller om de vil bli tatt av snøskred...eller bli med i en trafikkulykke...eller gå seg bort i skogen eller fjellet. Men vi får hjelp for det.  Heldigvis....

• Liker 6
Skrevet (endret)
Sofakona skrev (5 minutter siden):

Ingen bestemmer heller om de vil bli tatt av snøskred...eller bli med i en trafikkulykke...eller gå seg bort i skogen eller fjellet. Men vi får hjelp for det.  Heldigvis....

Jeg mener situasjonen har mye å si. Overholder man fartsgrensa og krasjer som følge av noe uforutsett er det en ting. Det er noe annet å kjøre i 200 km/t i 80 sona. Å bli tatt av skred fordi man går uforsiktig i et område med stor snøskredfare kan sammenlignes med det sistnevnte. Jeg tar minst to turer i fjellet i måneden og ser mye uvettig bruk. 

Endret av Majer
  • Liker 3
Skrevet

Når det er meldt snøskredfare så burde de som evt blir tatt av skred, og trenger hjelp for søk måtte betale det selv. Det er en grunn for at de går ut med varsel. Da mener jeg selvfølgelig ikke de som blir tatt av skred mens de kjører bil osv, men den som oppsøker skredterreng. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
22 minutter siden, Majer said:

Jeg kan forstå at det er smart å finne de i live, men etter en stund er sjansen liten. De ressursene kunne heller blitt brukt på å redde mange som ikke får hjelp i psykiatrien eller få flere lærere i skolen så færre trenger å få hjelp av psykiatrien.

Gi deg!!!!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest RedLights
Skrevet (endret)

Nesten så jeg ikke tror det jeg leser..

Du virker utrolig bitter. Hva med å gjøre noe med bitterheten du sitter med, for eksempel å engasjere deg politisk? Slutte å la det her gå utover mennesker som er tatt av skred, og deres pårørende? Det er mye i samfunnet som kunne ha vært fordelt og prioritert annerledes, men å redde mennesker i fra snøskred er en riktig og viktig prioritet. Da kan du heller begynne å kritisere andre fordelinger. For eksempel at regjeringen bruker 54 millioner kroner for bevilgninger til dataspill. Jeg gamer selv, og kritiserer det ikke - men jeg sier det for å sette det på spissen. Når man først skal kritisere ressursene må man være mer realistisk enn som så. Det er snakk om menneskeliv her i en akutt situasjon, som skal reddes. Og da spiller det ingen rolle om hva, hvorfor og hvordan de begikk seg ut i fjellene eller i snøen. Har du hørt om bistandsplikten?

At noen ikke får diagnoser før de er fylt 40 år, trenger ikke å handle om prioriteringer. Derimot at fagpersoner og forskere har mer kunnskap om diagnoser enn tidligere. Som gjør at mennesker ikke får hjelp og diagnose før de er godt voksne. Du har rett til helsehjelp, men det er ikke et krav i loven om at det alltid skal settes en diagnose. Jeg er enig i at regjeringen burde bevilget mer penger til psykiatrien, men å si at man ikke bør bruke ressurser på å lete etter folk som er tatt av snøskred - da er du på tynn is. 

Endret av RedLights
Skrevet

Psykiatrien er stappfull av folk det aldri blir noe av. Folk som blir tatt av skred er ofte bidragsytere. Når man førsk skal sette ting opp mot hverandre i en allerede tullete tråd....

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Macro skrev (4 minutter siden):

Psykiatrien er stappfull av folk det aldri blir noe av. Folk som blir tatt av skred er ofte bidragsytere. Når man førsk skal sette ting opp mot hverandre i en allerede tullete tråd....

De som er i psykiatrien på 'oppbevaring' får hjelp ja, men tenk på alle som kunne vært bidragsytere, men som ikke får muligheten. Alle utbrente som ikke hadde trengt å være det.

RedLights skrev (8 minutter siden):

Nesten så jeg ikke tror det jeg leser..

Du virker utrolig bitter. Hva med å gjøre noe med bitterheten du sitter med, for eksempel å engasjere deg politisk? Slutte å la det her gå utover mennesker som er tatt av skred, og deres pårørende? Det er mye i samfunnet som kunne ha vært fordelt og prioritert annerledes, men å redde mennesker i fra snøskred er en riktig og viktig prioritet. Da kan du heller begynne å kritisere andre fordelinger. For eksempel at regjeringen bruker 54 millioner kroner for bevilgninger til dataspill. Jeg gamer selv, og kritiserer det ikke - men jeg sier det for å sette det på spissen. Når man først skal kritisere ressursene må man være mer realistisk enn som så. Det er snakk om menneskeliv her i en akutt situasjon, som skal reddes. Og da spiller det ingen rolle om hva, hvorfor og hvordan de begikk seg ut i fjellene eller i snøen. Har du hørt om bistandsplikten?

At noen ikke får diagnoser før de er fylt 40 år, trenger ikke å handle om prioriteringer. Derimot at fagpersoner og forskere har mer kunnskap om diagnoser enn tidligere. Som gjør at mennesker ikke får hjelp og diagnose før de er godt voksne. Du har rett til helsehjelp, men det er ikke et krav i loven om at det alltid skal settes en diagnose. Jeg er enig i at regjeringen burde bevilget mer penger til psykiatrien, men å si at man ikke bør bruke ressurser på å lete etter folk som er tatt av snøskred - da er du på tynn is. 

Du forstår at jeg ønsker å provosere? Alle burde få hjelp, men så lenge de ikke gjør det må vi hjelpe de uskyldige først. Det er bare sånn vi kan få varige endringer. Det er da vi kan redde flest mulig mennesker. Tenk på mediedekningen det ville fått om alle pengene gikk til forebygging. Da hadde vi tilslutt fått nok penger til å hjelpe snøskredofrene i tillegg til resten. 

Endret av Majer
Skrevet
54 minutter siden, Kamelia83 said:

Når det er meldt snøskredfare så burde de som evt blir tatt av skred, og trenger hjelp for søk måtte betale det selv. Det er en grunn for at de går ut med varsel. Da mener jeg selvfølgelig ikke de som blir tatt av skred mens de kjører bil osv, men den som oppsøker skredterreng. 

Nå viser det seg at 2 av de omkomne mest sannsynlig var hjemme i egen gård da. Skal de også betale? 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Majer said:

De som er i psykiatrien på 'oppbevaring' får hjelp ja, men tenk på alle som kunne vært bidragsytere, men som ikke får muligheten. Alle utbrente som ikke hadde trengt å være det.

Du forstår at jeg ønsker å provosere? Alle burde få hjelp, men så lenge de ikke gjør det må vi hjelpe de uskyldige først. Det er bare sånn vi kan få varige endringer.

Med det så mener du folk som er ute og går tur i påskefjellet? Eller de som bodde på den gården som ble feid på havet?

Jeg er helt enig med deg.

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Det er noen regnestykker man ikke skal sette opp mot hverandre...

• Liker 3
Skrevet

Husk at "de" som blir tatt av skred, egentlig er noen av "oss". Og at vi alle er forskjellige. Ikke alle er skapt for en rolig tilværelse, noen har behov for å være ute på fjellet for å ha et innholdsrikt liv. Dette er vanlige folk i det norske land, som er del av samfunnet og har jobb og betaler skatt til felleskassa. Det er jo ikke gitt at alle som er på fjellet skal ha stor redningsaksjon. Det her er bare synsing fra min side, men jeg er sikker på disse menneskene som er i risikogruppa for å bli tatt av skred, betaler mer i skatt enn hva det koster å redde dem. Og desuten finnes det massevis av "unødvendige" kostnader i samfunnet. Vi kan kutte i f.eks. kultur, kirke, fotballbaner, offentlige juledekorasjoner osv osv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...