AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Del Skrevet 31. mars 2023 Hei, Skal snart få noen til å male leiligheten min, og trenger noen enkle tips til vasking av vegger og tak før den tid 😊 Jeg trodde man kunne bruke salmiakk, men nå leste jeg plutselig at det kan gi en uheldig kjemisk reaksjon. Har googlet litt, og får mest treff fra Jernia og andre kjeder som kommer med tips og samtidig mye innsalg av deres produkter. Og jeg kjøper gjerne de produktene man trenger, men greit å få tips fra "vanlige" folk som ikke først og fremst skal selge deg noe. Mvh Fredrik #69dudes Anonymkode: b8dcb...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 31. mars 2023 #2 Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg pleier å vaske med såpevann først, rent vann etterpå, og deretter matte ned flaten med salmiakkvann. Min X som er maler går god for metoden. Viktig at det ikke er igjen noe såpe på de flatene som skal males. DA får du en kjemisk reaksjon, som kan forhindre malingen i å feste seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Del Skrevet 31. mars 2023 Anbefaler deg hverfall å bruke en mopp når du vasker. Jeg pleier å kjøpe en helt ny til det, sånn at den er helt ren. Bruker det på både vegger og tak 🙂 Anonymkode: e4ede...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 31. mars 2023 #4 Del Skrevet 31. mars 2023 Vaskestav er gull! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg pleier å bruke interiørvask. Fungerer fint og legger godt grunnlag for malingen. Anonymkode: bfbdc...235 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Del Skrevet 31. mars 2023 Ikke gjør det, mal i stedet. Anonymkode: 48b89...f2a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Del Skrevet 31. mars 2023 Vask over med bare vann. Jeg har malt maaaaange ganger uten noe krimskrams. Malingen sitter godt ennå. Anonymkode: c1628...a72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #8 Del Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vask over med bare vann. Jeg har malt maaaaange ganger uten noe krimskrams. Malingen sitter godt ennå. Anonymkode: c1628...a72 Tenker jeg gjør det relativt enkelt. Men hvis jeg bruker mikrofiberklut, så skal den gjøres våt først? TS Anonymkode: b8dcb...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #9 Del Skrevet 31. mars 2023 Med mindre det er på kjøkkenet hadde jeg ikke vasket verken tak eller vegger før maling Anonymkode: d4322...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #10 Del Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tenker jeg gjør det relativt enkelt. Men hvis jeg bruker mikrofiberklut, så skal den gjøres våt først? TS Anonymkode: b8dcb...34d Ikke hvis det bare er støv Anonymkode: 42db4...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 31. mars 2023 #11 Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg har jobbet i vaskefiirma. Lurt å få vekk fett og skitt, og ja det finnes i andre rom enn kjøkken også. Bruk ei bøtte med vann, en liten dæsj zalo og en liten klunk salmiakk. Ikke farlig, blir ingen reaksjon av det lille i ei bøtte. Så skal jo vegger tørke, sku det være noen rester fordunster det. Det man IKKE må gjøre er å blande klor og salmiakk 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #12 Del Skrevet 31. mars 2023 IneT skrev (21 minutter siden): Jeg har jobbet i vaskefiirma. Lurt å få vekk fett og skitt, og ja det finnes i andre rom enn kjøkken også. Bruk ei bøtte med vann, en liten dæsj zalo og en liten klunk salmiakk. Ikke farlig, blir ingen reaksjon av det lille i ei bøtte. Så skal jo vegger tørke, sku det være noen rester fordunster det. Det man IKKE må gjøre er å blande klor og salmiakk 😉 For en amatør som meg, en dæsj er bare en liten sprut og en klunk er 1 dl i en 10-litersbøtte? 😅🙈 TS Anonymkode: b8dcb...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 31. mars 2023 #13 Del Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For en amatør som meg, en dæsj er bare en liten sprut og en klunk er 1 dl i en 10-litersbøtte? 😅🙈 TS Anonymkode: b8dcb...34d 1 dl er altfor mye, en klunk er å helle på flaska og opp igjen med en gang.. 1 dæsj zalo er et par tre dråper. Jeg tar aldri fulle bøtter med vann, med 3/4 fulle, slipper å skvulpe utover, og at det blir for kaldt (henda liker ikke kaldt vann) så tar heller å henter vann en ekstra gang. Bruk vanlig klut som ikke loer og mopp der du ikke kommer til med klut. (Høyt på vegger osv) vask bare over der det ikke er så skitten, vask bedre på kjøkken, over peiser/vedovner osv.. ikke ha så våt klut at det renner vann nedover. Det er tørt til dagen etter til maling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #14 Del Skrevet 31. mars 2023 IneT skrev (6 minutter siden): 1 dl er altfor mye, en klunk er å helle på flaska og opp igjen med en gang.. 1 dæsj zalo er et par tre dråper. Jeg tar aldri fulle bøtter med vann, med 3/4 fulle, slipper å skvulpe utover, og at det blir for kaldt (henda liker ikke kaldt vann) så tar heller å henter vann en ekstra gang. Bruk vanlig klut som ikke loer og mopp der du ikke kommer til med klut. (Høyt på vegger osv) vask bare over der det ikke er så skitten, vask bedre på kjøkken, over peiser/vedovner osv.. ikke ha så våt klut at det renner vann nedover. Det er tørt til dagen etter til maling. Aha, jeg tenkte 1 dl kanskje var litt lite 🙈 Takk for svar og gode tips, jeg skal prøve på dette i morgen 😁 TS Anonymkode: b8dcb...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 31. mars 2023 #15 Del Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Aha, jeg tenkte 1 dl kanskje var litt lite 🙈 Takk for svar og gode tips, jeg skal prøve på dette i morgen 😁 TS Anonymkode: b8dcb...34d Gjør det, ta heller for lite såpe enn for mye 😉 det går nok bra 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #16 Del Skrevet 31. mars 2023 Hvis det ikke er på kjøkkenet, så holder det med tørrmopping av vegger og tak for å få bort støv. Kjøp engangs mikrofikermopper og gå løs. Vasker du med våt mopp på støvete vegger, så kan jeg garantere skjolder med masse støv som du bare flytter rundt på. Anonymkode: bde9d...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #17 Del Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For en amatør som meg, en dæsj er bare en liten sprut og en klunk er 1 dl i en 10-litersbøtte? 😅🙈 TS Anonymkode: b8dcb...34d Jeg ser du har fått et godt svar, og jeg gjør det samme. Jeg bruker en halv kork salmiakk, og ca en halv ts zalo på en bøtte fylt 3/4 opp. Anonymkode: b69e2...3fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #18 Del Skrevet 1. april 2023 IneT skrev (12 timer siden): Jeg har jobbet i vaskefiirma. Lurt å få vekk fett og skitt, og ja det finnes i andre rom enn kjøkken også. Bruk ei bøtte med vann, en liten dæsj zalo og en liten klunk salmiakk. Ikke farlig, blir ingen reaksjon av det lille i ei bøtte. Så skal jo vegger tørke, sku det være noen rester fordunster det. Det man IKKE må gjøre er å blande klor og salmiakk 😉 Zalo og salmiakk er også min løsning,og de kan fint blandes. Siterer deg fordi det du sier her er så viktig, å blande klor og salmiakk gir gift gass. Men salmiakk er absolutt beste for å vaske. Med unntak av kattetiss, kattene vil gjerne tisse på nytt om det er salmiakk-lukt der, siden det minner om ammoniakk (som urinen lukter). Anonymkode: 12cce...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå