AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Jeg er så sint nå at det holder på å klikke for meg. Jeg har et bonusbarn som jeg har hatt en del utfordringer med. Vi har jobbet mye det siste året for å finne vår plass hos hverandre (hen har kommet inn i puberteten og er ganske ufin). Jeg vil veldig gjerne ha et godt forhold til hen, og jeg prøver å tilpasse meg de behovene hen har og jeg vil veldig gjerne at det skal være et godt forhold mellom oss. Jeg krever nok litt mer grenser og regler enn mor og far, men innenfor rimelighetens grenser. For å utdype litt, sånn at dere ikke tror jeg er stemoren fra helvete, så ønsker jeg at man sier takk når man får noe, takker for maten, rydder vekk tallerken, setter på plass sko/sekk/klær etter skole, gjør lekser, hjelper til, er hyggelig mot andre, trekker i snoren når man har vært på toalettet osv... Dette har hen funnet ut at er et blodslit, og jeg er heksen fra @####@@. Den siste uken derimot har vært ganske fin. Vi har hatt hen her hele forrige uken og hen skal feire påske med sin mor. Siden ting har gått så bra, så vipset jeg 1000 kroner og skrev: Påskepenger til deg. Takk for en fin uke sammen ❤️" Far kom hjem i sted og sa at mor hadde ring ham. De hadde snakket sammen om forrige uke osv, også hadde far sagt at jeg hadde vipset påskepenger og at han håper de fikk en fin påske sammen. Da svarer mor, ordrett,: "Det skulle faen meg bare mangle at hun vipser litt penger så jævlig som hun er, og det må jo være noe hun er ute etter siden hun vipser mer til påske enn hun gjør i julegave!" Jeg ble faktisk helt paff. Jeg bare kjenner at det koker og jeg er så sint, skuffet og forbanna! Jeg er sikkert veldig overfølsom nå og litt revet med i øyeblikket, men jeg syns det er så SYKT frekt! Det er ikke mitt barn en gang, og jeg prøver VIRKELIG å skape en god relasjon også får man bare drit tilbake! Det er hundrevis av ting jeg heller ville brukt 1000,- på, men jeg trodde virkelig at det ville bli satt pris på og sett på som en fin ting... Jeg orker søren meg ikke mer av dette her.... Anonymkode: ca455...a53 40 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 Ja, jeg skjønner godt at du er forbannet på mannen din. Helt korka å videreformidle sånne beskjeder. Hvis det er sant. Hva kan hans agenda være tro? Enhver med omtanke for partneren sin ville ikke sagt noe. Anonymkode: 96c6f...7be 31 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg skjønner godt at du er forbannet på mannen din. Helt korka å videreformidle sånne beskjeder. Hvis det er sant. Hva kan hans agenda være tro? Enhver med omtanke for partneren sin ville ikke sagt noe. Anonymkode: 96c6f...7be Ja, kva feiler denne mannen då? Anonymkode: 6a11b...d86 9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 Bare le litt for deg selv og tenk jøss, hun der er ikke helt god. Så glemmer du hele greia. Ikke la henne ha denne makten over deg til å gjøre deg sint og ødelegge dagen din. Nevn kanskje for far at hvis mor kommer med kommentarer om deg når de to snakker sammen så kan han la være å nevne det. Det er ikke interessant for deg hva hun tenker om deg og det du gjør. Anonymkode: f222d...33d 23 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 Jeg er faktisk ikke forbanna på mannen min...🤨 Jeg er forbanna på mor til barna... hallo? Skal min mann lyge for meg eller holde skjult hvis folk snakker sånn om meg? 😮 Hvilke menn er det dere er sammen med? Anonymkode: ca455...a53 27 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Det skulle faen meg bare mangle at hun vipser litt penger så jævlig som hun er, og det må jo være noe hun er ute etter siden hun vipser mer til påske enn hun gjør i julegave!" Dette hadde jeg bare ledd av og gitt fullstendig faen i. Er jo moren som er jævlig. Men mannen din burde holdt kjeft. Anonymkode: 4fba4...d0e 8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er faktisk ikke forbanna på mannen min...🤨 Jeg er forbanna på mor til barna... hallo? Skal min mann lyge for meg eller holde skjult hvis folk snakker sånn om meg? 😮 Hvilke menn er det dere er sammen med? Anonymkode: ca455...a53 Hvorfor i alle dager skulle du vært forbanna på mannen din? Jeg hadde ikke sagt noe til min partner, rett og slett for å skåne partneren min mot idioter. Anonymkode: 4fba4...d0e 4
Loke37 Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 Ok, da trenger du i allefall ikke lurer på hvorfor barnet er sånn som det er …. 11
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bare le litt for deg selv og tenk jøss, hun der er ikke helt god. Så glemmer du hele greia. Ikke la henne ha denne makten over deg til å gjøre deg sint og ødelegge dagen din. Nevn kanskje for far at hvis mor kommer med kommentarer om deg når de to snakker sammen så kan han la være å nevne det. Det er ikke interessant for deg hva hun tenker om deg og det du gjør. Anonymkode: f222d...33d Ojsann, der er det giftig forhold med mor! Hjelpes. Jeg tenker det samme som anon over her, men jeg hadde i tillegg gitt klar beskjed til samboeren min om at jeg forventet at han forsvarte meg når mor kom med urimelige anklager. Ikke foran barnet, men når de er alene. Anonymkode: 40501...5e7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #10 Skrevet 31. mars 2023 Forstår du er sint og frustrert, men ikke la det gå innpå deg. Hold deg rolig i båten. Er jo tydelig at denne dama ikke er helt i vater. Hvis du gjør noe lignende senere, så trenger du ikke å si ifra. Eventuelt la far ta kampen. Og få han til å formidle at han ikke respekterer at mor oppfører seg slik ovenfor deg. Anonymkode: 87ee3...26c 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #11 Skrevet 31. mars 2023 Er det rart ungen har atferdsproblemer med ei slik høne til mor. Anonymkode: 62f8c...7ea 10 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #12 Skrevet 31. mars 2023 Dessuten ville jeg droppet «påskepenger» og lignende. For det første fortjener barnet det overhode ikke, og for det andre virker det bare som at du prøver å kjøpe barnet. Noe du vel egentlig også gjør? Mine barn har aldri fått «påskepenger», jeg visste ikke at det var en greie engang. Anonymkode: 40501...5e7 10 4
Andro Skrevet 31. mars 2023 #13 Skrevet 31. mars 2023 Det høres ut som at mor er sjalu, og tar ut skammen sin på deg. Kanskje hun ikke har råd til å gi tusen, og projiserer de negative assosiasjonene på deg. Hev deg over det. Dette er hennes greie. Ungdommen setter helt sikkert pris på det, selv om det ratt har blitt formidla til mor i et sytete tenåringsspråk. La det gå, og ønsk ungdommen hjertelig tilbake etter påskeferien 🐥 Mor prøver å yppe til strid. Ikke fall for det. Vær den som beholder roen utad, og som ikke blir med på den type språk og oppfatninger. Jeg vet ikke om du har hørt om grey stone? Det handler om å gi minst mulig respons på negativ adferd, og framstå som upåvirket av kritikk (uavhengig av hva den dårlige stemningen egentlig gjør med deg). Det fjerner vitsen med å angripe deg, og er en god rollemodell for ungdommen som lever i dette. Det er jo lært et sted, og ikke hos deg? 8 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #14 Skrevet 31. mars 2023 Forstår godt at du blir forbanna etter en sånn tilbakemelding. Ville bare si at tenåringer er ekstremt lite medgjørlige noen ganger når det gjelder sånne ting som å hjelpe til, rydde etter seg etc. Så det KAN også hende du må justere forventningene litt hvis du bare er vant til mindre barn. Anonymkode: 2d787...2ee 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #15 Skrevet 31. mars 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Far kom hjem i sted og sa at mor hadde ring ham. De hadde snakket sammen om forrige uke osv, også hadde far sagt at jeg hadde vipset påskepenger og at han håper de fikk en fin påske sammen. Da svarer mor, ordrett,: "Det skulle faen meg bare mangle at hun vipser litt penger så jævlig som hun er, og det må jo være noe hun er ute etter siden hun vipser mer til påske enn hun gjør i julegave!" Den mannen din burde lære seg å holde kjeft. Han trenger ikke å fortelle mor alt, og han trenger ikke å fortelle deg hva mor sa. Han trekker deg aktivt inn i konflikten Anonymkode: 97ddb...5d0 9 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #16 Skrevet 31. mars 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er faktisk ikke forbanna på mannen min...🤨 Jeg er forbanna på mor til barna... hallo? Skal min mann lyge for meg eller holde skjult hvis folk snakker sånn om meg? 😮 Hvilke menn er det dere er sammen med? Anonymkode: ca455...a53 Folk tenker og sier veldig mye rart om andre. Det må de nesten bare få drive på med. Det kan ikke vi kontrollere. De vil mene det de vil mene. Vi kan kontrollere to ting: hva vi velger å utsette oss for (i noen grad) og hvordan vi vil reagere på det. Jeg synes mannen bør holde seg til skriftlig, kort kommunikasjon med mor hvis det er såpass ille som dette. Men det er et valg han tar å snakke på telefon med henne og ta i mot disse skyllebøttene. Det kan velges bort. Anonymkode: f222d...33d 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #17 Skrevet 31. mars 2023 Selv om reglene du har er veldig fine og handler om helt alminnelig folkeskikk, så kan det likevel være at det blir opplevd av mor som kritikk og negativitet av bonusbarnet, og derfor som manglende omsorg. Etter reaksjonen å dømme så høres det litt sånn ut...? Med mindre mor er en totalt psykodame. Man skal ihvertfall kjenne barnet veldig godt og ha mye tillit før kritikk og regler oppfattes som noe akseptabelt. Særlig gjelder det når man kommer inn som en bonusforelder. Anonymkode: 9fef2...b83 4
Andro Skrevet 31. mars 2023 #18 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessuten ville jeg droppet «påskepenger» og lignende. For det første fortjener barnet det overhode ikke, og for det andre virker det bare som at du prøver å kjøpe barnet. Noe du vel egentlig også gjør? Mine barn har aldri fått «påskepenger», jeg visste ikke at det var en greie engang. Anonymkode: 40501...5e7 Påskepenger kan være en greie dersom ungdommen har store utgifter til aktiviteter i påska. Her har de også fått kr 1000 som går til transport, aktiviteter, måltider o.l. Ikke fortjent? Etter lang tids strev har de hatt ei hyggelig uke sammen, og det kan med fordel lønne seg. Å oppleve at hyggelig adferd og det å gjøre oppgavene sine hjemme genererer velvilje er godt foreldreskap av stemor. Mor derimot, hun har ikke fortjent påskepenger 9
Mt3 Skrevet 31. mars 2023 #19 Skrevet 31. mars 2023 Spiller det noen rolle hva moren har sagt?? Reaksjonen du evt har fått fra ungdommen er jo det eneste som betyr noe. Og om du ikke har fått takk engang derfra, ja da har du grunn til å bli sur, fortvilt, forbannet og muggen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #20 Skrevet 31. mars 2023 Her må du bare holde flagget høyt, puste med magen og gå high når de går low. Ikke la barnets mamma komme imellom forholdet ditt til barnet, og heller ikke til mannen din for den saks skyld. Du vipset penger fordi du ville vise hvor glad pg takknemlig du var for at dere hadde hatt en fin uke sammen. Det var kjempehyggelig gjort. Og det var noe du gjorde for barnet, ikke mammaen. Bare drit i henne. Jo bedre forhold du får til barnet, jo verre blir hun sikkert. Hun om det. Det er ikke en konkurranse og du skal uansett aldri ta fra henne mammarollen, så bare ignorer og move on! Anonymkode: e87c5...32a 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå